[OT] Flytta till kanada!?

adde666

Ny medlem
Tjaba.. jag har börjat tänka på att flytta till kanada.. helst nära whistler..! ja e säkert inte den första som tänkt på de men undrade om någon vet nåt om de.. jag här ingen ide vart jag ska börja å kolla eller fråga.. men tänkte fråga här för lite tips..

"FOR THOSE ABOUT TO RIDE...!!"

/Adde.

Börja att besöka Kanadensisk Ambassaden i stockholm - eller deras hemsidan.
Ingen aning idag; men några år sen kostade det 35K:- SEK ( non-refundable) för ansökan för permanent uppehållstillstånd. Dvs ca. 35k:- i kostnader för att vet om eller ej man får bosätta i Kanada!

Kanske bättre att prova först med ett "working visa" eller lång semester?

Jag vet inte hur det ligger till men jag vet att dom är ganska hårda med att man måste har ordnat arbete osv innan, jag tror inte det "bara är att flytta dit" sas men ambasaden hjälper dig säkert.
/ Andreas

Kanadensiska ambassaden i Stockholm utfärdar inga permanenta visum, för det får man vända sig till London, mer info på länken;

http://geo.international.gc.ca/canada-europa/sweden/right_nav/visum-en.asp

Jag var lite på väg att flytta till Kamloops (en bit in i BC) för några år sedan, och skickade då efter information om visum/permanent tillstånd och så vidare. Fick hem en tjock folder med information samt frågor som skulle besvaras om varför jag skulle flytta dit och hur jag skulle försörja mig där...

Jag grottade en hel del i det där för några år sedan, planerade att flytta vidare från England till Canada. (Men det blev Sverige och sen Malta och sen Sverige istället) Var på nån flytta-till-canada-mässa i Newcastle etc. Nu ligger projektet på is, kanske om några år..

Bäst är/var då att få visum genom att först få ett jobb och inbjudan av ett företag. Då går processen fortare och man slipper förhoppningsvis ta kostnaden själv. Ska man sköta ansökan själv är det en bunt papper och en större bunt pengar. En del av kostnaden får man tillbaka vid avslag men minst någon tiotusing behåller de. Men processen kan ta lång tid, 1-2 år tror jag det var. Vad de helst vill/ville ha är "skilled workers", yrkeskompetenser där de har brist på arbetsmarknaden. Då var det t.ex. snickare, elektriker, sjuksköterskor m.m. Där man ej skulle konkurrera med canadensare på en begränsad marknad. De har/hade ett poängsystem i sin bedömning; Ålder, utbildning, språk, arbetserfarenhet etc. Jag kom fram till (och fick det bekräftat av en konsult) att jag skulle ha tillräckligt antal poäng för att bli godkänd och få permanent arbetstillstånd & uppehållstillstånd. Kan ju vara bra att kolla det innan man skickar pengarna. Andra alternativ är att starta eget och anställa folk, då får man också vara kvar.

Länk; http://www.cic.gc.ca/EnGLIsh/immigrate/index.asp

Stämmer mycket bra med det MoeJoe skriver.
Har du ingen kunskap/kompetens som saknas i landet, arbetsmarknads mässigt, så är det svårt.

Lönerna är lägre på västkusten än på östkusten och konkurransen om jobben är hårdare på västkusten då av naturliga skäl de flesta vill bo i BC.

Bo nära Whistler = kräver mycket bra lön. Även i Pemberton och Squamish har bostadspriserna rusat i höjden.

Gift dig med en Canadensiska, lättaste sättet att bli CAN medborgare. => Cougar hunting på Buffalo Bills i Whistler.

Trodde jag inte om kanadensare! :)

"'Moon the Balloon' protest grows, mayor writes PM

TYLER KULA

The Observer

More than 70 people say they will participate in a “moon the balloon” demonstration Aug. 15 by dropping their drawers to protest a high-tech surveillance balloon and camera monitoring the international border at Sarnia.

City police said Thursday they plan to turn a blind eye to the cheeky protest in Centennial Park, but Sarnia's mayor has asked Prime Minister Stephen Harper to get involved in what he calls an assault on Canadian privacy.

In a letter to the PM Thursday, Mike Bradley said the camera hovering over Port Huron, Mich. is scanning Sarnia’s waterfront, which includes many homes, private businesses and government offices.

“There was absolutely no consultation with the local community and I am not aware if there has been at the national level about this particular initiative,” he said.

The surveillance balloon based on Port Huron's waterfront is equipped with a $1-million camera and is being tested on the international border.

The 50-foot dirigible, shaped like an airplane wing, is owned by the Sierra Nevada Corporation and operated by True North Logistics of Port Huron.

It has clearance to fly to 1,000 feet and can read the name of a ship from nine miles (14 kilometres) away. Its owners hope to draw interest from U.S. Homeland Security.

The co-ordinated mass mooning is organized by Eli Martin, a former teacher and Sarnia musician. He said he doesn’t know how many people will participate.

“With all the media exposure I figure some people are just going to show up,” he said.

A new Facebook group had more than 70 “confirmed guests” by Thursday evening. Some who can't make the protest have offered to send photocopied “moons” to participate by proxy.
"

Resten: http://www.theobserver.ca/ArticleDisplay.aspx?e=1680060

Satt också och drömde om det medan jag lyssnade på Classified och fantiserade om permanent tillgång till liftåkning, tur att vara små regelsamhällen sätter stopp för sådant fritänkande.

Tillbaka
Topp