[OT] Geologens segelbåtstråd, NU med "RR"!

geologen

Aktiv medlem
Vår lilla segelbåt är hyfsat bra, men det finns en del saker på den som vi ägare vill ändra på. Bland annat göra ett nytt roder för att fästa på akterspegeln (det nuvarande är taskigt monterat på skädda långt fram under båten, så roderverkan är bedrövligt dålig).

Infästningen för rodret vill jag göra rejäl. En platta på insidan akterspegeln och en utanpå, där roderinfästningen också ska sitta fast. Ihopskruvat och tätat med lämpligt tätningsmedel/fogmassa för ändamålet. Plattorna behöver vara rätt stora för att fördela krafterna bra över en större yta.

Nästa problem är att akterstaget behöver delas, eftersom rorkulten blir svår att svepa annars... Här tänker jag mig två stålplattor på insidan skrovet längst akterut, för att fördela krafterna, och sen öglor till ovansidan för att fästa en delat akterstag (lite som ett uppånervänt Y, eller för den delen lite likt bromsvajerarrangemanget för canti-bromsar). Fästena hamnar i så fall alldeles intill förtöjningsknaparna akterut, så där är det redan byggt för att hålla bra.

Storskotet är tyvärr också i vägen för rorkulten, så här tänker jag mig att göra en skotskena som är fäst alldeles bakom sittbrunnens bakkant, och som är upphöjd ca 20-25 cm, för att skapa utrymme för rorkulten under. Den behöver vara rätt stark, för att stå emot kraften från storseglet. Den nuvarande skenan är inte våldsamt krallig (öglan som undre skotblocket är fäst i är i stål och ca 4 mm i diameter för att ge en uppfattning om vad det ska hålla för), så vi snackar inte monsterkrafter, men hellre för biffigt än för klent. Storseglet är ca 9-10 m^2 och skotet är fäst i änden av bommen. Så det som behövs är en båge som består av två vertikala rör/delar i ändarna, ca 20 cm långa och med nån form av cirkulär fästplatta med skruvhål nertill. Sen en tvärgående balk/rör på dryga metern. Där den i mitten ska hålla för maximal kraft från skotet riktad rakt uppåt.

Vad kostar lösa plåtar i lämplig typ av rostfritt stål. Fyrkantsrör antar jag är enklast att bygga skenan av? Är det kanske allra enklast att skippa svetsning och i stället skära till triangulära förstärkningsplåtar på sidorna och skruva ihop? Jag har ju ingen svetsmöjlighet själv, och försöker få till detta så billigt som möjligt.

Akterspegelfästet för rodret behöver nog svetsas, och det ordentligt. Jag föreställer mig en plåt, ca 20x30 cm (tjocklek osäker) med två biffiga utstickare med två uppåtriktade stavar. Matchande rör byggs in i rodret, så det träs på och låses fast med sprintar.

Senast ändrad:
Är det en mindre båt typ 5-6m duger rejälare jollegrejer fint

det finns färdiga beslag till rodret

http://www.baths.se/sv/beslag/vad-som-helst/roderbeslag/?offset[59564572]=32

lasten på akterstaget är inte speciellt stora så gör en genomföring vid knapen som används till förtöjningen en stor rund bricka borde funka fin på baksidan det finns också speciella U-bultar du kan använda. Vill du förstärka skrovet funkar en 3-5mm aluplåt bra använd Sikaflex som lim mot GRPn måla aluminiumen annars kan den oxidera

Om du flyttar bak rodret så ändrar du balansen radikalt i båten. Du kommer få en båt som blir väldigt fallgirig om du inte gör motsvarande förflyttning av segytans tryckcentrum.

Nu vet jag inte hur bevandrad du är i fallgiriga båtar men en båt som faller av när man släpper rodret är ungefär lika önskvärt som att ha en cykel där en pinne far in i framhjulet när du släpper styret. =D

Tack för tipset! Hade svårt att hitta färdiga roderdelar.
Båten är 6.3 m (en Marieholm Seacat), 900 kg, och är inte väldigt mycket större än en 606:a i rigg och skrov. Och den har ju utanpåliggande roder.

Jag ska passa på att göra akterstaget lättjusterat när jag ändå riggar om det. Just nu måste det skruvas med nåt som liknar en vantskruv, och det är inte smidigt alls. Jag tänkte göra en lösning med några block och ett skotlås i stället.

Dessutom vill jag göra skotskenan lättjusterbar, så det är det andra skälet till att jag vill göra om det (utöver att få plats med rorkulten). Den nuvarande lösningen innebär att man måste skruva loss stoppskruvar i skenan för att låsa skotet i sidled. Jag vill gärna kunna flytta skotet upp i vind i vissa lägen, men det orkar jag inte göra med en hand (den andra behöver ju vara fri för att skruva den där lilla stoppskruven).

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du flyttar bak rodret så ändrar du balansen
> radikalt i båten. Du kommer få en båt som blir
> väldigt fallgirig om du inte gör motsvarande
> förflyttning av segytans tryckcentrum.
>
> Nu vet jag inte hur bevandrad du är i fallgiriga
> båtar men en båt som faller av när man släpper
> rodret är ungefär lika önskvärt som att ha en
> cykel där en pinne far in i framhjulet när du
> släpper styret. =D

Jag förstår vad du menar, men rodret har ju inte med det att göra i sig. Bara när båten är balanserad för det blir fallgirigheten större.

Problemet nu är att båten nu är dåligt balanserad även när den är trimmad bra. Att segla med enbart försegel är omöjligt, t ex. Det går nätt och jämnt att peka fören upp till 90 grader från vinden, och avdriften är grotesk.
Att segla med enbart storen är däremot mycket bekvämt och båten är välbalanserad och lättmanövrerad.
Med stor och försegel klarar rodret knappt av att balansera båten om det brallar i. Det är för förligt monterat och för litet. Att flytta bak ger större moment för att balansera upp förseglet. Med ett större roder, längre bak, kommer det att gå att styra "genom" seglens kraft, i stället för som nu, att ibland inte kunna motverka seglens vilja. Att t ex inte kunna gå upp mot vinden på hård bidevindsegling är inte trevligt. Eller att inte kunna slå i hård vind, för att rodret inte orkar trycka tillräckligt. Kvar blir då alternativet att gippa, vilket inte är så jävla kul när det blåser mycket. Nej, ett bättre roder i aktern kommer att göra båten mycket säkrare och mer kontrollerbar.

Väldigt många långkölade båtar är grymt lovgiriga att montera rodret på akterspegeln är nog bara en förbättring. Man kan också trimma riggen akteröver. En Seacat är grymt överdimensionerad det räcker nog om du använder stora brickor

geologen skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du flyttar bak rodret så ändrar du
> balansen
> > radikalt i båten. Du kommer få en båt som
> blir
> > väldigt fallgirig om du inte gör motsvarande
> > förflyttning av segytans tryckcentrum.
> >
> > Nu vet jag inte hur bevandrad du är i
> fallgiriga
> > båtar men en båt som faller av när man
> släpper
> > rodret är ungefär lika önskvärt som att ha
> en
> > cykel där en pinne far in i framhjulet när du
> > släpper styret. =D
>
> Jag förstår vad du menar, men rodret har ju inte
> med det att göra i sig.

Fel. Det har det i allra högsta grad. Det är en viktig del av planet under vattnet och dess position bidrar stark till var tryckcentrum hamnar. Om det inte är balanserat med segelytans tryckcentrum så uppstår en vridande kraft i båten.

> Bara när båten är
> balanserad för det blir fallgirigheten större.
>
> Problemet nu är att båten nu är dåligt
> balanserad även när den är trimmad bra. Att
> segla med enbart försegel är omöjligt, t ex.
> Det går nätt och jämnt att peka fören upp till
> 90 grader från vinden, och avdriften är
> grotesk.
> Att segla med enbart storen är däremot mycket
> bekvämt och båten är välbalanserad och
> lättmanövrerad.

Båten är alltså redan nu fallgirig. Att flytta bak rodret kommer bara förvärra problemet.

> Med stor och försegel klarar rodret knappt av att
> balansera båten om det brallar i. Det är för
> förligt monterat och för litet. Att flytta bak
> ger större moment för att balansera upp
> förseglet. Med ett större roder, längre bak,
> kommer det att gå att styra "genom" seglens
> kraft, i stället för som nu, att ibland inte
> kunna motverka seglens vilja. Att t ex inte kunna
> gå upp mot vinden på hård bidevindsegling är
> inte trevligt. Eller att inte kunna slå i hård
> vind, för att rodret inte orkar trycka
> tillräckligt. Kvar blir då alternativet att
> gippa, vilket inte är så jävla kul när det
> blåser mycket. Nej, ett bättre roder i aktern
> kommer att göra båten mycket säkrare och mer
> kontrollerbar.

Delvis rätt. Du får mycket bättre roderverkan med ett akterligt roder men du flyttar samtidigt bak tryckcentrum, vilket som jag tidigare påpekade ökar på fallgirigheten.

Seglar du mycket i grov sjö så kan aktermonterat roder dessutom ge upphov till riktiga skräckupplevelser i och med att de tappar greppet när de lyfts upp ur vattnet. I ditt fall kommer det innebär att båten faller av nått inåt h..e om du tappar greppet med rodret. Vilket i sin tur leder till ökad exponering av segelytan tvärs vinden vilket med stor sannolikhet resulterar i att båten kapsejsar.

Något som också påverkar balansen väldigt mycket är seglens form och skick. I ett gammalt och uttöjt försegel så hamnar buken ofelbart för långt bak och med för stort djup. Det resulterar i att kraften riktas i sidled istället för framåt vilket ger ett stort bidrag till fallgirigheten. En enkel panellayout gör dessutom att buken flyttas ännu längre bak i en stark vindby. Så, om du har gamla uttöjda dacronsegel så är det hög tid att byta till något som driver båten framåt istället för i sidled!

Visst vill vi ha nya segel, men det är ljusår utanför vår budget, och kommer bara att marginellt förbättra detta.

Och jag hävdar fortfarande att det är seglens balans, nästan helt och hållet, som ger fallgirigheten. Bättre roderverkan kommer att ge bättre kontroll och därmed förbättra möjligheten att korrigera för det. Det är exakt samma situation som för flygplan, fast i sidled i stället för i höjdled. Om nosen vill falla kan man antingen flytta fram vingarna i förhållande till tyngdpunkten, eller öka roderverkan baktill. Samma sak, olika applikationer.
Att rodret är underdimensionerat är dessutom ett problem även i andra lägen, när seglen inte är med i bilden alls.

Rodret kommer inte att gå upp ur vattnet. Det ska bli stort nog, och placerat, för att eliminera det problemet. Tro mig, jag har koll på geometrin.

konstruktören skrev:
> Väldigt många långkölade båtar är grymt
> lovgiriga
> ...

Ja, det är lite märkligt att geologen beskriver båten som lovgirig.

Jag tror mer och mer på att boven i dramat är gamla uttöjda segel.

s skrev:
> konstruktören skrev:
> -----
> > Väldigt många långkölade båtar är grymt
> > lovgiriga
> > ...
>
> Ja, det är lite märkligt att geologen beskriver
> båten som lovgirig.

Båten är inte långkölad utan fenkölad, och jag beskriver den som fallgirig, inte lovgirig. Vad har ni läst för inlägg egentligen???

Hasse#7 skrev:
> Jag måste säga att det är sjukt spännande att
> vänta på nya inlägg här.

+1

Fattar inte ens hälften. Segla verkar komplicerat...

geologen skrev:
> s skrev:
> -----
> > konstruktören skrev:
> >
>
> > -----
> > > Väldigt många långkölade båtar är grymt
> > > lovgiriga
> > > ...
> >
> > Ja, det är lite märkligt att geologen
> beskriver
> > båten som lovgirig.
>
> Båten är inte långkölad utan fenkölad, och
> jag beskriver den som fallgirig, inte lovgirig.
> Vad har ni läst för inlägg egentligen???

Oj!

Jag menade såklart fallgirig.

geologen skrev:
> Visst vill vi ha nya segel, men det är ljusår
> utanför vår budget, och kommer bara att
> marginellt förbättra detta.

Du har fel, kort och gott. Ett nytt proffsigt designat segel kommer göra mer nytta än vilken annan åtgärd som helst på båten. Horisontella våder är knappt på samma skala som ett triradiellt skuret segel.

> Och jag hävdar fortfarande att det är seglens
> balans, nästan helt och hållet, som ger
> fallgirigheten.

Jao, fast det är inte bara kvadratmetrarnas tryckpunkt som avgör här utan även seglets tredimensionella form som avgör om kraften riktas framåt eller i sidled. En statisk modell av segel och undervattensplan ger inte all info!

> Bättre roderverkan kommer att ge
> bättre kontroll och därmed förbättra
> möjligheten att korrigera för det. Det är exakt
> samma situation som för flygplan, fast i sidled i
> stället för i höjdled. Om nosen vill falla kan
> man antingen flytta fram vingarna i förhållande
> till tyngdpunkten, eller öka roderverkan baktill.

Fast det innebär ju att du tvingas köra med vinkel på rodret för att kompensera. Det leder till lägre fart och ökad avdrift.

> Samma sak, olika applikationer.
> Att rodret är underdimensionerat är dessutom ett
> problem även i andra lägen, när seglen inte är
> med i bilden alls.

Fljuttiga roder är ett h..e =)

> Rodret kommer inte att gå upp ur vattnet. Det ska
> bli stort nog,

Bra. Djupet är det viktiga.

> och placerat, för att eliminera
> det problemet. Tro mig, jag har koll på
> geometrin.

Tro mig, fila bort död hud från fötterna är det jag är sämst på och vi vet ju vilket fenomenalt resultat det hade. ;-)

Hasse#7 skrev:
> Jag måste säga att det är sjukt spännande att vänta på nya inlägg här.

Sitt i båten!

s skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Visst vill vi ha nya segel, men det är ljusår
> > utanför vår budget, och kommer bara att
> > marginellt förbättra detta.
>
> Du har fel, kort och gott. Ett nytt proffsigt
> designat segel kommer göra mer nytta än vilken
> annan åtgärd som helst på båten. Horisontella
> våder är knappt på samma skala som ett
> triradiellt skuret segel.

Nja, "detta" är främst rodrets ineffektivitet. Visst kommer båten att segla bättre med nya segel, men det löser inte problemet med att rodret inte funkar som det är nu.

> > Och jag hävdar fortfarande att det är seglens
> > balans, nästan helt och hållet, som ger
> > fallgirigheten.
>
> Jao, fast det är inte bara kvadratmetrarnas
> tryckpunkt som avgör här utan även seglets
> tredimensionella form som avgör om kraften riktas
> framåt eller i sidled. En statisk modell av segel
> och undervattensplan ger inte all info!

Absolut.

> > Bättre roderverkan kommer att ge
> > bättre kontroll och därmed förbättra
> > möjligheten att korrigera för det. Det är
> exakt
> > samma situation som för flygplan, fast i sidled
> i
> > stället för i höjdled. Om nosen vill falla
> kan
> > man antingen flytta fram vingarna i
> förhållande
> > till tyngdpunkten, eller öka roderverkan
> baktill.
>
> Fast det innebär ju att du tvingas köra med
> vinkel på rodret för att kompensera. Det leder
> till lägre fart och ökad avdrift.

Jag vet, men det är en smäll vi är beredda att ta. Hellre lägre fart och ökad avdrift än sämre kontroll. Det är inget fartvidunder ändå. Och det är inte för farten vi seglar.

geologen skrev:
> s skrev:
> > geologen skrev:
> > > Visst vill vi ha nya segel, men det är
> > > ljusår
> > > utanför vår budget, och kommer bara att
> > > marginellt förbättra detta.
> >
> > Du har fel, kort och gott. Ett nytt proffsigt
> > designat segel kommer göra mer nytta än vilken
> > annan åtgärd som helst på båten. Horisontella
> > våder är knappt på samma skala som ett
> > triradiellt skuret segel.
>
> Nja, "detta" är främst rodrets ineffektivitet.
> Visst kommer båten att segla bättre med nya
> segel, men det löser inte problemet med att
> rodret inte funkar som det är nu.

Nu har jag förvisso inte sett just dina segel men min magkänsla efter att ha seglat ett antal familjepråmar är att man i regel inte är medveten om hur slita de egna seglen verkligen är och hur de påverkar seglingsupplevelsen. "De fungerade ju bra förra säsongen så varför inte denna?"

> > > Och jag hävdar fortfarande att det är seglens
> > > balans, nästan helt och hållet, som ger
> > > fallgirigheten.
> >
> > Jao, fast det är inte bara kvadratmetrarnas
> > tryckpunkt som avgör här utan även seglets
> > tredimensionella form som avgör om kraften riktas
> > framåt eller i sidled. En statisk modell av segel
> > och undervattensplan ger inte all info!
>
> Absolut.
>
> > > Bättre roderverkan kommer att ge
> > > bättre kontroll och därmed förbättra
> > > möjligheten att korrigera för det. Det är exakt
> > > samma situation som för flygplan, fast i sidled i
> > > stället för i höjdled. Om nosen vill falla kan
> > > man antingen flytta fram vingarna i förhållande
> > > till tyngdpunkten, eller öka roderverkanbaktill.
> >
> > Fast det innebär ju att du tvingas köra med
> > vinkel på rodret för att kompensera. Det leder
> > till lägre fart och ökad avdrift.
>
> Jag vet, men det är en smäll vi är beredda att
> ta. Hellre lägre fart och ökad avdrift än
> sämre kontroll. Det är inget fartvidunder
> ändå. Och det är inte för farten vi seglar.

Mmm, fast en balanspunkt som bygger på roderutslag innebär ju att du redan förbrukat en del av styrkapitalet. Du har bara en begränsad vinkel du kan nyttja innan rodret kaviterar och tappar effektivitet.

Marieholm Seacat: Det verkar rimligare att köpa en annan båt än att lägga ner mer kronor på en gammal Seacat. På blocket ligger priser på en Seacat ca 6000-13000kr. Den ombyggnaden du beskriver kommer nog snabbt upp i ett antal tusenlappar om det skall göras riktigt.

Billigaste är ändå att gilla läget och njuta av båten som den är.

Med masten upprätt kan många båtar bli fallgiriga på kryss. För att ge mer roderkänsla kan du luta masten. Många seglar med ca 1.5 m mastlut, mätt från mastfoten till en linje lodrätt från masttoppen.

Mastlutningen ska ställas in så att båten på dikt bidevind, med korrekt sytt och trimmat storsegel, seglas med en lätt lovgirighet i mellanvind.

Senast ändrad:
Berne skrev:
> Med masten upprätt kan många båtar bli
> fallgiriga på kryss. För att ge mer roderkänsla
> kan du luta masten. Många seglar med ca 1.5 m
> mastlut, mätt från mastfoten till en linje
> lodrätt från masttoppen.
>
> Mastlutningen ska ställas in så att båten på
> dikt bidevind, med korrekt sytt och trimmat
> storsegel, seglas med en lätt lovgirighet i
> mellanvind.

Jag häpnar men ifrågasätter ingenting.

Byta båt är inte aktuellt. Nya segel är inte aktuellt. Roder på akterspegeln är det som gäller. Så kan vi släppa den delen av diskussionen.

Jag är fullt medveten om att seglen är urblåsta. Inga illusioner på den fronten. Men alldeles oavsett seglens skick så är originalrodret kasst.

Och som svar till Konstruktören ang att ta fart innan slag. Jodå, men rodret är så svagt att den fart båten har (5-6 kn i 9-11 m/s) hinner försvinna nästan helt innan fören nått vindens riktning. Och i samma stund försvinner roderverkan helt och vart båten tar vägen i nästa ögonblick är helt slumpartat.

Berne skrev:
> Med masten upprätt kan många båtar bli
> fallgiriga på kryss. För att ge mer roderkänsla
> kan du luta masten. Många seglar med ca 1.5 m
> mastlut, mätt från mastfoten till en linje
> lodrätt från masttoppen.

Jodå, kanske med 20 m mast. Men vår mast är ca 7 m från foten. 1.5 m bakåtlutning skulle nog placera bomänden i durken...

Huruvida rodret är underdimensionerat på din båt vet jag inget om. Tipsen om att luta bak masten är helt rätt, om inte vantskuven till förstaget räcker till så kan man enkelt förlänga det med en eller ett par toggles. Kolla även förstagsspänningen, för löst förstag i hårdvind=sagg=bukigt försegel

Miss Lycka skrev:
> Bygg ett vikingaskepp istället. De ingjuter
> skräck i pöbeln.

Eller en galär. Rodd är asbra träning och segelegenskaperna är underordnade. Dessutom kan man ramma alla som kommer med trolliga kommentarer och det är helt ok att dricka vin, dock endast från amforor.

Jag vill ha en roddbåt i Gbg. En sjövärdig, rejäl sak med höga bord och snipskrov. 3 m lång vore lagom. Men det går inte att lösa med båtplats så det får vara.

Jag vill ha en båt, inte ett tävlingsredskap. Snipskrov och höga fribord, skrev jag ju. Den där ser ut som en segeljolle som tappat masten. Blött, blött, blött!!!

Lite som denna, fast 2/3 så lång, dock lika hög.

dscf0039.jpg

geologen skrev:
> Detta blev precis ett ickeproblem. Det blev en ny
> båt i stället.

Jag kan nästan inget om segling, men efter att ha följt denna tråd med intresse så verkar det som den bästa lösningen.
Grattis till nya båten. Hoppas att den styr bra.

geologen skrev:
> Detta blev precis ett ickeproblem. Det blev en ny
> båt i stället.

Grattis! Vad blev det?

Miss Lycka skrev:
> En alldeles egen optimistjolle!

Pessimistjolle?

Tillbaka
Topp