[OT] Enarms pullup

[OT] Enarms pullup
Kul målsättning! Jag fick lära mig när jag gjorde ett halvhjärtat försök för 20 år sen att det är stor skillnad på tvåarms och enarms, kroppen roterar vilket gör att andra muskler används (min slutsats) vilket gör att tvåarms med extra vikt inte hjälper dig. Jag fick rådet att börja med en hand runt stången du hänger i och den andra handen runt handleden på den andra armen. När det går att göra några pullups så är det dags att flytta ner handen till armbågen, därefter till axeln och sedan är nästa steg en fulländad enarms. Jag kom till armbågen... Lycka till!

[OT] Enarms pullup
Dr_Rydell sa:
bellasoda sa:
Nu hittade jag källan:

http://rosstraining.net/forum/viewtopic.php?t=67890

Tydligen är enarmspullup enkelt i sammanhanget, det räcker att klara 62% av sin kroppsvikt i viktade pullups.

Front lever kräver någonstans mellan 70-80% +ANNAT, så det är alltså en tyngre övning. Järnkorset i ringarna kräver c:a 85%.
Då torde jag kunna göra en vilket jag inte kan. De där sifforna är inte tagna från en systematic review, utan mer ur "bro science-journal" och ska tas med en stor nypa salt.

62% kan inte stämma, motsvarar 53kg och jag gjorde en repetition på 50kg och är inte i närheten av att klara en enarms. Om inte tekniken är extremt avgörande men det har jag svårt att tro.

[OT] Enarms pullup
Anledningen till att jag tog upp skaderisk är att jag har en arbetskamrat som var grym på chins och pull ups. Sen började han med enarms och skadade sig så att han inte kan göra något av dem längre.

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Hasse#7 sa:
Jag är nästan säker på att du kommer skada dig. En ojämn överbelastande övning till ingen nytta. Ville bara säga det. Gör som du känner för. Jag skulle hellre försöka ta mig upp och nerför ett rep utan hjälp av benen. Jobbigt men inte lika isolerat till en arm och en sida.

Ingen nytta? Kommer se skitcoolt ut på Instagram ju! ;-)
(har inget konto men ska skaffa det den dagen jag gör min första enarms... :-) )
Med 'skitcoolt på Instagram', är det något sånt här du menar då?
OL2DlE4.jpg

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Dr_Rydell sa:
bellasoda sa:
Nu hittade jag källan:

http://rosstraining.net/forum/viewtopic.php?t=67890

Tydligen är enarmspullup enkelt i sammanhanget, det räcker att klara 62% av sin kroppsvikt i viktade pullups.

Front lever kräver någonstans mellan 70-80% +ANNAT, så det är alltså en tyngre övning. Järnkorset i ringarna kräver c:a 85%.
Då torde jag kunna göra en vilket jag inte kan. De där sifforna är inte tagna från en systematic review, utan mer ur "bro science-journal" och ska tas med en stor nypa salt.

62% kan inte stämma, motsvarar 53kg och jag gjorde en repetition på 50kg och är inte i närheten av att klara en enarms. Om inte tekniken är extremt avgörande men det har jag svårt att tro.

62% gällde för den klenaste av dem som klarade av det. Jag har hittat andra som precis klarar det vid 90%. Så lite beroende på dina styrkor i övrigt så hamnar du någonstans däremellan. Men det låter ju som att du bara har 15 kg kvar och då fixar du det snart! :-)

[OT] Enarms pullup
När jag låg på sjukhus efter att ha ramlat och slagit mig lite och hade gips på båda benen och ena armen så klarade jag några fuskade en-armisar med den friska armen, gjorde det lättare att ta mig till och från rullstolen från sängen :)

Jag tränade såklart rätt mycket latsdrag både då och fortfarande, fast för ”tillfället” har jag pga för mycket klättring och för lite (p)rehab golfarmbåge på min bästa arm :P

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Låda? Det är väl bara att. hänga med båda händerna och släppa ena? Har testat detta men faller rätt snabbt... Och ska vara lite försiktig med att köra för högintensivt (blir ju en extrem maxansträngning), måste nog bli lite starkare först.

Min gamla fars styrkeprov
"Hänga i krokig arm" dra sig upp med Två släppa ena och hänga kvar i en arm med 90° i armbågsvinkeln.
Tror han fortfarande klar 1 sec fast han passerat 80..
Ungefär som jag fast det gör för ont i axlar o armar i min 45åriga gubbkropp...
För 20 år sen va det kanske 3-4 sec för oss båda ?

[OT] Enarms pullup
Hasse#7 sa:
Anledningen till att jag tog upp skaderisk är att jag har en arbetskamrat som var grym på chins och pull ups. Sen började han med enarms och skadade sig så att han inte kan göra något av dem längre.

Äh så där lät det när jag och Stuvstaix skulle köra marklyftutmaning också... :-)
Man får lyssna på kroppen.

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Hasse#7 sa:

Äh så där lät det när jag och Stuvstaix skulle köra marklyftutmaning också... :-)
Man får lyssna på kroppen.

Jag var ju noga med att säga att du får göra som du vill.

[OT] Enarms pullup
Supertramp: vi får försöka nå målet tillsammans då. Jag gjorde en video på temat "man tager vad man haver" som ett sätt att få progression i små steg. Man minskar helt enkelt vikten på hanteln. Detta verkar duga rent teknikmässigt. Testade en nu, men är ju sliten sen igår så sub 10 extra klarar jag i nuläget.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Dr_Rydell sa:
Supersonic: vi får försöka nå målet tillsammans då. Jag gjorde en video på temat "man tager vad man haver" som ett sätt att få progression i små steg. Man minskar helt enkelt vikten på hanteln. Detta verkar duga rent teknikmässigt. Testade en nu, men är ju sliten sen igår så sub 10 extra klarar jag i nuläget.

Supersonic, är det jag det? :-)
Du såg ju ut att inte ha långt kvar!
Smart det där med vikten i repet, verkar bättre än gummiband som har olika belastning beroende på hur uttöjt det är. Har tyvärr ingen stång hemma men kan ju ta med ett rep till gymmet (eller om de kanske har rep där) och testa.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Tänkte på en sak, är detinte ännu bättre (mer likt teknikmässigt) att fästa repet i kroppen (tex vid midjan nånstans)?

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
En annan försöker klara mer än en oviktad med två armar.
Kör med ett gummiband runt knät nu (det hjälper ganska mycket men är långt så det hjälper inte till hela vägen upp) och klarar typ 7st.
Tänker inte försöka köra utan gummibandet förrän jag klarar 10st regelbundet. Känns så jävla larvigt att göra en bara.

Tycker inte jag hittar vilka muskler jag ska jobba med. Får känslan av att jag försöker använda armarna mer än man ska.

Några tips på hur man tränar innan man klarar ett vettigt antal reps?

[OT] Enarms pullup
Skit i gummibandet, hoppa upp eller kliv på en box. Häng statiskt så länge du kan och håll emot på vägen ner. Repetera. När du grejar ca 30 sek i övre läget och kontrollerat kan sänka dig ner är det bara att börja längst ner och dra dig upp. När du gör fem kan du lägga till lite extra vikt.

[OT] Enarms pullup
eketjall sa:
Tränar du på ett gym? I så fall, kör latsdrag (=man sitter i kabelmaskin och drar ner en stång) för det bygger samma muskler. Jag hade knappt kört en enda pullup fram tillför ett par veckor sedan då jag testade pullups med vikt för jag ville köra lite tyngre än fullt magasin latsdrag.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Dr_Rydell sa:
Supersonic: vi får försöka nå målet tillsammans då. Jag gjorde en video på temat "man tager vad man haver" som ett sätt att få progression i små steg. Man minskar helt enkelt vikten på hanteln. Detta verkar duga rent teknikmässigt. Testade en nu, men är ju sliten sen igår så sub 10 extra klarar jag i nuläget.

Supersonic, är det jag det? :-)
Du såg ju ut att inte ha långt kvar!
Smart det där med vikten i repet, verkar bättre än gummiband som har olika belastning beroende på hur uttöjt det är. Har tyvärr ingen stång hemma men kan ju ta med ett rep till gymmet (eller om de kanske har rep där) och testa.
Ändrat nu:D. Jag har provat rep runt midjan, men det var rätt bökigt vill jag minnas. Jag tycker att man hamnar rätt i tekniken ändå med det sätt som är på videon (rotationen i rörelsen).

[OT] Enarms pullup
Konvalj sa:
En annan rolig utmaning är muscle ups. Det är lättare än enarms räckhäv men fortfarande jobbigt. Eller kanske impossible dips?
Muscle ups är bra. Har gjort några på rad när jag tränat på det. Tyvärr går de bara att göra ute i räcket jag byggt här hemma där jag tränar och det tar emot att gå ut när det är vinter. Men får nog ta och skotta fram en väg till räcket nu.
De klart häftigaste övningarna att klara i mitt tycke är (ej rangordning):
Front lever
Enhands chins/pullup
Human flag
Muscle up

Har jag missat någon?

[OT] Enarms pullup
Dr_Rydell sa:
Konvalj sa:
En annan rolig utmaning är muscle ups. Det är lättare än enarms räckhäv men fortfarande jobbigt. Eller kanske impossible dips?
Muscle ups är bra. Har gjort några på rad när jag tränat på det. Tyvärr går de bara att göra ute i räcket jag byggt här hemma där jag tränar och det tar emot att gå ut när det är vinter. Men får nog ta och skotta fram en väg till räcket nu.
Front lever
Enhands chins/pullup
Human flag
Muscle up

Har jag missat någon?

Human flag på rep. :)

[OT] Enarms pullup
Dr_Rydell sa:
Konvalj sa:
Front lever
Enhands chins/pullup
Human flag
Muscle up

Har jag missat någon?

Iron cross

[OT] Enarms pullup
feeblesmith sa:
En sådan här tråd måste alltid ha med John Gill:

Det finns ju andra mycket starkare klättrare/gymnaster men Gill är ändå lite av prototypen.

Kan man hålla den positionen på cykeln, ser den grymt aero ut ;-)
Lite svårt att trampa dock.

[OT] Enarms pullup
feeblesmith sa:
En sådan här tråd måste alltid ha med John Gill:

Det finns ju andra mycket starkare klättrare/gymnaster men Gill är ändå lite av prototypen.

Legend. Vad han gjorde i klättersammanhang på 50 å 60-talet är fortfarande mycket imponerande.

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
eketjall sa:
Tränar du på ett gym? I så fall, kör latsdrag (=man sitter i kabelmaskin och drar ner en stång) för det bygger samma muskler. Jag hade knappt kört en enda pullup fram tillför ett par veckor sedan då jag testade pullups med vikt för jag ville köra lite tyngre än fullt magasin latsdrag.
Ah, så det är därför jag är värdelös på chins.
Klarar väl bara runt 0,66x kroppsvikt i latsdrag.
Det frustrerande är att jag, lite iaf, SER ut att vara skapt för det här. Är dessutom en hyfsad simmare (i triathlonsammanhang) och lats är ju lite av en simmar muskel.
Men jag tycker ändå inte jag lyckas använda latsen när jag gör chins, utan att jag mer använder armarna.
Får klura på det där framöver på gymmet.

[OT] Enarms pullup
eketjall sa:
Supertramp sa:
eketjall sa:
Det frustrerande är att jag, lite iaf, SER ut att vara skapt för det här. Är dessutom en hyfsad simmare (i triathlonsammanhang) och lats är ju lite av en simmar muskel.
Men jag tycker ändå inte jag lyckas använda latsen när jag gör chins, utan att jag mer använder armarna.

Hur har du det med ap-indexet?

[OT] Enarms pullup
Konkret sa:
eketjall sa:
Supertramp sa:
eketjall sa:

Ap-indexet är relativt långt får jag för mig? 1,067x kroppslängd. 191cm i "vingspann" på 179cm

[OT] Enarms pullup
eketjall sa:
Konkret sa:
eketjall sa:
Supertramp sa:
eketjall sa:

Ap-indexet är relativt långt får jag för mig? 1,067x kroppslängd. 191cm i "vingspann" på 179cm

Där har du svaret på varför du har svårt att få kontakt med dina lats.

Jag gick ner i vikmotstånd på latsdragen och ner i reps på chins för att isolera latsen.

[OT] Enarms pullup
eketjall sa:

Jag känner inte heller att jag använder latsen vid latsdrag/chins. Men det måste man nog göra ändå för biceps är ju i jämförelse relativt små svaga muskler så det är nog ändå latsen som gör huvuddelen av jobbet skulle jag tro. Enda gången jag får nån slags "kontakt" med latsen när jag kör lätta superstrikta sittande rodd i maskin med en platta mot magen som mothåll.

[OT] Enarms pullup
Konvalj sa:
En annan rolig utmaning är muscle ups. Det är lättare än enarms räckhäv men fortfarande jobbigt.

Det ska ja absolut lära mig! Enligt den här snubben (som har en vad jag tycker att det verkar som bra instruktionsvideo) så räcker det med styrka motsvarande tio pullups.
Skulle testa på gymmet idag men tyvärr har de ingen stång med tillräckligt utrymme ovanför. Ska se om det funkar på mitt andra gym jag också tränar på ibland, vet att det är rätt lågt i tak...

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Det ska ja absolut lära mig! Enligt den här snubben (som har en vad jag tycker att det verkar som bra instruktionsvideo) så räcker det med styrka motsvarande tio pullups.

Krävs nog lite mer styrka i ditt fall, den där snubben har ju inga tempolår.

Tillbaka
Topp