[OT] Fyrhjulsdriven pendlarbil

Dr D

Aktiv medlem
Behöver råd inför bilköp.
Vi byter boende och behöver en andra bil för att lösa livspusslet. Grannen säger att snödrev lägger igen vägen snabbt på vintern, så fyrhjulsdrift är att föredra om man vill vara säker på att ta sig till jobbet.
Så vad ska man ha? Budgeten ligger på 50 tusen ungefär. Den behöver inte vara stor, bränslesnål är ett plus, men inget krav. Pålitlighet (relativ) är såklart också trevligt, men det är även en pigg motor.

Låter som en subaru i mina öron. Tillförlitlig som få, bra bruksbil och en av få bilar med fyrhjulsdrift värd namnet. Ska du ha en liten är det väl en impreza, lite större en tidig Outback eller möjligen legacy. Nackdelen är att de ligger rätt högt i pris begagnade, men de gör det av en anledning.

kan du leva med 110 ystra hästkrafter? i såna fall en corolla 4wd, får man runt 20k också

annars är det, som redan nämnt, subaru, en audi quattro från a4 och uppåt för riktig fyrhjulsdrift (torsen, dom med tvärställd motor har haldex) även passat 4motion 1996-2005(b5) har torsen sen är det tunt med bilar med riktig fyrkrafs som inte är suv/jeep

Känns som bra alternativ det mesta som skrivits, du har ju även Golf 4-motion och A4 Quattro om du vill ha lite mindre bil.

Flera har ju tipsat om Subaru, och det är väl inget fel på bilarna som traktor, men passa dig lite för första årsmodellerna (08-09) av boxerdieslarna, dom går billigt men det verkar kunna bli rejäla haverier också.

Markfrigång är bra om du skall forcera snödrev. Hade en jerp en gång som var riktigt grym på att tugga sig igenom stora snödrev. Fast snnars var det en skitbil.

Hög markfrigång är viktigt när de gäller att köra genom snödrev annars hänger sig den på underredet, en gammal 245a är högre än en v70 awd.

Håller med: Hög markfrigång är viktigt. Vi har en Dacia Duster och en Honda Cr-V båda med bra markfrigång. De funkar kanon när det är mycket snö/snödrev, tuggar sig igenom det mesta. Vi har en väg med åker på båda sidor så det blåser ofta in snö som packas på vägen, funkar det inte att köra igenom snödrevet kan man köra på åkern istället.
En bonus är att man kan dra en hemmabyggd spårsläde bakom bilen för att göra egna skidspår på vintern.

Hur värderar du komforten resten av året mot de tre dagar du behöver fyrhjulsdriften? Fwd och snökedjor borde ta sig fram rätt bra också om vi pratar om enstaka dagar så att det inte blir för meckigt. Sparar soppa alla dagar det inte behövs också.

Tack för alla svar.

Pendlingen är 1,5 mil enkel.

Komfort resten av året behöver inte vara något speciellt, den kommer aldrig att gå några längre sträckor.
Snökedjor går nog bort, frugan är inte den som uppskattar att krypa runt i snön och mecka på kedjor i morgonstressen :)

Jag har länge varit svag för Jeep Cherokee (inte Grand Cherokee, utan den lilla, kantiga och fula :)), som tillverkades fram till -99/00 nån gång. Kan det vara ett alternativ, eller är det bara att be om problem?

Suzuki SX4 låter klockren efter det beskrivna behovet.

Vi har en. Felfri, robust, ekonomisk och duger till allt, även till familjesemestern om man sätter på en takbox.

Jag har bott ungefär så och som många påpekar så är markfrigång minst lika viktigt som (bra) 4WD när du ska ta dig fram genom djup snö. Hade dessutom en brant backe på slutet som prövade fyrhjulsdriften. Utan 4WD kom man helt enkelt inte upp vintertid.

Subaru Forester, både 1999:an och 2009:an funkade utmärkt. För 100k borde du få en av min favoritgeneration, fram till 2007. Väldigt driftsäkra men kanske inte så bränslesnåla. Man sitter och åker utmärkt. Men onödigt stor för ensampendlande kanske.

+1 på en gammal fozzie.
Som jag läste i en test av Top gear (tidningen)
..efter lite om att inredningen var plastig.. "if you cant break it, dont fix it."
Subaru är hållbara. De med sugmotor (2.0) är inte så värst pigga, och har ofta gått rätt många mil, men inget av de är något problem.
(en outback-ägare i Västsverige kör med en ca -00 2.5a som har gått 98.000 mil med orörd motor, fast han bytte just automarlådan...)

Angående komfort tycker jag att den är betydligt bättre i en Honda Cr-V(02:a) än i många "låga" bilar. Skönt att sitta högt, lätt att kliva i/ur, bra sikt, riktigt bra plats i baksätet. Man får dessutom in 3-4 cyklar med fällda baksäten och framhjulen av(på cyklarna alltså). Hur det är i de nyare modellerna vet jag inte, de ser mindre ut :-(

Dr D sa:
Är det ens någon AC i en Niva? Det är väl skamgränsen när det gäller komfort ändå :)
Det var väl snödrev som var problemet? Varmt blir det garanterat. ;-)
Men den nya Lada Niva Urban ska visst ha AC.
611-5327-lada-niva-urban.jpg

Skoda Octavia. Stort utbud och många har "dålig väg"-paketet vilket innebär högre markfrigång och nån hasplåt extra.

Skit i Legacy mellan typ 97-03. Det är ganska taskig markfrigång och inte går de speciellt snålt heller.

Prästbol sa:
Suzuki SX4 låter klockren efter det beskrivna behovet.

Vi har en. Felfri, robust, ekonomisk och duger till allt, även till familjesemestern om man sätter på en takbox.
+1
Sen har den ingen kamrem som behöver bytas heller.
Men den har kasst lyse, komplettera med extraljus om du bor på landet.

+1 på Suzuki sx4.

De är ju duktiga på 4wd, och det går att slå av och köra 2wd de dagar snödrevet uteblir och behovet inte finns. Med tanke på den användning du beskriver, en andrabil för pendling till jobbet på ca 1,5 mil för en person, så ligger sx4 nära idealet. De har kommit ner ganska låg i pris nu också, så du får en ganska ny bil med kompetent 4-hjulsdrift och låg bränsleförbrukning för pengarna.

Just det, jag fick faktiskt en SX4 en gång som lånebil när jag servade diesel-forestern. Helt ok, och kvick och smidig i stan. Perfekt för ändmålet skulle jag säga, om kvaliten är som den brukar på Suzuki. Kanske ingen långfärdsbil däremot.

När det är "inkopplingsbar" 4WD så är den ofta bättre än de som har "automatiskt inkopplad" vilket brukar betyda att den kopplas in när det redan spinner.. Isf är permanent inkopplad a'la subaru eller Audi med Torsen att föredra. Många haldexbilar har nån knapp man kan trycka på också innan man t.ex. ska köra upp för en kluriga backen.

Raggamuffin sa:
Torsen helt klart och har man bara fart behövs inte så värst markfrigång heller.

I fallet snödrev med nysnö så är det nog så, men med tung snö så är det definitivt en faktor.

Och det är inte rätt att ta fart i alla lägen, i branta backar betyder det bara att man kommer längre än man har grepp för och att åka baklänges ner i mörker är inte kul. Jag har prövat.. prickade dock en glugg mellan träden så bilen klarade sig. Tur, inte skicklighet :-)

Edit: Nu lyser dock snövintrarna med sin frånvaro och dessutom bor jag inte i skogen längre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp