[OT] Fridykning

Monglo

Aktiv medlem
[OT] Fridykning
Finns här några fridykare?

Testade fridyka när jag var på Filippinerna i mars och det var ju grymt att vara utan tuber. Nu vill jag gå kurs och lära mig fridyka på riktigt. Men undrar var jag kan hitta bra kurser och andra bra ställen att dyka på. Har letat på olika fridykningssajter och forum men de är minst sagt sömniga. Så nu provar jag Happy i stället.

Jag undrar:

Var hittar jag bra kurser? Behöver inte vara i Sverige.
Har ngn tips på bra ställen att dyka på, gärna Kuba, utan att behöva åka ut med båt?
Billigaste stället att köpa bra utrustning från.
Tar gärna emot allehanda andra tips, inklusive mindre sömniga forum.

/Maria

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Fridykning
Ett av de absolut bästa ställena att fridyka på är Dahab i Egypten. Du flyger till Sharm El Sheikh och tar därifrån taxi/buss 9 mil (kostar ca 200:-) till Dahab. I Dahab hittar du massvis av fridykning samt kurser. Det beror lite på säsong, men Lotta Ericsson (fd. djupaste svenska) bor och verkar där sedan ett par år.

I Dahab har du fridykning utan båt, bäst blir det vid blå hålet som är ca 30-40 minuter med bil norr om Dahab. Där hålls det ofta tävlingar i fridykning då det är över 90meter djupt direkt vid land.

Bästa tidpunkter är nog mars-maj samt september till november.

http://www.lottaericson.com/
www.fridykning.se
www.freedivedahab.com

[OT] Fridykning
Blue hole / Dahab. 90 meter djupt i hålet. En bit över 100 meter djupt direkt utanför hålet.
IMG_1298.JPG ht=540

Ner i hålet ska vi :)
IMG_1204.jpg ht=720

[OT] Fridykning
Å tack! Happy är fantastiskt. Har haft samma fråga ute på ett fridykningsforum i flera dagar utan ett enda svar.

Var i Dahab för snart 10 år sedan. Då var det en liten håla. Hur är det nu? Är det överkommersialiserat och fullt med hotel som Sharm el Sheik och Hurgada eller fortfarande lite lugnare ställe?

Vad är det som gör att mars-maj och sept-nov är bäst? Är det mkt dåligt i dec/jan? Jag tänkte ta en resa dec/jan och en i mars så jag är lite flexibel.

Tusen tack!

[OT] Fridykning
Respekt, Dahab för 10 år sedan. Undrar hur det såg ut då :)

Nä, det är som tur är fortfarande en liten söt charmig håla utan de stora hotellen, ljusår från sharm och hurgada. Du hittar boende från 20:- natten till kanske 200:- natten.

Jag har varit där oktober/nov (då börjar det blåsa och bli kallt), januari (då är det kallt 22-23 grader i vattnet, jacka på kvällarna) och i maj (då börjar det bli varmt och marina livet börjar frodas).

När det blåser så kan det vara lite vågigt, men det går att fridyka varje dag. Speciellt i blå hålet eftersom revet skyddar, men även i centrala Dahab (Lighthouse) där det också finns ett rev som skyddar.

Åker du i dec/jan så kommer du ha görskoj och grym dykning varje dag, men det hade varit aningens bättre i maj ;-)

[OT] Fridykning
Jag siktar på lite fridykande såsmåningom, utan att ha dykt med tuber då.
Har tränat Undervattensrugby dom 2 senaste månaderna, och det känns som att lungkapaciteten kommer så sakteliga :) Men det är ju lite annan sak att dyka ensam och ta det lungt.. jämnfört när man blir jagad av någon!
Sklule va roligt att lära sig på riktigt nån gång men får la se :)

Planerar resa till just Dahab nån gång nu i vinter, får se lite när det blir, planen är snorkling och vindsurfing, och semester :)

[OT] Fridykning
Hå, då kanske mars är lite bättre då. Skönt om man slipper frysa... Tänkte försöka hitta ngn familj att bo hos så jag kan träna på arabiskan. :) Det vore grymt.

Vore fortfarande kul att hitta ngt bra dykställe på Kuba till december. De verkar ha bra rev oxå.

lleberg, fridykning är kalas. Ha en riktigt skön semester!

[OT] Fridykning
Jag är fridykare ju Monglobånglo. Jag dyker för nöjes skull, med en kamera i handen. Blir sällan djupare än 30 m för min del, men det räcker till, man ser inte längre ner än så från ytan i alla fall, och jag dyker efter fiskar, sköldpaddor, mantor, hajjar och you name it. :) Tokkul.

Dyka efter lina vet jag inte om jag tycker är så kul, vad är du ute efter med fridykandet?

[OT] Fridykning
Jag har varit på Kuba men jag håller inte på med fridykning, däremot vet jag att det finns nåt ställe där som ligger i närheten av grisbukten där man kan snorkla i någon slags grotta där havet kommer in så det är massa fisk och grejer där fast man går ner från land i grottan.

edit: Gogglade lite den heter "Cueva de los peces" och ligger 200m från havet och är 72m gjup och är sammanbundet med havet.

[OT] Fridykning
Grisbukten är rätt nice att dyka i, skapligt korallrev och rätt så mycket fisk. Jag har iofs sett mer fisk på kanarieholmarna.

[OT] Fridykning
Tack alla! Jag älskar happy. :)

Stervelo jag vet att du dyker men din brevlåda är full så det går inte att pm:a dig. Jag vill inte dyka efter lina. Bara vara tyngdlös o sprattla runt med fiskarna lite längre stunder för nöjes skull. Men det skulle vara kul att kunna gå ner till 20-30 m iaf.

Tar gärna emot fler tips om fridykning och Kuba! (Och beggad utrustning)

/Maria

[OT] Fridykning
Att komma ner till 20 m är inte så svårt. Om du kan hålla dig lugn och avslappnad, har en effektiv kick som är lugn, kan starta dyket på ett effektivt sätt och att du inte har problem med att tryckutjämna så är 20 m väldigt görbart. Det är neråt 25 och väldigt mycket 30 m som det blir jobbigt för mig i alla fall.

jag kör inte med några avslappningsövningar eller så, det gör jag i vattnet, slappnar av alltså.

Brukar börja med att gå ner på 5 meter och tömma lungorna, pallar väl 15-20 sekunder sen är det toksyrebrist då sätter du kroppen i ett syresnålare läge.

tänk inte länge under vatten, då blir det farligt, max 1 minut kör jag det har forskning visat ge liten risk för SWB.

[OT] Fridykning
Kom på ett tips till. En av ägarna till dykbutiken Fantasea, Rolf, är väldigt aktiv inom fridykning. Tror att de även arrangerar kurser.

http://www.fantasea.se

Hemsidan verkar inte funka just nu, men de finns i STHM så det smidigaste är nog att trilla förbi och snacka lite.

[OT] Fridykning
Åh Velolink, vad härligt med lite Dahab-bilder. Bifogar en bild från en tävling i april i Dahab.
christian2.jpg ht=725

(c) Annelie Pompe

Velolink har ju redan postat relevant information om kurser och annat. Att dyka efter lina är kanske inte det jag väljer att göra om jag bara ska dyka för nöjes skull. Dock är det väldigt lärorikt och det ger en ökad säkerhet och är enligt mig därför något man gärna kan träna på.

[OT] Fridykning
Eftersom det inte primärt var dykning vertikalt ner i 90m hålor så vågar väl jag på mig en postning...
För några år sedan så var jag i Cozumel och simmade omkring litegrann, det var fint, kanske mer "snorkling" än fridykning just där jag var (höll mig någonstans 3-7m skulle jag tro), men det är ju ett erkännt fint ställe och det funkar året om, fast man kanske skall undvika "orkansäsong"... :-)
Sticker du in till fastlandet kan du kanske även testa att dyka i en Cenote, det lär vara häftigt (har själv bara sett dem uppifrån land), vet dock inte om de även fridyker i dessa.
Det är ju nära till Kuba också om du nu ville dit, enkelt att ta sig dit från Cancun.

http://www.diveguide.nu/mexico/dykningen.html

Och vad vore ett inlägg utan lite bilder, kanske inte de bästa, men men...

ResizeofIMG_0336b.jpg ht=412

ResizeofIMG_0345.jpg ht=426

ResizeofIMG_0352.jpg ht=426

ResizeofIMG_0355b.jpg ht=459

ResizeofIMG_0356b.jpg ht=476

ResizeofIMG_0359.jpg ht=426

/CJ

[OT] Fridykning
Åhh, måste bara klämma in en 'Jag mötte Lassie'.
Jag gick faktist en kurs i fridykning med Jean Jaques Mayol för en 10-12 år sen! Son till Självaste Jaque Mayol som filmen 'Stora blå' handlar om.
Fräsigt, är ganska mallig faktist!
Vad gäller Dahab, kan jag även varmt rekomendera 'Canyon', också stranddyk, en smal ravin som börjar ganska grunt och sen sluttar neråt till ca 70m om jag inte minns fel. M.a.o. lätt att hitta fin dykning på sin egen nivå, Finfint! Runt ravinen finns det även fin grund snorkling på revet med massor av djurliv, om man nu vill göra ngt annat än att bara komma så djupt som möjligt.
Crallan

Bilagor

• canyon-sept1.jpg
    canyon-sept1.jpg
    16.8 KB · Besök: 56
[OT] Fridykning
Men gud så härligt! Tack för alla tips! Cozumel verkar vara ett bra alternativ. Jag vill kombinera lite språkträning (spanska/arabiska) och dykning på mina resor. Ska dessutom med jobbet till Mexico i februari så jag kanske kan göra ngn snikvariant därifrån till Cozumel (och eller Kuba).

Jag tror att det är bra att gå någon kurs. Så att man dyker säkrare och kan njuta mer, även om man inte är ute efter att dyka så djupt som möjligt. Och jag tror att den mentala delen av träningen är jäkligt bra. Jag gissar dock att man har roligast mellan 0 och 20 meter. Kom ganska lätt ner drygt 17 m när jag var på Filippinerna och det var roligt. Men skulle vilja kunna göra det med lite större behag :)

[OT] Fridykning
Ska du till Kuba och dyka så kolla in Saturnus grottan, helt fantastisk sötvattens grotta, kristallklart vatten med ett trevligt hål i på runt 18m. Inga fenor tillåtna pga alla stalagtiter och stalagmiter.Mkt trevlig dykning utan tuber och vikter. Vet ej om det är tillåtet att dyka där fortfarande, var där -00.

/ M

[OT] Fridykning
Okej, med risk för att låta heldum nu. Men vad är det man behöver träna på/gå kurs när det gäller fridykning? Jag menar, är det inte bara att hålla andan och plaska runt så länge man orkar hålla andan under vattnet? Antar att djup och tid under vattnet ökar i takt med att man gör det mer och mer.

[OT] Fridykning
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej, med risk för att låta heldum nu. Men vad
> är det man behöver träna på/gå kurs när det
> gäller fridykning? Jag menar, är det inte bara
> att hålla andan och plaska runt så länge man
> orkar hålla andan under vattnet? Antar att djup
> och tid under vattnet ökar i takt med att man
> gör det mer och mer.

Ja, nu låter du heldum ;o)

[OT] Fridykning
Monglo skrev:
------------------------------------------------------
>
> Ja, nu låter du heldum ;o)

Ja det fattar jag väl :) Men förklara gärna (om du orkar). Jag är lite nyfiken.

[OT] Fridykning
@Rippa, visst ökar djup och tid ju mer man håller på. Men det är så mycket teknik för att hitta dit så en kurs är strålande.

Och som Chrillepille skriver, dyka på lina och tävlingsmomenten är kanske inte det många i första hand strävar efter. Men har man den erfarenheten så blir man tryggare i sin fridykning.

[OT] Fridykning
VeloLink skrev:
> @Rippa, visst ökar djup och tid ju mer man
> håller på. Men det är så mycket teknik för
> att hitta dit så en kurs är strålande.

"hålla andan teknik" eller "simma utan att bränna energi teknik"? Jag frågade nog mest för det stod att Monglo ganska lätt tog sig ned till 17 meter. Något som jag tycker låter väldigt djupt. Tänkte att det behövs nog inte mkt kurs där inte :)

[OT] Fridykning
Rippa skrev:
> gäller fridykning? J

Det är riktigt mycket teknik och grejor man kan lära sig. Jag själv är ingen fridykare alls; har alltid tyckt att det varit svårt att dyka ned till botten på det djupa i bassängen (3m). Men sedan fick jag några ytterst få och kortfattade pointers av en fridykarsnubbe jag träffade på cypern för ett par år sedan och kunde sedan lulla omkring på 10m djup (utan fenor) i nån minut eller så utan att bli stressad. Kan gissa mig till att man kan förbättra sig enormt mycket med lite träning och visdom från nån som kan.

[OT] Fridykning
Rippa skrev:
> gäller fridykning? Jag menar, är det inte bara
> att hålla andan och plaska runt så länge man
> orkar hålla andan under vattnet? Antar att djup
> och tid under vattnet ökar i takt med att man
> gör det mer och mer.

Hyperventilering, shallow water blackout och deep water blackout är inte helt ofarliga fenomen i fridykning, och vill man göra mer än bara simma ner och titta lite extra på ex en spännande fisk eller formation är det ingen dum idé att skaffa lite förkunskaper. Givetvis kan man ju läsa sig till det, men en kurs kan ju helt klart vara en vettig idé för att få lite mer kött på benen. Och det är ju alltid enklare att någon berättar saker för en, än att man ska söka svar på frågor man inte ens visste att man borde ställa. Sen kan det ju vara kul också!
[edit: långsam..]

[OT] Fridykning
Och i Stockholmsområdet kan du dyka bland annat i Vagnhärads kalkbrott om du skulle få för dig det. Finns även andra brott och grusgropar som t.ex. Lövsta, Munsö (Blå Lagunen) mfl. men då är tjock våtis att föredra :)

Sen vet jag inte varför man vill fridyka när man kan hänga på sig en massa skrot och stanna nere läääänge istället :)

[OT] Fridykning
glitch skrev:
> Sen vet jag inte varför man vill fridyka när man
> kan hänga på sig en massa skrot och stanna nere
> läääänge istället :)

...det är väl just det att man vill vara fri ;-)

[OT] Fridykning
Jag håller väl på en del med fridykning i den betydelsen att jag gärna dyker ner 6-12 meter å sen simmar runt en stund och tittar på fiskar och annat. Men inte den mer prestationsinriktade formen med maximala djup och tider. Det är ett trevligt komplement till vanlig apparatdykning, särskilt om det är varmt vatten och miljöer med mycket fiskliv på grunda vatten, som i Thailand t.ex. Tycker Malta var ganska bra också, både för dykning med och utan tuber. Billigt och nära Sverige, koraller, grottor, massor av vrak..

[OT] Fridykning
Sådär, nu har jag köpt en kortdräkt. :) De sålde ut för mindre än halva priset på Waterhouse på Ringvägen. Mycket snälla och hjälpsamma måste jag säga. De ordnar även kurser. http://waterhouse.se/

Kul att det finns ställen här att dyka på oxå. Något att satsa på till nästa sommar. Med rejäl våtdräkt då. Säg som det är glitch, det är helt enkelt för lite prylar med fridykning för din smak. ;o)

Fick även tips av mamme1 om Nisses fridykarklubb. De har visst träningar varje vecka. http://www.nfdk.com/

[OT] Fridykning
Monglo skrev:
>>
> Kul att det finns ställen här att dyka på oxå.
> Något att satsa på till nästa sommar.

Här = i närheten av Tokholm, det blir säkert skoj men kolla även om du kan titta över till västkusten någon gång, då det nog är här den "bästa" dykning finns i Sverige.

Lite blandad info:
http://www.vastsverige.com/templates/article____15263.aspx
http://www.dykkompaniet.com/efterkurs.asp
http://www.dykleif.nu/
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/dykning-151 kul tråd

/CJ

[OT] Fridykning
När jag tog mina en- och tvåstjärniga dykcert ingick det fridykningsmoment innan vi fick ta på oss tuber. Jag tror till och med vi var på dykmedicin och åkte trycktank innan vi fick dyka ute med tub också. Men det kanske är lite speciellt att dyka i klubb och inte med ett företag? Fridykningsmomentet kan kanske också ha att göra något med att vi hade Erik Milles som hjälpinstruktör.

På tal om SWB: Vår huvudinstruktör som då i alla fall var dykmedicinare på Karolinska i Stockholm berättade hur han blev fast för dykning. De var alltid ute på sommrarna och dök och tävlade alltid om vem som kunde vara nere längst. Han berättade att de blev väldigt duktiga på att snabbt få armen över relingen på ekan innan det svartnade för ögonen på dem.

För vattenträning på vintern här i Stockholm så rekomenderar jag min gamla UV-rugbyklubb Bromma Caviar som tränar tre gånger i veckan. http://www.uvrugby.com

[OT] Fridykning
Har fridykare och "vanliga" dykare olika kriterier för vad som är bra dykvatten? Läste att du är på väg till Kuba och det lilla jag vet om dykning är att Västindien ska ha några av världens bästa dykvatten. Bonaire och Curacao lockar dykare från hela världen. Speciellt Bonaire. Kan vara värt att googla på lite.

[OT] Fridykning
har försökt mig på det där lite men det fallerar alltid på tryckutjämningen. Hinner helt enkelt inte med att tryckutjämna tillräckligt fort för att kunna nå några större djup. finns det några trick, nybörjarfel eller är det bra genetiskt ?

[OT] Fridykning
Vad menar du med att du inte hinner med? Man simmar ganska lugnt tempo, cirka en meter per sekund, tryckutjämna ofta, typ varannan meter eller så, väntar du tills det känns ordentligt i örat, då blir det svårare, du får ta i mer, plus att du sliter på trumhinnan. Jag blir öm i öronen när jag dykt mycket ett par dagar i rad. Då rör det sig kanske om 50 dyk per dag säg. Fuskar jag lite med det, att jag inte tryckutjämnar i tid så får jag riktigt ont och kan inte dyka.

Sen blir det svårt med vanlig tryckutjämning under säg 20 m, dina lungor är väldigt ihopmosade så det finns liksom inget att "blåsa" med, men det är en annan historia.

[OT] Fridykning
Jo, sen vid 60 meter fylls lungorna med blodplasma för att de inte ska kollapsa och bli förstörda av trycket, det kommer jag aldrig att få känna av. 60 meter är djupt, jag skulle simma i två minuter, vilket kanske skulle gå, tränar inte statiskt men kan fixa ungefär 4, men jag dyker för skojs skull, inte för att ta tokdjup.

Klart, en bevakad lina så kanske det skulle vara kul att få prova.

[OT] Fridykning
jag skulle inte hinna med 1m/s. Tryckutjämnar mer eller mindre konstant då jag tycker det blir svårare om jag gör det i etapper, typ varannan meter. Föröker ta det lugnt. Tror aldrig jag varit nere på mer än 10m. Oftast får jag avbryta redan på 6m pga av trycket. Är inte ute efter några stora djup utan vill bara kunna röra mig fritt ner till ca 15 m

[OT] Fridykning
Har du testat att ha skallen upp o fötterna ner när du tryckutjämnar? Det är mkt lättare än när du har huvet ner o fötterna upp. Röra runt på käken kan oxå hjälpa.

I början på Fillies hade jag jättesvårt men lyckades så småningom få till det. Kan säkert ha berott lite på ngn infektion oxå som kan ha gjort att jag var svullen. Eller så kom jag bara på hur jag skulle göra.

[OT] Fridykning
Angående tryckutjämning så finns det flera tekniker. De vanligaste är Valsalva (man blåser upp luft och håller näsa/mun stängd) och frenzel (man fyller munnen/svalg med luft och använder tungan att pressa upp luft med näsa/mun stängd). Valsalva är den metod som nybörjaren kan och kör med. Frenzel (med varianter) är den metod som oftast används vid fridykning eftersom den ger mer kontroll och kraft.

Om du lär dig frenzelmetoden så blir det enklare, speciellt om du som Stervelo skriver ovan, tryckutjämnar ofta eller tom. hela tiden.

Mer ingående beskrivning kan läsas här: http://www.seahiker.com/articles/Frenzel Fattah Equalizing Workshop.doc

[OT] Fridykning
Du får inte simma vidare neråt innan du har tryckutjämnat klart, får jag problem då slutar jag simma neråt, ligger kvar och kör igen. Så, dyk inte djupare innan du tryckutjämnat helt.
Det ska vara ett helt "släpp" så att säga, att du verkligen känner att trycket släpper, så fort du känner lite tryck, bara upprepa.

[OT] Fridykning
Ja, nu vet jag. Nu kommer jag ihåg. Om jag tryckutjämnade direkt, typ redan när jag stoppade ner huvet eller ca 0,5 meter, då funkade det jättebra sen. Men om jag väntade 1-2 meter innan jag tryckutjämnade var det helt kört. Och sedan så tryckutjämnade jag ofta.

Tillbaka
Topp