[OT] Fågelskådning

bikeshorts

Ny medlem
[OT] Fågelskådning
Igår var det en hel del fåglar runt min fågelmatning på baksidan. Den verkar mer populär än den på framsidan, kanske för att den är mer avskild och har massor av buskar i närheten. Igår kunde jag se nötväcka, domherre, koltrast, pilfink, talgoxe, gulsparv, grönfink, grönsiska och en ensam gråsiska. Just gråsiskan var kul eftersom det var första gången någonsin jag sett en sån och jag kunde pricka in den som 22:a sedda arten för i år. De flesta har jag skådat från hemmet och för övrigt inte gett mig ut i några typiska fågellokaler än utan observerar fåglar i vardagen om jag ser någon.

Fågelintresset har varit väldigt sporadiskt, höll på och kikade lite 2009-2010 efter jag läste boken "det stora året" som sedan blev film med bl a steve martin. Boken beskriver tre mäns jakt att bli den som ser flest fågelarter under ett kalenderår i usa, just det året blir mycket speciellt pga stormar och annat konstigt väder så många ovanliga arter blåser in som egentligen inte hör hemma där och nya rekord slås över antal arter som hittas.

Sedan 2010 inte mycket skådande för mig förrän i år. Mycket passande för snart börjar "det stora fågeläventyret" i svt som ska bli kul att se, kanske får lära mig en hel del nytt.
Nu har jag en hel del resor inplanerade i år, norrut och söderöver i sverige och fyra st utomlands, kikaren ska med och sporten är väl att upptäcka nya arter och fylla på årslistan som en extra krydda i tillvaron. Kikaren är jag riktigt nöjd med, den perfekta kompromissen 8x32 av bra kvalitet. lagom vikt, förstoring, ljusstyrka och synvinkel.

Edit: OT

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Fågelskådning
Vilka frön el blandningar funkar bäst?
Jag köpte en hink gigantiska solrosfrön på ÖB nyligen. Funkar sådär...

[OT] Fågelskådning
Fröna går säkert att käka men man bör nog spotta ut skalen. Fågelskådning är lite som patespotting där man håller koll på nummerplåtar. Lite bingo i vardagen :)

[OT] Fågelskådning
Jag gillar fåglar. Kul djur. De flesta är vackra, de flyger, många har intressanta eller roliga läten. Men min hjärna är inte byggd för fågelskådning. Trots att min primära toalettlektyr är "Fåglar i Europa" av Lars Jonsson, och jag bläddrar i den nästan dagligen, så är det ytterst få arter som fastnar. Jag hade samma problem med fossil, mineral och bergarter när jag pluggade. Hur jag än försökte, så kunde jag bara med nöd och näppe klara identifieringsproven. De som klarade dem bäst var... fågelskådare!

Senast ändrad:
[OT] Fågelskådning
Fåglar är coolt. Ju större desto bättre.
Vi såg ju papegojor på GC, vid det där gröna berget upp mot Tasarte/S. Nicolas. De kunde härma katt, hund, baby, bilalarm, +ANNAT, fullständigt makalösa. Hörde även näktergal!
Asgamarna i Pyreneerna, coola, skrämmande, påminner en om att inte cykla för sakta. Stannar man och lägger sig att vila är det kört.
Såg även häger och ev ägrett-häger (svart) i går.

[OT] Fågelskådning
Är själv gammal fågelspottare, har 360 arter på listan i Sverige även om jag inte är medlem i Club300 längre.
Har slutat "skåda" numera utan ser och hör bara det jag stöter på när jag är ute och pysslar med annat. Fördelen med mountainbike är att man är ute mycket i naturen och hinner se en hel del fågel.

[OT] Fågelskådning
Klart man kollar till nån styltlöpare eller gåsgam ibland.

Skådar en del, förkärlek till ugglor och rovfåglar :) rekordet är 6 arter uggla på en dag i Skåne.

Berguv
Kattuggla
Hökuggla
Jorduggla
Hornuggla
Slaguggla

Hade en på lappuggla på g med den dagen, men den fick vi rapportera som ej återfunnen.

[OT] Fågelskådning
Jag är fascinerad av fåglar men nöjer mig med att njuta av de fåglar som dyker upp av en slump. Tycker rovfågelsstammen verkar extremt mycket större nu än förr. Det är kul!

[OT] Fågelskådning
Hasse#7 sa:
Jag är fascinerad av fåglar men nöjer mig med att njuta av de fåglar som dyker upp av en slump. Tycker rovfågelsstammen verkar extremt mycket större nu än förr. Det är kul!

Speciellt i Skåne, det verkliga haglar glador och ormvråkar här :)

[OT] Fågelskådning
Under mina skogsvandringar tycker jag det är kul att se något ovanligt, ofta blir det fåglar. Man lär sig ganska snabbt att bli bättre på att hitta dem och komma nära.

Eftersom jag flyger radiostyrt segelflyg blir jag dessutom allmänt nördig på att spana på fåglar för att se var det finns bra lyft.

Många rariteter är ju dock mer eller mindre omöjliga att känna igen för vanliga människor. Svärfar är Club300 och så jag vet.

Lunnefågel är något jag gärna skulle se.

[OT] Fågelskådning
Mina favoritfåglar är de vita sjöfåglarna. Trutar och måsar. Jag har ju sett en del i boken jag nämnde ovan, och ismås är nog nåt av det vackraste som flyger, men jag har förstås bara sett den på bild eftersom det är en arktisk art. Lirorna är inte dumma heller.

[OT] Fågelskådning
Kristoffer R sa:
Under mina skogsvandringar tycker jag det är kul att se något ovanligt, ofta blir det fåglar. Man lär sig ganska snabbt att bli bättre på att hitta dem och komma nära.

Eftersom jag flyger radiostyrt segelflyg blir jag dessutom allmänt nördig på att spana på fåglar för att se var det finns bra lyft.

Många rariteter är ju dock mer eller mindre omöjliga att känna igen för vanliga människor. Svärfar är Club300 och så jag vet.

Lunnefågel = Färöarna?

[OT] Fågelskådning
Jag gillar stora fåglar. Det man ser frekvent här är havsörn, häger, trana och korp. Av de något mindre syns ormvråk, kärrhök och fiskgjuse. Men små fåglar är också fina. Hackspettar är intressanta och roliga att följa en stund. Som sagt jag behöver inte engagera mig, de finns överallt här.

[OT] Fågelskådning
Jag kom körande i mörker i mina hemtrakter (mellersta Bohuslän) för ett par år sen. Jag fick syn på en grävling som stod vid vägkanten. Men så flög grävlingen plötsligt iväg. Det var en havsörn. :)

[OT] Fågelskådning
staine sa:
Kristoffer R sa:

Lunnefågel = Färöarna?

Den är verkligen ovanlig men har setts på öarna i Bohuslän. Problemet är att de inte är sådär färggranna jämt så man måste tydligen vara kännare.

De "roligaste" jag sett är berguv och havsörn, båda på nära håll nära hemmet. Jag gillar också rovfåglarna.

Här flyger jag RC-segel tillsammans med en nyfiken mås. Det kom en kärrhök också men den är inte med, den kom fort, kollade planet och försvann ännu fortare.

[OT] Fågelskådning
Finns ofta gott om fina rovfåglar bort mot Onsalahalvön.
Även om man inte får syn på någon unik fågel, så är naturupplevelserna där bitvis fantastiska.

akt1

[OT] Fågelskådning
Fasaner såg jag väldigt ofta när jag jobbade i Askim. I vassen ute vid viken där fanns de. Sprang ofta över vägen. Flera gånger i veckan vissa perioder.

[OT] Fågelskådning
Kristoffer R sa:
Här flyger jag RC-segel tillsammans med en nyfiken mås. Det kom en kärrhök också men den är inte med, den kom fort, kollade planet och försvann ännu fortare.
Aha, en hangflygare. Sånt sysslar jag också med ibland.
Här är mitt lilla fågeläventyr vid Hammars backar:
Tyvärr existerar inte kärran mer, kroppen ligger nog fortfarande på botten, men vingen flöt iland.
Brukar jaga fiskmåsar där med planen när tillfälle ges. Ibland kommer också skarvar förbi, de är mer lättjagade. :) Men man är ju inte i närheten av att kollidera med dem, de är för skickliga för det.
Tornfalkar, svalor och kajor/kråkor brukar också utnyttja luftrummet för sina stunts.
Tyvärr har jag 21 mil dit så det blir inte så ofta.

På hemmaplan såg jag en glada för ett par dagar sedan, den var nog här lite väl tidigt. Havsörnar ser man ibland också.
Och ormvråkar och andra rovfåglar är ju bra att använda sig av när man flyger termik.

[OT] Fågelskådning
En väldigt vanlig fågel som jag tycker är rätt häftig är storskarven. Ser den ofta när jag seglar. Antingen nästan som ett "periskop" när den sticker upp huvudet ur vattnet, eller som en sagodrake när den står och luftar vingarna på nåt skär.

[OT] Fågelskådning
Var ute och plockade svamp när två kungsörnar plötsligt lyfter från marken 20 meter bort. En jägare hade visst tagit ur en älg där. Det var mäktigt att se fåglarna kryssa mellan träden.

[OT] Fågelskådning
geologen sa:
En väldigt vanlig fågel som jag tycker är rätt häftig är storskarven. Ser den ofta när jag seglar. Antingen nästan som ett "periskop" när den sticker upp huvudet ur vattnet, eller som en sagodrake när den står och luftar vingarna på nåt skär.

De är klart coola, men huvva vad med skada en skarvkoloni kan utföra. Eller skada är kanske fel ord, de ser för tråkigt ut där de bor bara :p

[OT] Fågelskådning
Efter att som blivande biolog (numer tillrättat, bytte till ingenjörsstudier) fått ett antal föreläsningar avbrutna av personsökarpip, följt av att föreläsaren och 5-10 studenter reser sig och försvinner i tre dagar tog det ett tag innan jag förstod fanatismen i Club300. Att sedan prata med vansinniga bönder på Öland om hur de jävla ornitologerna kör sönder åkrar och klättrar på ladugårdar för att se en vilsen fågel så är mina fördomar ganska starka åt det negativa hållet. I vår tidigare debatt om elcyklar och markägare kan jag säga att många har ett större hat mot fågelskådare än cyklister.

p.s
Det är säkert modernare nu men på 90-talet hade Club300 ett larmsystem via personsökare som berättade var en viss fågel skymtats. En "Ökensångare" i Värmland var utan tvekan värde 50 mil enkel resa fick jag lära mig...

[OT] Fågelskådning
Gillar oxå att se efter fåglar. Kul att gladorna kommit så starkt i Skåne. Såg en igår. Trodde att de flyttade. En av de roligaste fågelrelaterade upplevelserna jag varit med om var när jag följde med en biolog på en dagsutflykt till Hallands Väderö. Blev spontan fågelräkning. En av de finaste fåglarna jag sett är Härfågeln när jag såg den på Gran Canaria. Annars är ju korpen en klar favorit och Hägern är häftig att se.
Nu väntar en fin tid med alla flyttfågar som kommer. Trandansen är ju obligatorisk att se på någon dag.

[OT] Fågelskådning
Kul med så många fågelskådare!

Är själv sedan läääääääänge (typ 1980) inbiten fågelskådare och kryssare :)

Tyvärr har tiden inte räckt till i önskad grad sedan barnen började dyka upp, men intresset finns kvar. Begränsar mig till att åka på allt nytt inom landskapet. Ökensångaren i Borlänge var den tvåhundranittioförsta juvelen på den listan :)

Den roligaste upptäckten på mtb´n gjordes häromåret då jag hörde en sjungande mindre flugsnappare efter tur hemmavid.

[OT] Fågelskådning
Förresten, det här med fåglars läten undrar jag över...

Jag kan i princip bara identifiera skata och sidensvans baserat på läten. Alla andra fågelläten är okända för mig.

Ett vanligt läte som jag ofta hör, och gärna skulle vilja få kopplat till en fågelart, är en väldigt ljudlig räcka av två toner som alternerar mellan hög och låg. Lite påminnande om äldre tiders sirener. Eller som de första fyra tonerna i "Cantina Band" från Star Wars.

Det är ju i det närmaste omöjligt att söka efter fågelläten om man inte först känner till arten, så jag antar att man bara kan lära sig genom att tillbringa enormt mycket tid ute i skogen tillsammans med nån som redan kan lätena och kan tala om vad det är som hörs.

Senast ändrad:
[OT] Fågelskådning
geologen sa:
Förresten, det här med fåglars läten undrar jag över...

Jag kan i princip bara identifiera skata och sidensvans baserat på läten. Alla andra fågelläten är okända för mig.

Ett vanligt läte som jag ofta hör, och gärna skulle vilja få kopplat till en fågelart, är en väldigt ljudlig räcka av två toner som alternerar mellan hög och låg. Lite påminnande om äldre tiders sirener. Eller som de första fyra tonerna i "Cantina Band" från Star Wars.

Det är ju i det närmaste omöjligt att söka efter fågelläten om man inte först känner till arten, så jag antar att man bara kan lära sig genom att tillbringa enormt mycket tid ute i skogen tillsammans med nån som redan kan lätena och kan tala om vad det är som hörs.

Denna kanske? http://www.xn--fgelsng-exae.se/talgoxe/

[OT] Fågelskådning
staine sa:
Kristoffer R sa:

Lunnefågel = Färöarna?

Lundi
Äts rökt på Island.

[OT] Fågelskådning
Talgoxen låter som en gnisslande cykelpump. Lätt att komma ihåg. Jag ska försöka lära mig några fler fågelläten i år. Nötväcka och blåmes är ganska enkla

[OT] Fågelskådning
Har Häger ökat markant i Stockholms skärgård? Ser i princip varje gång jag är ute och paddlar sen ett par år tillbaka, förut var det ovanligt.

Havsörn, ejder, gräsand och andra sjöfåglar finns i vanlig ordning massor av.

[OT] Fågelskådning
jomper sa:
Har Häger ökat markant i Stockholms skärgård? Ser i princip varje gång jag är ute och paddlar sen ett par år tillbaka, förut var det ovanligt.

Havsörn, ejder, gräsand och andra sjöfåglar finns i vanlig ordning massor av.

Tror de har ökat i Skåne med häger, tycker man ser det klart oftare här med.
Saknar dock statistik på det.

Tillbaka
Topp