Ok, VM-final idag. Även om jag gillar fotboll och har tittat väldigt mycket så har jag ganska svårt att ta sporten på allvar. Tycker det är ren medeltid att bara en person i världen vet när en match är slut, tycker också det är kasst att straff och mål kan dömas vid tveksamma situationer utan videogranskning och slutligen har jag jävligt stora problem med att spelare lägger sig så snart de har chansen, att de vrider sig i smärtor som om de fått testiklarna avskurna efter varje smäll är nog mer en tidsödslande åtgärd. Så vad skulle man göra åt detta då för att fotbollen ska gå ta riktigt seriöst.
1. Inför effektiv speltid (typ 2*30-35 minuter)
2. Inför videogranskning vid mål eller straffsituationer om det är tveksamt. Låt oss säga 5 sekunder innan händelsen (om det är en offside som förorsakar målet kanske det behövs 5 sekunder, men antal sekunder är skit samma)
3. Inför ett rosa kort, ett kort som man får när man filmat, det kan också delas ut i efterhand vid videogranskning av filmningssituationer, två till tre rosa kort ger avstängning en match.
Effektiv speltid borde stoppa vridandet i smärta ganska effektivt, eftersom det blir meningslöst. Rosa kortet borde kunna minska filmningarna. Slutligen borde videogranskningen vid mål och straffsituationer ge ett mer rättvist spel, dvs mål bara när det faktiskt är mål, precis som i elitserien.
Förövrigt tycker jag att fotboll är en oerhört outvecklad sport. Det är så jävla lösa boliner, bara upp till spelares enskilda skicklighet vid anfall att skapa något. I de allra flesta lag verkar det inte finnas några linjer i anfallssspelet alls. Det tas inga förutbestämda löpningar utan allt sker slumpvis om man är sugen på det eller ser ett läge. Tyskland är det lag som verkar ha hunnit längst i att systematiser spelet och därför unnar jag dom segern ikväll.