[Ot] Färga träslaget gran som drivved

Anton_95

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Anton_95 sa:
Håller på och bygger ett soffbord, har köpt virket på en vanlig bygghandel så det blev gran.
Försöker få trät att efterlikna drivved och har följt denna guide.

https://www.google.com/amp/s/fasonblog.wordpress.com/2015/07/24/diy-drivved-driftwood/amp/

Men resultatet blir ljusgrått och väldigt glansigt.

Nån som har några tips på hur man får en grå matt finish på just gran eller är det annat virke som gäller.
Bets i någon lämplig färg?

Järnvitriol, men om du har Tea-bagat bordet så vet jag inte om det funkar.

Du kanske kan hitta någon sexuellt avvikande som kan snigla bordet :D

För att Järnvitrol ska funka så måste det ligga i solen för att få den fina silveraktiga färgen.
Det finns bets med samma färg som Järnvitrol.

Uandt skrev roterande stålborste, det funkar fint, även om det avverkar en hel del om man inte är försiktig.
Har du en högtryckstvätt så går det utmärkt med, bara blås på utav helvete så får du fram ådringen, nackdelen med det är att träet måste torka i minst en vecka bara.
Färgen var det ja.. Har provat med både det ena & det andra, men det slutade med att jag köpte nån grådassig bets från nordsjö, spädde även ut den en liten aning.

Senast ändrad:
Om du har en hyvlad yta är det nog bets som ger bäst resultat. Men ska det känns genuint behöver du nog gå över ytan med en borste, som i bloggen, annars kommer det att se ganska fejkat ut. Borstbehandlingen påverkar även hur träet tar upp färgen.

Ja stål ull och te har jag testat, och det blir ljusgrått och väldigt glansigt, men ska ta och testa roterande stålborste för att ruffa till ytan lite.

Sioox fungerar också, med deras tvåstegsmodell så blir utan lite oleofobisk.

Men det kommer aldrig att se gammalt ut, man ser och känner att det är fusk.

Gör det nytt och fräscht, sen låter du tidens tand ruffa upp ytan.

Jag har byggt ihop två pallbockar så diskmaskinen är inget alternativ ?

IMG_20191116_130812.jpg

Men som sagt roterande stålborste kan nog bli bra då jag tänkt att skava hörnen så dem ser "äldre" ut.

Har för mig att jag hört att man kan blästra trä för att få den gamla slitna looken med där man kan känna ådringen/årsringarna. Har inte testat själv dock.

Kraftig högtryckstvätt funkar utmärkt att 'förstöra' trä med. Blir sammetsyta när det torkat och ytan gröps ur så ådringen blir kvar.

såg en film på YT med en kille som eldade på kunstruktionen. Sen sandblästrade han bort kolen och det kom fram en riktigt fin mjuk ådring.

mtbmarkus sa:
såg en film på YT med en kille som eldade på kunstruktionen. Sen sandblästrade han bort kolen och det kom fram en riktigt fin mjuk ådring.

Jag har testat något liknande för ett par vinlådor jag gjorde, fast för att vara lite mindre dramatisk använde jag först varmluftspistol och sedan handjagad stålborste. Alldeles för varm färg för att efterlikna grå drivved, men trevligt resultat annars. Efter borstning är det helt riskfritt att ta i och det färgar inte av sig. Ådringen blir klart snyggare så här än om man borstar direkt på orört trä. Jag lade på ett par lager danish oil för att få mer djup i färgen och lagom sidenmatt yta. Som sagt ingen metod att göra drivved med, men enkelt och rätt kul. Ådringen lite svår att se i bild, men den är väldigt tydlig live.

2019-11-21at12-42-35.jpg

2019-11-21at12-45-05.jpg

Hep sa:
mtbmarkus sa:

Jag har testat något liknande för ett par vinlådor jag gjorde, fast för att vara lite mindre dramatisk använde jag först varmluftspistol och sedan handjagad stålborste. Alldeles för varm färg för att efterlikna grå drivved, men trevligt resultat annars. Efter borstning är det helt riskfritt att ta i och det färgar inte av sig. Ådringen blir klart snyggare så här än om man borstar direkt på orört trä. Jag lade på ett par lager danish oil för att få mer djup i färgen och lagom sidenmatt yta. Som sagt ingen metod att göra drivved med, men enkelt och rätt kul. Ådringen lite svår att se i bild, men den är väldigt tydlig live.

Snyggt, men halva grejen med shou sugi ban är ju att man får elda! Jag har gjort några grejer där jag använt den tekniken och det roliga är ju att fjutta igång eldsprutan :)

Och nu en tyst minut för alla som målat sina hus gröna med järnvitriol!

Cellulosa är kritvitt och anledningen till att väder gör trä grått är svarta svampar, vitt plus svart är grått. Men det förutsätter att vädret tvättat bort ligninet ur ytterlagret först.

För strukturen tror jag på stålborsten, färgen är nog mer förutsägbar med bets än vitriol.
Lätt att järnvitriol blir grön, om du ska köra vitriol går det att blanda i aska eller kol för att få in lite svärta.

Men att elda är både roligare och snyggare :)

Luthman Photography sa:
Hep sa:
mtbmarkus sa:

Snyggt, men halva grejen med shou sugi ban är ju att man får elda! Jag har gjort några grejer där jag använt den tekniken och det roliga är ju att fjutta igång eldsprutan :)

Nämen kolla. Det finns ett namn på leken. Nu ska det googlas!

Klart det är ballare att elda på riktigt, men i samband med att garage-förrådet blev en snickeri-leksuga hände något med alla saker jag tidigare visste var de fanns. Plötsligt stod jag utan brännare och med två varmluftspistoler jag inte visste att jag köpt. Eller varför.

Gjort ganska många olika varianter av detta... Borsta upp träet med festool rustofix.. Stål+plast+tyg borstar som smiskar fram ådringen.
Går fort med rätt grejer..
Gör lite gropar/jack i träet så det får lite mera liv. Bets och Vax har jag använt sedan. Sedan har du sand att matta ner ytan med.. Beror lite på hur träets ådringar ser ut också om man vill få rätt liv i det..

Hep sa:
Luthman Photography sa:
Hep sa:
mtbmarkus sa:

Nämen kolla. Det finns ett namn på leken. Nu ska det googlas!

Klart det är ballare att elda på riktigt, men i samband med att garage-förrådet blev en snickeri-leksuga hände något med alla saker jag tidigare visste var de fanns. Plötsligt stod jag utan brännare och med två varmluftspistoler jag inte visste att jag köpt. Eller varför.

Jo, det är någon japansk ytbehandling tydligen. Visserligen är det väl en grej som gjorts över hela världen där det byggs i miljöer som kan vara blöta i olika utsträckning. Här bränner man ju stolpar i en gärdsgård t.ex. Men det låter ju tuffare med ett japanskt namn. Antar jag.

Om man inte skall ha för stora mängder "drivveds plank" kan man ju åka till något nedlagt sågverk från runt år 1900, där byggde man kajer av staplat plank.

Vid tex. Furugrund ligger massvis med brötar av prima vädrat plank som isen äter bort lite åt gången varje år.

Tillbaka
Topp