[OT] Fotbolls-VM

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum

DT

Aktiv medlem
[OT] Fotbolls-VM
Jag hittade ingen annanstans på nätet där det skrevs om fotbolls-VM, så jag tänkte att jag startar en tråd på Happy!!

[OT] Fotbolls-VM
Helt fantastiskt...blir svårt att hinna med kvällscykling framöver. Tur att det snart är semester så att man kan njuta av två underbara ting. Årets stora händelse!

[OT] Fotbolls-VM
Drosa skrev:
-------------------------------------------------------
> Lägg ner! Hitta någon fotbollssida istället. Du
> hittar denna fotboll tamefan överallt så låt
> det vara här.

Idot

[OT] Fotbolls-VM
Äsch, det tål att upprepas... Fotboll är för klenisar!

image.jpg

;)

[OT] Fotbolls-VM
Vore ju rätt festligt om Brasilien åker ut redan efter gruppspelet. I så fall kan man snacka om anitklimax för värdnationen. Bränna en förskräcklig massa pengar på att bygga betongkolosser och sen så är festen slut innan den börjat. Men det är klart, FIFA-pamparna har väl fått en sjysst semester och kunnat känna sig betydelsefulla.

[OT] Fotbolls-VM
Satt och "lyssnade" på studion. Fan så förvånad jag blev när man hörde tropfrogs bräkande skånska. Tittar upp och så är det inte han?! Vafan. Lurad. Han visade iaf hud.

[OT] Fotbolls-VM
DT skrev:
> Hahaha! Sicken skitstraff.

Ja inte skulle de va straff heller...

[OT] Fotbolls-VM
marr skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hahaha! Sicken skitstraff.
>
>
> Ja inte skulle de va straff heller...

Det var det jag framförallt menade. Trist att de ska behöva filma till sig en seger.

[OT] Fotbolls-VM
DT skrev:
> marr skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hahaha! Sicken skitstraff.
> >
> >
> > Ja inte skulle de va straff heller...
>
> Det var det jag framförallt menade. Trist att de
> ska behöva filma till sig en seger.

Jepps...

[OT] Fotbolls-VM
Oscar var fantastisk, ren njutning att titta på i den här matchen. Bra spelat av Kroatien och nej, det där var ingen straff.

[OT] Fotbolls-VM
AxelSthlm skrev:
> Drosa skrev:
> -----
> > Lägg ner! Hitta någon fotbollssida istället.
> Du
> > hittar denna fotboll tamefan överallt så låt
> > det vara här.
>
>
> Idot

Nej.

[OT] Fotbolls-VM
DT skrev:
> Heter han alltså "Hulk" på riktigt?

Nästan alla Brassar har artistnamn. Han har väl tagit Hulk då han är sjukt bitig för att vara fotbollsspelare.

[OT] Fotbolls-VM
Det verkar fortsätta det här med att man som cyklist absolut inte får gilla fotboll eller golf, och att det skulle existera nån form av motsatsförhållanden. Otroligt tröttsamt.

Nåväl. Matchen igår var skaplig fram till den billiga straffen, men jag tycker problemet med straffar än större än att vissa är felbedömda. Straffar i allmänhet (även korrekta) har en oproportionerligt stor inverkan på resultatet. En straff är i 7 fall av 8 helt enkelt en för stor belöning. En straff innebär YTTERST sällan ett sämre läge att göra mål än det man blev berövad på. Spelare/lag som får straff knyter näven på gränsen till jublar.

När en sport snittar 2,5-3 mål/match och en straff innebär en löjligt bra målchans måste det (i många fall) krävas mer för att få straff. Det verkar krävas mindre för att få straff ("jomen, det är kontakt") än för att få frispark på mittplan - det borde vara tvärtom.

[OT] Fotbolls-VM
torch skrev:
> Det verkar fortsätta det här med att man som
> cyklist absolut inte får gilla fotboll eller
> golf, och att det skulle existera nån form av
> motsatsförhållanden. Otroligt tröttsamt.

Nej, men grejen är väl snarare att många fortfarande tror att detta är ett cykelforum...

[OT] Fotbolls-VM
Just nu står det en bunt med folks som demostrerar utanför den Brasilanska ambassaden, alltså typ vägg-i-vätt mot mitt kontor.

Vouvouzela, visselpipa och trummor är inte optimalt för arbetsmiljön. Linje 4, 43, 72 och Roslagsbussarna räcker...

Lägg mer VM och ge folket pengarna istället så får jag lite arbetsro :)

Seså!

Btw, sicken skitmatch det va igår. Stängde av efter halva. Snella.

[OT] Fotbolls-VM
Jag brukar gilla SVT:s sportstudior, men denna var lite av ett bottennapp. Mer Dokument Inifrån än initierat VM-magasin. Lägg till klyschmaskinerna Nannskog (härligt passionerad iaf) och Hamrén, samt att Pops och Fjäll borde byta plats. Fjäll kan ju fotboll, men kommer inte till sin rätt när han måste prata om annat. Kul ändå när Hamrén fick frågan om vikten av en bra öppningsmatch och han stelnade till lite (Ukraina, någon?). Nu är det öppet mål för TV4 med Backe i spetsen.

[OT] Fotbolls-VM
torch skrev:
> Det verkar fortsätta det här med att man som
> cyklist absolut inte får gilla fotboll eller
> golf, och att det skulle existera nån form av
> motsatsförhållanden. Otroligt tröttsamt.

Fotboll är oerhört tröttsamt avsett cykelintresse. Det finns ingen kausalitet.

[OT] Fotbolls-VM
Redan i öppningsmatchen får vi se den första domarskandalen. Straffar ska videogranskas. Hela världen ser Fred filma men inte domaren, som ändå står bra till, och FIFA stoppar huvudet i sanden och vägrar inför videogranskning. Fred faller som en döende svan och ska enligt reglementet ha ett rött kort men i stället får han en straff, tackar gud och matchen är avgjord. I modern fotboll står en avblåsning för straff i 99% av fallen mellan en filmning och en straffspark, båda fatala domslut för ett lag. När så mycket står på spel är det enligt mig oacceptabelt att inte införa videgranskning speciellt som man ibland stängt av spelare för "spottloskor" och då duger plötsligt allt material från pressfoton till tv-bilder som bevis. Att filma sig till en straff tycker jag är minst lika destruktivt som en spottloska. Jag kan förstå resonemanget om man har samma tv- och mediabevakning som i finalen 1966 då Geoff Hurst gör sitt historiska "ribba-in-mål" som ingen ens idag säkert kan säga om den var inne eller ej. Men idag ser vi allt inom ett par sekunder från ett oändligt antal vinklar medan domaren lever kvar på 60-talet. Tack och godnatt FIFA!

Senast ändrad:
[OT] Fotbolls-VM
Schture, hur tänkte du nu? Om man inför videogranskning vid straff försvinner ju ett av de bästa sätten att påverka matchens utgång i önskad riktning?

[OT] Fotbolls-VM
Oskar skrev:
> Filmning är en omistlig del av fotbollskulturen.
> Ungefär som doping i cykelkulturen.

Filning är mer fotbollens hålla-i-teambilen. Doping är fotbollens doping.

[OT] Fotbolls-VM
torch skrev:
> När en sport snittar 2,5-3 mål/match och en
> straff innebär en löjligt bra målchans måste
> det (i många fall) krävas mer för att få
> straff. Det verkar krävas mindre för att få
> straff ("jomen, det är kontakt") än för att få
> frispark på mittplan - det borde vara tvärtom.

När man vet de givna förutsättningarna så är det bara att anpassa sig...tycker att en straff är en rimlig konsekvens av att göra en överträdelse i sitt egna straffområde. Samt att en överträdelse ska bedömas på samma vis oavsett på planen det sker och vad påföljden blir. En straff ska bedömas på samma sätt som en frispark och tvärt om, anser jag.

[OT] Fotbolls-VM
T skrev:
>
filename=sanna.jpg

Mmmm... Fotboll.

Inga bilder på gult gräs, halvfärdiga läktarbyggen osv?
B!

Tillbaka
Topp