[OT] Fiska forell, engångsföretelse. Spö?

Novisen

Medlem
Fiskar egentligen bara en eller två gånger per år, mest för att det är trevligt att meta i en liten båt med min pappa en fin sommarkväll, äter inte fisk själv. Nu skall jag dock iväg och fiska forell i damm av något slag och gissar att jag behöver köpa eget kastspö och drag. Vad skall jag köpa för att komma så billigt undan som möjligt men ändå få något som går att kasta med och som dessutom funkar från båten en och annan sommarkväll? Flugfiske kanske? Eller är det mer övning där kanske?

Om du går in i en sportfiskeaffär och förklarar läget får du hjälp med att välja lämplig utrustning. Haspelrulle, spö och en uppsättning drag behöver numera inte kosta en förmögenhet. Fluga skulle jag avråda från om det bara är frågan om sällanfiske.
Alternativ till till haspel skulle kunna vara mete om dammen är liten. Dock behöver du möjligheten att kunna drilla fisken så ett metspö behöver även det ha en rulle.

Sen lite OT med risk för att bli kallad Messerschmitt: Det finns ingen fisk som heter Forell i det svenska språket. Forell är tyska för bäcköring. Det du förmodligen avser är Regnbågslax :-)

Herr Thomas sa:
Om du går in i en sportfiskeaffär och förklarar läget får du hjälp med att välja lämplig utrustning. Haspelrulle, spö och en uppsättning drag behöver numera inte kosta en förmögenhet. Fluga skulle jag avråda från om det bara är frågan om sällanfiske.
Alternativ till till haspel skulle kunna vara mete om dammen är liten. Dock behöver du möjligheten att kunna drilla fisken så ett metspö behöver även det ha en rulle.

Sen lite OT med risk för att bli kallad Messerschmitt: Det finns ingen fisk som heter Forell i det svenska språket. Forell är tyska för bäcköring. Det du förmodligen avser är Regnbågslax :-)

Tack. Nu slipper jag skriva det själv (är "forell"allergiker). Fast man säger väl bara Regnbåge.

Jag fiskar forell, metar med mask och utan flöte. Sjukt busigt fiske.

Tar upp en forell om året bara för att verifiera att handlaget är kvar. #busigt

ipv6 sa:
jockepocke sa:
Jag skulle tipsa om det här, du får inte billigare grejor som ändå är bra!! Du behöver komplettera med lina o några drag bara :)

http://fiskeflugor.se/product/5002-haspelset-rapidlite-gt-3-15gr.html

Jag skulle hellre handla kinaprylarna direkt från Aliexpress istället från någon som påstår att de originalpriset är 3-6 ggr högre än vad de säljs för...
+1

Nej inget sånt skit, till nåt pris. Det hade inte jag gjort.
Det blir strul med billigt skräp, och när väl fisken börjar nappa så har du inte tid att hålla på och mecka med utrustningen. Ett enda lintrasssel, sen kan det vara förbi...

Låna eller köp något gammalt i lagom storlek, hellre än slösa bort fisketid med skräp.

Ett ULspö (ultralight) med en liten spinnare och litet skeddrag på 2-5g vardera. Och flätad lina till det skulle jag ta.

Köper du ett Daiva kit eller liknande kostar det dig 5-600:- och funkar bra till fisket du beskriver. Billigt och riktigt roliga spön att drilla in alt från regnbågar till små abborrar.

Nedan är ett exempel på billigt ULspö, på rea dessutom.
http://www.bojdaspon.se/products_singel.php?name=ul-set-devilfish-4-fot&artnr=2176

Eller denna, aningens större, även den på rea.http://www.bojdaspon.se/products_singel.php?name=abu-sixty-ul-combo-5-6-fot&artnr=4145

+1 på UL-spö. Fantastisk kombination som gör alla hugg till ett sant nöje. Själv har jag dragit en 9,2kg gädda i land med just ett sådant, så det finns kapacitet.

Nu körde jag förvisso en 1000-rulle men jag brukar oftast köra med en för ändamålet liten UL-rulle.

Kikon sa:
ipv6 sa:
jockepocke sa:
Jag skulle tipsa om det här, du får inte billigare grejor som ändå är bra!! Du behöver komplettera med lina o några drag bara :)

http://fiskeflugor.se/product/5002-haspelset-rapidlite-gt-3-15gr.html

Jag skulle hellre handla kinaprylarna direkt från Aliexpress istället från någon som påstår att de originalpriset är 3-6 ggr högre än vad de säljs för...
+1

Nej inget sånt skit, till nåt pris. Det hade inte jag gjort.
Det blir strul med billigt skräp, och när väl fisken börjar nappa så har du inte tid att hålla på och mecka med utrustningen. Ett enda lintrasssel, sen kan det vara förbi...

Låna eller köp något gammalt i lagom storlek, hellre än slösa bort fisketid med skräp.

Eftersom han skriver "engångsföreteelse" så skulle det funka! Men visst har han möjlighet att låna är det ett klart bättre alternativ.

Vad är det där UL spöna egentligen? Fördelar/nackdelar?
9fot, är det bättre och värt det jämfört med det där ABU Sixty UL Combo 5,6 fot ovan?

http://www.bojdaspon.se/products_singel.php?name=abu-intruder-combo-9-fot&artnr=4139

Borde väl kunna kasta längre från strand/brygga i så fall? Vad menas med vikten, är det så tunga drag du bör använda när du kastar? Lämplig storlek för insjö abborre?

Drilla fisken?

Köpte ett Abu garcia conolon 9"-spö för 5-25g drag samt en boxxer rulle (?). Några skeddrag på 16g, och ett par jiggar. Dragen kändes rätt stora men det blir väl ok att fiska med hoppas jag.

Tillbaka
Topp