[OT] Forum för hjälp med gamla bilar?

• Trådstartare Trådstartare octagon
  • Start datum Start datum
O

octagon

Guest
Någon som vet om det finns något bra forum, liknande detta, för att få hjälp med mystiska fel på gamla bilar? http://www.garaget.org/ har jag hittat, men finns det fler? P.S. Bilen jag ska fråga om är en VW från tidigt 80-tal. D.S.

Det är hall-generatorn som gått sönder 2 ggr på raken. Bägge gångerna när jag har kört startmotorn. Så, jag antar att det är något som kör in en jämra massa ström i hallgeneraton när startmotorn går. Jag har fått förslaget att kolla spänningsregulatorn, hur man nu kollar den. Men man kan ju byta och se. Lite trist att köpa ny fördelare för 500:- (kan inte köpa hallelementet löst) bara för att testa.

Spänningsregulatorn håller generatorspänningen inom vissa gränser,men generatorn ger inget när du kör på startmotorn så det är nog nåt annat fel. kanske kortis nånstans?

Håller mest på med lite äldre VW.. Känner ej igen Hallgenerator? Förklara vad det är så kan jag kanske hjälpa dig.

vad är det för bil och årsmodell?

OK.. alltså ett brytarlöst system med tändmodul... Hur vet du att det är Halgivaren ifördelaren som går sönder? kommer det ut rök? Till skillnad från brytarspetsar så går det ju ingen nämnbar ström genom hallgivaren då den bara fungerar som en sensor.. att den skulle gå sönder när startmotorn går och det är som lägst spänning i batteriet verkar konstigt, kan det isf vara när tändningen slås på.
Hallgivaren är ju endast kopplad till tändmodulen så går hallgivaren sönder så sitter nog felet i tändmodulen.

/vw 1955

Jag bytte faktiskt tändmodul när jag bytte hallgivare. Misstänkte också den, men tydligen är det något annat.

Hur man vet att hallgivaren är paj? Man kopplar in en voltmeter på två trådar och drar runt motorn. Voltmetern ska då gå pendla till 0 och ca 2 volt.

Tyckte också att det verkade konstigt med spänningsregulatorn, generatorn ger ju knappast hög ström på så lågt varv som startmotorn åstadkommer.

Återstår att kolla alla sladdar, byta spole, fördelarlock och tändkablar. Suck.... jädra bil!

Kolla jordflätan mellan motorn och karossen, kan bli många mystiska problem om den är dålig som t.ex trasig kopplingsvajer när strömmen hittar andra vägar.

Tillbaka
Topp