[OT] Funkar vanliga simkort i 3G telefoner?

Eric W

Aktiv medlem
Hur ligger det till?
Jag har ett vanligt Tele2-abonemang.
Kan jag använda det kortet i en mobil som haft ett 3G ab?

Råkade totalkvadda min mobil och letar desperat efter en ny.
Oinsatt i ämnet!

/Eric

kanske..

vissa 3G telefoner klarar även äldre simkort, beroende på hur gammalt simkortet är.

testa, inget kan pajja. varför inte ringa Tele2 och be dem skicka ett nytt simkort till dig? eller knata in i en butik så får du ett nytt på en gång.

Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Telefonen är förmodligen låst till 3G.
> Rätta mig om jag har fel.
>
>
> /Adam

med största sannolikhet så har du fel.. :P

alla 3G telefoner jag sett under mina 4 år i branschen klarar även av gsm (gsm's frekvenser alltså) men alla telefoner klarar inte "2G" simkort.

som jag skrev i mitt förra inlägg, ring Tele2, och be dem bygga om ditt abonnemang till ett 3G abonnemang (du kan behålla samma abonnemangsform, samma priser på allt, ingen ändring av din ev. bindningstid osv. )

den enda skillnaden blir att du får ett 3G simkort, och möjlighet att använda 3G tjänsterna.

Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Telefonen är förmodligen låst till 3G.
> Rätta mig om jag har fel.

Hårklyveri: telefonen klarar säkert av GSM-frekvenserna, bara den får ett SIM-kort som inte är från stenåldern men risken finns att den kan vara låst till *operatören* 3, om det är genom dem den är såld. Var det så du menade, Adam?

Alltså: blanda inte ihop "3" med "3G".

Köpte en SE K800i igår, går klockrent med mitt gamla Tele2 GSM simkort.

Används verkligen 3G-tekniken vid normala samtal? Har en SE W900 som har en ikon i displayen för när jag har 3G-täckning och det går ju bra att ringa utan att den lyser också. Nån som vet?

Tjena!

Thomas.. Ja, 3G tekniken användas även vid samtal, men när det inte finns 3G täckning så används vanlia GSM nätet.. På din telefon kan du t.o.m. stänga av 3G om du vill spara batterier t.ex.

Kupa: Precis vad jag menade. har nog inte fått allt riktigt klart för mig ännu.

Jag har ett gammalt Telia Refillkort från 2001 och har haft samma mobil sen dess.
När jag nu skulle stoppa i det i min nya mobil står det att det inte fungerar.
Måste man ha ett nytt simkort eller är det fel på telefonen?
Ni som verkar kunna det här med mobiler borde väl veta? ;)

/Adam

troligen behöver du bara ett nytt SIM kort, beror dock lite på vilken mobil det är du har. vilken äre föresten?

Den är ganska lik denna:

F51EBF34-CF06-41AE-87EA-B8DB9F58261B.jpg

/Adam

aha, då vetefan hur det är. vet att vissa LG mobiler haft svårt med 2 G kort, medans jag evt att de flesta nokia o SE 3G nallar funkar utmärkt me 2G kort (GSM)

Tillbaka
Topp