OT: Galla över microdrive.

Tjo!

Varning för gallaspya!

Som några av er vet beställde jag kamera (EOS 300D) och microdrive i januari.

Hade kollat microdrive-tillverkarens hemsida innan ordern och de skulle vara kompatibla.

I slutet av februari kom grejjerna och glatt provade jag kamera och disk - Arrrgh! Frustrationen var svår när disken vägrade "stänga av" samtidigt med kameran varför kameran inte hittade disken igen vid uppstart. Lösningen var att ta ur disken var gång kameran stängdes av. Inte skoj.

Fick låna en annan microdrive på jobbet och allt var frid & fröjd.

Skickade in den icke-fungerande disken till affären igen och de hittade inga fel på den (men kunde inte testa den i samma kameramodell).

Forskade lite själv nu och tillverkaren har tagit bort EOS 300D från listan över kompatibla kameror och Cyberphoto (en annan affär som inte alls är inblandad) skriver tom om driven: "Vi har även testat den på EOS 300D men den verkar inte fungera som den ska, så vi rekommenderar inte detta minneskort till den kameran."

Nu ska jag iaf. få pengarna tillbaka för disken så jag kan köpa ett annat kort.

Det var en 2,2GB microdrive från <http://www.gs-magicstor.com/>.

Ska köpa en IBM/Hitachi 1GB istället, den jag har lånat nu fungerar klockrent! Synd att de är dyrare per GB bara :(

Nåja, förtroendet är borta för MagicStor så det kanske är lika bra :)

Kan inte heller rekommendera JME Data som affär, fast de verkar sköta garantiärendet helt OK (återstår att se), de har stora kommunikationsproblem med kunderna. Svarar inte på mail och verkar inte vilja resonera. Fast all credit till han som sköter garantiärenden, som sagt - än så länge :)

Ett tips om du vill ha en större microdrive - köp en Creative MP3-spelare med 4GB disk och plocka isär den - billigare än att köpa en lös microdrive ;)

Läs mer:

<http://www.wired.com/news/mac/0,2125,62509,00.html?tw=wn_culthead_4>

4GB-drive för 2795:- + moms (billigate jag hittar vid snabbkik) är väl rätt svårslaget?

Ännu mer prisvärt:
iPod - mp3-spelare med 15 gb (eller 20 eller 40) utrymme. Fungerar även som extern hårddisk. Pris ca. 3200:-. Lite plats för musik är aldrig fel...
<http://www.apple.com/se/ipod/>

iPod mini dyker upp framåt våren/sommaren till ett pris av ca. 2500:- (?). 4 gb utrymme och mindre format. (Det sitter väl en microdrive i om jag inte har helt fel...).

I iPod mini sitter det 2st ännu mindre diskar. I standard-ipod sitter det dock en vanlig Microdrive. De har ju funnits i allt mellan 5, 10, 15, 20, 30, 40GB och går att hitta till låga priser begagnat. Själv har jag en 10GB en 40GB och en Mini som syrran tog med sig hem från USA.

:)

EDIT: iPod Mini kommer att kosta ca. 2200kr här i Sverige när den släpps i sommar.

Post &Auml;ndrad (04-03-09 17:24)

Beställt, blev via komplett.se för 3011,- inklusive frakt och moms! Bara 600,- dyrare än MagicStor-disken och då kan jag kanske sälja spelaren vidare.

Hittade många som fått det att funka i forumen på dpreview!

Här är en bra how-to: http://www.pcconsultant.com/microdrive.htm

Man ska, utöver det, formatera med 32kb kluster för en snabbare disk.

jomper, jag är skyldig dig en kall en!

Jag inkasserar den kalla till sommarens FMT-epic!

Hoppas du får det att funka fint.

Jag är rätt sugen på en likadan digitalkamera jag också, men vill egentligen ha en som är lite mindre i formatet men ändå lika snabb (uppstart, shutter lag, antal bilder / sekund, autofokus)

Jomper, lite kameratips, inte direkt rättvist att jämföra med 300D men de "lilla" PowerShot A75 & A80 kan en hel del de med. ;-)

Canon 300D: 3s uppstart, 2,5 bilder per sekund, upp till 4 bilder. Slutartider: 30-1/4000s + bulb. Storlek 142 x 99 x 72,9 mm

Canon PS A80: ca 3s uppstart, 2,4 bilder per sekund upp till 5 bilder. Slutartider: 15-1/2000s. Storlek 103 x 65 x 35 mm

Canon PS A75: ca 3s uppstart, 2.2 bilder per sekund upp till 12 bilder. Slutartider: 15-1/2000s. Storlek 101 x 64 x 32mm

/Leo

Fast slutartid är inte samma sak som shutter lag - det är tiden från avtryck till tagen bild jag fiskar efter.

Jag gillade D1:an jag hade på mässan. Stängde av den och satte inte på den förrän jag skulle ta en bild. 0 sekunder i uppstartstid (inte märkbar tid iaf).

Ingen märkbar shutter lag ens med autofokus på den heller.

Men den kostar ju en slant och vägde över ett kilo :-)

Som de skriver på Cyberphoto om A60/A70/A75/A80, "Från avtryck till bilden verkligen tas är också försumbar." Kan hålla med om det där, för jag misslyckas rätt sällan med en bild om jag förfokuserat. Brukar ofta vänta tills jag har motivet(cyklisten) rätt nära, som denna: :-)

pic16.jpg

/Leo

Jag missar inte heller särskilt ofta ens med min slöa kamera, men det är ju för att jag lärt mig att kompensera genom att trycka tidigare :-)

Men som sagt, D1:an (en gammal en var det till och med) hade extremt snabb responstid även inklusive tid för autofokus. Ingen kompaktdigitalkamera som jag testat kommer ens i närheten.

>The TnT skrev:
>iPod mini har en fastlödd drive för att förhindra dylika hemma-hack.
>

Ja, och sen är det fel diskstorlek för din kamera också. Fysiskt är hårddisken i iPod Mini ett mellanting mellan hårddisken i tidigare iPod och hårddisken i din digitalkamera. Det bör finnas 3st kända storlekar på Microdrive (om alla får kallas så).

Hoppas kameran funkar bättre med ny disk då. Återkom gärna när du har utvärderat den. Jag har länge gått och grunnat på en EOS 300D... :)

Post &Auml;ndrad (04-03-09 23:44)

cal skrev:

> I iPod mini sitter det 2st ännu mindre diskar. I standard-ipod
> sitter det dock en vanlig Microdrive. De har ju funnits i allt
> mellan 5, 10, 15, 20, 30, 40GB och går att hitta till låga
> priser begagnat. Själv har jag en 10GB en 40GB och en Mini som
> syrran tog med sig hem från USA.

Du låter lite förvirrad på det hela, så det är väl bäst jag uppdaterar dig :)

Standard iPod har vanliga 2,5" IDE-diskar. Sådana som man finner i bärbara datorer. Jag *kan* ha fel här men tror inte det.

mini iPod har exakt samma disk som i MuVo2, dvs. 4GB Hitachi MicroDrive med standarden Compact Flas Typ II.

Här är en bild.

Nackdelarna med mini iPod är (lite rostig här eftersom jag mest sökte info om MuVo2):

- Tydligen sitter disken fastlödd i kretskortet för att göra det svårare att ta loss disken.

- Det är svårare, eller omöjligt, att få iPoden att agera MP3-spelare med något annat kort/drive. Med MuVo2 går det för det mesta.

- Tydligen har folk inte lyckats i samma utsträckning att formatera om disken från dessa så de funkar i digitalkameror. Kanske p.g.a. lödningen?

- De kommer inte förrän i sommar och jag vill fota NU! :)

> EDIT: iPod Mini kommer att kosta ca. 2200kr här i Sverige när
> den släpps i sommar.

Gissar att priset på MuVo2 kommer att sjunka avsevärt i Sverige när mini iPod släpps här. Så har skett i USA där MuVo2 kostar runt $200 = 1473,- dock går de inte att få tag på p.g.a. slut hos tillverkaren och *massor* med backorders. Många som vill ha en billig disk till kameran :) Annars hade det helt klart varit värt all tull och skatt att handla därifrån. Har inte kollat priserna i England och Tyskland innan jag beställde, vilket är dumt. Ska inte göra det heller utifall det var väldigt dumt :)

Det är ett klart bättre val att välja MuVo spelaren. Även den finns ju i 4GB och är billigare om du ändå tänker slakta spelaren. Dessutom har disken i den spelaren testats i Canon 300D med gott resultat enligt vad jag kunnat läsa. De använder en annan firmware till disken i MuVo spelaren vilket gör det möjligt.

Det går dock att gå in i servicemenyn på iPod mini och byta firmware så att disken går att använda i en Canon 300D, jag har dock inte läst om någon som gjort detta, kanske för att spelaren är för smäcker för att förstöra för en sån grej? ;)

Och ang. iPodens diskstorlekar kom den först med IBMs första Microdrive (1.8"), en betydligt mindre disk än vad som sitter i bärbara datorer. Hela iPoden med upp till 40GB utrymme är mindre än en 2.5" disk och då ingår litiumbatteri, lcd-display, skal osv. Sedan släpptes iPod MINI som använder SAMMA diskstorlek som många andra spelare och digitalkameror. Hur många tum dessa diskar är vet jag inte på rak arm, men det känner du väl redan till.

Tyvärr tycks inte tillverkarna ha enats om en standard när det gäller firmware till dessa diskar ännu vilket medför att vissa diskar ej fungerar i digitalkamerorna.

Lycka till.

cal:

En 1.8" disk är inte en Microdrive.

En Microdrive är en hårddisk i compact flash-storlek.

Begreppsförvirring!

Ja, jag misstänkte att 1.8" diskarna ej kallades Microdrive. Man bör väl kalla dem 1.8" hårddisk och ingenting annat. Målet var dock främst att belysa för The TnT att det knappast sitter en 2.5" disk i en bärbar MP3 spelare. Läget blev väl bara ännu mer förvirrat... Sorry!

Fascinerande att kunna äga 3st spelare utan att veta vad det sitter för typ av disk i dem. Nåväl. Jag har nog rört till den här diskussionen mer än tillräckligt nu och överlåter den därmed till bättre vetande...

Post &Auml;ndrad (04-03-10 11:41)

De bärbara spelarna som funnits med 2.5" har väl varit rätt stora, typ Archos Jukebox och sådana. Perfekt att ha i bilen. Fast där vill man väl egentligen ha en <http://www.empeg.com>, synd att de inte tillverkas längre. ARM-cpu, linux-operativ, hackervänligt värre :)

Jag har aldrig tänkt på Microdriven som ett Compact Flash kort då den har suttit i min iPod Mini, men det är nog dags att tänka om.

Hur som helst anser jag väl snarare att mina iPod 10 och 40GB är lagom stora för bilen, medan min iPod Mini passar bättre under cykelturen. För ca. 1800kr kändes den riktigt prisvärd. :)

1800:- är *grymt* billigt. Synd att den inte kom innan jul, köpte en 128MB MPIO FL-100 till sambon i julklapp och den kostade ungefär så mkt. Den går iofs att utöka med lösa minneskort också men några 4GB blir det ju inte.

Jo, ett helt ok pris. Brorsan tjackade en utgången 10GB modell före jul och fick ge ca. 2000kr för den. Men den var ju något större då också.

Angående Muvo spelaren, är det någon som testat den? Är det ok ljud eller? Går batteriet att byta?
Är sugen på en sån, men det hade ju vart gött om någon kunde rekommendera den.

Väntar på avin från posten (som vanligt), sen ska jag prova den som MP3-spelare i en vecka (för att vara säker på att disken är OK). Men efter vad jag läst är mini iPod ett bättre val om man vill ha en MP3-spelare och inte ett kameraminne. Dock kan man -med vissa compact flash-kort- få både MP3-spelare och kameraminne med MuVo^2.

Jag vet inte mycket om MuVo'n, men jag kan varmt rekommendera iPod Mini som MP3 spelare och allmän Firewire/USB2 hårddisk. Som spelare är den helt suverän. Apple är duktiga på att tillverka väldesignade och gedigna prylar med bra funktion. Men så är man ju halvt apple-freak också. iPod Mini funkar dock lika bra till din PC. Kör du linux så vet jag inte hurdan kompabiliteten är men om det finns stöd för andra enheter med samma interface och typ av disk borde det gå att lösa.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp