[OT] EU-valet

Atlas

Aktiv medlem
[OT] EU-valet
Jag skall rösta. Till det kommer lite frågor...

1. Hur gör jag rent praktiskt?

2. För mig som cyklist, finns det ett uppenbart val?

3. Är det någon som vill utesluta kyrkan och avsätta monarkin?

Finns det några andra aspekter som jag glömt? ;)

[OT] EU-valet
Utesluta kyrkan ur vad? vad jag vet så är kyrka och stat avskilda sen länge. Enda problemet nu är att man måste aktivt gå ur när det borde vara tvärtom.

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skall rösta. Till det kommer lite frågor...
>
>
> 1. Hur gör jag rent praktiskt?

Går till vallokalen på valdagen, eller förtidsröstar (det som så komiskt tidigare hette "poströstning", när det i själva verket var "preröstning"...)

[OT] EU-valet
JLarsson skrev:
> Utesluta kyrkan ur vad? vad jag vet så är kyrka
> och stat avskilda sen länge. Enda problemet nu
> är att man måste aktivt gå ur när det borde
> vara tvärtom.

Ja, men å andra sidan krävs det en aktiv handling för att komma med (även om de flesta inte har nåt att säga till om när det sker...)!
Jag gick ur för ganska många år sen.

[OT] EU-valet
TBone skrev:
> (det som så komiskt tidigare
> hette "poströstning", när det i själva verket
> var "preröstning"...)

Hahaha! Det har jag aldrig tänkt på! Klockrent!

[OT] EU-valet
Utesluta kyrkan från politiken helt enkelt. Europamässigt alltså. Jag vill såklart att förvirrade länder som Polen och Italien skall tvingas sekularisera sig.

[OT] EU-valet
1. Du kommer att få ett röstkort där det framgår exakt var någonstans du ska rösta. Valdagen är den 7 juni men du kan förtidsrösta (det som tidigare hette poströstning) under perioden 20 maj till 7 juni. Förtidsröstning sker i lokal anordnad av den kommun där du vill rösta. I exempelvis min hemkommun Gävle sker förtidsröstningen i kommunens bibliotek, medan den ordanarie röstningen på valdagen sker i olika skolor.

2. Nej inte ur cykelsynvinkel. Möjligen att Miljöpartiet tar större hänsyn till alternativa fortskaffningsmedel jämfört med bilar. Rösta med hjärtat.

3. Vänsterpartiet, KPMLr mfl.

Själv är jag hjärtligt trött på den moderatledda regeringens orättvisa politik och kommer att rösta på Socialdemokraterna. Den som låter bli att rösta avsäger sig sin starkaste möjlighet att påverka.

[OT] EU-valet
Saxat ur sossarnas partiprogram:

"Som en
konsekvens av dessa generella krav på
samhällsförvaltningen vill socialdemokratin
också verka för att monarkins arvsprincip
avskaffas och ersätts av en republik, där
statschefen direkt eller indirekt väljs av
folket. Denna förändring förutsätter, som
alla demokratins förändringar, en majoritet
bland befolkningen."

[OT] EU-valet
42Hz skrev:
> http://www.piratpartiet.se/eu

Ur ett cyklistperspektiv så är jag osäker på om PP gör något vettigt.. de tar ju enbart ställning i upphovsrätssfrågor, övervakning osv. EU har idag antidumpningstullar på cyklar tillverkade i Kina, det påverkar oss i alla högsta grad! och det är något som PP inte ens tar ställning till. Det finns vettiga kandidater till parlamentet både till vänster och höger ur ett svenskt perspektiv, men Christofer Fjellner (M) kan ju vara ett bra alternativ då han arbetar aktivt för frihandel och därmed också mot antidumpningstullar på cyklar m.m.

EDIT: Ser på hans hemsida att det går att påverka hans vallöften, Bara att gå in där och skriva in att vad-du-nu-vill om cyklar vettja :) http://www.fjellner.eu/

Senast redigerad av en moderator:
[OT] EU-valet
http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/fragor-svar-om-eu-valet-1.857407

ett urval:

Vad gäller valet?
Vi väljer vilka svenska politiker som ska sitta i EU-parlamentet de kommande fem åren.

När är valet?
Den 7 juni i år.

Är det bara Sverige som röstar?
Nej, val till EU-parlamentet hålls i alla unionens 27 medlemsländer den 4-7 juni.

Var kan jag rösta?
Vilken vallokal du hör till står på röstkortet som skickas ut 11-19 maj. Lokalerna är öppna kl 8-21 under valdagen.

Tänk så bra det kan gå... Det var ju inte så att info fanns lättillgängligt på http://www.val.se/europaparlamentet_2009/ , vilket man ju hade kunnat hoppas.

[OT] EU-valet
garpa skrev:
>
> Ur ett cyklistperspektiv så är jag osäker på
> om PP gör något vettigt..

Ja, demokratiska fri- och rättigheter är inget som behövs.

Bröd och skådespel ftw!

[OT] EU-valet
TBone skrev:
> Ja, demokratiska fri- och rättigheter är inget
> som behövs.

hehe, nä, vad ska vi med sånt till?! =) jag svarade utifrån "cyklistperspektivet" i första inlägget. demokratiska fri- och rättigheter är viktigt och jag har svårt att se att Fjellner skulle vara emot det.

[OT] EU-valet
Hur man än vrider och vänder på olika partiers politiska program. Så kommer man alltid att hitta något man inte samtycker med. Man får utgå från vilket parti som ligger mest i ens linje och kanske inte stirra sig blind på enstaka sakfrågor då många små frågor försvinner i vid större reformer å dylikt :)
Vissa grejer kommer aldrig att ändras under vår livstid så brinner du för en sådan sakfråga kanske man bör ansluta sig till det parti man tror på å göra sak i grejen å påverka på så sett ist'llet för att ge din röst åt ett minoritetsparti som kommer på typ 1.2% och ändå hamna utanför påverkningsgraden.

Men Rösta, å rösta smart :)

[OT] EU-valet
Det finns inget parti som vill utesluta staten och återgå till ett system där monarki och kyrkan basar? Lite adel, riddare och tornerspel och sen en massa mountainbajkers som leker robin hood i skogen.

[OT] EU-valet
Finns det ingen bra webenkät som kan fråga mig vikta frågor och sen tala om vad jag ska rösta på utifrån hur jag svarade? Det är ungefär så långt mitt politiska engagemang sträcker sig.

[OT] EU-valet
Gjorde ett sådant test på web:en och den föreslog att jag skulle rösta på miljöpartiet, ett av de sista partierna jag någonsin skulle lägga en röst på! Sedan dess litar jag inte på sådana tester...

[OT] EU-valet
42Hz skrev:
> Gjorde ett sådant test på web:en och den
> föreslog att jag skulle rösta på miljöpartiet,
> ett av de sista partierna jag någonsin skulle
> lägga en röst på! Sedan dess litar jag inte på
> sådana tester...

Come, join the dark side... Allvarligt, jag resonerade som du tills jag gjorde en riktig revision av mina egna åsikter och de partier jag traditionellt röstade på. Det blev helomvändning och gick jag till val idag skulle det bli MP som fick min röst. Baserat på:

Integritetspolitik
Integrationspolitik
Invandrarpolitik
Miljöpolitik
Social politik
Politiskt patos

Jag tänker inte försöka övertala någon hur den skall rösta men ibland är det nyttigt att ifrågasätta sina egna konventioner. Galningarna inom MP som förut gjorde att MP var uteslutet känns ärligt talat som rätt harmlösa jämfört med brunskjortorna och IPRED förespråkarna inom allisanspartierna och socialdemokraterna.

[OT] EU-valet
Atlas skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gjorde ett sådant test på web:en och den
> > föreslog att jag skulle rösta på
> miljöpartiet,
> > ett av de sista partierna jag någonsin skulle
> > lägga en röst på! Sedan dess litar jag inte
> på
> > sådana tester...
>
> Come, join the dark side... Allvarligt, jag
> resonerade som du tills jag gjorde en riktig
> revision av mina egna åsikter och de partier jag
> traditionellt röstade på. Det blev
> helomvändning och gick jag till val idag skulle
> det bli MP som fick min röst. Baserat på:

Nä, bara faktum at de motsätter sig en effektivisering av befintliga kärnkraftverk visar hur fel de tänker, att man ens är emot det av principiella skäl är förkastligt. Sedan skall man inte basera sitt val på personer men deras språkrör får mig att rysa varje gång jag ser/hör dom! *bhrrrrr*

> Jag tänker inte försöka övertala någon hur
> den skall rösta men ibland är det nyttigt att
> ifrågasätta sina egna konventioner. Galningarna
> inom MP som förut gjorde att MP var uteslutet
> känns ärligt talat som rätt harmlösa jämfört
> med brunskjortorna och IPRED förespråkarna inom
> allisanspartierna och socialdemokraterna.

Tyvärr känns röstning just nu som ett val mellan pest eller kolera... ;)

[OT] EU-valet
saltgurkan skrev:
> Det finns inget parti som vill utesluta staten och
> återgå till ett system där monarki och kyrkan
> basar? Lite adel, riddare och tornerspel och sen
> en massa mountainbajkers som leker robin hood i
> skogen.

Gillar dina idéer men jag tror inte att det finns något dyligt. Kanske något av de mörkröda alternativen ligger närmast?

Annars kan man ju starta ett eget parti. Övervintra lågkonjungturen i Bryssel vore ju inte helt fel. Fyra års säkert arbete med bra lön säger man ju inte nej till. Och EU-parlamentet är nog bra mycket enklare att komma in i än riksdagen.

[OT] EU-valet
Frågan är om man ska rösta grönt (ur klimatsynvinkel, glöm inte att det viktiga Köpenhamnsmötet är i år, för er som inte vet så är det då man ska bestämma vad som händer efter att Kyoto-protokollet löpt ur 2012) eller svart (pp)...

Ur cyklistperspektiv så kan man spekulera lite...
Den sittande regeringen vill sänka Sveriges växthusgasutsläpp med 40% till 2020 i den ickehandlande sektorn (alltså det som inte ingår i den Europeiska handeln med utsläppsrätter) och vill till år 2030 ha en transportsektor som är helt fri från fossila bränslen samt att till år 2050 vara koldioxidneutrala (Sverige alltså, inte själva regeringen ;). Nu är det så att den svenska transportsektorn idag är helt beroende av olja så det kommer krävas stora (nämnde jag STORA?) åtgärder för att bli kvitt detta. Det är inte helt otänkbart att då en ökad cykling kommer att vara viktig strategi, speciellt i storstäder. De flesta personresor som sker idag är kortare resor (tror ca 70% är under fyra mil) och många resor skulle med lätthet kunna göras med cykel istället. Då krävs det bättre cykelbanor samt bättre möjligheter att ta med cyklar på andra kollektiva transportmedel (en utredning i Sthlm undersöker just nu möjligheten att ta med cyklar på pendeltågen, något som man redan idag kan göra i städer som Barcelona, Köpenhamn m.fl.). Det är alltså troligt att vilket parti man än röstar på så kommer cykling kunna vara en viktig fråga framöver (läs: de närmaste 40 åren), speciellt om _vi_ medborgare lyfter fram frågan.
Med det sagt så vill jag säga att även om den sittande regeringens klimatmål är mycket progressiva (tja, de följer det minimum som vetenskapen anser måste ske, -40% (från 1990 års nivå) till 2020 och ~koldioxidneutrala till 2050) jämfört med andra länder så är oppositionen långt mer ambitiösa i sina klimatmål. Så min slutsats är att vill man rösta som "cyklist" så är det oppositionen man ska rösta på, framförallt känns då MP som goda kandidater.

Just my 2 öre...

[OT] EU-valet
Europa är bäst i världen på miljöpolitik. Sverige är bäst i Europa på miljöpolitik! Sittande regering har en mkt god miljöpolitik om man jämför med resten av Europa. I Europaparlamentet handlar det om att kompromissa och komma så långt som möjligt, inte lägga fram de mest långtgående förslagen, för de kommer inte ens komma till omröstning (iom att de inte blir med i förslaget till beslut från utskotten). Vill man komma nån vart måste man kompromissa, parlamentet fungerar så. Vår regerings inställning är att frihandel, fri rörlighet och handelsavtal där man ställer krav på producenterna ger bättre resultat för miljön än att lägga fram supderduperförslag som är superbra för miljön, men som saknar stöd i parlamentet och därmed faller.

Svårt att säga vad som är bäst. Det handlar om vad man tror på. Jag är lagd mer åt det pragmatiska hållet iaf.

[OT] EU-valet
GöranH skrev:

>
> Själv är jag hjärtligt trött på den
> moderatledda regeringens orättvisa politik och
> kommer att rösta på Socialdemokraterna.

Bättre då o ha en statsminister som inte tycker det är värt det o besiktiga o skatta sin bil, åka på lyxsemestrar på skattebetalarnas pengar och dessutom inte betalar sina räkningar.

Moderaterna fick avgå för samma småfiffel, men hon lubbar vidare.

Jag tycker inte direkt om högerregeringen men jag kan inte se att den rådande socialdemokratiska skulle vara ett förbannat dugg bättre, tvärtom så tycker jag nog sossarna grävt sig ner i en djup ideologisk grav. Först köra högerpolitik, förlora mot högern som körde vänstertrick o sen ångra sig och säga att samma politik är dålig? Dessutom är sossarnas straffrättspolitik inget o ha.

[OT] EU-valet
Ur cyklistperspektiv är valet solklart PP! Internet och cykling hör ihop vilket torde framgå rätt tydligt med tanke på hur mycket tid folk lägger på happy :-)

[OT] EU-valet
garpa skrev:
> Europa är bäst i världen på miljöpolitik.

Det skulle jag nog inte vilja hålla med om. Ta det subventionerade fisket t.ex. som fiskar ut hav efter hav. Stora fisketrålare från EU fiskar dagligen upp alldeles för mycket fisk längs Afrikas kuster vilket gör att befolkningen där svälter och blir arbetslösa. En del hävdar att denna fiskepolitik också bär en liten del av ansvaret för piratproblemet i Somalia.
Klimatmässigt så är EU:s mål inte i närheten av vad som krävs. 23% minskning inom handelssystemet till 2020 från 1990 års nivå räcker inte. Inte ens de 30% som EU har sagt att man ska sänka med om en global överenskommelse sker räcker. Dessutom så sker majoriteten av dessa utsläppsminskningar inte inom EU utan med hjälp av "flexibla mekanismer" så skjuter man över problemet till andra platser.
Att förhandla inom EU är dessutom väldigt svårt. Jag pratade med en av experterna i svenska klimatdelegationen och han konstaterade att det är mycket lättare att förhandla inom FN än inom EU. Säger en hel del då EU endast har 27 länder och FN mångdubbelt fler.

Sverige kommer sitta ordförande andra halvåret detta år, alltså under tiden då klimatmötet i Köpenhamn sker så det kan vara god idé att rösta med klimatet i åtanke i detta val. Mötet i Köpenhamn kan komma att vara den enskilt viktigaste händelsen under vår livstid, låt oss hoppas att politikerna gör vad som krävs. Starkt ledarskap behövs och där är EU viktigt!!!

[OT] EU-valet
Mr_Miyagi skrev:
> [...]
> han konstaterade att det
> är mycket lättare att förhandla inom FN än
> inom EU. [...]

EU är bäst i världen på miljöpolitik, men det säger egentligen inte mkt eftersom alla andra är så förbenat dåliga. att sen EU's protektionistiska politik gör att afrika (bland andra) drabbas otroligt negativt både ekonomiskt och därav miljömässigt, det är en annan sak. men desto mer att kämpa för och desto viktigare med parlamentariker som jobbar för frihandel!

En 30%-ig minskning räcker inte. Men kommer du till Europaparlamentet och kräver 50% minskning kommer du frtf bara ha 30 procents minskning eftersom att du inte kommer få igenom ditt förslag. Kommer du däremot med 40% så kanske det går att kompromissa fram 35, vilket är mkt bättre. Ett bra exempel är ju att det numera går att få sjukvård överallt inom eu utan tillstånd. sossarna röstade EMOT detta förslag för de ville att folk skulle slippa ligga ute med pengar, vilket iofs har en poäng men ställt mot att behöva ansöka om akutvård så är det ju självklart en ja-röst!

ang möjligheten att förhandla inom EU vs FN så är ju jämförelsen inte relevant då FN i princip inte har någon makt alls. Det ska vara svårt att stadga lagar som påverkar så otroligt många människor. Jag är glad att fransmännen inte får igenom fler av sina galna idéer.

[OT] EU-valet
captain8track skrev:
> Bättre då o ha en statsminister som inte tycker
> det är värt det o besiktiga o skatta sin bil,
> åka på lyxsemestrar på skattebetalarnas pengar
> och dessutom inte betalar sina räkningar.

Nej, men vänta nu! Statsministern tyckte ju att fortkörning och skattesmitande är de enda godkäönda formerna av civil olydnad. Och mycket annat dumt. Det spreds visst nån bok med tokerier han hade skrivit och gett ut via MUF. För vi skall väl dra fram gammal skit? Sen har vi en skattesmitare till finansminister som yrar om "att göra rätt för sig".

Ett möjligt problem med PP är att de inte får tillräckligt många röster för att komma in (för det finns väl nån spärr?), då blir rösten "bortkastad".

[OT] EU-valet
Sprockets skrev:
Det spreds visst nån bok med tokerier
> han hade skrivit och gett ut via MUF.

Boken heter "Det sovande folket" och kan laddas ned här: http://www.fileqube.com/file/NtaRweeNK177751
hehe, men att han inte skulle ha reviderat en del av sina åsikter känns ju rätt osannolikt, den gavs ut för 19 år sen. Det vore ju roligare om nån lyckades gräva fram något smaskigt han tycker NU! :) Folk måste ju få förändras, även politiker.

[OT] EU-valet
kaipartai skrev:
> Vad skulle man få för sin röst om man sålde
> den? Auktion kanske?

Böter.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att en röst på PP är bortkastad om de inte kommer in i parlamentet. Det borde ju fortfarande bli en rejäl väckarklocka för de etablerade partierna (fast de kommer väl att göra precis som med SD, försöka tiga ihjäl motståndet).

[OT] EU-valet
garpa skrev:
> Sprockets skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Det spreds visst nån bok med tokerier
> > han hade skrivit och gett ut via MUF.
>
> Boken heter "Det sovande folket" och kan laddas
> ned här:
> http://www.fileqube.com/file/NtaRweeNK177751
> hehe, men att han inte skulle ha reviderat en del
> av sina åsikter känns ju rätt osannolikt, den
> gavs ut för 19 år sen. Det vore ju roligare om
> nån lyckades gräva fram något smaskigt han
> tycker NU! :) Folk måste ju få förändras,
> även politiker.

Förutom Mona Sahlin då. När det gäller henne kan man alltid dra fram gamla saker.

[OT] EU-valet
the_TnT skrev:
> Finns det ingen bra webenkät som kan fråga mig
> vikta frågor och sen tala om vad jag ska rösta
> på utifrån hur jag svarade? Det är ungefär så
> långt mitt politiska engagemang sträcker sig.

Nu har DN skapat en: http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/vad-ska-du-rosta-pa-i-eu-valet-1.869858

Man måste ta ställning till Lissabonfördraget, vad det är står här: http://europa.eu/lisbon_treaty/glance/index_sv.htm

Helt nytt är tydligen att Piratpartiet svarat på andra frågor än sin enda.

Mitt resultat säger mig ingenting annat än att "mitt" parti inte finns. Skönt att Junilistan hamnade "lågt" men skrämmande med Kristdemokraterna så "högt". ;)

EU-val.PNG ht=311

Om inte Piratpartiet har någon helt galen åsikt får de nog min röst.

[OT] EU-valet
the_TnT skrev:
> Om inte Piratpartiet har någon helt galen åsikt får de nog min röst.

Det var bara frågan om snus vi hade helt olika åsikt, den frågan är mig dock rätt oviktig så PP - here I come.

Kollegan hade också högt på PP utan att ange åsikt om fildelning.

MP har Googleannonser ser jag nu, kul men de kommer iaf. inte få min röst. :)

Tillbaka
Topp