[OT] Flytta till Göteborg

revben

Aktiv medlem
Väldigt OT men varför ska det vara så svårt att flytta till Gbg? Boplats.se verkar ganska meningslöst i det här läget med endast drygt 200 dagars medlemskap. Ni som bor i Göteborg kanske har några tips eller råd om hur man borde göra? Just nu är det att skanna blocket som gäller och ringa hyresvärdar (som för det mesta hänvisar till boplats i alla fall).
Det enda svar vi fått hittills verkade helskumt och tyvärr för dyrt för oss annars hade vi nappat i ren desperation.
Har aldrig haft problem att hitta nånstans att bo tidigare (bl.a i Stockholm).

Finns det andra vägar till boende jag är omedveten om? Har funderat på att annonsera i GP, vad tror ni om det?

Eftersom detta är ett cykelforum klistrar jag in en bild på en cykel jag funderar på att införskaffa till våren eftersom min MTB har samlat damm på sistone.

Bilagor

• geneqracingblue_1024x1024.png
    geneqracingblue_1024x1024.png
    52.8 KB · Besök: 49
Jag antar att köpa bostadsrätt eller radhus är uteslutet? För annars är det inte så svårt.

Hur centralt vill du bo?
Vilken standard på boende vill du ha?

Det är nämligen inte så svårt om man inte har höga krav. Jag känner rätt många som fått bostad på kort tid genom privata hyresvärdar. Är man beredd att ta nästan vad som helst skulle jag tro att de flesta får bostad på 1-2 månader om man har en stadig inkomst.

kul! flyttade hit själv för två år sedan och det var ju inte helt lätt. Fick till slut via boplats men det var efter jag ändrat sökområde att inkludera lite mindre attraktiva områden. Läs: "förorter". Har nu bott i Angered i 1½ år och tycker det är fantastiskt bra område. Tar 15min in till stan med spårvagn. Tar 15min promenad till skogen där jag även kan cykla MTB i Vättlefjäll eller LVG längs gamla banvallen mot Gråbo (som exempel). Så har jag bott nästan hela mitt liv och tycker det är fint att bo mitt emellan natur/stad. Många av de här områdena som fått oförtjänt dåligt rykte ligger just så och kan vara lättare att hitta en lägenhet där och till bra pris.

Tillbaks till ursprungsfrågan :) jag fick bo på vandrarhem två månader först, blev lite plötsligt med ett nytt jobb här. Då bodde jag på Lillhagens vandrarhem. Fick halva priset om jag bokade månadsvis. Helt ok tyckte jag. Hade t om helt eget rum hela tiden (6 bäddar). Under tiden kollade jag av marknaden och fann massa sådana privata bolag som t ex Förbo, Derome och även Kungsbacka har ju nåt eget system. Det finns även nån bra sida där man kan hitta bara ett rum/våning i hus. Kommer inte ihåg vad den heter just nu dock.

En kollega fick ett rum som jag själv ordnade faktiskt :) det var en kompis kompis som hade en inneboende som skulle flytta vidare, också vips, vart det ett rum över där. Bra bra.

Finns många sätt, annonsera i GP kanske vore nåt. Alla sätt är värt att prova :) Lycka Till!

Nej köpa är inte aktuellt just nu tyvärr annars hade det ju som du säger varit enklare.
Vill gärna bo hyfsat centralt men det är inget krav, kan inte ha några just nu känns det som så det mesta är intressant om det finns bra förbindelser då vi inte har några planer på att ha bil (cykla går ju).
Letar efter en 2:a eller 3:a just nu men kanske får vidga mina vyer om det inte dyker upp något på radarn.
Privata hyresvärdar verkar vara the way to go alltså? För försöka vidare med det. Tack för svar!

Tack för tipset om Angered Sambal Oelek, det låter som vår typ av område med nära till natur och stan. Pendlar mellan hopplöst och försiktigt hoppfull och det känns som all fritid går åt till att spåna efter boende men förhoppningsvis bär det frukt snart.

Titta även söder om Änggårdsbergen, hela skogen har blivit ett stort MTB-bygge. Dessutom finns det fina landsvägar söderut.

revben skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipset om Angered Sambal Oelek, det låter som vår typ av område med nära till
> natur och stan. Pendlar mellan hopplöst och försiktigt hoppfull och det känns som all fritid
> går åt till att spåna efter boende men förhoppningsvis bär det frukt snart.

Okej :) trevligt. Då kan jag ju utveckla lite. Det varierar ju såklart ganska mkt beroende på var man bor hur pass trevligt det är. Där jag bor, i Hammarkullen, tycker jag det känns helt ok, de (Gbg) har satsat lite och byggt nya parker, simhall och grejjer. Och det ska dessutom byggas en del nya hus i Gårdsten med utsikt över hela Gbg (dock ingen spårvagn där tyvärr). Angered tillhör Gbg så det kostar inget extra med spårvagnen och inte så många stopp även fast det är rätt långt i avstånd så går det fort. Hade jag småbarn så kanske jag inte skulle vilja bo här men som vuxen är det helt ok, finns vissa irritationsmoment såklart men sällan ett boende är helt perfekt (tänker mest på området nu iofs, inte själva lägenheten). En 59 kvadrat 2:a med stor balkong på 4:e våningen för 4200 kr/mån, garage (bur i p-hus) för 300 kr/mån.

Nog om det, finns många bra områden i Gbg, väldigt varierande prisklass, det beror ju helt på vad man vill.

(ahh, ska inte skriva mer nu, har väldigt tråkigt här och försöker fördriva tiden lite :) ..)

Finns det områden man helt bör undvika p.g.a dåliga förbindelser, kriminalitet, sociala problem o.s.v? Det som ploppar upp i skallen är ju Bergsjön och Biskopsgården, kanske har jag fel?

revben skrev:
> Finns det områden man helt bör undvika p.g.a
> dåliga förbindelser, kriminalitet, sociala
> problem o.s.v? Det som ploppar upp i skallen är
> ju Bergsjön och Biskopsgården, kanske har jag
> fel?

Det är inte politiskt korrekt att prata om göteborgs förortsproblem. Försök på flashback.

Andra områden som är lite stökigare är väl Backa/Brunnsbo. Kanske Tynnered. Men mycket beror på var i området man är. Det kan räcka med att korsa en gata för att slippa stök. Ibland är det verkligen punktvis stök.

revben skrev:
> problem o.s.v?

Göteborg.

Jag har kompisar som fått bra respons på annons i GP.
Viktigt är att formulera sig så att man verkar vara en seriös person som inte tänker festa nätterna igenom. Du får dra klassikerna, rökfri, välutbildad, skottar gärna snö... vad du nu har för positiva egenskaper som du kan leva upp till.

Lycka till!

Tack för tipsen, känns som jag blivit lite klokare i alla fall :).

Underscore:
Ska genast kolla flashbacks nazistvåldssatanist-forum och höra med dom.

revben skrev:
> problem o.s.v? Det som ploppar upp i skallen är
> ju Bergsjön och Biskopsgården, kanske har jag
> fel?

Mja, svårt det där. Tjejen bor i Biskopsgården fast lite i utkanten, hon har överlevt mer än 10 år där :) lite uppblåst hela grejen. Bergsjön tycker jag personligen verkar lite "trist".
I mitt område finns extremt få alkisar. Det är ganska skönt att slippa dem. Däremot många som röker på, men de brukar inte vara så otrevliga.

/edit: geologens inlägg var spot-on. Man kan inte dra hela stadsdelen över en kam, ett område bort kan det vara stor skillnad.

Senast ändrad:
underscore skrev:
> Jag hade personligen valt ett område i mölndal
> än angered/hammarkullen/biskopsgården/backa.

+1

Sambal Oelek skrev:
> Mja, svårt det där. Tjejen bor i Biskopsgården
> fast lite i utkanten, hon har överlevt mer än 10
> år där :) lite uppblåst hela grejen. Bergsjön
> tycker jag personligen verkar lite "trist".
> I mitt område finns extremt få alkisar. Det är
> ganska skönt att slippa dem. Däremot många som
> röker på, men de brukar inte vara så
> otrevliga.

Nu klickade det allt, så din lägenhet är cykelförvaring för er? ;)

Bergsjön är rätt kass om gillar köra lvg.
Blir rejäl nedförsbacke i början på turen som då genererar en rejäl uppförsbacke på slutet

Sambal Oelek skrev:
> revben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det områden man helt bör undvika p.g.a
> > dåliga förbindelser, kriminalitet, sociala
> > problem o.s.v? Det som ploppar upp i skallen
> är
> > ju Bergsjön och Biskopsgården, kanske har jag
> > fel?
>
> Mja, svårt det där. Tjejen bor i Biskopsgården
> fast lite i utkanten, hon har överlevt mer än 10
> år där :) lite uppblåst hela grejen. Bergsjön
> tycker jag personligen verkar lite "trist".
> I mitt område finns extremt få alkisar. Det är
> ganska skönt att slippa dem. Däremot många som
> röker på, men de brukar inte vara så
> otrevliga.
>
> /edit: geologens inlägg var spot-on. Man kan inte
> dra hela stadsdelen över en kam, ett område bort
> kan det vara stor skillnad.

Jag har bott i Bergsjön, jag flyttar inte dit igen. Stora delar av Biskopsgården skulle jag också undvika. Kortedala är fint (och nära till bra cykling i paradiset + kullen). Hammarkullen var helt ok när jag bodde där, Hjällbo skulle jag undvika.

Ska du cykla MTB så är Kålltorp perfekt, där bodde jag och hade Skatås bakom huset. Bodde på Virginsgatan, det är en stor del i att turerna startar från Franssons nu för tiden :)

Osäker på hur det är med hyresrätter där, tror det finns en massa små privatvärdar.

Det är bara att google privata hyresvärdar Göteborg och ringa.
Jag har några kompisar som fått boenda av varbergs stenafastigeter.
Bor liksom jag i Kville på hisingen. 5 min till stan och lika långt till hisingsparken.

Alexander_kyckling (fd xdr) skrev:

> Jag har bott i Bergsjön, jag flyttar inte dit
> igen. Stora delar av Biskopsgården skulle jag
> också undvika. Kortedala är fint (och nära till
> bra cykling i paradiset + kullen). Hammarkullen
> var helt ok när jag bodde där, Hjällbo skulle
> jag undvika.

+1 enligt min uppfattning.

De där höga husen i Partille är värt att nämnas. Där har jag fått många erbjudanden men tror inte jag skulle vilja flytta dit.

Du bör också tänka på vilken sida om Tingstadstunneln du kommer jobba. Ingen hit om man ska genom där varje dag. T ex. Om man nu har förmånen att välja. Sådana enorma köer är det inte. Går inte att jämföra med Essingeleden genom Sthlm. Men kul om man kan lyckas hamna lite rätt kanske. Om det nu är norr eller söder om man ska jobba. Själv har jag jobb i norr och bor nordost.

Guldheden och allt mellan Järntorget och Älvsborgsbron typ Majorna, Masthugget, Haga och Kungsladugård är goa grejer med gemytlig atmosfär. Dock finns en hel del äldre kåkar i och omkring Majorna så det kanske kan vara sämre standard/skick ibland.

Antagonisten skrev:
>
>
> angered.

Verkar vara ett reko ställe, polisen borde skjuta folk lite oftare.

Sambal Oelek skrev:
> Alexander_kyckling (fd xdr) skrev:
>
> > Jag har bott i Bergsjön, jag flyttar inte dit
> > igen. Stora delar av Biskopsgården skulle jag
> > också undvika. Kortedala är fint (och nära
> till
> > bra cykling i paradiset + kullen). Hammarkullen
> > var helt ok när jag bodde där, Hjällbo
> skulle
> > jag undvika.
>
> +1 enligt min uppfattning.
>
> De där höga husen i Partille är värt att
> nämnas. Där har jag fått många erbjudanden men
> tror inte jag skulle vilja flytta dit.
>
> Du bör också tänka på vilken sida om
> Tingstadstunneln du kommer jobba. Ingen hit om man
> ska genom där varje dag. T ex. Om man nu har
> förmånen att välja. Sådana enorma köer är
> det inte. Går inte att jämföra med Essingeleden
> genom Sthlm. Men kul om man kan lyckas hamna lite
> rätt kanske. Om det nu är norr eller söder om
> man ska jobba. Själv har jag jobb i norr och bor
> nordost.

Ähh. Infödingarna bor på fastlandet och jobbar på Hisingen. Bara man undviker den kombon så går det bra. TS kommer dock inte att åka bil, så då gör det ingen skillnad.

TS: kolla Hagmans tips om Kville. Det tar mindre än 10 min att cykla till stan över bron och infödingarna konkurrerar inte om kontrakten. Nästan bara invandrade etniska svenskar där.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Är väl runt två års kötid till ytterområdena på Boplats, så andrahand fram tills dess kanske? Så gjorde jag själv i alla fall, efter två år fick jag erbjudande i Kortedala. Dock så nollställs ju kötiden om man tackar ja så det kan vara värt att ha is i magen.

Det enda som går helt bort för mig är Hisingen bortom Backaplan, riktigt otrivsam miljö. Är ju framförallt där det smäller titt som tätt. Tror de flesta övriga förorter är ok, har bott i Tynnered och Kortedala och det funkade.

Nån nämnde Partille, det skulle jag satsa på. Trevlig del av stan faktiskt och inga jätteavstånd.

Benne skrev:
> Är väl runt två års kötid till ytterområdena
> på Boplats, så andrahand fram tills dess kanske?
> Så gjorde jag själv i alla fall, efter två år
> fick jag erbjudande i Kortedala. Dock så
> nollställs ju kötiden om man tackar ja så det
> kan vara värt att ha is i magen.
>
> Det enda som går helt bort för mig är Hisingen
> bortom Backaplan, riktigt otrivsam miljö. Är ju
> framförallt där det smäller titt som tätt.
> Tror de flesta övriga förorter är ok, har bott
> i Tynnered och Kortedala och det funkade.
>
> Nån nämnde Partille, det skulle jag satsa på.
> Trevlig del av stan faktiskt och inga
> jätteavstånd.

Skulle vilja säga att så länge du håller dig på rätt sida om eketrä så e d lugnt på hisingen. Som sagt går d att få fatt i lägenheter i området utan problem och det blir bara trevligare här i takt med att dom gör om gasaremsan( gamla industriområdet med svartklubbar och gängverksamhet) till bostadsområde. har bott vid Vågmästareplatsen i ca 4 år nu och d va trevligt och fint från början, men nu börjar det bli lite fart och puls på området med saluhall och nya affärsverksamheter i mer eller mindre varje nytt hus som byggs här. Tog mig 4 månader att få lägenheten här genom kontakter hos Wallenstam, men som i mitt tidigare inlägg så finns det mycket lite mindre och privata hyrevärdar här. Sen är ju inga av husen så vansinnigt gamla att standarden är missär.

Bott tre år i Frölunda vid torget, tre år i biskopsgården, funkade finfint inga problem, bra kommunikationer. Har nu bott i Majorna i över elva år, väldigt poppis stadsdel, framför om man lutar åt vänster... Händer nog nästan mer bus häromkring än vad jag märkte av i biskop och Frölunda. Jobbar i norra Kortedala, mestadels ett trevligt område...

Sista året i Göteborg bodde jag i södra Bergsjön. Kanske inget jag skulle vilja bo med barn men för egen del fungerade det hyfsat. Fördelen var ju närheten till Utby där i synnerhet klättringen var kanon - nackdelen var ju att man kan få stryk - blev misshandlad när jag sa till kille på spårvagnen att han skulle fimpa eller hoppa av. Säkrare att cykla.

Skulle nog också ta en titt på Partille. Angered är ju jättefint förresten - bra naturområden

Benne skrev:

> Det enda som går helt bort för mig är Hisingen
> bortom Backaplan, riktigt otrivsam miljö. Är ju

Björlanda och Torslanda är väl nödvändigtvis inte dåligt? Fast jag förstår hur du menar.. När jag bodde där nere så hamnade de flesta jag kände som flyttade "till stan" runt Kville, verkade enkelt att få bostad där och jag tror området iaf då var bättre än sitt rykte.

När jag letade bostad i Göteborg så satte jag f.ö in en annons i GP, fick ganska många erbjudanden. Några konstiga källarboenden men också nån lägenhet i gamlestan (sökte 1-2 rok lägenhet). Köpte en tvåa i Kålltorp istället, men prisläget är nog ett annat nu..

Pratar du utan brytning och har ett -SON namn eller bättre så skulle jag rekommendera ringa runt till privata värdar, bör lösa sig inom 3-6 månader, Boplats lär ta längre tid.
Andrahandsuthyrning är numera utan skam, tacka föregående regering för detta!
För övrigt är det en lugn och sovande stad, inget speciellt händer!

Många förutfattade meningar om Hisingen här. Det är Sveriges fjärde största ö. Vi har ett av de mest problematiska områden i regionen och det med högst medelinkomst. Svårt att generalisera över.

Utanför backaplan finns tolered, 4 min längre från stan och lugnt.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Jag bor i Hildedal, på Hisingen. Ett område byggt 2003-2005, med en blandning av bostadsrätter i längor, parhus och kedjehus. Lugnt, tyst, ingen genomfartstrafik, ca 1 km till Backaplans butiker, stombusslinje intill, nära till Hisingsparken. Några hundra meter norrut är det öppen landsväg och strax bortom det landsbygd. Med cykel eller kollektivtrafik tar det ca 10-15 min till Brunnsparken.

tropfrog skrev:
> Många förutfattade meningar om Hisingen här.
> Det är Sveriges fjärde största ö. Vi har ett
> av de mest problematiska områden i regionen och
> det med högst medelinkomst. Svårt att
> generalisera över.
>
> Utanför backaplan finns tolered, 4 min längre
> från stan och lugnt.
>
> Med vänlig hälsning,
> Magnus

Nä självklart kan man aldrig generalisera helt och det går det ju att köpa sig från problemen även på Hisingen. Fast snackar vi hyresrätt med rimlig kötid, vilket TS efterfrågar, så är Hisingen värt att undvika enligt mig.

Tillbaka
Topp