[OT] FM-sändare?

pbeijer

Aktiv medlem
[OT] FM-sändare?
Nu när FM-sändare har blivit lagliga så funderar jag på att skaffa en som jag kan ha i bilen till min mp3-spelare. Någon som testat någon? Vilka är bra?

[OT] FM-sändare?
Jag köpte en till min iPod för 2 år sedan i USA.
Tycker ljudet blir burkigt och inget vidare...
Så jag bränner fortfarande musiken till skivor för att kunna lyssna på den i bilen.

/K2

[OT] FM-sändare?
Räckvidden på FM-sändarna är kort, ett par meter. Bäst ljud får du nog om du har antennen(bilens antenn alltså) vid framrutan, sämst om antennen är där bak. Hur märkligt det än låter så ska signalen ta sig ut ur bilen, till antennen, sedan in i bilstereon igen på rätt kanalfrekvens. Inte den rakaste vägen alltså...ljudet blir helt klart bättre med direktansluten lågnivåutgång eller om man bränner på skiva istället.

/Leo

[OT] FM-sändare?
Jag har testat några sådana och den jag hade sist (minns ej märket) var inget att ha. Typ för lågt signal-brus-förhållande. Den som har varit bäst är den till IPod:en.

// Miche

[OT] FM-sändare?
Som en parentes så är det rätt märkligt att det inte är vanligare med line-in på bilstereo. En sån enkel grej borde finnas på varenda apparat nuförtiden.
Att gå via fm-sändare känns som en väldigt onödig och, även under bästa förhållanden, försämrande omväg.

[OT] FM-sändare?
Benjamin: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=299025

Pelle Hå: Jag fattar inte heller varför det är så. Verkar som det börjar komma spelare med usbingång eller minneskortläsare nu istället och det funkar ju det med. Orkar inte och har inte råd att byta ut stereon i min nya bil mot en ny med line in vilket hade varit det bästa så tänkte att kanske fm-sändare hade varit något.

Vad har det varit för sändningseffekt på de ni testat har de varit på 50 nanowatt som lagen säger att dom skall vara på eller har dom krämat på mer?

[OT] FM-sändare?
För bilar med antenn i bakrutan (de flesta volvokombis t.ex.) så funkar det inte bra.

Jag som är lite framtidssäker har haft line in på mina två senaste bilstereos, det har varit huvudkriteriet faktiskt. Om ni har blaupunktstereo så finns det med stor sannolikhet en sån som man kan aktivera via menyerna, i min finns det två. Sen kan man löda en kabel eller köpa en för en hundring. Sketbra.

Redan 1999 hade jag MP3-spelare i bilen, en laptop integrerad i bagaget, album kunde väljas via knappsats vid förarstolen. Först i sverige? Hade runt 100 skivor i mp3-spelaren då, den körde en dosbaserad mp3-spelare på en 133Mhz Pentium :) Den bilstereon hade också line-in.

[OT] FM-sändare?
> Nej men nördigast.. :P

Ja, jag har legat av mig, inte ens haft nån stationär dator hemma på flera år, ingen tv heller och klarade mig utan bredband i nästan ett år när jag flyttade senast.. var är världen på väg?

Ordningen är väl i alla fall delvis återställd nu. Trådlöst bredband, mediacenter, projektor.. men fortfarande inte tv eller stationär dator :)

[OT] FM-sändare?
Johan B skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja boys and girls
>
> Är inne på att skaffa mig en fm-sändare. Är
> denna något att ha?
> http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=87326883&
> itemName=Avanz%20FM-s%C3%A4ndare
>
> Vad finns annars för välljudande och prisvärda
> modeller?
>
> //busta_B

Nej den var inget att ha! För lågt signal-brus-förhållande (SNR). När du skruvar upp insignalen för att öka SNR så går den i kompression vilket hörs tydligt.

[OT] FM-sändare?
Hej
Beror nog vad man ska ha den till om man tycker ljudet är OK eller inte. Själv köpte jag med en Heden FM-sändare från Pixmania då jag köpte min Creative Zen Nano. Planen med det inköpet var att kunna lyssna på nedladdade CD-böcker i bilen på alla säljresor. Bibliotekets samling började ta slut och CD-böcker är "ganska" dyrt. Till mitt tänkta användningsområde funkar den bra men jag tror att musiklyssning inte är nån hit då ljudet är bristfälligt. I min bil sitter antennen i fronten och sändaren är som sagt ganska placeringskänslig.

Curt

[OT] FM-sändare?
Jag köpte en Kensington sändare till min iPod i somras. Fungerar tillfredställande. Ljudet får godkännt. Det blir så klart inte lika bra som en direktanslutning, men så höga krav har jag inte i bilen.

Ska man köpa en FM-sändare bör den ta ström från cigarett-uttaget. De som tar ström från iPoden är för klena. FM-sändare med egna batterier har jag inte provat. Ska man inte ha sändaren i bilen är det mycket smidigare att använda en sladd och ansluta direkt till stereon. IMHO.

http://se.kensington.com/html/11145.html

Bilagor

• 33185EU-14724.jpg
    33185EU-14724.jpg
    6.8 KB · Besök: 29
[OT] FM-sändare?
Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> finns det inte nån grej som gör tvärt om?
> altså från mp3 spelaren till sterion i min bil,
> via antennen, då line in saknas?

det är ju sånna de pratar om..

Jag har en Clarion stereo, med växlarstyrning, men det verkar inte gå att aktivera line-in utan att ha remotekabeln till växlaren samt en växlare inkopplad.. det är ju lite gej..

[OT] FM-sändare?
>>Som en parentes så är det rätt märkligt att det inte är vanligare med line-in på bilstereo. En sån >>enkel grej borde finnas på varenda apparat nuförtiden.
>>Att gå via fm-sändare känns som en väldigt onödig och, även under bästa förhållanden, försämrande >>omväg.

Problemet är när det finns en fin men gammal orginalanläggning som man inte vill eller kan rota.

Då är FM-sändare jättebra.

Tillbaka
Topp