OT: Enduro

DD88

Aktiv medlem
Märker att motorsport blir mer och mer populärt på forumet, vissa kör sin motorcykel på grannarnas traktorspår och andra kör elcykel i närmsta naturreservat. Gemensamt är dock att vi gillar cyklar med motor.

Personligen så har jag helt övergett liftcykling till förmån för enduro, många jag kör med har gjort samma resa där MTB har fått bli ett komplement snarare än huvudintresse. Är övertygad om att det finns fler här som sitter och funderar på samma sak.

Just nu pågår Gotland Grand National som SVT har fullt fokus på:

I eftermiddag kör eliten och det brukar vara sjukt sevärt:

Märker att motorsport blir mer och mer populärt på forumet, vissa kör sin motorcykel på grannarnas traktorspår och andra kör elcykel i närmsta naturreservat. Gemensamt är dock att vi gillar cyklar med motor.

Personligen så har jag helt övergett liftcykling till förmån för enduro, många jag kör med har gjort samma resa där MTB har fått bli ett komplement snarare än huvudintresse. Är övertygad om att det finns fler här som sitter och funderar på samma sak.

Just nu pågår Gotland Grand National som SVT har fullt fokus på:

I eftermiddag kör eliten och det brukar vara sjukt sevärt:

En dag försent.

Nja, allt kul sker idag:

Torsdag 26 oktober
Samtliga starter E-Bike kl. 13.00
MTB E- Bike 250w/25km/h Motion, Damer/ Herrar
MTB E- Bike 250w/25km/h Sportmotion, Damer/ Herrar
MTB E-Bike Över 250w, Damer/ Herrar

Fredag 27 oktober
8.30 – Klass 5 (Guldhjälm 50 cc)
8.30 – Klass 14, 15, 16, 17 (Veteran)
9.30 – Klass 4 (Guldhjälm 65 cc)
10.30 – Klass 3 (Guldhjälm 85 cc)
10.00 – Klass 1,2 (Ungdom)
12.45– Klass 7 (50-59)
13.00 Klass 8,9,10,11, 12 (Dam 15-29, Dam 30+, 60+, Militär, Adventure)

Lördag 28 oktober
8.45 – Klass 4 (15-29)
8.55 – Klass 5 (30-39)
9.05 – Klass 6 (40-49)
12.30 – Klass 1, 2, 3, 18 (Elit, Bredd, Junior, el)

Yes! Fantastisk hoj.

Tror han fick putta den i mål men närmare fyra varv är ändå mer än någon av oss trodde, hoppas GGN och de andra långloppen tar fram en vettig elklass till nästa år.

Yes! Fantastisk hoj.

Tror han fick putta den i mål men närmare fyra varv är ändå mer än någon av oss trodde, hoppas GGN och de andra långloppen tar fram en vettig elklass till nästa år.
Hur långt kommer man på en tank soppa på en förbränningsmotordriven hoj på GGN?

Edit: Jag inser att man förmodligen tankar i depå vid behov, men om man hade någorlunda lätt utbytbara batterier så...

Hur långt kommer man på en tank soppa på en förbränningsmotordriven hoj på GGN?

Edit: Jag inser att man förmodligen tankar i depå vid behov, men om man hade någorlunda lätt utbytbara batterier så...
Lät som (för en förstagångstittare som jag) att tvåtaktarna tankade två ggr och fyrtaktarna en gång på dryga 6 varv i elit (3h). Man var tvungen att gå två ggr i depå oavsett

Skulle säga att en medelmotionär skulle ta sig 4-5 varv utan problem, men man stannar i regel i depån för att få i sig energi och fixa utrustning så då passar man på att toppa upp.

När jag körde förra året så fick jag bryta efter tre varv pga att jag blev påkörd, men då hade jag cirka hälften kvar i en HQ Te300 (tvåtakt). Körde 2.5 varv i bra fart men fick köra krypfart fram till mål efter olyckan.

Yes! Fantastisk hoj.

Ja vi får hoppas det blir en elklass. Har läst att vissa tävlingar har nekat personer som försökt anmäla sig med en elhoj.

Svemo har iallafall godkännt elhojar .

Ja vi får hoppas det blir en elklass. Har läst att vissa tävlingar har nekat personer som försökt anmäla sig med en elhoj.

Svemo har iallafall godkännt elhojar .
Ja det som satt käppar i hjulen är att man enligt regementet ska ha en separat depå för elhojar, inte alltid det är möjligt med enkla medel.

Svemo är faktiskt rätt så proaktiva med att hitta lösningar så förhoppningsvis så finns det möjlighet att tävla med Varg under samma förutsättningar under nästa säsong.

Ska köra min första tävling med hojen i helgen och den arrangören skriver ”elhojar välkomna, vi löser laddning” så det är lite från arrangör till arrangör med.

Ja det som satt käppar i hjulen är att man enligt regementet ska ha en separat depå för elhojar, inte alltid det är möjligt med enkla medel.

Konstigt att man ska behöva separera vanliga hojar och elhojar. Men jag antar att det har något med batteriet och brandrisk att göra
Svemo är faktiskt rätt så proaktiva med att hitta lösningar så förhoppningsvis så finns det möjlighet att tävla med Varg under samma förutsättningar under nästa säsong.

Ska köra min första tävling med hojen i helgen och den arrangören skriver ”elhojar välkomna, vi löser laddning” så det är lite från arrangör till arrangör med.

Ja svemo verkar vara positivt inställda till elhojar . Och det förstår jag med tanke på hur svårt det är för arrangörer att anordna tex endurtävlingar , minde ljud är bara positivt.

Kul att arrangörerna välkomnar elhojar och fixar med laddning , då får jag önska lycka till I helgen.

Tror Svemo inser att det kan vara räddningen för hobbyn framöver med de lägre ljudnivåerna. Kan man byta batteriet på Vargen? Då skulle det ju inte vara några problem alls om man hade ett extra eller två att byta mot. Borde inte vara omöjligt att låna ihop till dylika event.

Ja i teorin, men inget man gör ute i fält. Ett nytt batteri kostar dessutom 80kkr.

Bättre med ett större externt batteripack att ladda från, det kan man även använda till annat.

Var en klubb ( kommer inte ihåg vilken) som utlovade 10st laddplatser till vargarna men det visade sej att laddarna drog ström så det bara räckte till 5st bikar, så än så länge är det problem med laddningen. Att ha ett extra batteri låter dyrt? Första hojjen kom ju till Sverige för några månader sen så är väll lugnt än så länge men dom som har fått sina är ju lyriska hur bra dom är, är tunga men känns lätta på banan å kyb fjädringen är fantastisk.

Novemberkåsan gick i Vimmerby nu i helgen, finns mycket gött att se därifrån på tuben.

Niklas Persson gick i mål på 7h49:18. Fjolårsvinnaren Albin Elowson tvåa 40 sekunder senare.

Jag har övergett motorcyklingen för cykling (även på asfalt) även om jag har luffat runt lite på grusvägar och traktorstigar. Börjar vara några år sen, men vem bryr sig om såna detaljer? :) Iaf, jag har en motorrelaterad fråga som jag inte fick svar på i allemansrätt-tråden.
Hur kör man egentligen cross och enduro? :) Tydligen gasar man INTE när man kör cross ("kör som idioter" var nog min beskrivning) utan letar försiktigt grepp. Detta enligt en som tydligen tävlade sen länge. På GGN verkar man också gasa på rätt bra. Det var uppenbarligen helt fel, för det blev många känslor. Nåt svar på frågan hur man egentligen kör fick jag inte, innan den jag frågade stormade ut!
Hur kör man egentligen?!

Suck, jag har tryckt på ignorera knappen på mannen ovanför ? men nu tryckte jag på visa ignorerat inehåll, tyvär
Är mej han menar, jag har kört/tävlat i enduro i 20 år men slutat sen ett år tillbaka pga sjukdom, människan vill ha en skriven text/kurs på hur man kör enduro, han menar på att man håller fullt hela tiden, jag menar på att man letar fäste med gas/ broms/ koppling, att det spinner fattar väll alla ( nästan alla) men är fortfarande fäste man eftersträvar. Nu är det mest troligt att det kommer ett otrevligt svar i vanlig ordning men det är där ignorera knappen gör sitt jobb, bfs du behöver ju inte pajja den här tråden också, räcker det inte att munhuggas i den andra tråden

Så enkelt om nån bara hade svarat direkt istf att skriva ett gäng otrevliga inlägg istf att svara. Med extra kraft kör man naturligtvis på ett annat sätt. Att det spinner mdd mer effekt fattar alla. Det var precis det jag skrev, och blev såklart dumförklarad och sen ignorerad. Trevligt! Att man kör cross "som en idiot" var också djupt kränkande. Otrevligt! Trots att man bara kan köra "aggressivt" med crossar.

Jag tillägnar min insats i denna tråd åt @MtbIte (ära den som äras bör!) som "interagerat" i längdskidtråden. Det går/gick såklart bra, men inte om jag gör nåt liknande. Det är, och ska vara, olika regler för olika personer! :) Hej!

Alla sköna snubbar slutar med osköna personliga påhopp, låter bra (men osannolikt). Avprenumererar gärna på denna tråd.

Blir kul å se vad taddy kan göra på vargen, trodde nästan han skulle gå i ” pension” men han har nog kvar att ge i superenduro? han vann ju erzeberg första gången han var med å då på en hojj som hans brorsa å kompisar hade plockat ihop med det dom hade. Vore kul om han gav sej på nån extremenduro tävling men kan bli svårt med batteritid

Ska bli kul att se taddy köra superenduron ikväll på vargen .

Oväntat också att Eddie gick från ktm till husqvarna men antar att om han verkligen vill satsa nästa år på superenduro så har nog husqvarna ett bättre team.

Ska bli kul att se taddy köra superenduron ikväll på vargen .

Oväntat också att Eddie gick från ktm till husqvarna men antar att om han verkligen vill satsa nästa år på superenduro så har nog husqvarna ett bättre team.
Läste på Vital att Taddy inte skulle få starta pga nån byråkrati.

Hoppas de reder ut det under dagen, känns otroligt fjantigt om det stämmer

Ja det senaste jag hörde så såg det inte ljust ut, vet att KTM-gruppen gjort extremt mycket för att motarbeta Stark efter att dom tappat mycket erfarenhet personal dit men det blir ju löjligt att hålla på såhär.

Vad fäller flest av de förare som INTE kommer i mål i Kåsan? Är det maxtiden, eller att man rent fysiskt inte tar sig igenom sträckorna för att det är för tufft?

Ja både och, min teori är att det är många drömmare som har det som sitt livsmål och ta sig i mål på kåsan.

Men de kör i allmänhet för sakta och den långa tuffa banan gör att dom kommer hopplöst efter rätt omgående. De flesta klarar dagsetappen, några ett varv på natten men väldigt då motionärer har en chans att fullfölja.

Ja jag tror många siktar på att enbart ta sig runt dagsetappen, sjukt stor skaderisk i mörkret när tröttheten kommer. Jag hade personligen inte tagit den risken.

Tycker denna intervjun med Albin Elowson är bra, där snackas det mycket kåsa och vad som krävs för att klara det.

Vad fäller flest av de förare som INTE kommer i mål i Kåsan? Är det maxtiden, eller att man rent fysiskt inte tar sig igenom sträckorna för att det är för tufft?
Har inget bra svar men en kille i klubben som är både hyfsat snabb ( ofta top 10 i bredd) och vältränad ställde upp i kåsan när jocke var med, han fick ge sej pga resp tid den gången han kom längst, 2 gånger har han fått maskinhaveri, ena gången sög 2-taktarn in vatten i nått blöthål å andra gången en sten som knäckte motorblocket?

Det känns som att vill man förstöra sin hoj så är kåsan och battle of vikings perfekt för det ?.

Hade jag kört något av loppen hade jag valt en hoj som jag kanske inte brydde mig så mycket om.

Tillbaka
Topp