[OT] Få bort svettlukt ur kläder?

Mårten

Aktiv medlem
Har ett gäng tischor som trots upprepade tvättar fortfarande luktar svett så fort jag har tagit på mig dom och värmt upp dom lite. I skåpet luktar dom gott. Men som sagt, tar man på sig dom...

Går det att få bort lukten? Tischorna är nämligen i sjukt bra skick i övrigt så det känns lite surt att behöva kasta ca 10-15 t-shirtar à 200-300kr som är helt ok sånär som på att dom luktar lite illa. :P

Är det bara att köra skiten i 90 grader och hoppas att dom fortfarande går att dra över huvudet sen som gäller eller? Koka skiten i en stor kastrull tillsammans med pastan ikväll?

Innan någon gör sig lustig, jodå jag har använt tvättmedel. Både enligt normal dos och betydligt mer än så i ett par desperata försök...

vinäger, eller ättika kanske det är som gäller när jag tänker efter.

Senast redigerad av en moderator:
Det är kört, du måste elda upp dem under rituella former:-D

Skämt åsido, prova att lägga dem i frysen ett tag. Kan ibland hjälpa när gympa dojjorna börjar lukta illa. Borde ju fungera för dina geishor också:-)

jonasp: Ok, bada kläderna i vinäger alltså? Kommer jag inte gå runt och lukta som en salladsbar sen?

Jerry: Frysen funkar ju inte. Det döljer ju bara problemet men löser det inte... Lukten kommer ju tillbaka ganska snart med den metoden är min erfarenhet.

Senast redigerad av en moderator:
nej, ättika till kläderna, drick vinägern så luktar inte svetten sen men du måste sänka 1 l på en gång, annars funkar det inte...

Haha

Så det är att göra inlagd sill av kläderna som gäller alltså. Grejt.

Tack för tipsen!

Om någon har ett tips som inte inkluderar sillinläggningsingredienser är dom också välkommna.

Snart dags för majbrasa ändå. 90 grader kanske hjälper, men jag vet inte. Har det en gång börjat lukta så är det kört enligt min erfarenhet.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
<->
> Jerry: Frysen funkar ju inte. Det döljer ju bara
> problemet men löser det inte... Lukten kommer ju
> tillbaka ganska snart med den metoden är min
> erfarenhet.

"Skippa vitlök och kött i dieten så slipper din kropp producera urinsyra som utsöndras via svetten."

Så sa en vegetarian till mig en gång. Har aldrig testat/kollat om det stämmer.. Kött är gott, vitlök har jag aldrig ätit.

bigmollo skrev:
> Testa att duscha nån gång ibland.

Näfyfan. Då blir man ju blöt.

Titta, nu börjar det dyka upp en massa trevliga tips.

Hmm... Jag har ett par halvtomma gamla parfymflaskor också... och valborg närmar sig... Tjoho. :P

I'm the firestarter!

Skippa kött och vitlök är fanken inte ett alternativ. Vad har jag då att leva för liksom?

Mårten skrev:
> Skippa kött och vitlök är fanken inte ett
> alternativ. Vad har jag då att leva för liksom?

Samlag med män?
Men det hjälper ju inte mot svettlukt..

Jag hade det här problemet 2005, lärde mig att lukten kan komma från tvättmaskinen. Kör maskinen tom på kläder men med tvättmedel på maxtemperatur ett par gånger.

Numer tvättar jag alltid mina kläder i minst 50°C och har inte haft bekymren sen dess, det lustiga är att bara vissa T-shirts stank.

Här är min gamla tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/428223

42Hz skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > http://viadirekt ?
> >
> > http://happymtb.org/forum/read.php/1/552819/
>
> Du har nog svart bälte i happysökning!

he he, nja snarare att jag har haft anledning att leta upp den där gamla tråden ett par gånger tidigare :)

Mårten skrev:
> 10-15 t-shirtar à 200-300kr...

Du är rejält lurad!
Och studenterna gnäller om för lite pengar varje månad? Vad konstigt... =P

Släng in dem i frysen, tvätta dem i 90 grader & parfymerar dem. Sedan kan du sälja dem för halva priset och börja på en ny samling :-)

Mårten och alla ni andra - har ni missat grönsåpa??

Använd dock inte detta till ex. GoreTex & eVent textilier då såpan lämnar en hinna.

Men till mina underställ funkar det till 100%, tänk en frisk doft av såpa mmmm

Alla mina CRAFT,Infil och Icebreaker tröjor/byxor tvättas ALLTID med grönsåpa, enklast den flytande dito.

Mårten skrev:
>
> Jerry: Frysen funkar ju inte. Det döljer ju bara
> problemet men löser det inte... Lukten kommer ju
> tillbaka ganska snart med den metoden är min
> erfarenhet.

Jag hade två par identiska kortbrallor (Craft) i samma mtrl, det ena paret stank död råtta medans de andra luktade mums efter tvätt. Fick tipset av mamme att stoppa råttbrallorna i frysen och lukten försvann helt.

Annars testa ättika.

Tillbaka
Topp