[OT] Fågel(bords)spotting

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Denna vinter:
Talgoxe
Blåmes
Koltrast
Pilfink
Större hackspett
Skata
Ekorre
Entita
Nötväcka
Nötskrika
Trädkrypare
Gulsparv
Grönfink
Grönsiska
En väldigt frusen rödhake
Två steglitsor i förmiddags
DSC_0015b.jpg ht=482

DSC_0027b.jpg ht=482

Men varken domherre eller sidensvans. Och inga flyttfåglar än så länge.

Domherrar har jag sett några stycken hos föräldrarna i Västerås. Dessutom har de stadigtvarande en rödbrun fönsterhake också.

Har iofs ingen fågelskådningsplats i den nuvarande bostaden, men förr i tiden, innan jag flyttade hemifrån hade vi en hel rad fågelmat av olika slag utanför köksfönstren. Jag minns att domherrar syntes till då och då för många år sen, men jag har nog inte sett en domherre på 15 år nu.

Här är en kompis som kan knipsa av det mesta. Plåtad genom fönsterrutan så det är lite suddigt.

Stenknck.jpg ht=551

Vi har haft Stenknäck på besök ett par, tre ggr i år, det har aldrig hänt förr. Annars har vi, i Tyresö, i princip samma fauna som beskrivs i första inlägget.
3824_Kopia-Kopia-993.jpg ht=247

Samma knipsare som du har haft besök av......

Senast redigerad av en moderator:
Idag hade jag en pilgrimsfalk i trädgården som tyckte våra småfåglar kring fågelbordet såg smarriga ut men dagens attack lyckades inte. Bor i en stad där pilgrimsfalk häckar samt att vi även här har ett öl som har en viss anknytning till nämnda pippi:>)

Ett gäng Gröngölingar och en och annan Blåmes hade jag vid mitt bord i somras. Även den sällsynta Spritkråkan iklädd vit keps dök upp. :)

Grnglingar.jpg ht=482

Vid gårdagens löprunda spottades en havsörn vid Liljeholmen!!
Den såg ut att vara av modell yngre, och spanade nog efter något ätbart, kanske var det ett grishuvud den sökte?

Appropå stenknäckarna ovan. Jag är gammal ringmärkare och en av de allra värsta arterna att ringmärka är just stenknäck. Man fruktar för att plocka dem ur nätet, de är så bitsugna och dessutom grönjdävulskt starka i näbben. Jag har sett en kollega där fågeln knipsade igenom skinnet ända in till benet.

De allra snällaste fåglarna att ringmärka är gråsiskor. De bara ligger i nätet och väntar snällt och stilla till man plockat ur dem och märkt dem.

Tofsmesen ovan är riktigt snygg! En sån bild vill jag ta. Här är en nötväcka från i morse som glufsar i sig av solrosfröna.

_DSC4270.JPG

En fräsig sak med Skåne är alla tuffa rovfåglar. Falkar, örnar, Glador +ANNAT ser man hela tiden. Så sent som förra veckan så kunde vi kolla på en vit/brunfläckig relativt stor örn från bilen i fem minuter, örnen satt tio meter bort och mumsade påkörd kanin.

Jag borde skaffa en fågelbok kanske...

Gråspett och domherre bl.a. Gråspett äter gärna ister, men är ganska skygg o ovanlig. Gråspett ser jag inte varje vinter.

Roligaste hittills är väl hackspetten, grönsiskorna och sidensvansen för några veckor sedan. Annars mest blåmesar, talgoxar och gråsparvar samt en och annan björktrast. Björktrasten är en jäkel på att hacka i sig äpple, det bara sprutar äppelflisor när den sätter igång. Den stackars sidensvansen fick inte många chanser när björktrasten var i närheten!

Ena gången satt jag och åt frukost och andra gången satt jag så att säga i sjön så det blev inga bilder. Det satt ett 35mm-objektiv på kameran dessutom så det hade nog ändå inte blivit nån stor prick på bilden.

Vilket gift är effektivast för att dräpa en fågel som alltid sitter på samma ställe på vår balkong och skiter? Alternativ metod att åtgärda problemet kan ev diskuteras.

Häng upp en gammal CD/DVD i ett snöre som rör sig i vinden på det ställe kräket sitter.

Här kommer en bild på en gråspett som är hos mig varje dag. En och annan fågelskådare från syd skulle drägla att pricka av den i sina listor. ;)
20121223b-001.jpg

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket gift är effektivast för att dräpa en
> fågel som alltid sitter på samma ställe på
> vår balkong och skiter? Alternativ metod att
> åtgärda problemet kan ev diskuteras.

Gör en fin sittpinne av två metallstavar med gummilist mellan. Koppla in nåt som ger väldigt hög spänning men väldigt lite ström till stavarna. Sätt en tratt under sittpinnen så att skiten hamnar på en viss punkt och sluter kretsen genom att tynga ner ett metallbleck.

Fågeln lär sig nog efter ett par försök...

Tjena!

Havsörnar är läskigt stor när man kommer riktigt nära. Förra sommaren råkade vi på en när vi gick iland på en ö utanför sommarstugan.. Tror inte den var mer än tio meter bort när den flaxade iväg..
Börjar bli rätt gott om dem igen va?

De är absolut inte ovanliga, snarare ovanligt att inte se dem när man är ute i skärgården och dräller omkring.

Pfaff skrev:
> Grannen har tveklöst en långrandig tvärflöjt i
> bur.
> Får man ha det?

Om den kan se lite dagsljus är det ok.

Skogling skrev:
> Ett gäng Gröngölingar och en och annan Blåmes
> hade jag vid mitt bord i somras. Även den
> sällsynta Spritkråkan iklädd vit keps dök upp.
> :)
>
>

Det är ingen spritkråka. Det är definitivt en sädesskvätta. Eller fyllkaja.

Senast ändrad:
Pastis skrev:
>
> Här kommer en bild på en gråspett som är hos
> mig varje dag. En och annan fågelskådare från
> syd skulle drägla att pricka av den i sina
> listor. ;)

Kan du ju lita på. Gråspett är ju extremt ovanlig. Har själv sett den 2 ggr och hört ytterligare en men det var ett antal år sedan nu.

Kjell F skrev:
> Pastis skrev:
> >
> > Här kommer en bild på en gråspett som är
> hos
> > mig varje dag. En och annan fågelskådare
> från
> > syd skulle drägla att pricka av den i sina
> > listor. ;)
>
> Kan du ju lita på. Gråspett är ju extremt
> ovanlig. Har själv sett den 2 ggr och hört
> ytterligare en men det var ett antal år sedan nu.

Ja verkligen ovanlig. Min pappa hade gått upp i brygga av glädje. Kul att se att det finns fågelintresse här på happy :)

Under dagens röjning Spillepengen blå, hittades litet fågelbo med ägg. Boet är byggt runt två växtstjälkar en halvmeter upp. Vad är det för slags fågel tro?

Bilagor

• IMG_1918.webp
    IMG_1918.webp
    419.6 KB · Besök: 5
Tillbaka
Topp