Mina fem öre...
Skal eller inte är en smaksak, jag använder båda delarna beroende på väder och temperatur. För en skaljacka är mina krav:
* Någon form av innertyg (mesh foder eller liknande) - En jacka helt utan foder andas tyvärr sämre då det inte finns någon isolering mellan yttertemperatur och kroppens temperatur.
* Ingen, eller löstagbar, huva - En huva vid skidåkning är bara ivägen, instoppad i kragen blir den bara knölig och otymplig.
* Höftlång - En lång jacka hindrar kan inte dras åt i nederkant utan att hindra rörelser.
* Bröstfickor som inte ligger ovanpå en innerficka - Alla fickor skall kunna användas utan att det blir otympligt.
* Snölås - Hindrar snö och kall luft att komma in. Gör dessutom att jackan ofta sitter bättre.
* Ej Goretex - På tok för tätt. Windstopper, Cordura, MPC och många andra alternativ är betydligt bättre.
* Ventilation - Svettas gör alla....
Prova jackan med hjälm och handskar. Det skall vara enkelt att få handsken och jackan att gå omlott. Kragen skall kunna stängas helt med hjälm på och med en tröja med hög krage.
Jag åker sällan skidor i hellregn, gör jag det så blir jag blöt även om jag använder en 5000 kronors jacka i Goretex XCR med vattentäta blixtlås....
Märken? Finns en uppsjö bra och billiga märken. Craft, Everest, Tenson, Mc Kinley, North Face, Beyond-X, Helly Hansen mfl har alla bra och billiga modeller. Själv kör jag med en Craft Trim (skal) och en Beyond-X (fodrad med Thinsulate). Båda ligger på drygt 2000:-