Jensen sa:
42Hz sa:
Jensen sa:
Fältprästen sa:
Jensen sa:
Beror väll på vad för stam de gräver ner förbi ens hus. Kapacitet på den osv. Har de väl lagt ner den o den är ”full” så lär de ju inte kräva ner mer. Fiber så är ju ledarna dedikerade per kund, i alla fall en viss bit. Sen får man ju hoppas att de räknat högt och tagit höjd
Jag är ingen expert på området, men jag tror inte själva fibern är det som begränsar, inte ens in till kunden.
Inte med tanke på Atlantkablarna, men de kanske är gjorda på ett annat sätt?
Pratar inte kapaciteten i bandbredd. Utan att det ju inte är en tjock fiber ut som sen grenar ut sig till alla hus utan en kabel med massa fibrer i, en för varje hus. Säg att de drar ut en stam med 100 fibrer, 100 hus sen är det stop. Men förhoppningsvis har de ju tagit höjd för framtida inkopplingar.
När fibern väl är på plats så hänger det på utrustningen hur snabbt det går, "switcha" och "routa" 100 fiber från hushåll är inga bekymmer.
Då det spekuleras om eventuella framtida framsteg i radiotekniken så går det även framåt på fiberoptiken:
https://www.extremetech.com/extreme...d-carry-all-the-internet-traffic-single-fiber
"A joint group of researchers from the Netherlands and the US have smashed the world speed record for a fiber network, pushing 255 terabits per second down a single strand of glass fiber. This is equivalent to around 32 terabytes per second — enough to transfer a 1GB movie in 31.25 microseconds (0.03 milliseconds), or alternatively, the entire contents of your 1TB hard drive in about 31 milliseconds.
To put 255Tbps into perspective, the fastest single-fiber links in commercial operation top out at 100Gbps, or 2,550 times slower. 255Tbps is mindbogglingly quick; it’s greater, by far, than the total capacity of every cable — hundreds of glass fibers — currently spanning the Atlantic Ocean. In fact, 255 terabits per second is similar to — or maybe even more than — the total sum of all traffic flowing across the internet at peak time."
Har jag sagt något annat? Jag pratade om ledig fiber i kabel, inte kapacitet på fibern isig ? från switchen som alla hus är ansluta till kan de mycket riktigt köra en tunnare kabel med mindre fibrer i. Men den switchen står garanterat inte i ett markskåp ute på landsbygden ?. Utan mellan den och hus lär man ha egen dedikerad fiber. Drar den en kabel med 100 fibrer till en samling hus av 120 st, 100 st kunder ansluter sig, så kommer ju de sista 20 få svårt att ansluta i efterhand.
Men som sagt, de har ju säkert tagit höjd när de valt kabel
Precis som du skriver kan du vara säker på att den som projekterar området ser till att det finns kapacitet att ansluta samtliga hushåll längs vägen. Oftast dimensionerar man även kabeln för obebyggda fastigheter i det fall de skulle bebyggas framöver.
(Nu finns det såklart klantarslen även i den här branschen precis som alla andra, men det är så man gör om man vet vad man pysslar med.)
Ofta lägger man dessutom ner någon extra tom kanalisation för framtida bruk när man ändå schaktar. Skulle det då vara så att området byggs ut ännu mer än vad någon kunnat förutspå och fibern skulle börja ta slut så kompletterar man antingen upp med ytterligare kabel, eller så smäller man upp ett miljöskåp eller en teknikbod där kundswitchar placeras.
/Innan jag blir anklagad för att killgissa igen kan jag passa på att nämna att jag jobbat i branschen i 18 år och har under den tiden varit med på projekt både åt Telenor, Telia och IP-Only. Sedan två år sitter jag som närplanerare och driftansvarig på det lokala stadsnätet, så det finns åtminstone lite verklighetsförankring i det jag skriver.