Scott tokig: Jag har haft en Oscar (den jag länkade till) sen 2003--2004 nån gång, och den har funkat bra. Det är störst vits med HX om du gör mycket mjölkbaserat, den stora kokaren gör att ångan inte tar slut, och det är bra fart i ångan.
Nackdelarna är främst att den tar längre tid på sig att bli varm (kanske en kvart), och att den inte har servoventil som släpper "falskt tryck" i kokaren (tekniskt mumbo jumbo*, men det innebär att du inte kan ha den på timer, för man måste öppna ångkranen när man startar uppvärmningen om den är kall, annars blir den inte tillräckligt varm).
En annan nackdel är att det är besvärligt att tömma kokaren, så den går inte att kalka ur på ett enkelt sätt (gäller nog de flesta HX-maskiner). Kalkfiltrerat vatten rekommenderas, jag har en Brita-kanna.
Estetiskt är den ju av plast, så om man gillar blankpolerat stål så får den inga poäng. Å andra sidan syns inte fingeravtryck lika mycket...
Annars kan man nog för liknande pengar få en liten begagnad cafemaskin, om man letar lite.
* HX-maskiner har ju inte termostat, utan reglerar på trycket i kokaren. Om maskinen är kall, och fyller på vatten blir det ett övertryck i kokaren p g a komprimerad luft i stället för ånga. Detta kan lösas med en ventil som är normalt öppen, men stänger när ett visst tryck uppnåtts.