OT: epoxy på bensintank?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Har fått tag på en motormanuell slåtterbalk av äldre årgång som startar fint men läcker bensin friskt på grund av en spricka i bensintanken. Tanken är av plast. Kan man laga plasten med epoxy eller är den inte beständig mot bensinen? Vore skönt att slippa byta tank.

jag tror nog epoxin tål bensin, men tveksam om plasten är av sån sort som epoxin fäster på ?
pp har någon variant av tanklagning har jag för mig? men det är nog för metalltankar ?
mest ännu fler ??? i detta svar :)

Det finns nån sorts amerikansk gägga i epoxyväg som används att täta läckande bensintankar, men nog mest plåt. Minns inte namnet. Googla ett amerikansk motorcykelforum, företrädesvis ett nordamerikanskt.

Edit, googla på "Kreem" eller Caswells epoxy liner.

Senast ändrad:
Nån Götelaborgare brukade stå på båtmässan i Älvsjö och sälja en påse med gucka som man kunde laga allt med. Plast, metall, torrt vått. Ring Leo och fråga.

Hur stor tank är det på en sån? Hittar man rätt att byta till är det ju enklast. Typ från en snöslunga, gräsklippare eller utombordare?

Jag har framgångsrikt lagat plåttank med epoxi men instämmer i att det nog inte fäster så bra på plast. Kolla på något båtforum, kanske?

Det fungerade inte för min pappa när hans flotör i tanken började läcka och då försökte han täta hålet med epoxy men det löstes upp / försvann efter ett tag.

Rugga med sandpapper. På med epoxy och glasfiberväv. Borde funka. Om inte så ramlar det väl av= ingen skada skedd. Jag köpte sådant i en båtaffär. De som jobbar där vet nog annars vad som funkar, det finns ju båtar av alla möjliga sorters material.

Strunta i allt vad epoxy heter, det fäster inte. Du ska så klart svetsa ihop den! Bara att ta en lödkolv och smälta ihop sprickan!

Svetsa med lödkolv funkar om det är abs-plast. Tvätta ur tanken med sprit och skölj med vatten så att all bensin är borta, testa försiktigt med en tändsticka först..

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur stor tank är det på en sån? Hittar man
> rätt att byta till är det ju enklast. Typ från
> en snöslunga, gräsklippare eller utombordare?

+1 Byt ut tanken kolla m. skroten isåfall innan limning el. plastsvetsa borra litet hål på varje sida av sprickan :)

Håller med jomper. Svetsa med lödkolv funkar på vissa plaster. På ett tidigare jobb hade vi plastlådor för mätutrustning, och ibland hade de spruckit. Bara att smälta ihop igen.

HAr lagat en plasttank på en gammal Yamaha cross för många år sedan, det funkade så länge som jag hade den kvar iaf. TVätta rent noga innan och lägg på ett rejält lager över en stor yta så bör det funka...

Rugga upp och kör med värmelim (på hög temperatur), det kan funka. Om det är hyfsat tjockt gods kan det gå att löda.

Tack för alla tips! tror jag hittat ett produktionsdatum, troligen november -79. Vet knappt om det är värt att försöka laga, men svetsa eller tillföra material låter ändå som den säkraste lösningen.

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> JB Weld. Finns tråd om det. Söken och du skolen
> finnen.

Bra grejer, men det är fortfarande vanlig epoxy. Tankar och kemikalieflaskor tillverkas oftast i feta (olefina) plaster. Svårt att få något att fästa på det.

Här är bilder på skönheten. Det ser ut som att sprickorna sitter runt tankfästena.

Bilagor

• 1378556266889.jpg
    1378556266889.jpg
    43.5 KB · Besök: 314
  • 1378556346130.jpg
    1378556346130.jpg
    38.3 KB · Besök: 218
Fyll tanken med vatten innan du börjar löda. Annars kan tanken bli väldigt stor under ett kort ögonblick. Trots sköljning innan.

Tror det enklaste är att ragga tag på något annat som passar på ett ungefär faktiskt. Byt bränsleslangen på samma gång.

Jag var tvungen att googla "slåtterbalk". Min fantasi räckte inte till för att gissa vad det var. Jag har aldrig sett nåt sånt tidigare. Ser ut som en hårtrimmer i megaformat! :D

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp