[OT] Fotografen funderar på nytt bildredigeringsprogram

Öviksmicke

Ny medlem
Ja som ni säkert är många som sett ploppar det ju upp lite bilder från mig då och då. Dock har jag nu börjat fundera på att skaffa ett nytt bildbehandlingsprogram. Nu använder jag Fotoimpact från tidig "dataålder"... eller iallafall mitten/slutet av 90-talet. Så det börjar kanske vara dags.

Men vad ska jag skaffa igentligen? Det ska vara lättarbetat. Jag gillar inte alls program som använder sig av massa popup fönster för verktygena. Dom vill jag göra ha i en rad på ena sidan eller dyligt för att det ska bli lättöverskådligt. Igentligen trivs jag bra med layouten i Fotoimpact.

Adobe Lightroom

that the shit =) Om du vill o jobbar i lager så komplementera med Photoshop. Men min användning av photoshop har minskat med 80% sen jag började med lightroom. Det äger!
=)
mvh.

Adobe Photoshop Elements 6

Fixar det mesta, enda som saknas jämfört med CS är kanaler, kurvor(finns förenklad) och funktionsmacro mm.
Kostar cirkus 900:-

Är det nått avancerat du ska göra i programmet?
Är det typ att skala ändra format eller klippa?
Eller är det mer att pilla med färg ljusstyrka och kontrast?

Nja... alltså igentligen vet jag väl inte vars gränsen ligger för avancerad. Jag tycker det inte är så avancerad men visst jobbar jag ibland med kontraster, ljus och färger, om nu det räknas som avancerad.

Kör gimp, fuska inte med licenserna, det är gratis. Gör det du behöver, men visst är det lösa "fönster" för det mesta, men det går att nå via fönstret som är öppet.

Använder det och UFRAW för att konvertera mina raw bilder.

Jag kör med Photoshop Elements 5 och är klart nöjd men nu är det nog 6.an som finns ute så ta den, det klarar vad jag märkt iaf allt man behöver göra som amatör och vettigt pris med.

Vill Du lära Dig mera om programmet så kan jag rekomendera Paginas självstudieböcker dem är lättfattliga och har steg för steg info om olika moment, samt en CD med övningsuppgifter för att träna olika saker, klart prisvärt.

Bosse

jag röstar fortfarande för lightroom alltså, har redigerat bilder i photoshop sedan version 5, tror jag var 11 då =)
har testat många olika redigerings/korrigerings/arkiv program och jag har aldrig stött på något som ens är i närheten av lightroom, tar alla RAW filer och bra bibliotek med många sätt att "tagga", söka, kalalogisera till utskrift och webb.
Det är nästan så man ser om en bild är arbetat med i Lightroom om man går igenom bilder på nätet pga färgåtergivningen den kan ge och "djupet" i bilderna. Man kan jobba med det på ett "lätt" sätt och även avancerat om man så vill. det är såkallad "nondestruktive" redigering du gör. Du behöver aldrig spara för det lägger sig bara som ett lager på bilden. Orginalet har du alltid kvar i botten.

Det närmaste jag sett i smidighet är Capture One 4 som kom ut idag. Men det är mest till för Phase One:s bakstycken till Hasselblad kameror och dess RAW filer..

Men som sagt. Lightroom är hyllat på många grafiska/foto forum av folk och jag har det till det mesta =), Vissa dryga saker finns det alltid men dom har fan lyckats denna gång gubbarna på Adobe. Numera använder jag bara Photoshop vid lager-jobb och bildmanipulering. Finns mkt tips o videor på nätet om hur man får ett bra arbetsflöde osv.. adobe lightroom killertips tror jag sidan heter lr ngt. Googla o se, dom har videos som visar programet smidigt o lätt =)

Men sant som Stervelo säger så fungerar Gimp osv utmärkt med om man vill. Det är ûberbra att dessa finns om man inte vill fuska med licenser osv.

mvh.

Även om jag inte använder det själv så leder jag fotokurser och där använder vi Adobe Photoshop elements och jag har svårt att tänka mig att det finns något mer prisvärt program. Nästan alla funktioner från photoshop finns, och de som inte finns går ofta att "lura" fram på något sätt.

Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Även om jag inte använder det själv så leder
> jag fotokurser och där använder vi Adobe
> Photoshop elements

En sådan kurs skulle jag behöva. Tycker att elements är för avancerat som det är.
Ska kolla på de kursböckerna med.

Lightroom = 2800:-
Elements 6 = 990:-
Gimp = for free
Picasa = for free

Kör elements 5, end jag saknar är kanalmixern(channels) när jag fixar IRbilder.

Tja, jag använder picasa2 för att snoka runt bland alla min raws, sen ufraw och gimp, där finns det dock ett irriationsmoment, du sumpar bitar i färgdjupet när du tar in bilden i GIMP, där sköter sig PS bättre, men GIMP ska inom en snar framtid ha det här fixat.

prova med vanlig film.
det är jättelätt.
man bara skickar den till ett labb när den är full,
sedan får man färdiga bilder i postlådan.

Senast redigerad av en moderator:
Jotack lars... jag vet hur det blir då man sen ska ha in dom i datorn :-S
Det är bättre med digitalkamera så man kan ta massa bilder på dig och förhoppningsvis hitta nån bild du inte gillar :-P

Jag säger Lightroom också. Helt underbart, för att redigera foton då. Värt pengarna. =)

Jag håller på och jämför Lightroom med Aperture just nu. Aperture verkar ha lite bättre katalogiseringsmöjligheter medans Lightroom är mer intuitivt. Återkommer.

Nån annan som har kört Aperture?

Tycker att lightroom är betydligt bättre än aperture. Kräver inte lika mkt datakraft och lättare att jobba på med bara en skärm.
Aperture är bra men onödigt krångligt. Lightroom har allt man behöver för lättare bildbehandling.
Annars är det Photoshop som gäller, fullversion inte ngn elements trams. Beror helt på vad an vill göra dock.

Varför kallar du dig fotograf? Definitionsmässigt är det någon som yrkesmässigt ägnar sig åt fotografi. Se SAOL.

När det gäller bildbehandlingsprogram är det bara att testa sig fram. Ladda ned 30-dagars demon och prova. Men det finns ju en anledning till att så många professionella fotografer använder program som Photoshop, Lightroom, Aperture, CaptureOne med mera. Ägnar man sig yrkesmässigt åt fotografi brukar det även löna sig att ha något för katalogisering och överblick av tagna bilder. Typ Bridge eller något mer raffinerat.

Här pratas det olika program, men också indirekt olika plattformar.

Photoshop CS3 är kungen. Inte tal om annat. Kostar bara 11k peng.
Vill man jobba gratis i Windows är Faststone som katalogprogram bra. Irfanview för enklare jobb som storleksförändring mm. Gimp eller paint.net för redigering.
Det är många som rosar Lightroom. Ja, det sköter katalogisering och råfilshantering. Sedan tycker inte jag att det ger så mycket mer.

Jag kör mest Linux och för mig ser det ut så här:

Katalogprogram: F-spot
Råfilshantering: Ufraw (Kör som plugin till Gimp)
Bildhantering. GIMP
Exifredigering: Mapivi

//Martin

Om en fotograf sysslar med yrkesmässig fotografering, vad gör då en professionell fotograf?
Måste vara professionell yrkesmässig fotografering... Undra vad skillnaden är... ;-)

och om man nu måste ta bilder yrkesmässigt för att kalla sig fotograf... vad heter det då om man tar bilder utan att göra det yrkesmässigt? bildtagare, kamerahållare, kameraman, kameraavtryckare kanske?

Lightroom var dyrt och verkar mest vara för just finjustering av bilder... tycker jag det känns som iallafall.
Då ligger Photochop Elements bättre till där man kan göra det mesta... åsså är det inte lika dyrt. Jag har provat premiere pro och dito i elements-version och för "vanligt" bruk ser jag ingen anledning att ha dyra pro-modellen. Det känns som att det kan gälla photoshop också... hoppas jag.

Ja, och vad gör en yrkesfotograf.

Jag tycker bara att det är så fånigt. Alla som pular hemma kallar sig väl inte för snickare eller hantverkare? Och den som mekar lite med bilen kallar sig inte mekaniker? Begreppet fotograf har verkligen tappat all kraft. Den som lagar middag är väl inte kock eller köksmästare?

Ord som amatörfotograf eller fotonörd borde nyttjas lite mer intensivt.

Jag skrev fotograf faktiskt, inte yrkesfotograf! Jag kan inte se varför amatörfotograf skulle ge ordet yrkesfotograf mer status än om jag som nu, skrev fotograf? Men det är kanske nått jag missat och isåfall får jag väl be om ursäkt för att jag råkat kalla mig för fotograf en gång.

Då kallar jag mig amatörfotograf och mitt galleri finns på www.soptunna.se

Glömde och tipsa om ett hyfsat webbaserat program. www.splashup.com

//Martin

Du får kalla dig precis vad du vill. Det var inget personligt angrepp.
Kunde bara inte låta bli att jiddra lite om en av världens fånigaste titlar.

Jag kör;
PS CS3 och Aperture till bildbehandling.
CaptureOne och Nikon Capture NX till råfilshantering.

Kirra lightversionen av Photoshop?

Jag har i alla fall kommit till slutsatsen att Lightroom gör precis det jag vill att det ska göra. Snabbt att organisera, man behöver inte vara partikelfysiker för att få till det.
Och räcker det inte så är PS bara ett fornminne-E bort (sambon kör PS, Illustrator samt Indesign yrkesmässigt så det passar ju bra med lokal support) Lightroom och PS kostar ca 10' tillsammans, enbart LR 2700.

Lightroom.jpg ht=480

nolltid skrev:
-------------------------------------------------------
> Du får kalla dig precis vad du vill. Det var
> inget personligt angrepp.
> Kunde bara inte låta bli att jiddra lite om en av
> världens fånigaste titlar.
>
> Jag kör;
> PS CS3 och Aperture till bildbehandling.
> CaptureOne och Nikon Capture NX till
> råfilshantering.
>
> Kirra lightversionen av Photoshop?

En liten fråga bara...blir det inte lite kaka på kaka att köra bildbehandligen i både cs3 o aperture?
Varför?

Helt ärligt, har hört rykten om att det kan gå att ladda ner program olagligt på internet...kanske ett alternativ i stället för att köpa. Men som sagt, kanske bara ett rykte...det är ju som sagt olagligt....fy fy fy!

De flesta bildvisningsprogram, tex Faststone, Irfanview, XNView och liknande har enklare möjligheter för justering av kontrast,storlek och färgmättnad osv.

Vill man kunna göra lite mer finns GIMP, samt exempelvis paint.net. paint.net är något mindre avancerat än GIMP, men klarar av en hel del (det klarar exempelvis editering i lager). Båda är gratis och bara att ladda ner och testa.

Det finns ju gratis program för hantering av RAW-filer åxå, men det kanske inte är aktuellt? RAWTherapee är ett och så finns Darktable.

har en XPPen Deco Mini7 drawing pad, funkar perfekt bra för nybörjare, använder den dock mest till Gimp, Det jag gillar allra mest är ju tryckkänsligheten, att sitta och finlira med justeringspensel känns naturligt och lätt.

2007 skulle jag rekommenderat kombon Aperture/Photoshop om jag hängt här då, men nu räcker Capture One för allt jag gör och jag har inte sett något annat program som hanterar min RAW-filer bättre.

Tillbaka
Topp