Frågan är om man ska rösta grönt (ur klimatsynvinkel, glöm inte att det viktiga Köpenhamnsmötet är i år, för er som inte vet så är det då man ska bestämma vad som händer efter att Kyoto-protokollet löpt ur 2012) eller svart (pp)...
Ur cyklistperspektiv så kan man spekulera lite...
Den sittande regeringen vill sänka Sveriges växthusgasutsläpp med 40% till 2020 i den ickehandlande sektorn (alltså det som inte ingår i den Europeiska handeln med utsläppsrätter) och vill till år 2030 ha en transportsektor som är helt fri från fossila bränslen samt att till år 2050 vara koldioxidneutrala (Sverige alltså, inte själva regeringen ;). Nu är det så att den svenska transportsektorn idag är helt beroende av olja så det kommer krävas stora (nämnde jag STORA?) åtgärder för att bli kvitt detta. Det är inte helt otänkbart att då en ökad cykling kommer att vara viktig strategi, speciellt i storstäder. De flesta personresor som sker idag är kortare resor (tror ca 70% är under fyra mil) och många resor skulle med lätthet kunna göras med cykel istället. Då krävs det bättre cykelbanor samt bättre möjligheter att ta med cyklar på andra kollektiva transportmedel (en utredning i Sthlm undersöker just nu möjligheten att ta med cyklar på pendeltågen, något som man redan idag kan göra i städer som Barcelona, Köpenhamn m.fl.). Det är alltså troligt att vilket parti man än röstar på så kommer cykling kunna vara en viktig fråga framöver (läs: de närmaste 40 åren), speciellt om _vi_ medborgare lyfter fram frågan.
Med det sagt så vill jag säga att även om den sittande regeringens klimatmål är mycket progressiva (tja, de följer det minimum som vetenskapen anser måste ske, -40% (från 1990 års nivå) till 2020 och ~koldioxidneutrala till 2050) jämfört med andra länder så är oppositionen långt mer ambitiösa i sina klimatmål. Så min slutsats är att vill man rösta som "cyklist" så är det oppositionen man ska rösta på, framförallt känns då MP som goda kandidater.
Just my 2 öre...