[OT] Film & TV-serier, dåliga och bra - samlingstråd

Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> Världens sämsta film med hjälten Vincent Price
> är i alla fall: Dr Goldfoot and the Bikini
> Machine http://imdb.com/title/tt0059124/

Har jag missat. Älskar verkligen Vincent Price.

Har sett alla filmer (utom den spanska) som bygger på boken "I Am Legend".
"Last Man on Earth" med just Vincent Price saknar den apokalyptiska känslan som dom andra har och den blir aldrig riktigt otäck. Sen så har vi slutet som lite kommer av sig (tycker jag).
"Omega Man" med Charlton Heston har en apokalyptisk känsla men saknar logik och bokens handling kommer bort. Charlton har alltid cool och häftig medan albino sekten inte riktigt skrämmer mig.
"I Am Legend" med Will Smith skulle vara den sämsta med råge enligt alla källor. Men här har vi ordentligt med apokalyptisk miljöer och obehagliga muterade monster. Jag kan redan nu säga att de digitala effekterna är till stor del riktigt dåligt gjorda och att jag personligen väljer att bortse från detta. Antingen så kan jag reta mig på usel stop-motion på en film från 30-talet eller så njuter jag av filmen och låtsas inte om små skönhetsfläckar.
Så jag bryr mig inte om de rent ut sagt usla effekterna och njuter istället av filmen.
Sen har vi slutet som är bättre än "Omega Man" men kanske inte lika tydligt som "Last Man on Earth". Då sprids en filmsnutt ut på nätet och det visar sig att ett annat slut var tänkt från början.
Ett riktigt bra slut dessutom.
Alla är helt klart sevärda. Vincent och Charlton är bättre huvudrollsinnehavare med "I Am Legend" är nog bäst.

The Punisher med Dolph Lundgren är ruggigt bra. Dolph är skitbra i rollen. Den nya är rätt bedrövlig.

1. Glengarry Glen Ross
- Inga explosioner eller underhållning alls, utan tråkigt vardaglig.

2. Sista dansen (Colin Nutley)
- Skådespelarnas karaktärer är tragiska svenssons. Även denna tar upp vardagliga händelser och problem.

Egentligen så tycker jag nog att de flesta dramafilmerna är ruskigt dåliga. Dock finns det undantag som tex. "Nyckeln till frihet"

42Hz skrev:
> clockwork orange
>
> Nån dag skall jag kolla på Surf Nazis Must Die:
> http://imdb.com/title/tt0094077/
>
> Möjligen att den är sämre. :)

Att ingen har sagt emot detta än? Är ju visserligen en rejält udda film (själv tycker jag den är grym) men världens sämsta film?!?!

En som inte nämnts här är ju Dracula 3000 eller vad den hette.

Ett rymdskepp har av någon anledning jag inte minns en bunt kistor i lastrummet varav Dracula råkar ligga i en. Allt går åt skogen och det slutar med att de bestämmer sig för att köra in i en stjärna. Två av de utomordentligt totalt värdelösa skådisarna är kvar i detta skede (en kille och en blond bimbo) och de klurar på vad de ska göra med den sista halvtimmen i sina liv. Det råkar ju naturligtvis vara som så att hon visst egentligen är en så extremt verklighetstrogen sex-robot (japp, typ en robot-hooker) att ingen märkt förut att hon är en robot. Och vips så drar de igång och filmen är slut = lättnad.

Rikard_L skrev:
> 1. Glengarry Glen Ross
> - Inga explosioner eller underhållning alls, utan
> tråkigt vardaglig.
>

En underbar recension. Har inte sett filmen och kommer nog inte att göra det efter din sågning.

"Turkish Starwars" måste ändå vara en av världshistoriens sämsta filmer!!! Jag tror hela filmen finns på google video för dem som vill se :) Filmerna jag och kompisarna gjorde på mellanstadiet höll fåglarna bättre klass än så.

Många klagar på att svensk filmindustri är dålig, men då har man nog inte sett många turkiska rullar! :P

/Doolar

Såg The Mist för ett par veckor sedan. Kan inte minnas att jag sett något sämre. Vi var skakade hela kvällen.
Herregud alltså, jag menar den är ändå inspelad i modern tid och har haft en någotsånär stor budget (ok inte med hollywoodmått kanske, men iaf)... Hur kan man släppa något så dåligt?
Jag blir fortfarande upprörd när jag tänker på det... Morr!

Konstigast av allt är att den har fått typ 7.5 i snitt på imdb. Nej, fel av mig, det är inte konstigast av allt. Det konstigaste är fortfarande att filmen finns öht. Någon borde ha sagt stopp. Eller åtminstone lite blygt hävt ur sig på kafferasten "Vi kanske borde tänka om? Hallå, någon?"

Senast redigerad av en moderator:
doolar skrev:
> "Turkish Starwars" måste ändå vara en av
> världshistoriens sämsta filmer!!! Jag tror hela
> filmen finns på google video för dem som vill se
> :) Filmerna jag och kompisarna gjorde på
> mellanstadiet höll fåglarna bättre klass än
> så.
>
> Många klagar på att svensk filmindustri är
> dålig, men då har man nog inte sett många
> turkiska rullar! :P
>
> /Doolar

Tro det eller ej men Cüneyt Arkin filmer går hem hos en hel del i Svergie.

Först tänkte jag svara "Alla filmer av Knight M Shamalayan" men sedan drog jag mig till minnes den fruktansvärda kvällen då min fru ville se "Flicka med pärlörhänge". Det är utan tvekan den mest smärtsamt usla, tortyraktigt sega och monumentalt genomsugiga film jag någonsin sett. Argh! Blir arg bara jag tänker på det.

Shamalayan är riktigt bedrövlig. Dr. Boll är sorgligt missförstådd. ;) Kanske inte. Förstår att folk inte gillar hans filmer. Jag finner dom underhållande även om de har sina brister.
Förstår inte att folk gillar Shamalayans filmer. Försöker överdrivet att skapa en spänning fram till en "häftig" twist på slutet. Jag blir bara trött. Gillar inte Se7en eller Fight Club heller.

det kanske bara är jag, men jag ser ingen nödvändig relation mellan om filmen är dålig och om jag gillar den eller ej. Det finns mängder med filmer jag tyckt var tråkiga att se och som jag verkligen inte gillar men ändå tycker är bra filmer. det kan röra allt från fotot, maunset, skådespelarinsatser osv.

omvänt tycker jag den förusägbara uppbyggnaden hos romatiska komedier är riktigt jobbig, men det kan ändå vara bra underhållning. Man får ju ta det för vad det är.

en film som är riktigt usel och ett exempel på att man ska sluta göra uppföljare i tid är nog Police Academy: Mission to Moscow

http://www.imdb.com/title/tt0110857/

Micke S skrev:
> det kanske bara är jag, men jag ser ingen
> nödvändig relation mellan om filmen är dålig
> och om jag gillar den eller ej.
> osv.

Håller med dig där. Samma resonemang gäller även musik. Brukar undvika att säga "dåligt" om musik om jag inte verkligen menar det.
Dåliga band och låtar finns väl överallt, men som vissa gör, att döma ut en hel musikgenre går liksom inte.

Det i särklass sämsta Sean Connery gjort lär i alla fall vara: Zardoz http://www.imdb.com/title/tt0070948/ Jag kunde inte ens se klart den..trots att jag spolade. Och jag är i vanliga fall ganska tapper på vad det gäller att se klart dåliga filmer. att se Sean connery springa runt med hästsvans och för små röda badbrallor i två timmar kan inte glädja många.

PeaceDog skrev:
> Rikard_L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1. Glengarry Glen Ross
> > - Inga explosioner eller underhållning alls,
> utan
> > tråkigt vardaglig.
> >
>
> En underbar recension. Har inte sett filmen och
> kommer nog inte att göra det efter din sågning.

Nej gör för allt i världen inte det. Det var en total avsaknad av njutning under hela filmen. Jag minns det som en av de vidrigaste upplevelserna i mitt liv!

Pigmachine skrev:
> Det i särklass sämsta Sean Connery gjort lär i
> alla fall vara: Zardoz
> http://www.imdb.com/title/tt0070948/ Jag kunde
> inte ens se klart den..trots att jag spolade. Och
> jag är i vanliga fall ganska tapper på vad det
> gäller att se klart dåliga filmer. att se Sean
> connery springa runt med hästsvans och för små
> röda badbrallor i två timmar kan inte glädja
> många.

zardoz13.jpg

Den är jävligt skum om inget annat.
Tycker att den var mer underhållande än mycket annat han gjort.
zardoz977.JPG ht=700

Han hatar den filmen något otroligt.

Cyklist skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > clockwork orange
> >
> > Nån dag skall jag kolla på Surf Nazis Must Die
> >
> > Möjligen att den är sämre. :)
>
> Att ingen har sagt emot detta än? Är ju
> visserligen en rejält udda film (själv tycker
> jag den är grym) men världens sämsta film?!?!

Håller med där, den är absolut inte dålig, tycker att den är bra. Tycker om hemska framtidsscenarier.. Däremot fattade jag inget av Monsters Ball (den som vann oscars), den var slösande av 2 timmar av mitt liv.

Den första jag kommer att tänka på är " Shogun Assassin"... Förvirrande, ologisk och krypande dålig.

En annan som aspirerar på denna titel kan ju vara "Sodoms 120 dagar" eller "Salo" som den också kan heta, eller den kanske inte direkt är dålig utan bara vidrig.

Costas skrev:
> Den första jag kommer att tänka på är " Shogun
> Assassin"... Förvirrande, ologisk och krypande
> dålig.

Det finns en förklaring till förvirringen.

Shogun Assassin is actually an amalgam of two 1972 films titled "Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance" and "Lone Wolf and Cub: Baby Cart at the River Styx". The producer decided to join the best bits of these two films (using around 10 minutes of the first film as a pre-credits flashback sequence to introduce the characters) and create "Shogun Assassin". - IMDb

Det måste ändå vara filmen "Mordet på jultomten" från 1937. En film som beskriver ett
mord på något som inte finns. Mycket tröttsamt. Förr gjorde dom skokräm av gamla filmer,
nu förtiden visas dom på TV.

Men va f-n. Sågar ni Clockwork Orange och Shogûn Assassin?! Är ni inte kloka?

Kul att någon nämnde Turkisk Starwars a.ka. The Man who Saved the world. Det är helt klart det närmaste man kan komma Plan 9 i modern tid. Så bra att den är dålig. Här är hela filmen: http://video.google.com/videoplay?docid=-7069307816427160377

Observera Indiana Jones musiken efter ett par minuter...

På plats 2: Gigli med J-Lo och Ben Affleck. http://www.imdb.com/title/tt0299930/

Plats 3: Battlefield Earth med John Travolta. http://www.imdb.com/title/tt0185183/

John Travolta är nog min favorit-hat skådis efter Steven Segal faktiskt. The man can't act!

Jag gillade clockwork orange när jag såg den första gången, samma med shogun assassin..när huvudet trillar av och blodet sprutar är asroligt! (under 'duellen').

Men travolta i pulp fiction är inte att leka med, lönnfet assassin, jag älskade honom i den rollen!

Såg pheonix of the ninja idag.. och den var bara dålig, inte sämst eller ens illa .. bara riktigt dålig. (verkar som jag har snöat in på att 'hyra' dåliga kungfu rullar)

Rikard_L skrev:

>
> 2. Sista dansen (Colin Nutley)

Allt av Colin Nutley suger. Om Richard Wolf och Rolf Lassgård är med så är det bäst att springa sin väg.

(underligt att ingen har nämnt det avskyvärda hånet mot Sjöwall_Wahlöö´s litteratur som går under namnet "Beck-filmerna". Det enda försonande draget är väl att det innebär en försörjning för svenska skådespelare. Tyvärr innebär det också att Michael Persbrant får en massa pengar att kröka för.)

Markus F skrev:
> Allt av Colin Nutley suger.

Nionde kompaniet är dock en film som inte får mig att koka över av äckel, även om den naturligtvis är vidrig den också.

Pigmachine skrev:
> (verkar som jag har snöat in på att 'hyra' dåliga kungfu rullar)

Då tycker jag att du ska ta och "hyra" exempelvis
"One-Armed Boxer vs. The Flying Guillotine (Master Of The Flying Guillotine)"
--- Kang Kam gör en genomgående briljant insats som den blinde supermördaren Fung Sheng Wu Chi.
eller
"The snake in the eagle's shadow"
--- Som förmodligen är Jackie Chans starkaste prestation någonsin!

Finns många fler riktiga mästerverk, men dessa två är nog mina favoriter.

Skogling, du menar Flåklypa grand prix med cykelreparatören Reodor Fälgen?

Andra heta val är också Le Mans med Steve McQueen, likaså Bullitt.

Bra cykelfilmer med text är tyvärr mer sällsynt, men the flying scotsman är sevärd.

Flåklypa är ju skitbra !
Men jag lägger en röst på Bladerunner, och Das Boot, och Aliens, och Titanic, och Sagan om ringen, och...

Random:
-Papillon, Steve McQueen, Dustin Hoffman m fl
-Midnight express, regi Alan Parker. Brad Davies, John Hurt, Randy Quaid m fl. Supersoundtrack av Giorgio Mordoder
-Mannen på taket, C-G Lindstedt m fl
-Forrest Gump, Tom Hanks
-Svart katt, vit katt, regi Emir Kusturica
-Fula skitiga och elaka, regi Ettore Scola
-Barnens ö, regi Kaj Pollak
-Tic Tac, regi Daniel Alfredsson
-jalla jalla, regi Josef Fares

m fl..

Skogling skrev:
> Seriöst då; "Down By Law", "Måndag hela veckan"
> och " Being John Malkovich". AWESOME FILMS ! :)

Du skämtar nu Skogling va? Being John Malovich är nog det sämsta jag sett, fast den kanske är bättre om man är påtänd? :)

Flåklypa har jag inte sett, är inte det typ som Skrotnisse och hans vänner fast mer action?

Tillbaka
Topp