Jag sympatiserar med folks känslor, men jag vill uppmana att avstå från att posta arga meddelanden, för din egen skull, inte för min. Det är som ni vet mycket orättvist att angripa en sanning-sägare för det obehag han råkar orsaka. Det är inte mitt fel att du har blivit beljugen i hela ditt liv. Dessutom, existerar lögnerna huruvida du hör sanningen från mig, eller från någon annan.
Som ett levande värde är staten som ett föremål för dyrkan och en källa till praktiska och moraliska lösningar lika död som kung Tutankhamun. Allt färre tror att staten verkligen kan lösa problem, problem som statens byråkrater själva har skapat, problem så som fattigdom, o-utbildning, krig, ohälsa, o-säkerheten, och så vidare. Regeringar ses i allt större utsräckning med extra misstänksamhet och cynism. Det är sant att många människor fortfarande tror att idén om regeringen på något sätt kan räddas, men det finns en extra nivå av förbittring, frustration och ångest med våra befintliga metoder för att lösa sociala problem.
När någon säger att vi behöver ännu ett statligt program för att "lösa" problem som uppstått eller förvärrats av tidigare statliga program, reagerar de flesta människor med ännu en tung suck.
Självklart hör vi fortfarande en hel del om regeringens "lösningar" i media och i den akademiska världen, men de flesta människor förstår, åtminstone känslomässigt, att detta bräkande uppstår av särskilda intressegrupper som antingen är hotade eller skyddade av staten. Den automatiska reaktionen blir, öka regleringen när ett problem uppstår, men denna
efterfrågan kommer inte från den vanliga ordinära medborgaren, utan från de parter som kommer att dra nytta av en ökad reglering.
Mångas övertygelse att regeringar kan lösa problem kollapsar på två fronter, först, för att vi förstår att regeringar inte kan lösa problem. För det andra, och viktigare, kan vi se att regeringar inte ger upp något av sin kontroll över de problem som den så uppenbart inte kan lösa. Om regeringen hävdar att ta våra pengar för att lösa problemet med fattigdom, men regeringen uppenbarligen inte löser problemet med fattigdom, utan snarare gör det värre, vad händer då vi börjar förstå, när regeringen fortsätter att ta våra pengar?
Om jag tar dina pengar och lovar dig skicka en iPod, till vilken insikten kommer du när jag varken har skickat dig en iPod eller returnerat dina pengar? Du förstår att jag har ljugit och bara lovat dig en iPod för att stjäla dina pengar. Men, säger jag då, mitt mål var att skicka dig en iPod, och det är ett gott och solidariskt mål, men jag behöver mer pengar av dig för att uppnå detta mål.
På samma sätt gör regeringen genom att öka våra skatter i syfte att lösa problem, men verkligheten är snarare att de ville lösa problemen i syfte att öka våra skatter. Detta är det enda sättet att förklara det grundläggande faktum att problemet med fattigdomen inte har lösts på de 60-70 år vi har fått höra dessa löften, men i själva verket har det blivit allt värre.
Men regeringen fortsätter att expandera och öka skattetrycket. Det är många som börjar förstå, åtminstone på ett omedvetet plan, att regeringen ljuger för oss om att hjälpa andra för att ta våra pengar.
Det är lättare att tro på lögnerna i det förflutna eftersom vi inte var där när de hördes. Det är svårare att tro på lögnerna i dag, eftersom vi så tydligt kan se det destruktiva mitt framför våra ögon.