[OT] Espressomaskin och kvarn

Scott tokig

Aktiv medlem
Happy ør ju fullt med kaffekunniga

Därför:

Rekommendera en bra espressomaskin.

Har just nu La Pavoni Europiccola som funkar bra men skulle vilja testa något större med mer kapacitet, vad rekommenderas i prisnivån max 12000 kr?

Bästa kvarnen?

Denna: http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=2&t=2&p=12&Produkt=Classic, borstad
100-400_gaggia_classic_borstad_medium.jpg

Samt: http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=4&t=31&p=561&Produkt=Macap M4 Krom steglös
140-104_macap_m4_krom_medium.jpg

Alt: http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=4&t=2&p=283&Produkt=MDF, svart/rostfri
140-201_gaggia_mdf_svartrostfri_medium.jpg

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Denna:
> http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=2&t=2&p=12&
> Produkt=Classic, borstad
> http://www.kaffemaskinen.se/images/100-400_gaggia_
> classic_borstad_medium.jpg
>
> Samt:
> http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=4&t=31&p=56
> 1&Produkt=Macap M4 Krom steglös
> http://www.kaffemaskinen.se/images/140-104_macap_m
> 4_krom_medium.jpg
>
> Alt:
> http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=4&t=2&p=283
> &Produkt=MDF, svart/rostfri
> http://www.kaffemaskinen.se/images/140-201_gaggia_
> mdf_svartrostfri_medium.jpg

+1 på maskinen och den andra kvarnen, har dom själv. Enda nackdelen med kvarnen är att den har en tendens att bli elektriskt laddad och sprider det malda kaffet lite olyckligt. Men det blir bra kaffe!

gaggia classic är ju en klassiker och testvinnare men den är ju billig. Går att hitta för drygt 3000
För 12000 ska man ha nåt helautomatiskt med inbyggd kvarn, kolla blocket efter gamla restaurangmaskiner kanske?

Kan du hantera en Europiccola så ska du hålla dig ifrån helautomatiskt, blir inte ens i närheten av samma kvalitet.

För att matcha de bästa skotten en Europiccola kan prestera med bra kvarn blir det dyyrt, men en prosumer-HX för runt 10k kan komma hjälpligt nära men ha betydligt bättre kapacitet. Rancilio Silvia är annars ett vanligt budgettips som också kan prestera helt ok, de kostar väl runt 6k.

Kvarn är väl standardtipsen Mazzer mini, Macap m4 eller compak k3. Se till att inte tumma på kvarnen, det gör väldigt stor skillnad för slutresultatet!

Jag kör Europiccola och Compak k3, funkar utmärkt, men jag skulle inte vilja ha en sämre kvarn än så. Gaggia-kvarnen som skrivits om tidigare i tråden har jag testat, och den är i en helt annan liga, både vad gäller handhavande, kvalitetskänsla och kvalitet på malningen.

Helauto är som du säger mer rejer som kan gå sönder. En hel auto jag hade kräve rengörimg ganska ofta med speciella tabletter. Dricker du mycket kaffe måste du göra rent den å fylla på mjölk. Dricker du lite kaffe måste du kalka ur den och ändå göra rent så den är ok tills du blir kaffesugen :) helauto skall man väl bara ha om man har mycket pengar å vet inte vad man ska göra av med dem om du ska ha en hel auto hemma.

Det tycker jag verkligen. Europiccola må vara liten, men är väldigt krävande på bönor, kvarn och framförallt barista om man vill kunna komma i närheten av den fulla potentialen.

Jag ser det som en av fördelarna, från ahlvautomater är det lätt att få ok kaffe, men omöjligt att få riktigt riktigt bra (om vi nu inte snackar Synesso, La Marzocco m.fl. 20k+ maskiner). Europiccola är ett helvete att ens få ok kaffe ur, men den påvisar alla ens fel, och när man till slut lärt sig hantera den slår den allt på den här sidan om 15k skulle jag våga säga

OBS, i kvalitet, inte i kapacitet eller hanterbarhet osv, utan bara smak i koppen.

1: Surfa in på riktigtkaffe.se.
2: Bra kvarn. K3, Mazzer mini, Rocky, mfl beroende på budget.
3: maskin: är du en mjölkkille eller dricker du bara espresso? Om du dricker mkt mjölk så är ju maskinerna med bara en kokare, Gaggia och Silvia tex, inte ngn höjdare. Det blir lätt mkt temperatursurfande och meck för att få en schysst kaffe. Extra jobbigt om man ska göra mer än 4 mjölkdrycker på rad. Då är en HX eller dubbelkokare att rekommendera. Finns mkt i skicket runt 8-10 tusen.
/Salle

salle skrev:
> 1: Surfa in på riktigtkaffe.se.
> 2: Bra kvarn. K3, Mazzer mini, Rocky, mfl beroende
> på budget.
> 3: maskin: är du en mjölkkille eller dricker du
> bara espresso? Om du dricker mkt mjölk så är ju
> maskinerna med bara en kokare, Gaggia och Silvia
> tex, inte ngn höjdare. Det blir lätt mkt
> temperatursurfande och meck för att få en
> schysst kaffe. Extra jobbigt om man ska göra mer
> än 4 mjölkdrycker på rad. Då är en HX eller
> dubbelkokare att rekommendera. Finns mkt i skicket
> runt 8-10 tusen.
> /Salle

+1

Jag har en sån här sedan ett par år, jag är svinigt nöjd med den. Inte så dyr heller. Testa med en ny kvarn, blir det inte tillräckligt bra kan du köpa ny apparat, men det kommer bli ett lyft när du mal bönorna själv.

macinino_prof.jpg ht=255

Scott tokig skrev:
> Frågan är också om helautomatiskt är bra?
> Eftersom jag bara har haft manuellt tills vidare
> är jag lite skeptiskt. Finns ju mer som kan gå
> sönder.

Det beror säkert på vilken baristanivå man ligger på. Jag hade en manuell tidigare men sålde den och köpte min en helautomatisk istället. Nu blir det bra kaffe varje gång istället för tidigare när det var som att spela på Lotto men så vill jag bara ha en bra kopp espresso och har inget intresse av att mala, pressa, meka och allt annat man säkert kan göra med en manuell maskin.
Nu häller jag i bönor och vatten och sen trycker jag på en knapp.

Scott tokig skrev:
> Frågan är också om helautomatiskt är bra?
> Eftersom jag bara har haft manuellt tills vidare
> är jag lite skeptiskt. Finns ju mer som kan gå
> sönder.
>
> Vad tycker ni om en sån här:
>
> http://www.kaffemaskinen.se/webshop/?k=1&t=1&p=495
> &Produkt=IMPRESSA%20C5%20platin

Vi har en sån på jobbet.

1. Jag har aldrig fattat vari själva automatiken ligger. Varje gång man trycker på knappen och tänker att man ska få en kopp espresso blinkar bara ngn. lampa och maskinen skall ha någon sorts service, vätskor skall fyllas på, tabletter skall placeras, filterpatroner skall bytas eller sumpbehållare skall tömmas.

2. kaffet blir inte särskilt bra tycker jag. Jag skulle säga att en mokkakokare ger bättre kaffe.

Jag gör espresso varje dag! För mig är det liksom själva hantverket jag gillar. Det ligger lite jobb bakom varje kopp och det gör just den koppen extra god. Sliskstress kaffe dricker man på jobbet men väl hemma är espresson ett sätt att koppla av och då känns det extra gott när det ligger lite hantverk bakom avkopplingen, sedan gör det ju inget att det blir otroligt gott också.

Helautomatik går därför bort för mig!

Patric

Kolla på riktigtkaffe istället, där finns bättre info om europiccola.

Den där filmen tycker inte jag är något vidare faktiskt.

Underbar tråd.

Jag är supernöjd med min Europiccola, skulle aldrig byta bort den.
Det finns inga genvägar i kaffeträsket!

Esspresso maskin?
Elektrisk kaffekvarn?

Tillåt mig läxa upp herrarna.

1. Kaffe rostas med en ordinär portionsrostare, anno 1915 över vedspisen i köket hemma hos oss.
Man hör på knastret när bönan är fördigrostad.
Aldrig mer än för 2 dagars kaffe.

2. Kaffet males med en Peugeut handjagad kaffekvarn anno 1898

Tillägas bör att Hus,kaffekvarn,samt spis har gått i arv från Farmors Mor - rest in peace båda två..

Gissa om det är skillnad i smak mellan eget och jobbets frystorkade kaffeautomat ???

Och ja - jag vet att jag inte tillförde ett smack.

Europiccolan är snyggare än bra. Been there, done that. Uppgraderade till Isomac Venus.

Din nästa espressomaskin skall ha ett portafilter av standardstorlek.

Du behöver en kvarn med steglös inställning.

pLu: Europiccola är inget för den som vill göra mer än två espresso åt gången, menatt säga att den är dålig tycker jag verkligen är att ta i.

Som jag sa tidigare har den betydligt högre potential än det mesta på den här sidan 20k, givet att man har en bra kvarn och att personen vid spakarna verkligen tagit sig tid att lära sig. Jag har haft min i 4 år, och blir fortfarande bättre på att använda den. Då gör jag minst en espresso om dagen, ofta fler. Inget för den som vill ha en lättanvänd maskin eller vill bjuda många på kaffe, men för en hängiven ensambarista är den svårslagen.

Jag skrev inte att Europiccolan är dålig men jag kan heller inte rekommendera den då t ex en Rancilio Silvia inte kostar mycket mer.

"Snyggare än bra" är ju lätt att tolka som dålig :)

Silvia är en klart bättre nybörjarmaskin, men om ett par år är det dags att uppgradera. Europiccolan har man prcis börjat komma överens med efter ett par år :)

Espressomaskiner av typen Europiccola var verkligen 'da shit' en gång i tiden men det är en svunnen tid och jag håller fast vid att den är snyggare än bra. Jag har använt en under många år men tröttnade till slut på det lilla portafiltret och att maskinen blir för varm efter några espressos.

har en gaggia classic och den är alldeles alldeles... underbar

har provat en pavoni etb tror jag att det va och den inte i samma liga som gaggian
inte ens samma sport ;)

Hmm Rancillio Silva kanske vore nåt? Mitt problem med Europiccolan är nämligen just det med mängden och värmen. Funkade perfekt när man bodde ensam men nu med familj och gäster så funkar det inte.

Scott tokig skrev:
> Hmm Rancillio Silva kanske vore nåt? Mitt problem
> med Europiccolan är nämligen just det med
> mängden och värmen. Funkade perfekt när man
> bodde ensam men nu med familj och gäster så
> funkar det inte.

jag har en Silvia och en Rocky-kvarn. Bra kombo som går att hitta relativt billigt både ny och beggad. Men som sagt gör du mkt cappu eller andra mjölkdrycker så är det ett dumt val. Den har bara en kokare så att skifta mellan ånga och kaffe tar tid och kräver lite träning. Har du bättre budget kolla på en HX eller dubbelkokare. Har för mig att Kaffemaskinen har ngn egen maskin som har ett separat ångblock för ca 6000:-, kanske kan vara ngt.

Scott tokig skrev:
> Hmm Rancillio Silva kanske vore nåt? Mitt problem
> med Europiccolan är nämligen just det med
> mängden och värmen. Funkade perfekt när man
> bodde ensam men nu med familj och gäster så
> funkar det inte.

Sant att den överhettar. Man får inte ha för bråttom. Alldedes för många som har bråttom i dagens samhälle!

Tjena, sorry om det skrivits innan. Men om du haft en apparajt och vill uppgradera, har du funderat på att köpa en större apparat? Då menar jag större med avseende på mer plats att arbeta på. Det kääner jag att jag skulle prioritera vid uppgradering av själva apparaten.

Med bra kvarn och kaffemaskin för >3 KKr får du automagiskt bra kaffe, jag skulle då prioritera det ergonomiska och annat som underlättar kaffemakandet.

HX = värmeväxlare (heat exchanger). Alltså en maskin där du har en stor kokare för ångan, och där bryggvattnet värms upp under bryggning, med en värmeväxlare. (se http://coffeetime.wikidot.com/heat-exchanger-machines-how-they-work ) Du kan alltså brygga kaffe och skumma mjölk "samtidigt". En del maskiner har även en varmvattenkran.

Ett exempel på sen sån för hemmabruk och till icke helt orimligt pris är Nuova Simonelli Oscar,
http://www.alrp.se/Espressoshop/hemmaskiner/Oscar.htm

Edit: förtydligande och rätt länk

Senast redigerad av en moderator:
Lånar tråden lite.

Är på jakt efter en bra instegsmaskin. På gamla jobbet var chefen en riktig kaffenörd så där körde vi en "cafégrade" coffeyqueen som gjorde fyra koppar och två mjölkkannor samtidigt. skitgod espresse men inser att jag är på jakt efter något som kostar en nolla mindre än den maskinen.

Är sådana billiga maskiner som jag länkar till bara skit eller funkar de helt ok?

http://www.kaffemaskinen.se/webshop/default.aspx?k=2&t=2&p=766&Produkt=Espresso Pure svart

http://www.kaffemaskinen.se/webshop/default.aspx?k=2&t=72&p=679&Produkt=Ascaso Basic Svart

Om man kollar i de vanliga elektronikkedjorna känns det som det enbart säljs kapsel och nespressemaskiner.

Scott tokig: Jag har haft en Oscar (den jag länkade till) sen 2003--2004 nån gång, och den har funkat bra. Det är störst vits med HX om du gör mycket mjölkbaserat, den stora kokaren gör att ångan inte tar slut, och det är bra fart i ångan.

Nackdelarna är främst att den tar längre tid på sig att bli varm (kanske en kvart), och att den inte har servoventil som släpper "falskt tryck" i kokaren (tekniskt mumbo jumbo*, men det innebär att du inte kan ha den på timer, för man måste öppna ångkranen när man startar uppvärmningen om den är kall, annars blir den inte tillräckligt varm).

En annan nackdel är att det är besvärligt att tömma kokaren, så den går inte att kalka ur på ett enkelt sätt (gäller nog de flesta HX-maskiner). Kalkfiltrerat vatten rekommenderas, jag har en Brita-kanna.

Estetiskt är den ju av plast, så om man gillar blankpolerat stål så får den inga poäng. Å andra sidan syns inte fingeravtryck lika mycket...

Annars kan man nog för liknande pengar få en liten begagnad cafemaskin, om man letar lite.

* HX-maskiner har ju inte termostat, utan reglerar på trycket i kokaren. Om maskinen är kall, och fyller på vatten blir det ett övertryck i kokaren p g a komprimerad luft i stället för ånga. Detta kan lösas med en ventil som är normalt öppen, men stänger när ett visst tryck uppnåtts.

Jag kör med en Izzo Alex Duetto (dubbelkokare) + Mazzer Mini E. Störtskönt kaffe blir det. En helsickes skillnad från Silvia + Rocky som jag började med.

God afton Herr Tokig :)

Många råd men det känns inte som att man blir så himla mycket klokare av dem.

Jag håller med alla föregånde att kvarn är det första du skall investera i.
Det finns asmånga att välja mellan så det är inte bara att säga att - Köp en Mazzer mini.
Givetvis är det egentligen den man vill ha... men det är så in åta h-lvete klumpig.
Så jag har redan avfärdat den... vill man ha den i köket får man äta frukost i hoppern :)

Men att tänka på när det gäller kvarn.
Välj en med stora skivor som snurrar långsamt.
Och sedan... en sak som man efter ett tag stör sig på något grymt. Köp inte en kvarn med sådan där värdelös pip... utan ta en med dosering.
Jo, jag vet att kaffet blir gammalt i den men det får man bara hälla ut.
Kvarnar med pip sprätter kaffe så in i bomben och det kan vara ok i början... men efter ett år så är det inte lika kul att torka längre.
Fråga mig... jag har 2 kvarnar med pip och det gör mig galen.

Europiccolan sedan... fin och blank... jag har haft min i 12 år...
Men efter att jag köpte min Giotto för sisådär en 6 år sedan så använder jag den bara som reserv.
Den gör ju helt ok kaffe... men större bryggare är faktiskt skönare att jobba med.
I och med att sådana, i alla fall min, alltid står på så tar det bara någon minut att göra en kaffe.
Jag skulle tippa på att lyxliraren JKolmo, som jag inte alls är avis på :) skulle hålla med mig i frågan.

Så om något år... när du har vant dig vid kvarnen så hugger du en bryggare med en E61-grupp.
Då är du hemma.

Och som avslutning.. och det tar emot att skriva det.
Är det bara goda, konsekventa espressos du är ute efter... som tyvärr blir helt ok. Köp en Nespresso. Världens tråkigaste sätt att gör en kaffe på... men det blir bra varje gång.

-------------------------------------------------------------------------------
Själv funderar jag på att uppgradera till 2st Izzo Alex Duetto och 2 minis :)
-------------------------------------------------------------------------------
/Nichosen

Kvarnar med pip kan fungera utmärkt, om det är rätt kvarn :)
Min Compak k3 sprätter inget alls, och det är väldigt enkelt att peta ut allt kaffe ur pipen när man malt, så slipper man gammalt kaffe helt.

Med tanke på hur många människor som haft ett jäkla slit med ofta rätt taskig lön för att man själv ska kunna göra en espresso föredrar jag att slänga så lite kaffe som möjligt.

Sen är väl inte en Mazzer mini så stor, den är väl som K3 ungefär, det kan man väl leva med? Plocka bort hoppern, och dosera kaffe i hela bönor rakt ner i halsen på kvarnen. Något litet lock ovanpå gör att det inte sprätter bönor uppåt.
Vips så har du alltid bara färskmalet kaffe (kvarnen töms mellan varje körning), och har dessutom betydligt bättre koll på doseringen.
Ett tips är att hälla de hela bönorna i portafiltret och sen ner i kvarnen, då är det väldigt lätt att lära sig dosera lagom.

/Martin, som fortfarande tycker att Europiccola spöar en Giotto i fråga om smak i koppen, dock såklart inte i handhavande eller kapacitet

Stor bryggare skall det vara.

Jag har bytt ut den skramliga och onödigt stora plasthoppern på min Mini E mot en kort och riktigt snygg glashopper. Då blir kvarnen inte alls särskilt skrymmande tycker jag. Dessutom slipper man den skramliga plasthoppern som inte alls gör kvarnen i övrigt rätta. Märkligt att sätta sådant smäckigt plastelände som original på en sådan fin kvarn.

pLu skrev:
> Att köpa Nespresso är som att handla hos
> Cykelringen.

+1

Tillbaka
Topp