[OT] Fläckborttagning: silikonolja på stolsdyna?

Nä. Men berätta vad stolsdynan är för material, kanske någon husmor här har ett hett tips.
(aceton, ättika…)

Nä. Men berätta vad stolsdynan är för material, kanske någon husmor här har ett hett tips.
(aceton, ättika…)
Nåt glansigt.
20240610_163048.jpg

Som av en slump så var det ett konsumenttest av fläckborttagning (för kläder) i dagens tidning. Bäst betyg för feta fläckar (olja) fick galltvål. Gissar dock att det gällde matolja ?
Husmorskuren ättika+bikarbonat fick typ sämst betyg.

/J

Galltvål har jag men jag är nyfiken på tekniken, hur man får bort fläcken på en klädsel som inte kan tas av.

Googla fläckborttagning är meningslöst, det mesta är automatgenererad och automatöversatt smörja.

Galltvål har jag men jag är nyfiken på tekniken, hur man får bort fläcken på en klädsel som inte kan tas av.

Googla fläckborttagning är meningslöst, det mesta är automatgenererad och automatöversatt smörja.
Smörja var det… ?

Tyget är väl nån sorts bomullssatin?

Med dammsugare för att torka, som klädseltvätt i bilen? Galltvål har funkat bra även på kedjefläckar för mig.

Nån kan rätta mig om jag har fel men silikon"olja" är ingen olja öht. Det är silikon. (Varför man lägger till "olja" är förmodligen för att man skall förstå att man skall smörja med den.)

Jag tror, men här kan nån rätta mig, att olja (alltså riktig olja) och silikon inte är mixbart.

Så alla rengöringar som funkar på olika typer av olja funkar förmodligen inte för silikon(olja).

Stalle

grunden till framgång helt oavsett vilket lösningsmedel som visar sig bra är att upprepat badda kanske borsta försiktigt med detta, och likaså upprepat och direkt suga bort med en vätsketålig dammsugare.

det kommer att uppstå en helst liten insugningsfront runt fläcken, den måste också sugas bort.

om den finns tillgänglig hade jag prövat silikonsörjan på en annan tygbit, och testa vad som funkar.

Ööööö.... och för en som inte fattar... är silikonolja en blandning av silikon och olja eller är det bara silikon?

Stalle
Jag är inte kemist, men som jag fattar det så är silikonolja inte bara silikon, utan innehåller även organiska (kolbaserade) föreningar.

Begreppet "olja" verkar vara rätt vitt, men några saker som definierar oljor verkar vara att de ska vara vätskor som innehåller organiska föreningar, samt är olösliga i vatten. Silikonolja uppfyller troligen dessa kriterier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olja

Om man med olja däremot avser mineralolja, dvs. oljor som utgörs av olika kolväten och utvinns ur petroleum, så kan nog inte silikonolja räknas dit.

Jag är inte kemist, men som jag fattar det så är silikonolja inte bara silikon, utan innehåller även organiska (kolbaserade) föreningar.

Begreppet "olja" verkar vara rätt vitt, men några saker som definierar oljor verkar vara att de ska vara vätskor som innehåller organiska föreningar, samt är olösliga i vatten. Silikonolja uppfyller troligen dessa kriterier.

Om man med olja däremot avser mineralolja, dvs. oljor som utgörs av olika kolväten och utvinns ur petroleum, så kan nog inte silikonolja räknas dit.
Etymologiskt nörderi: "Petroleum" kommer från "petra" och "elaion" som betydde "berg/sten" och "olja" på grekiska. Därifrån har det lånats till latin där oljan blivit "oleum". Det roliga är att det grekiska ordet har samma ursprung som "oliv", så det är antagligen olivolja som åsyftas. Vilket alltså egentligen betyder "oljeolja". ?

Ja det var väl det sista jag syftade på.

Men då är allt klart som korvspad! Förutom det där med "organiska"... vad nu det innebär.

Stlale

Silikon är generellt skitsvårt att få bort har jag fått lära mig. Helvete vad skäll jag fick när jag använde silikonspray på min våtdräktskedja på en dykbåt. Folk var livrädda att få silikon på sina dräkter för om de behövde lagas var det enligt dem (och deras verkstäder) snudd på lögn i helvetet att få bort så något lim kunde bita.

Silikon är generellt skitsvårt att få bort har jag fått lära mig. Helvete vad skäll jag fick när jag använde silikonspray på min våtdräktskedja på en dykbåt. Folk var livrädda att få silikon på sina dräkter för om de behövde lagas var det enligt dem (och deras verkstäder) snudd på lögn i helvetet att få bort så något lim kunde bita.
Jepp.
Bannlyst i de flesta moderna verkstäder, kontamination är hopplöst att bli av med, tränger in i porer och inte lösligt med rengöringsprodukter, temperaturtåligt så man blir inte av med det ens om man eldar upp fabriken.

Risken är väl att tyget följer med silikonet om man bearbetar det. Silikon är i princip ett grundämne, som gärna används i datorsammanhang. Lösa ett grundämne går inte hemma, men gravitation och tid borde betyda att kletet sjunker ner i dynans undre lager med tiden.

Risken är väl att tyget följer med silikonet om man bearbetar det. Silikon är i princip ett grundämne, som gärna används i datorsammanhang. Lösa ett grundämne går inte hemma, men gravitation och tid borde betyda att kletet sjunker ner i dynans undre lager med tiden.
Jag tror du blandar ihop begreppen här. Svårt med svengelskan…

Nja. Kisel är ju ett grundämne men inte silikon. Silikon verkar vara ganska långt ifrån ett grundämne.
Du snurrade inte bara upp dig i engelskans ”silicone” som ju betyder just kisel?

Stalle

Silikon är kisel, Si, men man kanske inte vill säga silikonpolymerester eller så...
Ethyl acetate säger engelskspråkiga källor, (ättiksyra-etylester), löser silikonolja, men det lär skada tyget också. Babywipes?

Etymologiskt nörderi: "Petroleum" kommer från "petra" och "elaion" som betydde "berg/sten" och "olja" på grekiska. Därifrån har det lånats till latin där oljan blivit "oleum". Det roliga är att det grekiska ordet har samma ursprung som "oliv", så det är antagligen olivolja som åsyftas. Vilket alltså egentligen betyder "oljeolja". ?
Således blir det alltså samma som sombrerohatt och salsasås ?

Tillbaka
Topp