[OT] Enarms pullup

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Jag tror inte att man ska överdriva skillnaderna i vilken effekt pullups, chins och olika varianter av latsdrag ger. Klart att man blir starkare oavsett övningsval. Chins och pullups har kanske fördelen att de på ett bättre sätt atärker en del stabilisetsnde muskler. Men jag har nästan bara tränat lats-drag, främst pga att det är bekvämt och enkelt att anpassa vikten. Men det är rätt same same tycker jag. Båda bygger stora och starka lats och tränar man det ena blir man starkare i det andra. Att det skulle vara värt böket att göra pullups med gummiband har jag svårt att se när man så enkelt kan köra i dragmaskin i stället.

+1

Det är ju helt klart bättre att träna det som blir av än det som är så komplicerat att det aldrig blir av, oavsett hur bra övningen än må vara.

Cable-cross verkar för övrigt vara en passande övning, iaf på att jobba med rätt muskler.

[OT] Enarms pullup
bellasoda sa:
Supertramp sa:
Jag tror inte att man ska överdriva skillnaderna i vilken effekt pullups, chins och olika varianter av latsdrag ger. Klart att man blir starkare oavsett övningsval. Chins och pullups har kanske fördelen att de på ett bättre sätt atärker en del stabilisetsnde muskler. Men jag har nästan bara tränat lats-drag, främst pga att det är bekvämt och enkelt att anpassa vikten. Men det är rätt same same tycker jag. Båda bygger stora och starka lats och tränar man det ena blir man starkare i det andra. Att det skulle vara värt böket att göra pullups med gummiband har jag svårt att se när man så enkelt kan köra i dragmaskin i stället.

+1

Det är ju helt klart bättre att träna det som blir av än det som är så komplicerat att det aldrig blir av, oavsett hur bra övningen än må vara.

Cable-cross verkar för övrigt vara en passande övning, iaf på att jobba med rätt muskler.
Jag rekommenderar towel rows. Enkelt. Kan göras överallt. Blir alltid av. Jobbar med rätt muskler.

[OT] Enarms pullup
Dr_Rydell sa:
bellasoda sa:
Jag rekommenderar towel rows. Enkelt. Kan göras överallt. Blir alltid av. Jobbar med rätt muskler.

Jag tror inte du är seriös?

En övning som liknar cable cross är att köra samma rörelse med hantlar, fast hängande i knävecket. Relativt vanlig progression-övning för järnkorset som går att köra godtyckligt tung. Riktar in sig väldigt bra på lats.

https://www.t-nation.com/training/iron-cross-for-bodybuilders

[OT] Enarms pullup
Dr_Rydell sa:

Nu kollade jag bara en liten del av videon (är i fjällen utan wifi och vill inte surfa uop hela min GB-pott) men var den där videon seriös (originalet alltså, kommentator-spåret förstår jag är ett skämt)?

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Dr_Rydell sa:

Nu kollade jag bara en liten del av videon (är i fjällen utan wifi och vill inte surfa uop hela min GB-pott) men var den där videon seriös (originalet alltså, kommentator-spåret förstår jag är ett skämt)?

Dessvärre originalet inte ett skämt. Kommentaren höll jag på att skratta ihjäl mig av.

[OT] Enarms pullup
Lägesrapport efter två månader:
Fokus på muscleup, enarms pullup får bli nästa steg. Men tyvärr så har det gymmet som jag tränar på 90%+ av gångerna ingen stång med tillräcklig takhöjd. Men jag kör på med grundträning med viktade pullups. Och det går framåt i alla fall, klarar nu ca 3x4 reps 45kg eller ca 3x6 20kg explosiva till bröstet.

Har börjat med lite extra fokus på triceps också (man ska ju upp sista biten). Tricepspress 3x8 @ 55,5kg idag (tror jag, väger extraplattorna 1,25kg st?).
20180417_222314.jpg

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Nej det tror jag inte att jag har, kan du förklara?

EDIT: Tror jag fattar nu förresten, hålla handflatorna högre upp på stången för att lättare kunna gå över till en press? Nej det har jag inte men det verkar ju logiskt och smart, ska börja med det!

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Ska inte solka ner din tråd allt för mycket, men jag har kört på med min styrketräning också och gör nu faktiskt 3-4st "strikta" (ja iaf inget fläng och släng) pull-ups. Nu känner jag att jag använder ryggen och inte så mycket armarna för att komma upp.

[OT] Enarms pullup
Var på gymmet idag och hade just kört klart mitt ryggpass när Stuvstaix kom in på gymmet och också skulle köra rygg. Så jag hängde på och körde en vända till! :-)

Stuvstaix har börjat köra rätt seriös byggarträning och det var kul att testa köra lite enligt hans stil med fokus på TUT (time under tention, tunga vikter och långsamma repetitipner, framförallt på tillbakavägen). Och jag kunde faktiskt köra samma vikter som honom i de flesta övningarna även om han är mycket grövre än mig.

Han hojar fortfarande också, cykelpendlar till jobbet och var på Kanariöarna på sportlovet och cyklade. Hans byggarkropp ser nästan komisk ut i tighta cykelkläder! :-)

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Lite OT (styrketräning men inte direkt relaterat till pullups eller muscle-ups):
Har börjat testa göra lite frivändningar. Ersätter marklyften ibland om jag känner mig för sliten för att köra tunga marklyft. Tänker att det är bra för att träna spänst/explosivitet också.

Ser inte så många som gör frivändningar på gymmet, nån som har koll på vad som är en "bra" vikt att klara. Väldigt individuellt naturligtvis men relativt tex vad man tar i marklyft?

Jag kör en sä kallad "styrkevändning" där jag avslutar med raka ben. Kanske att det går att få upp mer vikt om man fångar upp stången med böjda ben men jag är ute efter att maximera kraften i draget och frånskjutet med benen så jag tänker att styrkevändning blir effektivare.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
geologen sa:
Frivändningar ser ut att vara ett effektivt sätt att mörda axelleder och kringliggande mjukdelar.

Säkert individiellr men jag har aldrig fått ont nånstans och frivändningar känns för mig som en relativt skonsam övning. Det som kan ge mig ont i axlarna är bänkpress och tunga (viktade) dips.

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
geologen sa:
Frivändningar ser ut att vara ett effektivt sätt att mörda axelleder och kringliggande mjukdelar.

Säkert individiellr men jag har aldrig fått ont nånstans och frivändningar känns för mig som en relativt skonsam övning. Det som kan ge mig ont i axlarna är bänkpress och tunga (viktade) dips.

Har du inte dragit upp dig än? Är du för gammal? :)

[OT] Enarms pullup
MatteXC sa:
jag brukar köra 3x10 på 60kg frivändning, marklyfter 155kg just nu (drygt 2x kroppsvikt)

OK då frivänder du antagligen lite drygt halva din marklyft (antar att du skulle klara en frivändning på lite drygt 155/2=77,5kg men 3x10 marklyft med 2x60=120kg skulle antagligen vara lite för tungt?).

Jag frivänder 3x3 lite knappt halva min marklyftvikt som jag kör 3x3. Men har inte frivänt så mycket så jag ligger nog snart också på dryga hälften skulle jag tro.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Stämmer väldigt väl med hur det ligger till faktiskt!

Hur kom du fram till uppskattningarna, magkänsla eller någon intressant teori?

Edit: Frivändning är en väldigt "tekniktung" övning så jag gissar att du (förutsatt regelbunden träning) inom två veckor grejar mins 3x5 på den vikten

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
MatteXC sa:
Stämmer väldigt väl med hur det ligger till faktiskt!

Hur kom du fram till uppskattningarna, magkänsla eller någon intressant teori?

Det är ungefär som cykel och powercurve (max Watt för olika tidsperioder), kroppen är som en maskin där allt är rätt så förutsägbart. OK vissa kan vara lite mer repsstarka relativt sin 1RM än andra men det skiljer ändå ganska lite.

Jag brukar uppskatta 1RM = vikt x 1,025^reps. Kör man 3 set får man lägga på lite, 3x10 motsvarar typ 1x14 (lite betoende på hur lång set-vila man har). I ditt fall blir det 60 x 1,025^14 = 60x1,41 = 85kg. Där ligger ungegär ditt 1RM frivändning skulle jag tro. Och omvänt klarar du 3x10 marklyft ungefär 155/1,41 = 110kg.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Här är väl nån typ av "facit" på min fråga:
https://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards
Marklyft (deadlift) 82kg advanced = 200kg
Frivändning (power clean) 82kg advanced = 120kg.
120 / 200 = 60%
Föritsätter dock nog att man tränat båda övningarna ungefär lika mycket.

EDIT: Sen kanske man kan köra lite tyngre frivändningar om man böjer knäna när man vänder och fångar upp stången (jag kör med helt raka ben)?
https://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/PowerClean

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Precis, man kan fånga stången högt eller lågt, personligen föredrar jag någon form av mellanting, att träna upp tekniken med låg fångst är nog främst fördelaktigt för att gå över till att träna ryck

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Det är ungefär som cykel och powercurve (max Watt för olika tidsperioder), kroppen är som en maskin där allt är rätt så förutsägbart. OK vissa kan vara lite mer repsstarka relativt sin 1RM än andra men det skiljer ändå ganska lite.

En sak jag tycker är fascinerande är att det kan skilja oerhört mycket mellan muskelgrupper för samma individ. I alla fall för mig.

Vadpress, där kan jag köra kanske 60-80 reps på 50-60 procent av 1RM. I bänkpress kanske 12-15 reps. I 45-graders benpress runt 25-30.

[OT] Enarms pullup
Man har oftast en mer dominant förekomst av olika typer av muskelfibrer i olika muskler, förbatt jämföra vadmuskeln med t.ex. triceps så gissar jag att det för de allra flesta rör sig om större andel uthålliga muskelfibrer i vaden, men omvänt i triceps

[OT] Enarms pullup
Ja vadmuskeln är nog lite speciell när det gäller uthållighet vs maxstyrka. Vi är ju mäniskor som går och springer längre sträckor, inte hoppande grodor liksom.

[OT] Enarms pullup
Inser att mina frivändningar nog är rätt sopiga efter att ha tittat på denna. Men det verkar å andra sidan inte så jättesvårt få till tekniken om man följer stegen han går igenom i videon tycker jag. Viktigast verkar vara att göra som ett upphopp när stången når låren.

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
geologen sa:

Frivändningar är faktiskt inte alls så farliga för axlarna. du belastar knappt något i de mer utsatta vinklarna iom att en frivändning är en explosiv övning där huvuddelen av kraften kommer från höften, inte från att man drar stången uppåt likt en "upright row" som är en redig axeldödare.

Vad gäller att räkna ut sin maxvikt så brukar det stämma ganska bra att man klarar ca 8 reps på 80% av sitt 1rm. Iaf om man inte är helt grön på gymmet.

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Inser att mina frivändningar nog är rätt sopiga efter att ha tittat på denna. Men det verkar å andra sidan inte så jättesvårt få till tekniken om man följer stegen han går igenom i videon tycker jag. Viktigast verkar vara att göra som ett upphopp när stången når låren.

It's true* because it's on the internets.

*source : the internets

[OT] Enarms pullup
Nu ska jag se om det går att hitta ett gym i Budapest som har en skivstång. Verkar inte så lätt, alla gym som jag hittat på Google maps har mest bilder på crossfitmaskiner och fruktfat. Är ett generellt problem när man är utomlands i Europa, det verkar finnas noll gymkultur utannför Nordens gränser. I alla fall i den formen som man är van vid i Sverige med fria vikter (och öven vettiga madkiner som går att styrketräna med).

[OT] Enarms pullup
Supertramp sa:
Nu ska jag se om det går att hitta ett gym i Budapest som har en skivstång. Verkar inte så lätt, alla gym som jag hittat på Google maps har mest bilder på crossfitmaskiner och fruktfat. Är ett generellt problem när man är utomlands i Europa, det verkar finnas noll gymkultur utannför Nordens gränser. I alla fall i den formen som man är van vid i Sverige med fria vikter (och öven vettiga madkiner som går att styrketräna med).

https://marriottfitness.hu

[OT] Enarms pullup
Hittade ett riktigt j-a hardcore byggargym: Flex Gym. Alla var skitgrova (och gick säkert på steroider, inkl tjejerna), signerade bilder på med massa Mr Olympia som varit på besök och personalen såg ut som line-up på en internationell bodybuilding tävling. Detta är en av fyra våningar:
20180423_201532.jpg

Omklädningsrummet med foto på Arnold på besök:
20180423_201701.jpg

Senast ändrad:
[OT] Enarms pullup
Muscle-ups utmaningen kom av sig lite grann (finns ingen stång med tillräcklig takhöjd på gymmet där jag tränar). Men jag har gjort några andra roliga styrkelyftsutmaningar.

Bänkpress 100 reps kroppsvikt på tid:
24:00 (85kg)

Marklyft 100 reps 1,5 x kroppsvikt på tid:
16:43 (125kg)

Dips max antal reps med +15kg:
26 reps.

Dips är nog min bästa "gren" (har väldigt starka triceps av nån anledning) men marklyften var roligast! Man blir rejält trött efter ett tag!

[OT] Enarms pullup
Hur går det?? Blev det ngra en arms pull-ups?

Den här tråden fick mig att vilja testa. Sagt och gjort, det går bra med högern (4st), klarar 2 med vänstern.

Tillbaka
Topp