[OT] Freak accident

[OT] Freak accident
Är kulan i betong? Enligt wikipedia:
"Densiteten på betong kan variera men vanligt är att densiteten ligger mellan 2 300-2 400 kg/m3"

Känns som att kulan kan ha varit runt två kubik och sen slänger vi på lite impulsteori på det så känns filmen trovärdig helt klart. Vad tänkte du skulle hända? Skulle kulan gå igenom bilen?

[OT] Freak accident
stefan_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle kulan gå igenom
> bilen?

4-5 ton mot 2 ton? Inte tvärnita i alla fall.

[OT] Freak accident
JLarsson skrev:
> stefan_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle kulan gå igenom
> > bilen?
>
> 4-5 ton mot 2 ton? Inte tvärnita i alla fall.

Nu tvärnitar den ju inte iofs. Men jag är för dålig på sådan här typ av räkenskap för att vara säker. Men nog verkar bilen ta upp en hel del rörelsemängd (den snurrar ju och har sig.. borde kräva rätt mycket energi). Så länge hållfastheten i det mindre objektet kan ta upp smällen och översätta det i rörelse borde det väl inte vara några problem för mig, hade det gått hål på bilen så hade jag reagerat.

[OT] Freak accident
Kulan står ju inte helt stilla häller den rör sej ganska mycket efter bara det att man kanske inte tänder på det för det kommer en buss i vägen men kolla noga..

[OT] Freak accident
Filminspelining? Det står en massa folk som vid 00:27 samtidigt börjar röra sig mot bilen. Samt att nån påpassligt står och filmar det hela.

[OT] Freak accident
går knappast räkna impuls på detta väl, är ju inte direkt stelkroppar? Bilar är ju byggda för att ta upp energin genom att deformeras och det gör den ju ganska kraftigt. Jag skulle inte säga att den är helt otrolig, däremot har Fikasvettot bra poänger.

[OT] Freak accident
Framförallt måste vi ju nu omedelbart utrota älg fullständigt i Sverige. Man kan ju liksom inte ha farliga djur som springer lösa.

[OT] Freak accident
JT skrev:
> Framförallt måste vi ju nu omedelbart utrota
> älg fullständigt i Sverige. Man kan ju liksom
> inte ha farliga djur som springer lösa.

Skogens konung (den andra sorten) is on the case!

Art92551_92551_Kungajakt_Kungen_glad.jpg

[OT] Freak accident
Ser inte helt otroligt ut enligt mig. Kulan väger väl lite mer än dubbelt så mycket som bilen, men bilen är konstruerad för att fördela energi av det där slaget så att den inte mosas helt. Den knuffas ju drygt 10 meter.

[OT] Freak accident
Solklar fake.

Bilen får en knuff/drag långt efter kulan träffat den som får bilen att volta. Hade bara vikten träffat bilen så hade den aldrig voltat.

[OT] Freak accident
nästan alla "wrecking-balls" are stål - om den där har ett radius ca. 0.75m sen 13.8 ton träffas ett stor SUV ( t.ex Chevrolet Suburban) på max 3.9 ton.... Bilen flyger. Wrecking-ball stannar pga "contolr rope" - bål ska "swing" i till mål. man hänger det från kran och sen dra upp den med control - släpp control... Gravity takes it's toll! Men inte för långt!

Tillbaka
Topp