[OT] Gammal bil hur länge till?

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet säkerhetsmässigt med gamla bilar är
> avsaknad eller dålig antisladd. Antisladd räddat
> mer liv än bilbälten idag. Ja du kanske kör
> försiktigt men gör alla andra det?

På vilket sätt har antisladd med hur andra kör?

Fältprästen skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Problemet säkerhetsmässigt med gamla bilar
> är
> > avsaknad eller dålig antisladd. Antisladd
> räddat
> > mer liv än bilbälten idag. Ja du kanske kör
> > försiktigt men gör alla andra det?
>
> På vilket sätt har antisladd med hur andra kör?

Att anti-vadsomhelst räddat mer liv än bilbälten gjort genom åren skulle jag vilja ha källa på, annars avfärdar jag det som nys.

Senast ändrad:
Tjena!

Gjorde ett stavfel. Det skulle stå "antisladd räddar mer liv än bilbälten idag". Självklart har bilbälten räddat mer liv genom historien.
Jag fick höra detta under min utbildning när vi hade besök av transportstyrelsen. Enligt TS så är antisladd en stor faktor i minskad olycksstatistik.

Fältprästen: När du möter en bil som får sladd i snömodden, tack vare brist på antisladd, i en kurva så spelar det roll.
Jag litar inte ett skit på hur andra kör i trafiken, och även om dom kanske kör bra så är det alldeles för många bilar på vägarna som är i uselt skick. Dåliga däck, billiga däck, vinterdäck på sommaren, dåliga bromsar, kassa spindelleder och styrleder m.m. Det värsta är att många inte förstår allvaret i att köra runt med dessa brister.

Kneecap skrev:
> Det värsta är
> att många inte förstår allvaret i att köra
> runt med dessa brister.

Jo vi har allt en underlig kultur kring bilar och bilkörande. Det är fortfarande helt OK att sitta i fikarummet och skryta med hur man lurat bilbesiktningen och hur fort man kört.

För egen del *hoppas* jag att bilbesiktningen hittar de farliga fel min bil har om den har några. Alternativet är *mycket* otrevligare.

/Martin

MartinRF skrev:
> För egen del *hoppas* jag att bilbesiktningen
> hittar de farliga fel min bil har om den har
> några. Alternativet är *mycket* otrevligare.
>
> /Martin

+1

Senast jag var där påpekade jag själv att jag hört men inte lyckats känna eller hitta ett glapp i framvagnen. Han ryckte och rev en stund och sedan hittade han felet. Inget kritiskt men skönt att kunna fixa innan det blev något allvarligt. Kraven för att komma igenom är ju inte direkt jättehöga de heller. Jag tyckte själv att mina bromsar var rätt kassa vid senaste besiktningen för att de högg lite men på pappret tog de hur bra som helst. Alla skivor och belägg är bytta ändå för att göra mig glad, det kostade inte många kronor.

Men jag ställer mig också frågande till påståendet om antisladd. Det är väl inte ens standard i många nya bilar, eller har det EU-kravet kickat in än? Det måste vara en hyfsad andel av bilparken som fortfarande saknar det. Sen är såklart alla förbättringar bra. Så gäller det att skilja på utfallet av olyckor och hur många olyckor som förhindras. Det senare är jäkligt svårt att säga med precision eftersom de av förklarliga skäl inte rapporteras.

Iofs tror jag att vissa skulle må bra av att känna att bilen toksläppte ibland så att de fattar att det är halt...

Kneecap skrev:
> Fältprästen: När du möter en bil som får
> sladd i snömodden, tack vare brist på antisladd,
> i en kurva så spelar det roll.

Så då behöver jag inte antisladd eftersom jag kör försiktigt och inte får sladd. Jag kan inte göra något åt den mötande bilen ändå.

Antisladd kanske fungerar när farten är tillräckligt låg, men går det för fort i en kurva och det är halt så kommer bilen inte hålla sig kvar där det är tänkt, krass fysik.

Fältprästen skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Fältprästen: När du möter en bil som får
> > sladd i snömodden, tack vare brist på
> antisladd,
> > i en kurva så spelar det roll.
>
> Så då behöver jag inte antisladd eftersom jag
> kör försiktigt och inte får sladd. Jag kan inte
> göra något åt den mötande bilen ändå.
>
> Antisladd kanske fungerar när farten är
> tillräckligt låg, men går det för fort i en
> kurva och det är halt så kommer bilen inte
> hålla sig kvar där det är tänkt, krass fysik.

Tjena!

Ok.. Jag vill se dig göra en undanmanöver lika bra med en bil som inte har antisladd som en med. Klarar du det så tillhör du antagligen sverigeeliten inom rally eller stcc.

Antisladd fungerar i höga farter också. Jag har själv erfarenhet av vattenplaning i 140km/h, bakvagnssläpp i över 100km/h m.m
Vattenplaningen skedde på allmän väg och borde inte ha skett från början, föraren var ung och oerfaren. Jag satt bredvid och koncentrerade mig på telefonen. Kände bilen plana för att sedan rycka till och reda ut situationen.
Bakvagnssläpp eller framvagnssläpp har jag själv provocerat fram under kontrollerade former på sjö/havsisar. En bra antisladd hanterar det väldigt snabbt och smidigt.
Antisladd är mycket mer effektivt än vad man i allmänhet tror. Men samtidigt finns det fler faktorer, alla jävla skräpdäck folk kör med är en stor risk i trafiken. Vinterdäck på sommaren som lättare gör att bilen får släpp, tyska vinterdäck på vintern som är rent livsfarliga på svenska vintervägar m.m. För att inte tala om alla som kör med alldeles för lågt däcksmönster.

Självklart ska man anpassa fart och körstil efter väglag oavsett vilka säkerhetssystem bilen har, men fortfarande har man massa spån till medtrafikanter som inte gör det.

Fältprästen skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Fältprästen: När du möter en bil som får
> > sladd i snömodden, tack vare brist på
> antisladd,
> > i en kurva så spelar det roll.
>
> Så då behöver jag inte antisladd eftersom jag
> kör försiktigt och inte får sladd. Jag kan inte
> göra något åt den mötande bilen ändå.
>
> Antisladd kanske fungerar när farten är
> tillräckligt låg, men går det för fort i en
> kurva och det är halt så kommer bilen inte
> hålla sig kvar där det är tänkt, krass fysik.
Det är inte meningen att antisladd ska rädda en ur alla situationer. Det gör den inte. Men den ska hjälpa föraren att kanske klara av en riktigt knivig situation även i hög fart, att ge föraren en chans i alla fall, och i många fall gör den det.

Jag har själv fått plötslig bakvagnskast på regnblöt motorväg i en ny dyr bil och den räddade i alla fall mig. Utan den hade jag mulat bilen, helt garanterat. Jag var aktiv passagerare, om ni förstår hur jag menar. Jag gjorde vad jag kunde, men kände direkt att det inte kommer att räcka, och helt plötsligt gick biljäveln rakt igen. Jag höll på med att häva första sladden och fatta vad som höll på att hända, när den redan hade fixat retursladden. Så snabbt går det.

Men man kan fortfarande inte bara släppa ratten o dåna på som Björn Waldegård. Det är bara ett hjälpmedel när det går åt pipsvängen, men ett obestridligt bra sådant.

Somliga förare tycker att de är bättre förare än att de skulle behöva dylikt trams, dessa förare kör nog fortfarande 30 år gamla Volvo 240 utan ABS eller ens styrservo, på vintern med 20 år gamla dubbdäck, och det enbart för att de måste enligt lag. De har klarat av det i alla år utan fadäser, så att föreslå en sådan person ett elektriskt hjälpmedel är i paritet med att erbjuda kastrering.

Väghållningsmässigt är 740/940 en katastrof för de flesta förare, men chansen att överleva en olycka är fortfarande okej (sist jag kollade Folksam-statistiken). Den har en svaghet, vilket varit känt sedan 80-talet: kollision med halva fronten. Det är ju vad som visas ovan.

Jag tror ingen menade att antisladdsystem är något dåligt. Bara att det låter otroligt att det sparar fler liv än bälten. Även utan aktiv säkerhet som förebygger olyckor så har det ju hänt en hel del vad gäller chansen att faktiskt överleva en olycka. En överväldigande majoritet av de som råkar ut för en olycka blir bara skadade. Så bra hade det knappast slutat utan bältet ens i en modern bil.

Tjena!

Jag kan inte på något sätt garantera att det stämmer. Rent krasst känns det svårt att bevisa. Jag vidarebefordrar bara vad jag har hört. Iofs har transportstyrelsen fel i en hel del annat, eller rättare sagt ingen kontakt med verkligheten.

Vi kan väl vara överens om att antisladd räddat många bilar från skroten och gå vidare. :)

Volvo 240/740/940 är en tufft byggd bil som klarar mycket stryk. Däremot är den totalt livsfarlig för alla andra, t.ee. cyklister. Särsklit med lika gamla vinterdäck...

Prästbol skrev:
> Strikt ekonomiskt är det bäst att köra vidare
> och betala småreparationerna. Skrota den när
> något dyrt går sönder och med den bilen och det
> miltalet kan det mycket väl dröja tio år innan
> det händer. Honda och Toyota är det närmaste en
> evighetsmaskin man kan komma.
>
> Största och i stort sett enda fienden är rosten
> och är den i det närmaste rostfri skulle jag
> kostat på en seriös rostskyddsbehandling så är
> den fienden borta hela tekniska livslängden.
> Alternativt billig oljesprutning varje eller
> varannat år,
>
> Att byta till något som är äldre än 5-6 år
> är ingen idé.

Håller med. Vänta på storsmällen och ta ställning till den när den kommer (för den kommer nog förr eller senare).

Kör själv med en 00:a och skulle inte byta ens om jag hade råd. Skyddar den mot rost genom varmgarage och tycker definitivt att det minskat problemen även om en del påstår motsatsen med argumentet att saltslask smälter i garaget.

Hm, undrar när JAG ska byta bil.
82'a, bakhjulsdriven utan antisladd/spinn naturligtvis, över 30år så inget krav på vinterdäck. (Bäst att säga att jag inte kör på vintern, men jag har vinterdäck om det skulle bli aktuellt)
Krocksäkerhet, vad sa du sa du?
Skattebefriad, försäkringskostnad 2000kr/år.

Det blir ju iaf inte billigare med en annan bil....

eketjall skrev:
> johan44 skrev:
> -----
> > Audi, ett wiresystem som drog tillbaka ratten
> vid
> > krock, eller? :)
> >
> > eketjall skrev:
> >
>
> > -----
> > > JLarsson skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Nån som kommer ihåg SIPS?
> > >
> > > Eller Procon-ten?
>
> Japp, och spände bältena också om jag inte mins
> fel.

Eller varför inte Suzukis nya säkerhetstänkande. Bromsar du tillräckligt hårt så drar den undan bromspedalen och slutar bromsa åt dig. Episk feature.

http://www.bbc.com/news/business-31093206

Tillbaka
Topp