OT: Evigt mörker

Fisken

Ny medlem
Okej, det här är vansinnigt mycket OT, men det är ett rejält nödläge...
Här finns det säkert en hel del händiga killar med tummen på rätt ställe?
Alltså:

Mayday, mayday... jag ett stort problem. Glödlampan i badrummet "small"
och försatte mig i evigt mörker; jag kan nämligen inte få av glaskupan hur
mycket jag än våldar! Ryckte loss hela armaturen från väggen i ren ilska, men kan ändå inte få bort den förbannade kupan!!! Krossa? (Hoppsparka går inte när skiten dinglar i en sladd uppe under taket. Man har ju en taskig höft att ta i beaktning!)

Skratta inte, för jag har tröttnat på att famla runt i blindo. Tipsad av en anonym happy-läsare (”Släng in en förfrågan på Happy, det finns säkert nån elektriker eller nåt där som kan komma med tips...”) är ni mitt sista hopp inför helgen!

/Fisken
Inte ens kapabel att byta glödlampa – och det svider…

Såja, såja. Lugn i skägget...

Prova att knacka lite lätt på armaturen och vrid på kupan samtidigt.
Går det fortfarande inte så säg att han är den snyggaste lampan som du någonsin sett och att han lyser upp din mörka vardag.

DÅ kommer det säkert att gå.

Ring Poolia annars...

Okej, då får jag ringa Poolia.
Det går inte att rubba skiten! Jag har bänt, vridit (det knakar – inget mer), bankat, slagit, förbannat...
Börjar undra om de inte gjort med glödlampan som med konjakspäronen – helt enkelt låtit den växa inuti kupan!

Fastighetsskötaren?
Han kommer garanterat att råka ha sönder eländet och sedan kan jag se fram emot att få en lika behaglig miljö som under ett säpoförhör: ekande väggar och en naken glödlampa.
*suckar*

Prova att köra in lite teflonfett vid gängorna.. kanske det hjälper... man vet aldrig... hjälper det för hojar kanske det hjälper för lampor... är det inte något material som kan brinna kan du alltid ta och värma på med en blåslampa.... då kan det släppa!

Tror nog att den ändå måste vridas loss moturs, men den sitter antagligen som berget eftersom det kan sitta en gummipackning i den. Den är ju gjord för att användas i "våtrumsutrymmen", så därav ska den vara lite stänktålig. Är det ett sånt där "bowlingklot" till lampa, rund sak? Om du inte kan få ordentligt grepp om armatursdelen(som lossnat från väggen) så linda in den hårt i en handduk eller nåt, samt ta någon handske till hjälp för att vrida på glaskupan. Lycka till!

/Leo

Eftersom lampan redan är loss från taket är det väl bara att klippa kablarna?

Klipp isf. så nära själva armaturen som möjligt, så det finns en chans att få dit den igen.

MEN: Bryt strömmen vid huvudbrytaren först!!!

Eller som en jag hörde om, han undrade hur brytaren på väggen skulle stå - fast konstaterade att det inte lyste så då måste det vara grönt. Att det var en trasig lampa som skulle bytas tänkte han inte på just då :)

När du väl fått ned den är saker och ting klart enklare.

Och sånna fastighetsskötare ska vi inte tala om, hu! Saker tenderar att bli klart värre när vår varit på besök :(

5 poäng till Leo för insikten om badrumslampor.

Eftersom jag inte kunde få loss eländet utan att krossa/klippa tillkallade jag till slut hyresvärden, vilken under ett obevakat ögonblick kom, skådade och seglade.
Beskådade alltså lampan, som satt på plats med ny glödlampa i, och kände det totala misslyckandet komma krypande!
Tittade lite till och såg att kupan satt aningen snett. Estetiskt opraktiskt. Petade lite ...och sedan hängde den ännu snedare. Inte bra.
Naturligtvis var den enda lösningen att ta ett stadigt grepp och vrida till lite. Se där! Stod plötsligt med kupan i handen och kunde konstatera att hyresvärden knackat av den vid gängorna! Hur han sedan lyckats fästa den är för mig en gåta! Lim?
Nu har jag alltså mysbelysning à la Säpo (tog naturligtvis chansen att studera konstruktionen) och fick följdaktligen lite av ”Psycho-känsla” av duschdraperi och stora skuggor.

/Fisken

Fisken: Bra jobbat! Ta chansen att filura ut någon ny spännande lampa. Kanske tex en Michelingubbe skulle passa med en glödlampa i som badrumsbelysning....

Förresten : Jag har ett sidopositionsljus på min bil som jag inte får loss, du kanske kan komma och hjälpa till?? ;-)

/jns

Hehe...
Jns:
Jag tog med min bil till verkstan för att inte skapa mer problem än nödvändigt. Gubben på den auktoriserade verkstaden erkände att han aldrig bytt en sådan variant och inte hade en aning om hur det skulle gå till!
Nåja, bättre att han klämmer sönder något, tänkte jag och lät farbrorn fundera ut lösningen. Tack och lov så fungerade det, vilket man inte kan säga om den gången jag skulle köpa motorolja (foolproof, på verkstad) och fick fel sort! Det blev aningen dyrare än förväntat! 400 för oljan – och 1500 till för oljebyte! Numera är jag lite skeptisk till verkstäderna här i trakten.

/Fisken
Tror alltid att någon annan kan bättre

Rolig början.. Evigt mörker, med tummen på rätt ställe! Näääeee!
-Å nu växlar vi! (Den om hur man framkallar kräkning hos den som suger på tummen!)

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Rolig början.. Evigt mörker, med tummen på
> rätt ställe! Näääeee!
> -Å nu växlar vi! (Den om hur man framkallar
> kräkning hos den som suger på tummen!)

Berätta hur man gör :)

Tillbaka
Topp