[OT] Fotbolls-VM

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
[OT] Fotbolls-VM
GoranS skrev:
----------------------------------------------------
> Tror TV-bolagen skulle protestera då de får
> svårare att lägga sina tablåer. Och det är
> väl ändå det som är det viktiga i dagens
> idrott.

De kan köra reklam i alla avbrotten och sedan ha en massa studiodiskussioner om matchen på resterande tablåtid.

[OT] Fotbolls-VM
Håller med om att media, även publik och fans är sjukligt kritiska i sin bedömning och det är inte helt ovanligt med lynchstämning. Det finns ju domare som slutat på grund av den ohållbara situationen. Jag skulle heller inte vilja bli domare frivilligt, en stor eloge till dem.

Det är inte enbart en faktor i varför det filmas mer, det finns många faktorer. Media som du nämnde är också en stor faktor. En annan faktor är pengar, är helt övertygad om att pengarnas roll inom fotbollen får spelare att agera på ett mindre tilltalande sätt. Sedan finns det makter som styr över vissa saker också, där domare och spelare är köpta/betalda för att döma/spela till någons fördel. Fans är heller inte skuldfri, det hetsas en del från deras sida för att det ska bli som de vill, nu tänker jag inte på de som jublar och buar, tänker mer på de som hotar, kastar saker och liknande.

Att betrakta filmningar som en enskild faktor blir svårt om man vill få bort dem, det är så mycket som spelar in.

[OT] Fotbolls-VM
Jepp. Och jag tror inte man kommer att bli av med filmningar utan det kommer att vara något som fotbollspubliken kommer att få leva med. Då jag själv tycker det är trist så är jag inte heller så intresserad av att titta på fotboll.

[OT] Fotbolls-VM
Just vad gäller dömandet kan jag tycka att amerikansk fotboll är bättre där det verkligen förekommer videogranskningar för att avgöra i tveksamma situationer (även om det väl bara är vissa typer av situationer som får granskas, förmodligen för att det inte ska bli videogranskning efter varenda spel).

[OT] Fotbolls-VM
Jag tror det skulle funka bra m videogranskning vid straff. Domarn dömer straff, fjärdedomarn kollar video, om det inte klart kan avgöras att det inte var straff står beslutet kvar. Annars indirekt frispark till försvarande lag.

Varningar och/eller böter för filmning och vårdslöst spel borde kunna dömas ut i efterhand även pm domaren sett situationen under match och inte dömt.

[OT] Fotbolls-VM
Problemet är ju bara att motståndarna som skulle kunnat få en fördel om det hela bedömts korrekt under matchen sannolikt inte har någon glädje av att spelaren får böta eller bli avstängd i en kommande match. De hade ju varit betjänta av ett straff (varning, utvisning, frispark) under matchen.

Dock håller jag med om att straffar borde det vara lätt att videogranska. Frågan är sen hur man ska göra med situationer där domaren inte blåser straff med ett lag anser att det skulle vara straff. Ska de ha rätt att klaga och att spelet stoppas tills det är utrett om det ska vara straff eller inte? Ska de ha rätt att begära videogranskning hur ofta som helst eller vid ett antal tillfällen? Om det senare så blir det ju en delikat uppgift för laget att besluta vilka situationer de ska klaga på och om ett lag gjort slut på sina klagomöjligheter och domaren missar en solklar straff så har de ingen chans att klaga.

[OT] Fotbolls-VM
tror aldrig det kommer komma videograskning eller målkameror.
det är ju minst halva nöjet med fotboll att diskutera händelser i efterhand och att hata domaren har den andra halvan som störta nöje.
det tror jag Fifa inser också och vill inte göra sin sport mindre populär och omskriven..

[OT] Fotbolls-VM
Finns det chans till omprövning kan domarna blåsa oftare, det verkar ogörligt att låta någon annan än domaren stoppa spelet.

Bestraffning i efterhand är nog det vapen som finns att ta till för att stävja fulspel.

"På min tid" blev man stenhårt kapad i varje närkamp om man filmade, men den sortens uppfostran verkar ha gått ur modet.

[OT] Fotbolls-VM
Just vid straffsparkar och målsituationer kan jag tänka mig att det faktiskt kommer att komma något system. Videogranskning om domaren blåser av (för mål eller straff) och ett system med automatisk realtidsdetektion om det är mål och som ger en signal till domaren tror jag kan komma. Det som jag misstänker de till varje pris vill undvika är system som genererar stopp i spelet där det inte finns något skäl till att stoppa det egentligen.

[OT] Fotbolls-VM
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> tror aldrig det kommer komma videograskning eller
> målkameror.
>

Du vet att det är målkameror i vm va?

[OT] Fotbolls-VM
rising skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tror aldrig det kommer komma videograskning
> eller
> > målkameror.
> >
>
> Du vet att det är målkameror i vm va?

njae , såg nåt om det men trodde inte det var till för domarens beslut?

[OT] Fotbolls-VM
För att återgå till fotbollen: stormatch i natt, England-Italien. Nu är väl inte något av de lagens nuvarande upplagor sådär superbra, men alltid lite småkul med matcher mellan stora fotbollsnationer tycker jag.

[OT] Fotbolls-VM
Jag tror att Italien kommer gå till semi i år. Laget är inte helt under isen och med lite tur och taktiskt kunnande så är det inte omöjligt. Om England ska komma så långt behövs massor av tur :)

Helt klart en intressant match...måste ses och jag kommer vara trött i morgon.

[OT] Fotbolls-VM
patten skrev:
> Jag tror att Italien kommer gå till semi i år.
> Laget är inte helt under isen och med lite tur
> och taktiskt kunnande så är det inte omöjligt.
> Om England ska komma så långt behövs massor av
> tur :)
>
> Helt klart en intressant match...måste ses och
> jag kommer vara trött i morgon.

Svenska Spel ger 3ggr på kryss....låter som ett banklir.
Tror bägge lagen är väldigt rädda för att förlora.

[OT] Fotbolls-VM
Marren skrev:
> patten skrev:
> -----
> > Jag tror att Italien kommer gå till semi i
> år.
> > Laget är inte helt under isen och med lite tur
> > och taktiskt kunnande så är det inte
> omöjligt.
> > Om England ska komma så långt behövs massor
> av
> > tur :)
> >
> > Helt klart en intressant match...måste ses och
> > jag kommer vara trött i morgon.
>
> Svenska Spel ger 3ggr på kryss....låter som ett
> banklir.
> Tror bägge lagen är väldigt rädda för att
> förlora.

Kan hålla med om att båda lagen är rädda för en förlust och det är ganska troligt med ett kryss.

[OT] Fotbolls-VM
patten skrev:
> Marren skrev:
> -----
> > patten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tror att Italien kommer gå till semi i
> > år.
> > > Laget är inte helt under isen och med lite
> tur
> > > och taktiskt kunnande så är det inte
> > omöjligt.
> > > Om England ska komma så långt behövs
> massor
> > av
> > > tur :)
> > >
> > > Helt klart en intressant match...måste ses
> och
> > > jag kommer vara trött i morgon.
> >
> > Svenska Spel ger 3ggr på kryss....låter som
> ett
> > banklir.
> > Tror bägge lagen är väldigt rädda för att
> > förlora.
>
> Kan hålla med om att båda lagen är rädda för
> en förlust och det är ganska troligt med ett
> kryss.

Fast efter Costa Ricas stjärnsmäll så är ju förutsättningarna ändrade....åtminstone vad de flesta trodde på förhand.
Häftig match Uru-CR!

[OT] Fotbolls-VM
Har alltid varit allergisk mot korta hörnor men den varianten som gav Italien 1-0 målet var otroligt snyggt! Men Rooneys passning och Sturridge 1-1 mål var sjukt snyggt!!

[OT] Fotbolls-VM
Paco skrev:
> Har alltid varit allergisk mot korta hörnor men
> den varianten som gav Italien 1-0 målet var
> otroligt snyggt! Men Rooneys passning och
> Sturridge 1-1 mål var sjukt snyggt!!

Korta spelare, korta hörnor är ok. Annars inte ok. Dötrist.

[OT] Fotbolls-VM
GoranS skrev:
> Tycker just det låter kanonbra. Har svårt att se
> fördelen med orättvisa beslut p.g.a. mänskliga
> fel begångna av domare.

Du måste se det i ett större filosofiskt samanhang..
"Alla" beslut domarn gör påverkar matchen lika mycket som det han tar om bollen är tillräckligt långt över linjen eller inte.
Var bollen över sidlinjen eller inte? Hoppsan blev visst mål istl för inkast. Behövs sidlinjes kameror också?
Var det offside eller inte? Hoppsan Mexico fick 2 mål felaktig bortdömda. Måste offside övervakas digitalt istl?
Var det frispark? Straff? Hörna? Hands? Finns många beslut att ta för en domare än om just bollen går i mål eller inte som är mycket svårare . Och så länge domaren inte tycker det är någon straff/mål/hörna.... Så är det inget utan det är bara att spela vidare, och tycker domaren det är inkast/frispark/hands så är det det igentligen inget någon annan ens behöver fundera på. Men det är just sådant vi gillar att diskutera och ha olika åsikt om.

Snart kan knappt gubbarna spela en korpmatch utan målkameror eller låta deras 11 åringars barn spela sin viktiga final utan...

Och vill man att sport ska vara rättvis borde touren avgöras på trainer istl för på vägen, och hur kul skulle det va att se på?

[OT] Fotbolls-VM
Hasse#7 skrev:
> Holland och Chile går bra. Jag är nöjd.

Jag med efter att ha svettspelat 0-2 till chile till 30ggr pengarna....

[OT] Fotbolls-VM
DT skrev:
> Otroligt underhållande match!
>
> Hoppas att Ghana går vidare från gruppen.

+1

[OT] Fotbolls-VM
VM:s bästa match hittills, två lag som verkligen bjuder upp till match i motsats till vad många andra nationer gjort.
Hade matchen pågått tio minuter till hade det nog nästan blivit tvåsiffrigt för Tyskland med tanke på hur totalt slutkört Ghana var.
Dock imponerande att se hur dom kämpade fotbollspelare som dom faktiskt är:)

[OT] Fotbolls-VM
Bra kämpat Ghana ända in i kaklet.
Jag och äldsta dottern ( som bägge bott i Ghana) hade hela kittet framme med Magic Dolls, Talking Drums, Kente Cloth, Tyre rubber sandals etc. Hjälpte nästan ända fram ;-)

[OT] Fotbolls-VM
Ja den här matchen var riktig sevärd. Nästan lika fysiskt krävande som cykel och med äkta blod när de låg ned. Kloses snabbmål och gubb-frivolt ger pluspoäng till den totala upplevelsen.

[OT] Fotbolls-VM
Ja, det var verkligen två lag som båda ville vinna. Inte en massa filmningar och snack med domaren heller utan bara jättebra spel.

[OT] Fotbolls-VM
Ghana var grym idag, synd att de inte vann.

Iran spelade också grymt, synd att de förlorade.

Kan bara hålla med om att det här VM:et överträffade alla förväntningar.

[OT] Fotbolls-VM
båtbensbudet skrev:
> Hela detta vm är klart över förväntan för
> mig. Otroligt underhållande hitills!

Det är faktiskt bra mycket roligare hittills än en genomsnittlig etapp i Tour de France.

Fast så får man väl inte säga på det här forumet...

[OT] Fotbolls-VM
DT skrev:
> båtbensbudet skrev:
> -----
> > Hela detta vm är klart över förväntan för
> > mig. Otroligt underhållande hitills!
>
> Det är faktiskt bra mycket roligare hittills än
> en genomsnittlig etapp i Tour de France.
>
> Fast så får man väl inte säga på det här
> forumet...

Jorå! Cykla är skitskoj. Att titta på när andra cyklar är sådär .-)

[OT] Fotbolls-VM
båtbensbudet skrev:
> DT skrev:
> -----
> > båtbensbudet skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hela detta vm är klart över förväntan
> för
> > > mig. Otroligt underhållande hitills!
> >
> > Det är faktiskt bra mycket roligare hittills
> än
> > en genomsnittlig etapp i Tour de France.
> >
> > Fast så får man väl inte säga på det här
> > forumet...
>
>
> Jorå! Cykla är skitskoj. Att titta på när
> andra cyklar är sådär .-)

Beror vem man tittar på...när jag cyklar kan det se ganska roligt ut. Dock får jag inte vara med på tv...

Tillbaka
Topp