[OT] Glöggrecept lalala

[OT] Glöggrecept lalala
nån som vet var man kan få tag på svagdricka redan nu
övriga ingredienser .. no problem ..

images.jpg
?

Senast ändrad:
[OT] Glöggrecept lalala
Fan va glad jag blev att den här tråden dök upp nu.. Blir till att sätta glögg till helgen!
Men druvjos som det snackas om, vad är det?

[OT] Glöggrecept lalala
Druvjuice.jpg

är detta användbart tro?
men det verkar vara gjort av äpplen?

crust skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan va glad jag blev att den här tråden dök upp
> nu.. Blir till att sätta glögg till helgen!
> Men druvjos som det snackas om, vad är det?

[OT] Glöggrecept lalala
Ska eventuellt sätta till helgen. Funderar på att använda det klassiska dunderglöggsreceptet:

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst, 50 g
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)
2,5 kilo socker

Fast köra med lite mindre svagdricka och ta i lite druvjuice istället. Vad tror ni:
- Ska man blanda till en liter färdig juice och slå i, eller ska man bara slå koncentratet direkt?
- Om ska byta bakjästen mot starkvinsjäst, hur mycket ska man då ha? Och hur svårt är det att få tag på starkvinsjäst?
- Menar de två paket russin på 500 g/styck, eller två paket på totalt 500 g?
- Byta ut endel av russinen mot aprikos lät ju fint... 50/50?

[OT] Glöggrecept lalala
ol__ skrev:
> Ska eventuellt sätta till helgen. Funderar på
> att använda det klassiska dunderglöggsreceptet:
>
> 5 liter svagdricka
> 5 skivade råa potatisar
> 1 paket bakjäst, 50 g
> 1 påse nejlikor
> 1 påse kardemummakärnor
> 1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
> 1 kanelstång
> 1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)
> 2,5 kilo socker
>
> Fast köra med lite mindre svagdricka och ta i
> lite druvjuice istället. Vad tror ni:
> - Ska man blanda till en liter färdig juice och
> slå i, eller ska man bara slå koncentratet
> direkt?
> - Om ska byta bakjästen mot starkvinsjäst, hur
> mycket ska man då ha? Och hur svårt är det att
> få tag på starkvinsjäst?
> - Menar de två paket russin på 500 g/styck,
> eller två paket på totalt 500 g?
> - Byta ut endel av russinen mot aprikos lät ju
> fint... 50/50?

Vart kan man få tag på svagdricka nu?
Blanda en liter färdig juice blir bäst skulle jag tro
Brukar stå på förpackningen hur mycket som behövs, turbojäst finns
http://www.vinshoppen.se/hembryggning/jast/turbojast.html?gclid=CKH_jsSY5rkCFeR2cAodyFMA4Q
Två paket russin a 500G ett kilo alltså

Lycka till

[OT] Glöggrecept lalala
Tappade mina på flaskor i morse. Inte så nöjd med smaken, lite vass på något vis... men det var ju trots allt första gången. Kanske det hinner bli lite bättre fram till jul.

[OT] Glöggrecept lalala
Vi satte vår för två veckor sedan, ungefär samma recept som dunderglöggen, utelämnar potatisen dock.
4kg socker till 10 liter samt extra jäst.
Russin, nejlikor, kademummakärnor, ingefära, kanelstång osv till kryddning.
Kommer köra med isinglass klarningsmedel, och sedan ska den tappas på flaska för att lagras till nästa år. Några flaskor kommer nog förbrukas redan i år dock :)

MvH P

[OT] Glöggrecept lalala
Jag är svag för den (nästan?) helt alkoholfria glöggen Blossa, och köper gärna hem en flaska eller ett par var gång jag är och handlar i juletid. Jag antar att det mest är glorifierad saft, och hållbarheten på de där grejerna är kanske inte lika bra som den för jästa varor, så med viss regelbundenhet dyker det upp en lagom till höstkylan, som är ett år över tiden och har stått och gömt sig i skafferiet eller så. Och så tittar jag suget på den, men det slutar jämt med att jag inte vågar, och så kastas den.

Sätta eget blir aldrig aktuellt för min del, men jag skäms inte för att ta min saft och spetsa den lite, om det är riktigt riktigt kallt ute. Kan rent av ställa en marschall på balkongen, om det har blås in ordentligt med snö där, och sitta och titta ut, och bara njuta.
B!

[OT] Glöggrecept lalala
Ingefära aromen blev ganska kraftig, troligtvis på grund av att jag använde färsk dito, den skall helst vara torkad.

Förhoppningsvis så "mognar" den något lagom till första advent ...

[OT] Glöggrecept lalala
Trevligt att många gör sin egen glögg, synd bara att man ska behöva bli bjuden på det i tid o otid när man kommer bort. Det smakar fan i regel.
Nä, Blossa tre stjärnig romglögg slår aldrig fel.

[OT] Glöggrecept lalala
json88 skrev:
> Trevligt att många gör sin egen glögg, synd
> bara att man ska behöva bli bjuden på det i tid
> o otid när man kommer bort. Det smakar fan i
> regel.
> Nä, Blossa tre stjärnig romglögg slår aldrig
> fel.

Blossa trestjärnig med Cognac skall det ju vara, duh...
Romglöggen smakar ju... Rom.

[OT] Glöggrecept lalala
I morgon fredag hoppas jag Willys har svagdricka till försäljning .. isf "sätter jag en glögg då"
En vecka försenad .. traditionellt så sätts den till Allhelgonahelgen .. klar till 1:a Advent ..

Recept:
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst, 50 g
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit torkad ingefära
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)
> 2,5 kilo socker

[OT] Glöggrecept lalala
Gonzales: Har du något bra tips på hur alla ingredienser ska i hinken? Någon ordning som är att föredra? Ska det blandas och röras? Hur gör du? :)

[OT] Glöggrecept lalala
ginnfilt skrev:
> Gonzales: Har du något bra tips på hur alla
> ingredienser ska i hinken? Någon ordning som är
> att föredra? Ska det blandas och röras? Hur gör
> du? :)

Ingefära först sedan kanel .... :-)
Skojar bara :-)

Jag blandar allt vid starten .. rör sedan om två ggr dygn första veckan .. sedan låter jag det vara två tre veckor till innan upptappning ..

[OT] Glöggrecept lalala
Bra påminnelse, blir att handla ingredienser i veckan.
Har svårt för köpeglögg nu för tiden. Möjligen kan Blossa starkvinsglögg duga.

[OT] Glöggrecept lalala
För de som inte hunnit sätta dunderglöggen kommer här ett snabbrecept. Ska enligt utsago vara riktigt god och åt det starkare hållet.

IMG_1766.PNG

Senast ändrad:
[OT] Glöggrecept lalala
NAnders sa:
Muntis sa:
För de som inte hunnit sätta dunderglöggen kommer här ett snabbrecept. Ska enligt utsago vara riktigt god och åt det starkare hållet.

Det där är ju kryddad sprit, inte glögg.

Spritglögg
På en skål med brännvin eller cognac och kryddor läggs ett galler, och på gallret en bit toppsocker. Spriten antändes och sockret smälter ner i spriten. Vanliga kryddor är kryddnejlika, kanel, kardemumma, ingefära, pomerans och pepparkorn. Spritglöggen kallas även brylå.

[OT] Glöggrecept lalala
Muntis sa:
NAnders sa:
Muntis sa:

Det där är ju kryddad sprit, inte glögg.

Spritglögg
På en skål med brännvin eller cognac och kryddor läggs ett galler, och på gallret en bit toppsocker. Spriten antändes och sockret smälter ner i spriten. Vanliga kryddor är kryddnejlika, kanel, kardemumma, ingefära, pomerans och pepparkorn. Spritglöggen kallas även brylå.

Ja, jag kom på sedan att spritglögg kan man kalla det. Glöggkryddad sprit. Som glöggkryddat vin fast inte vin.

[OT] Glöggrecept lalala
Dax att ta upp tråden igen.
Jag brukar sätta två satser bägge baserat på GP:s Dunderglögg
Men jag lägger i 2-2,5 kg cirtusfrukter i den ena, den andra standardrecept men med mer kryddor.
Då får man en som kan drickas kall nästan som bål å en man spättsa med sprit.

Nu till frågan.
Det finns gäst som tål mkt högre alkohol sånt som man använder för att sätta mäsk.
Någon som prövat det för glöggen. Den skall ju klar över 20%

[OT] Glöggrecept lalala
Jepp, kanske i helgen. Har ett recept som är minst 30 år gammalt...plugg, svagdricka mm...blir alltid så bra. Ska bli klar till 1a advent...det är målet.

[OT] Glöggrecept lalala
oavsett kvalitet och styrka på glöggen höjs den minst två snäpp om man spetsar med cointreau.

härliga pomeranstoner blommar?

[OT] Glöggrecept lalala
Har provat en variant av dunderglöggen, med lalvin ec-1118 jäst, som sägs klara upp till 18% alkoholhalt. Blev bra.

Brukar också alltid använda vin- eller champagnejäst till dunderglöggen. Får för mig att den jäser ut renare. Årets glögg sattes i januari 22 etc. (Skippar också potatisen fast vet ej varför egentligen). Lät spännande med citrus i!

Lycka till alla!

Tillbaka
Topp