[OT] - felsökning bilstrul Skoda.

floors

Aktiv medlem
Hörni!

Min gamla Skoda Octavia 1.8T har börjat gnälla betänkligt när jag accelererar när den är kall. Det är ett hackande knarr som liksom burrar. Det låter inte som att det är någon del av avgassystemet och ej heller något hjullager. Ljudet är rätt centrerat mitt under bilen. När motorn blivit varm så låter det mycket mindre. Inget onormalt i övrigt. Jag brukar kunna lista ut vad som är knas med min bil, men nu är jag helt rudis. Vad kan det vara?

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gissar på att problemet är Skodan.

Skoda är det tillförlitligaste och driftsäkraste som går att uppbringa inom VAG koncernen.
Det är resten som är problemet.

json88 skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gissar på att problemet är Skodan.
>
> Skoda är det tillförlitligaste och
> driftsäkraste som går att uppbringa inom VAG
> koncernen.
> Det är resten som är problemet.

Hahahahahaha... kungen av ironi

Är du helt säker på att det är mitt under bilen och inte inte under huven framme vid kylaren?
Filma + posta så löser nog Mini_me problemet åt dig om inte json88 redan har gjort det när han gissat på katalysatorn (som trots allt är en del av avgassystemet).

Turbon? Det är väl något av en slitdel, kollegor som körde audi med samma motor (gissar ja) fick byta den vid 20-25 tusen mil.

Steg ett är ju som skrivs ovan att identifiera om det har med motorn (påverkas av motorvarvet) eller växellåda, koppling (påverkas av koppling, frirullande, växel) att göra. Sen kan man utgå från det och säkert navigera vidare. Det brukar gå att räkna ut..

json88 skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gissar på att problemet är Skodan.
>
> Skoda är det tillförlitligaste och
> driftsäkraste som går att uppbringa
> inom VAG koncernen.
> Det är resten som är problemet.

Eeeh. Nej.
Jag skulle tro att Volkswagen Nutzfahrzeuge,
MAN och Scania har pålitligare och driftsäkrare
fordon än nåt annat märke i koncernen.
Fast du kanske syftade på personbilar enbart. ;-)

json88 skrev:
> Det är katalysatorn.

+1

inget ovanligt, hadde detta på min Octavia själv men brydde mig inte om det, så länge katalysatorn fungerar och det gör den än idag 6 år senare :P

Jag hade en Volvo V40 en gång, som också lät konstigt när den var kall. Det visade sig att motorn hade lossnat...

När den blev varm expanderade den i fästena och ljudet minskade.

Just ja, Bilia hittade aldrig felet på tre besök. Min däckfirma (!!) hittade felet direkt, på under 30 sekunder...

Jag tackar för paletten med tips. Jag ska försöka... eh filma (?), men kanske ännu bättre är nog att spela in ljudet som det låter. Jag provar det och återkommer.

F ö har jag inte fått ett enda svar på Skodaklubben. Det är inte samma engagemang bland de som kör driftsäkra lågbudgetgolfar som det var när jag var med i Citroenakuten och Renault 5-klubben. Där kunde vi snacka engagemang!!! Jäklar i det vad det kunde snackas gasfjädring!

Tillbaka
Topp