[OT] EQPE eller andra skidkläder - något att ha?

blitz

Aktiv medlem
Efter en vecka i Sälen så insåg jag att mitt gamla skidställ inte håller måttet längre. Har sneglat runt lite på vad man skulle ersätta detta med. Hamnar ganska snabbt på skistars egna märke EQPE. Någon som vet om detta är något att eller har andra tips i mellansegmentet?

Ambition är ju att detta ska hålla för lek med barnen här i Småland när det väl är snö och 1-2 veckor skidresor om året. Sen att det inte ska behövas bytas efter ett eller två år.

Tack på förhand

Är nog inget fel på eqpe, vet inte hur mycket du vill lägga men stellar equipment får du mycket för pengarna.

Jag har haft ett norröna ställ i över 10 år köpt på rea sjukt bra kvalité. Har också ett peakställ med betydligt sämre funktion överlag, men något som hittills är oöverträffat för mig är Tobe. Köpte en ny skoteroverall i vintras och den är helt sjukt bra, blir aldrig blöt och den andas grymt bra. Finns även som jacka och byxa 45 000mm vp ?

Skulle spontant undvika deras egna märke bara för att det känns lite svårt att se att det är fullt fokus på produktutveckling osv. Men vet egentligen inte.

Billigt men bra verkar ju annars vara revolution race. Köpte en jacka på 50% rea på chansning förra året och är nöjd med den.

Det enda negativa är att de inte har lite miljövänligare membran. Har annars haft två jackor från Klättermusen , håller ungefär fyra år var men kostat ordentligt. För läääänge sedan hade jag Bergans, de brukar ha bra värde för pengarna.

Skulle skippa eqpe mest för att det är Skistar som äger de och tycker inte de behöver mer pengar eller uppmärksamhet.

Klättermusen, Patagonia och blackdiamond har jag test kläder ifrån. Tycker de håller bra och fungerar som de ska. Men visst priset kan vara lite saftigare, iaf vid inköp, över tid är min erfarenhet att det jämnar ut sig mot de billigare som inte håller lika länge.

Skulle nog hellre kika på t ex Everest än Eqpe om man vill komma undan billigare. Eller köpa dyrare på rea/outlet.

Har ingen erfarenhet av just Eqpe.. De flesta skidspecifika kläder i lägre prisklasser kommer fodrade eller är onödigt klumpiga. Men min rekommendation är att satsa på lättare skal-kläder. Det ger mer flexibilitet, med olika lager under kan de även användas andra årstider och till andra aktiviteter än just skidåkning.

Behöver inte vara jättedyrt, jag kör med en enkel shoftshell-jacka från Salamon som kostade 1200kr för några år sedan. Är det riktigt kallt har jag tre lager under. På vårvintern räcker det med ett tunt underställ.

Tillbaka
Topp