[OT] Geologens segelbåtstråd, NU med "RR"!

geologen sa:
Kort nautisk ordlista för tråden, med fokus på segelbåtar.

• För: den främre delen av båten, oftast spetsig eller avrundad.
• Akter: den bakre delen av båten, oftast platt och tvär, men ibland spetsig eller avrundad.
• Akterspegel: ytan bakåt på aktern, ibland lutande framåt, ibland vertikal, ibland lutande bakåt, ibland öppen.
• Ruff: "insidan" av båten, där man kan vistas.
• Durk: "golvet" i båten.
• Däck: samlingsbegrepp för den grovt räknat horisontella överytan på båten.
• Fördäck: den del av däcket som är framför masten.
• Sittbrunn: den del, oftast bakom ruffen, där man sitter och styr båten, och där många av kontrollinorna för seglen finns.
• Köl: på långkölade båtar mest en smalare fördjupning av skrovet i övrigt, ofta längs med stor del av båtens längd, vanligtvis med roderblad i bakkant av kölen. På fenkölade båtar är kölen mer som en flygplansvinge som går rakt ner och är mycket kortare i längsled, men i stället inte sällan djupare. En del fenkölar har också en bulb, som är en strömlinjeformad extravikt längst ner, för att öka båtens rätande moment (den motkraft mot lutningen som segel och vind ger). Kölar är gjorda i bly eller järn för det mesta. Mer exotiska båtar kan ha andra material, och några har haft uran-238! Kölen ska både motverka krängning och ge "lyftkraft" mot vindriktningen vid segling högt mot vinden. Mindre segelbåtar (främst jollar) kan ha centerbord, och en del större båtar kan ha en fällbar eller lyftbar köl så de kan gå på grundare vatten i vissa lägen.
• Roder: ett blad i bakkant av en köl, eller en roderfena ("skädda"), eller ett fritt hängande blad under aktern eller på akterspegeln. Används för att styra båten och delvis också för att motverka avdrift.
• Rorkult: den pinne som man håller i och kontrollerar rodret med, på båtar där rodret inte är kopplat till en ratt.

• Bidevind: en relativ vindriktning i förhållande till båten, snett framifrån.
• Halvvind: en relativ vindriktning i förhållande till båten, ungefär rakt från sidan.
• Slör: en relativ vindriktning i förhållande till båten, snett bakifrån.
• Läns: en relativ vindriktning i förhållande till båten, mer eller mindre rakt bakifrån.
• Undanvind: ett samlingsbegrepp för slör och läns.
• Gå högt i vind: att segla med liten vinkel mot vindens riktning.

• Babord: vänster sida sett i båtens färdriktning (till skillnad från "vänster" som betyder olika beroende på vilket håll man står riktad).
• Styrbord: vänster sida sett i båtens färdriktning.
...........

Nä, nu får det räcka, har fan suttit här i över en timme och knackat... :)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej från en mestadels landkrabba.

Har alltid fått för mig att styrbord är höger i båtens färdriktning, men så är jag inte så bevandrad på sjön...:)

BTW kul att läsa om alla olika termer.

Senast ändrad:
Ja, eller "järnmesanen" som uttrycket var när jag först hörde det. Det var förstås på ett fartyg (T/S Kvartsita) som saknar genua. Iofs har Kvartsita ingen mesan heller som skonare, men den hade åtminstone mesan innan den riggades om från galeas.

Senast ändrad:
Aha! Kul!

Jag var ett par dagar på Kvartsita i början av åttonde klass. Alla på min skola fick komma ut på det, om de ville. Har för mig att vi började i Strömstad, och seglade utomskärs ner till St Kornö, strax utanför Lysekil, och därifrån norrut till Smögen, med en liten omväg söderut först. Jag fick vara radiovakt och sköta radarn under ett pass, och styra under ett annat. Klättra i riggen lockade mig inte, eftersom jag är höjdrädd.

Sittbrunn: den del, oftast bakom ruffen, där man sitter och styr båten, och där många av kontrollinorna för seglen finns.

Icke att förglömma, det är även platsen där man sitter och njuter av mat, dryck och naturen efter dagens seglats. Åtminstone i fint väder. :-)

.
velocipedannons.jpg

Denna fick vi ju gratis. Har ännu inte lagt ut lika mycket på prylar och underhåll som t ex min räser kostade. Inte ens med gennakern inräknad.

Nä, det tillhör nog inte vanligheterna. Vi hade en jäkla tur. Visst, invändigt är båten ingen skönhet, och där finns mycket att göra om man vill få det fint, men utvändigt och seglingsmässigt är den jättebra.

Dominanten? Stickkoj finns, men man får nog vara rätt kort, och inte ett dugg klaustrofobiskt lagd, för att kunna nyttja den. I princip skulle jag klassa den som en båt där en familj med två vuxna och två inte alltför vuxna barn sover bekvämt. Eller fyra vuxna där två inte har några problem med att ligga i närkontakt i förpiken, ty den är trång. Eller enbart tre vuxna, med två i salongen och en i förpiken. Man skulle kunna offra takhöjd och bygga upp sig till en 15-20 cm högre nivå, och då få betydligt mer yta där framme, och få större stuvutrymmen under, men jag orkar då inte lägga massa tid på inredningen i nuläget. Jag har sovit en natt i den hittills, och under hela sommaren tror jag inte mer än max två pers kommer att övernatta samtidigt. Då sover man med fördel i salongen, på var sin sida.

Dominanten i annonsen har legat ute i snart två månader, så om den finns kvar skulle jag tro att prutmånen är betydande.

Jag skulle själv inte vilja ha inombordare. När jag seglar vill jag inte ha nåt drev med propeller släpande i vattnet. Dessutom är en utombordare styrbar, så det blir nästan som att ha bogpropeller. Mycket bekvämt att kunna svänga både roder och motor för att navigera i trånga hamnar, som där vi har båten. Går dessutom att ställa motorn lätt vinklad för att t ex kompensera för avdrift pga vind/vågor, eller för att hålla rakare kurs mot vinden när storseglet ska upp. Det är knepigt som tusan att göra ensam, eftersom seglet måste vinschas sista tredjedelen, och det tar sin lilla tid, allt medan seglet fångar vind och får båten att falla av, öka farten och kränga.

geologen sa:
Dominanten i annonsen har legat ute i snart två månader, så om den finns kvar skulle jag tro att prutmånen är betydande.

Jag skulle själv inte vilja ha inombordare. När jag seglar vill jag inte ha nåt drev med propeller släpande i vattnet. Dessutom är en utombordare styrbar, så det blir nästan som att ha bogpropeller. Mycket bekvämt att kunna svänga både roder och motor för att navigera i trånga hamnar, som där vi har båten. Går dessutom att ställa motorn lätt vinklad för att t ex kompensera för avdrift pga vind/vågor, eller för att hålla rakare kurs mot vinden när storseglet ska upp. Det är knepigt som tusan att göra ensam, eftersom seglet måste vinschas sista tredjedelen, och det tar sin lilla tid, allt medan seglet fångar vind och får båten att falla av, öka farten och kränga.
Du har en poäng att du kan gira tvärare med utombordare, men missar en poäng med innombordare anser jag. Vid grov sjö så står din utombordare sig inget vidare vid manövrering, då är det en enorm fördel att ha proppen djupare. Dessutom så kan du ha en flöjlad propp, så det lilla extra moståndet är försumbart vid segling. Men om du inte planerar några längre seglatser & alltid förtöja i hemma hamn så ser jag din poäng. Dock så om du råkar ut för grov sjö & skall manövrera med din utombordare så kommer du förstå vad jag menar...:-)

Jo, jag vet precis vad som händer. Men den lilla nackdelen tar jag gärna för att få utombordarens alla fördelar. Jag ska inte korsa oceaner med den och ger mig inte ut när prognosen indikerar stor våghöjd. Motorn har faktiskt extra lång rigg och går riktigt djupt. Sörplar luft överraskande sällan vid t ex svall från motorbåtar.

Motståndet från en propeller och drev är verkligen inte försumbart på en så liten båt. Hade det rört sig om en 40-fotare på 8-10 ton hade det varit en annan sak.

Det är din båt & du gör som du själv vill & diskussionen inom- vs utombordare är inte ny...:-) personligen så föredrar jag inombordare alla dagar i veckan, men som sagt det är lite en smaksak samt som du indikerar beroende på storlek på båt också. Dock så drar jag gränsen vid pass 30-fot & inte 40.

Lärde mig segla på en Neptunkryssare & på den hade vi inte ens en utomborade utan vi seglade alltid i hamn..:-) Var lite spännande ibland, men man lärde sig att segla! Sen blev det större båt & då med inombordare.
Njut av sjölivet, jag saknar det varje sommar då jag varit båtlös i +10 år...:-(

Tillägget för att inte ha propeller var väl lika stort som avdraget för att inte ha undanvindssegel och det säger väl tillräckligt.

Det är också ganska skönt att, fram i slutet av september, inte behöva oroa sig för att få linor från hummertinor i propellern eller på drevet. Jag har fått linor på båten två gånger, båda på kölen, och det är bara att svänga lite så lossnar det. Att behöva riskera att dyka under båten för att få loss en lina ur propellern skulle jag aldrig vara bekväm med. Jag badar knappt när det är 20+ i havet, och då bara ett mycket kort och obekvämt dopp.

Shit vad kul det hade fått vara att prova segla, med en riktig segelbåt säger jag. Så nice det måste vara.

marr sa:
Shit vad kul det hade fått vara att prova segla, med en riktig segelbåt säger jag. Så nice det måste vara.

Jag är ingen seglare men jag drömmer mig ofta tillbaka till förra sommarens tur med "Blacken". Riktigt najs när det börjar luta lite och man känner hur vinden ger fart. Lite kul att få veva på någon vev eller hjälpa att ta ner ett segel även om man har noll koll på vad man gör.

Angående inombordare vs utombordare ska man inte negligera kostnads- och arbetsrisken på en gammal inombordare, det kan snabbt bli väldigt dyrt i förhållande till vad båten är värd. Men visst är det bekvämt med en inombordare...

När det gäller utrymme så är även en del moderna större båtar inte särskilt rymliga, ex förpiken. Jag seglade en Dehler 35 under en vecka och det är svårt att sova två vuxna i förpiken, likaså i kabinen bakom salongen - om man inte vill umgås...

Inombordare - bra, men dyrt att byta. Och med tanke på andrahandsvärdet är det inte lönsamt, mao skall man behålla båten om byte sker.

Segel - Code 0 är ett bra segel likt gennaker men utan bom. Seglet hissas upp i ex. spinnakerfallet och krokas fast längst fram. Seglet har en "rulle" likt ett försegel och rullas bekvämt ut. Utmärkt vid halvvind till slöri lägre vindstyrkor, vi seglalde knappt 8 knop i vindar runt 4-5 m/s. Segraren i ÅF Offshore, Gotland Runt; hade en liknande ut ur skärgården, ledde stort förbi Sandhamn. Tyvärr är seglet dock dyrt, tom dyrare än andra segel pga rullen och storleken. Dock snabbt och enkelt.

Longines sa:
När det gäller utrymme så är även en del moderna större båtar inte särskilt rymliga, ex förpiken. Jag seglade en Dehler 35 under en vecka och det är svårt att sova två vuxna i förpiken, likaså i kabinen bakom salongen - om man inte vill umgås...

Inombordare - bra, men dyrt att byta. Och med tanke på andrahandsvärdet är det inte lönsamt, mao skall man behålla båten om byte sker.

Segel - Code 0 är ett bra segel likt gennaker men utan bom. Seglet hissas upp i ex. spinnakerfallet och krokas fast längst fram. Seglet har en "rulle" likt ett försegel och rullas bekvämt ut. Utmärkt vid halvvind till slöri lägre vindstyrkor, vi seglalde knappt 8 knop i vindar runt 4-5 m/s. Segraren i ÅF Offshore, Gotland Runt; hade en liknande ut ur skärgården, ledde stort förbi Sandhamn. Tyvärr är seglet dock dyrt, tom dyrare än andra segel pga rullen och storleken. Dock snabbt och enkelt.
Ursäkta att jag är besserwisser:) men gennaker har heller ingen bom, däremot ofta bogspröt eller peke. mvh

Tillbaka
Topp