[OT] fiber på stugan? Eller vad är framtiden?

glitch

Aktiv medlem
Telia håller på med ett fiberprojekt vid stugan och nu är frågan om vi ska hoppa på eller inte.

Idag har vi bara kört mobilt bredband därute vilket funkat kanon förutom typ midsommar / vissa sommardagar när det är fullt med folk i trakterna.
Vi har ingen tv och tycker det är rätt skönt att vara lite "nedkopplade" på landet och att det blir ett naturligt avbrott också för sonen på 4 från allt vad datorer, paddor och tv heter.

Så i dagsläget känns det inte nödvändigt alls men frågan är hur det ser ut om några år med äldra barn och kanske andra beteendemönster. Samtidigt utökas ju det mobila bredbandet också hela tiden och om det ändå dras fiber längs vägen till de andra kåkarna kanske det inte är omöjligt att man kan koppla på sig senare? Nån som har erfarenhet från nåt sånt?

Telia menar ju så klart att det är en investering i fastigheten osv. vilket förvisso är sant men då vi själva inte har behovet idag är det inte helt solklart. Om 10 år kanske det finns helt andra möjligheter eller vad säger it experterna?:)

Du kan ju installera fiber till huset, men behöver inte haka på ett abonnemang. Dvs, så att huset har fiber, punkt - man kan alltid hoppa på ett abonnemang senare, alt att d blir en investering för en ev framtida försäljning.
Jag var ordf i den lokala fiberföreningen vid starten. Det är inte en dans på rosor att ro i land ett sånt projekt så om nån gör d åt en är d ba t o tacka o ta emot...å andra sidan kan/kommer ni bli bundna till telia i många år, vilket inte är en fördel. Vi var oberoende o äger nätet själva, med all frihet d innebär.

Självklart kommer d ny teknik inom en överskådlig framtid, frågan är när, har man lust att vänta på d, och kommer den nya tekniken slå ut befintlig...? Svårt att svara på, givetvis. Hur du än gör så blir d bra i slutändan. Att installera fiber kostar inte så värst mycket. Att inte installera gör ingen skillnad på den nuvarande situationen.

Jag undrar vad den här nya tekniken som dom flesta ser som självklart att den ska komma vad den innebär igentligen och hur den fungerar. Verkar lite snålt med information i det området. :D

Johan777 sa:
Jag undrar vad den här nya tekniken som dom flesta ser som självklart att den ska komma vad den innebär igentligen och hur den fungerar. Verkar lite snålt med information i det området. :D
Fast det händer ju grejer, det vet vi även om vi inte vet vad. Så att säkra för långt i framtiden är rätt lönlöst. Hur långt som är lagom vet vi ju å andra sidan inte förrän efteråt :-)

Jag gissar att det är ipOnly som gräver och installerar fibern. Ett vanligt pris är 19 900:- indraget och klart. Ibland kan det kosta extra att gräva på tomten. Priset brukar gå att fördela på flera år. Värdet på fastigheten lär stiga med mer än kostnaden för installationen.

Tiden går fort. Ganska snart är sonen inte fyra längre och tycker stugan suger för att uppkopplingen är helt kass. Det finns erbjudanden med korttidsabonnemang om man inte är där så ofta.

.A. sa:
Jag gissar att det är ipOnly som gräver och installerar fibern. Ett vanligt pris är 19 900:- indraget och klart. Ibland kan det kosta extra att gräva på tomten. Priset brukar gå att fördela på flera år. Värdet på fastigheten lär stiga med mer än kostnaden för installationen.

Tiden går fort. Ganska snart är sonen inte fyra längre och tycker stugan suger för att uppkopplingen är helt kass. Det finns erbjudanden med korttidsabonnemang om man inte är där så ofta.

21.900:- kostar installationen om man inte binder sig till någon av deras tjänster. Det säljs in som "öppet fiber" men telia äger väl infrastrukturen sen.
Tanken är precis som du säger att i så fall ta nåt korttidsabbonemang om det skulle behövas.

Har inte papprena framför mig men det står lite konstigt att de typ drar fram till tomtgränsen, men sen var det nåt med kanalisation och återställande på tomt som fastighetsägaren ansvarar för, samtidigt som det står att de sköter indragning i huset 5 meter från kopplingspunkt eller nåt sånt.
Vi har en bergstomt så att gräva ner nåt på tomten är minst sagt stökigt. Huset står längre än 5 meter från tomtgränsen så då är frågan hur de tänkt sig att framdragningen ska ske och vilka ytterligare kostnader som kan tillkomma. Läge att ringa Telia.

20000 är många månadsavgifter för mobilt bredband... brukar komma massa erbjudanden i efterhand oxå. De första ska ju täcka nätet till området. Så när det bara är du som skall på om några år så räknar dom nog annorlunda. Hos oss har ansluta sig i efterhand varit mycket billigare än ansluta sig direkt. Å andra sidan har vi bra 4G hemma...

Johan T sa:
20000 är många månadsavgifter för mobilt bredband... brukar komma massa erbjudanden i efterhand oxå. De första ska ju täcka nätet till området. Så när det bara är du som skall på om några år så räknar dom nog annorlunda. Hos oss har ansluta sig i efterhand varit mycket billigare än ansluta sig direkt. Å andra sidan har vi bra 4G hemma...

Det är lite så jag resonerar, skulle vi mot förmodan behöva en massa surf går det ju att lösa nåt paket över semestern till exempel.
Om de ny bygger ett nät längs vår väg, där vi är en av de första fastigheterna och merparten ligger senare längs vägen, så måste det ju finnas möjlighet att ansluta sig senare? När jag förklarade det för Teliasäljaren körde han en "det funkar inte riktigt så" men jag ser inte riktigt varför det inte skulle gå att ansluta sig till ett existerande nätverk senare?

Och sen byggs ju det mobila nätet ut hela tiden.
Avståndet är så pass långt att det inte heller är realistiskt att vi skulle jobba från landet någon längre period och då klarar man sig på mobila nätet som det är nu.
Fick förklarat att de tillkommande kostnaderna var om man ville ansluta ytterligare fastigheter än huvudfastigheten, då får man stå för grävning mm. själv vilket är OK. dåligt formulerat dock.

Om ni väljer att inte dra in fiber till stugan men ändå vill ha bredband där ute så finns det olika mobila lösningar. T ex så erbjuder Vimla sina kunder att pausa abonnemanget när ni inte vill nyttja det. Det går då, enligt vad jag kan utläsa från deras hemsida, att pausa under vintertid och dra igång det under sommaren. Lär finnas fler sådana erbjudanden, både nu och i framtiden.

Vid en sökning efter liknande så verkar det som att många har fått betala mer vid ett senare tillfälle, än om dom tackat ja från början. Som många andra sagt så kanske ert behov ändras om 5-10 år. Ni kanske vill spendera mer tid ute i stugan och då önskar er ha möjlighet att kunna distansarbeta därifrån osv.

Ang. kopplingspunkt och berghäll så finns det väl överhängande risk att det kommer kosta mer sen om ni tackar nej nu. En av fördelarna med att ni är flera som tecknar upp samtidigt är att det blir billigare för bolaget att göra det i "ett svep". Det lär nog vara dyrare sen, speciellt om jobbet kräver tyngre maskineri. Nu vill jag slänga in brasklappen att jag verkligen inte kan något om byggeri och sånt, killgissar mest.

edit: missade sista inlägget från TS, merparten av det jag skrev kanske kan bortses från.

Senast ändrad:
ooms sa:
Om ca 5 år är nog 5G relativt väl utrullat också...

Problemet är ju inte ju inte alltid hastigheten utan begränsningen i vad man får ladda. Hastigheten ökar, tjänster med. Men inte mängd data

Vad koatar fiber att dra in i efterhand.

glitch sa:
Johan T sa:

Det är lite så jag resonerar, skulle vi mot förmodan behöva en massa surf går det ju att lösa nåt paket över semestern till exempel.
Om de ny bygger ett nät längs vår väg, där vi är en av de första fastigheterna och merparten ligger senare längs vägen, så måste det ju finnas möjlighet att ansluta sig senare? När jag förklarade det för Teliasäljaren körde han en "det funkar inte riktigt så" men jag ser inte riktigt varför det inte skulle gå att ansluta sig till ett existerande nätverk senare?

Och sen byggs ju det mobila nätet ut hela tiden.
Avståndet är så pass långt att det inte heller är realistiskt att vi skulle jobba från landet någon längre period och då klarar man sig på mobila nätet som det är nu.
Fick förklarat att de tillkommande kostnaderna var om man ville ansluta ytterligare fastigheter än huvudfastigheten, då får man stå för grävning mm. själv vilket är OK. dåligt formulerat dock.

Att ansluta sig i efterhand kan vara förenat med extrakostnader. Kolla upp så du vet. När d gäller fiberföreningar så är det upp till föreningen att bestämma hur mycket straffavgiften ska vara på.

Johan777 sa:

Eftersom framtiden för datamaskiner är kvantdatorer lär väl framtiden för bredband vara kvantband. Tänk dig hela Netflix katalog lagrad och levererad på en enda toppkvark (eller annan valfri partikel).

/Johan

Jensen sa:
ooms sa:

Problemet är ju inte ju inte alltid hastigheten utan begränsningen i vad man får ladda. Hastigheten ökar, tjänster med. Men inte mängd data
Ja, i dagens 4G-nät där kapaciteten är en begränsande faktor behövs en sådan affärsmodell. Kapaciteten kommer vara betydligt högre i 5G, framförallt där mmW-banden kan utnyttjas. Tveksamt dock kanske hur långt de når ut på landsbygden, då väldigt tätt nät behöver byggas.

Sa själv nej till fiber i stugan, med anledning av toppen mottagning med 4G och som sagt om 5 år är det troligen så att vi har 5G.

Tyckte också att det skulle bli fult i stugan med fiberuttag och kopplingsskåp och sånt...

Köpte en Sonder för pengarna istället ;)

MatteXC sa:
Sa själv nej till fiber i stugan, med anledning av toppen mottagning med 4G och som sagt om 5 år är det troligen så att vi har 5G.

Tyckte också att det skulle bli fult i stugan med fiberuttag och kopplingsskåp och sånt...

Man kan ju sätta fiberuttaget bredvid trådradiouttaget...
Jo, det var radioskugga i byn förr. ?

Mobiltelefontäckningen vid min sommarstuga var också urusel förr, t. o. m med NMT.
Numera har jag 4G-täckning med både Telia och Telenor, så jag kör samma obegränsade Telenorabonnemang som hemma i lägenheten, och har Telias 20GB med sparmöjlighet på surfplattan. Har fiber vid tomtgränsen i stugan, och fiber i hallen hemma, men utnyttjar ingendera. 40 megabit downstream är faktiskt fullt tillräckligt, särskilt om man bara kollar på nedladdad film.

Vi drog fiber till torpet men har inget abonnemang ännu. Det är ca 300 meter grävning, och det går knappt att ringa med mobilen.

.A. sa:

Att IPOnly skulle bygga nät åt Telia känns ju rätt kontraproduktivt, så jag vågar påstå att det inte stämmer.

Mina två cent och ett par svar på tidigare inlägg i tråden:
Endast du kan avgöra om det är värt det. Självklart kommer det finnas möjlighet att ansluta dig i framtiden då Telia oftast är väldigt duktiga på att köra regelbundna förtätningskampanjer. Som någon nämnde så vill de såklart ansluta så många hushåll som möjligt och när väl stamnätet är byggt är det väldigt ekonomiskt fördelaktigt för dem att ansluta tidigare missade kunder. Du ska dock inte räkna med att de är mer generösa vid andra eller tredje varvet.

Att någon annan nätägare (IPOnly/Stadsnät etc.) kommer och knackar på dörren när väl Telia etablerat sig i området ser jag som osannolikt då det är väldigt svårt att få ihop kalkylen i ett område där det bara är småskvättar kvar.

Visst kan man argumentera att det mobila nätet utvecklas men alla tjänster utvecklas också och blir mer och mer krävande. För inte så länge sedan klarade man sig bra med ett telefonmodem på 56k, men det är knappast gångbart idag. En fast fiberlina kommer alltid vara mindre begränsande än en mobil lösning. Om man sedan har användning för all den extra kapaciteten är som sagt upp till var och en att avgöra.

Ett litet tips bara i det fall du beslutar dig för att haka på tåget: I vissa områden ger Telia ett rabatterat pris på anslutningen om man låser nätet till deras tjänster. Personligen tycker jag att den varianten är klart sämre då du vill ha möjligheten att välja mellan olika tjänsteleverantörer. Telia är inte dummare än att de såklart räknar med att få tillbaka den rabatterade summan via högre abbonnemangsavgifter.

Ber om ursäkt för långt inlägg.

ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:

Ja, i dagens 4G-nät där kapaciteten är en begränsande faktor behövs en sådan affärsmodell. Kapaciteten kommer vara betydligt högre i 5G, framförallt där mmW-banden kan utnyttjas. Tveksamt dock kanske hur långt de når ut på landsbygden, då väldigt tätt nät behöver byggas.

Kapciteten på landsbygd kommer nog vara sådär. Har ju även upplevt hur den begränsande faktorn är mastens kapacitet, alltså matningen till masten. Vi har ju senaste åren fått bara snabbare o snabbare mobil uppkoppling men hur mycket man får ladda har ju inte alls ökat i samma takt. Och ja det är en affärsmodell de har, men de har ju typ samma modell som för 3G som har klart lägre kapacitet jämfört med 4G. Så personligen är jag inte helt övertygad. Speciellt inte när tjänsterna som kräver mycket bara ökar.
Finns väll för övrigt inga 4g dataabonemang me obegränsad surf idag? Alltså om du köper mobilt surf abonnemang

Skit i fiber till stugan. Tanken är väl ni inte ska åka dit för att surfa på internätt och snapptjatta eller vad folk gör nu för tiden. Lägg pengarna på något roligt istället. Fett och socker eller salt och fläsk.

Har tele2 unlimited på stugan (verkligen obegränsad surf). Tänker att det som sagt blir en hel del månader på samma kostnad som att installera fiber. Det är ju dessutom ändå en abonnemangskostnad på fibern, så det blir ytterligare månader när man räknar på det.

Argumentet att installerad fiber höjer värdet på fastigheten vid försäljning biter inte på mej, stugan kommer inte att säljas så länge jag lever ändå. Jag är fjärde generationen (4G?) på gården.

Kanske lite halv-OT men läste igår att det hyresgäster tycker är viktigast vid att hyra stuga är wi-fi, inte utsikt, avstånd till bad, affär el annat.

ForesterGuy sa:
Jensen sa:
Finns väll för övrigt inga 4g dataabonemang me obegränsad surf idag? Alltså om du köper mobilt surf abonnemang

Jag har ett, men de har inte sålts på många år.

Ja blev lite förvånad när kompis sa det. Så var ju tvungen att kolla. O mycket riktigt hade typ alla slutat med det. Finns på mobilabonnemang men inte på surf versionen. Märkligt. De räknar väll att folk i högre grad skulle maxa på surfabbonemamg o därmed inte lönsamt

Luthman Photography sa:
Skit i fiber till stugan. Tanken är väl ni inte ska åka dit för att surfa på internätt och snapptjatta eller vad folk gör nu för tiden. Lägg pengarna på något roligt istället. Fett och socker eller salt och fläsk.
+1
Ägna er åt varandra istället. Man behöver inte vara uppkopplad hela tiden. Det finns t.o.m. stället där man får betala extra för att slippa en uppkoppling överhuvudtaget. Har provat ett sådant en vecka, och det var jäkligt skönt och avstressande att vara "bortkopplad" från omvärlden. Det finns så mycket annat att man kan göra.

Det hade varit självklart för min del att dra in fiber. Även om man inte skaffar abonnemang med en gång kan det vara bra att ha när man en dag vill kunna fjärrstyra larm, värmesystem, övervakningskamera och en massa annan "smarta hem"-utrustning. Detta går naturligtvis att göra med GSM, 3G, 4G o s v, med inte med samma driftsäkerhet. Man behöver naturligtvis inte vara intresserad av detta men för min del hade det, som sagt, varit en självklarhet att framtidssäkra.

bandypuck sa:
Det hade varit självklart för min del att dra in fiber. Även om man inte skaffar abonnemang med en gång kan det vara bra att ha när man en dag vill kunna fjärrstyra larm, värmesystem, övervakningskamera och en massa annan "smarta hem"-utrustning. Detta går naturligtvis att göra med GSM, 3G, 4G o s v, med inte med samma driftsäkerhet. Man behöver naturligtvis inte vara intresserad av detta men för min del hade det, som sagt, varit en självklarhet att framtidssäkra.
På vilket sätt är fiber mer driftsäkert än mobilnäten (givet att du har täckning)? Jag skulle säga det är tvärtom, t.ex. vid strömavbrott.

ooms sa:
bandypuck sa:
På vilket sätt är fiber mer driftsäkert än mobilnäten (givet att du har täckning)? Jag skulle säga det är tvärtom, t.ex. vid strömavbrott.

Jag har då upplevt mer flaskhalsar, driftstörningar osv på mobil än på fiber. Mobiltäckning kan även påverkas av väder osv, knappast något du upplever med fiber.

Jensen sa:
ooms sa:
bandypuck sa:

Jag har då upplevt mer flaskhalsar, driftstörningar osv på mobil än på fiber. Mobiltäckning kan även påverkas av väder osv, knappast något du upplever med fiber.
Och en fiber kan grävas av. De saker du tar upp har inte med driftsäkerhet att göra, utan till stor del dålig täckning (och jag förutsätter att man kollar att täckning finns innan man tar viktiga beslut) samt att idag är sista hoppet i mobilnätet en delad resurs. Något det inte nödvändigtvis kommer att vara i framtiden. När det gäller driftsäkerhet är mobilnäten byggda enligt telecom grade (99,999% tillförlitlighet), fibernäten är oftast det också med undantag för CPE som går ned vid strömavbrott givet att du inte vidtagit backup-försörjning.

Senast ändrad:
Kan ju bara delge min erfarenhet efter 4 år min fiber. O då bor jag ändå i stan och i en stadsdel där det byggs som fan. Så risken för avgrävning borde vara stor. Känns ju ändå som stt fibernätet har en större kapacitet när det gäller flaskhalsar.
Våran fiber har varit nere 1 gång.

Kan ju komma att ändras med 5g. Men tror ändå det ä några år bort innan det ä vida spritt. O frågan är, varför skulle det bli billigare för operatörer att erbjuda obegränsat surf med 5g. Hastighetsmässigt är det ju inte det som begränsar idag heller

Jensen sa:
Kan ju bara delge min erfarenhet efter 4 år min fiber. O då bor jag ändå i stan och i en stadsdel där det byggs som fan. Så risken för avgrävning borde vara stor. Känns ju ändå som stt fibernätet har en större kapacitet när det gäller flaskhalsar.
Våran fiber har varit nere 1 gång.

Kan ju komma att ändras med 5g. Men tror ändå det ä några år bort innan det ä vida spritt. O frågan är, varför skulle det bli billigare för operatörer att erbjuda obegränsat surf med 5g. Hastighetsmässigt är det ju inte det som begränsar idag heller
Själv har jag haft fiber i 15år; för några år sedan var nätet i hela stadsdelen nere i över en vecka. Morsan o farsan har fiber där de bor ute på landsbygden, luftburna elledningar innebär strömavbrott då och då => fibern går ner. Mobila bredbandet har funkat klockrent i samtliga dessa fall.

Det är nog på sin plats att sticka ut hakan här och påstå att inget kommer att ersätta fiber dom närmaste 100 åren. Trådlöst är det fysik som sätter gränser. Det kommer alltid vara dyrare och sämre med mobilt bredband. Ta 5g som exempel högre frekvensband för högre bandbredd kommer att kräva tätare mobilbaser jag gissar mellan 100-500 m i stadsmiljö. Den tekniken kommer aldrig att komma utanför städer. 20 000 för en fiberinstallation är rätt lite i sammanhanget tycker jag. Men visst ska man inte använda internet mer än att lyssna på lite radio/musik och betala räkningar så funkar väl mobilt bredband antar jag. Allt annat är ren marknadsföring. Det är väl knappt att 3g har betalat sig än idag.

ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:
bandypuck sa:

Och en fiber kan grävas av.

Hur tror du signalen kommer fram till mobilmasterna?

Bonzo sa:
ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:
bandypuck sa:

Och en fiber kan grävas av.

Hur tror du signalen kommer fram till mobilmasterna?
Jag tror inte, jag vet. Ibland med fiber, men ute på landet som tråden handlar om oftast via mikrovågslänk. Och det är ute på landet risken är störst att få fibern avgrävd, t.ex. när Byhåla Gräv ska gräva ett nytt dike.

Tillbaka
Topp