[OT] Fundering kring övningskörande lastbil

hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade ingen aning att vanliga har det heller?
> E de sant?

Iaf en del har en bromspedal på passagerarsidan. Jag tror att det är en riktigt grov konstruktion där man typ mha svets kopplar ihop de två bromspedalerna.

Jag har svårt att tro att lastbilarna har det (men är alltså inte säker). Och där har instruktören också väldigt svårt att nå handbromsen också (då den ofta sitter i instrumentbrädan till höger om ratten, långt bortom räckhåll från passagerarsätet)

I någon form i alla fall, jag har sett bilder där läraren kan bromsa mha av en spak monterad framför ett passagerarsäte. Oklart om den var kopplad till färdbroms eller parkeringsbroms.

/Jesper

Nä, alltså det ställs ju en del förkrav för att kunna ta lastbilskörkort. Ett av dem är förstås att man innehar B-behörighet. Att "dra" i handbromsen är inte ett alternativ, även om de kör utan last.

silverman834 skrev:
> Jag har svårt att tro att lastbilarna har det
> (men är alltså inte säker). Och där har
> instruktören också väldigt svårt att nå
> handbromsen också (då den ofta sitter i
> instrumentbrädan till höger om ratten, långt
> bortom räckhåll från passagerarsätet)

Dra i handbromsen är ju helt livsfarligt. Taskig kontroll, bromsar på fel hjul och dessutom bromsar det dåligt.

Jag övningskörde i lastbil utan dubbelkommando men det var inte på körskola. Men då har man ju redan ett vanligt körkort och förväntas kanske inte göra helt korkade saker.

Rattnalle skrev:
> Dra i handbromsen är ju helt livsfarligt. Taskig
> kontroll, bromsar på fel hjul och dessutom
> bromsar det dåligt.

Ah, ok! Jag vet bara att man ibland använder den som ett komplement till "huvudbromsen" så jag tänkte att den även kunde användas ensamt (men såklart inte lika bra)

Lärde mig köra lastbil i det militära. Där var det inte tal om något dubbelkommando utan istället "övning under eget ansvar". Gjorde man fel fanns det gott om snödrivor längs de norrländska vägarna och med tiden lärde man sig.

Med bakhjulsdrift och låst diffspärr var det lätt att få till kontrollerade bredställ.
Kan lugna oroliga läsare med att jag aldrig skaffade något civilt lastbilskort.

När jag gick på fordons gymnasiet så satt det en spak bredvid passagerarsätet som funkade som färdbroms på lastbilarna.
Parkeringsbromsen kan du inte dra i eftersom att du tömmer systemet på luft i alla bromscylindrar.

silverman834 skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dra i handbromsen är ju helt livsfarligt.
> Taskig
> > kontroll, bromsar på fel hjul och dessutom
> > bromsar det dåligt.
>
> Ah, ok! Jag vet bara att man ibland använder den
> som ett komplement till "huvudbromsen" så jag
> tänkte att den även kunde användas ensamt (men
> såklart inte lika bra)

Nej. Du tänker på en magnetbroms eller avgasbroms. Det är ibland en egen spak. Den har inget med parkeringsbromsen att göra. Parkeringsbromsen på en lastbil låser hela det tryckluftsmanövrerade bromssystemet genom att tömma det på luft.

Rattnalle skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Dra i handbromsen är ju helt livsfarligt.
> > Taskig
> > > kontroll, bromsar på fel hjul och dessutom
> > > bromsar det dåligt.
> >
> > Ah, ok! Jag vet bara att man ibland använder
> den
> > som ett komplement till "huvudbromsen" så jag
> > tänkte att den även kunde användas ensamt
> (men
> > såklart inte lika bra)
>
> Nej. Du tänker på en magnetbroms eller
> avgasbroms. Det är ibland en egen spak. Den har
> inget med parkeringsbromsen att göra.
> Parkeringsbromsen på en lastbil låser hela det
> tryckluftsmanövrerade bromssystemet genom att
> tömma det på luft.

Nu pratade jag med någon här som kan det bättre än mig (som ju inte kan det alls) och det är tydligen i låga farter i tex grusgropar som man ibland använder parkeringsbromsen lite gradvist och ofta tillsammans med tractioncontrol. Kanske detta är unikt för nyare elektriska p-bromsar. Det är verkligen helt rätt att man inte kan använda den i högre farter.

Senast ändrad:
Ska vi vara petiga så är det så att Övningskör skylt med grön botten sitter på bilar utan dubbelkommando och skylt med röd botten får bara sitta på bilar med dubbelkommando.
Du kan köpa en beggad övningsbil med dubbelkommando och övningsköra privat med om du vill.

bossjo skrev:
> Ska vi vara petiga så är det så att
> Övningskör skylt med grön botten sitter på
> bilar utan dubbelkommando och skylt med röd
> botten får bara sitta på bilar med
> dubbelkommando.
> Du kan köpa en beggad övningsbil med
> dubbelkommando och övningsköra privat med om du
> vill.

Vi hade röda skyltar i det militära när vi körde utan dubbelkommando. Där kör man ju utan handledare också å andra sidan.

Ok vågar inte svara för hur militären gör/gjorde ovanstående var vad jag fick lära mig på handledare utbildningen i veckan

Nej, lastbilarna her ej dubbelkommando.
Du har ju redan körkort när du övningskör för C, CE mm. Detsamma för buss, inget dubbelkommando.

bossjo skrev:
> Ska vi vara petiga så är det så att
> Övningskör skylt med grön botten sitter på
> bilar utan dubbelkommando och skylt med röd
> botten får bara sitta på bilar med
> dubbelkommando.
> Du kan köpa en beggad övningsbil med
> dubbelkommando och övningsköra privat med om du
> vill.

Det har absolut ingenting med dubbelkommando att göra, röd botten är trafikskola (organiserad utbildning) och grön gäller vid privat övningskörning.

Inga bussar och lastbilar jag kört eller sett varken varken under eller efter utbildning har haft någon form av dubbelkommando.

Även om passageraren (läraren) skulle gå att nå är det inget att rekommendera, då p-bromsen på den tunga sidan är av allt eller inget princip, den är inget man finlirar med.

Ixion skrev:
> Nej, lastbilarna her ej dubbelkommando.
> Du har ju redan körkort när du övningskör för
> C, CE mm. Detsamma för buss, inget
> dubbelkommando.

Fel! En del har dubbelkommando.

Det varierar säkert, även om jag inte hade det när det begav sig. Men blotta vetskapen om att man kunde ställa till med stor skada gjorde att man aldrig chansade. Någonsin.

RasmusH skrev:
> Ixion skrev:
> -----
> > Nej, lastbilarna her ej dubbelkommando.
> > Du har ju redan körkort när du övningskör
> för
> > C, CE mm. Detsamma för buss, inget
> > dubbelkommando.
>
> Fel! En del har dubbelkommando.

Mm, skulle tro att en del lastbilar/bussar har dubbelkommando, sådana som beställts nya av skolor och dyl. Men de flesta tunga ekipagen har inte dk.

Extra bromsspak kan vara släpvagnsbroms. Men det är extremt ovanligt idag. Det missbrukades nämligen, efter vad jag hört; chaufförerna bromsade hela ekipaget med den för att spara sina "egna" bromsar - ofta är ju släpvagnen inte ägd av åkeriet däremot dragbilen.

En lätt ansättning på släpvagnsbromsen kan annars göra att ett vinglande ekipage liksom rätar upp sig.

När man drar i handbromsen på en lastbil så använder man den vanliga färdbromsen i början av slaget på spaken. Precis innan spaken är i ändläge och hakar fast så släpper färdbromsen och parkeringsbromsen ansätts.

Färdbromsen använder luft för att bromsa, parkeringsbromsen använder luft för att friläggas. Detta för att en lastbil som tappar lufttrycket inte ska bli bromslös.

Huruvida trafikskolor har en extra spak i sina bilar har jag ingen aning om men det är fullt möjligt att montera dit.

Gällande hjälpbromsar så ger avgasbromsen idag så pass mkt effekt (hos Volvo och Mercedes iaf, Scanias ändrar mest bara ljudet när man använder den) att retardern för dom flesta är onödig vikt och dyrt underhåll. Magnetbromsar (Telma) är det nog snart 30 år sen dom fanns i nån större omfattning på tunga fordon. Vad jag hört används dom på bussar fortfarande.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp