Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fältprästen: När du möter en bil som får
> > sladd i snömodden, tack vare brist på
> antisladd,
> > i en kurva så spelar det roll.
>
> Så då behöver jag inte antisladd eftersom jag
> kör försiktigt och inte får sladd. Jag kan inte
> göra något åt den mötande bilen ändå.
>
> Antisladd kanske fungerar när farten är
> tillräckligt låg, men går det för fort i en
> kurva och det är halt så kommer bilen inte
> hålla sig kvar där det är tänkt, krass fysik.
Det är inte meningen att antisladd ska rädda en ur alla situationer. Det gör den inte. Men den ska hjälpa föraren att kanske klara av en riktigt knivig situation även i hög fart, att ge föraren en chans i alla fall, och i många fall gör den det.
Jag har själv fått plötslig bakvagnskast på regnblöt motorväg i en ny dyr bil och den räddade i alla fall mig. Utan den hade jag mulat bilen, helt garanterat. Jag var aktiv passagerare, om ni förstår hur jag menar. Jag gjorde vad jag kunde, men kände direkt att det inte kommer att räcka, och helt plötsligt gick biljäveln rakt igen. Jag höll på med att häva första sladden och fatta vad som höll på att hända, när den redan hade fixat retursladden. Så snabbt går det.
Men man kan fortfarande inte bara släppa ratten o dåna på som Björn Waldegård. Det är bara ett hjälpmedel när det går åt pipsvängen, men ett obestridligt bra sådant.
Somliga förare tycker att de är bättre förare än att de skulle behöva dylikt trams, dessa förare kör nog fortfarande 30 år gamla Volvo 240 utan ABS eller ens styrservo, på vintern med 20 år gamla dubbdäck, och det enbart för att de måste enligt lag. De har klarat av det i alla år utan fadäser, så att föreslå en sådan person ett elektriskt hjälpmedel är i paritet med att erbjuda kastrering.