[OT] Gröt. VIH?!

Kung Stalle

Aktiv medlem
[OT] Gröt. VIH?!
Det är ju nånslags allmän åsikt att gröt är bra käk i samband med fysisk ansträngning å så. Eller bara bra käk i största allmänhet.

När jag äter gröt (företrädelsevis havregrynsgröt, med eller utan xtra fiber) så är ju tokhungrig bara en timma senare och två timmar senare så börjar jag få svimningar av lågt blodsocker. Och det är ju inte bara jag som upplever det här utan många andra. Käkar jag fil å flingor å sen några mackor så står jag mig betydligt längre.

Så frågan är... finns det nåt fog för att det gamla gardet skall mala på om hur bra mat gröt är eller är det bara nys?

Att det är nyttigt är ju en sak men är det bra tex innan en cykelrunda, eller som första mål på dagen? Med andra ord... räcker det hela vägen fram till mål?

Om man söker lite på internet så verkar de flesta omdömmen vara just att det är "av gammal hävd" som det är bra. Jag hittar inget som verligen kan visa på vad som är bra?

Nån som vet? Eller bara har en åskikt?

Skeptisk Stalle

[OT] Gröt. VIH?!
Äppelbitar är gott att ha i gröten. Inte för att jag tror att man står sig särskilt mycket längre, men det blir godare.

[OT] Gröt. VIH?!
Den här tråden var lite skön
http://debatt.passagen.se/show.fcgi...ce=7500000000000089&posting=19500000002563721
Några som älgar på om att gröt är jättebra utan att kunna leverera några direkta argument för det. Samt en som säger emot (mer verkar ha snöat in lite väl mycket på "stenåldersdiet").

Nötter å russin... nja... funkar inte riktigt det heller. Brukar köra gröt med aprikoser, russin och nötter när jag fjällvandrar men blir lika hungrig iaf... Möjligt att jag står mig lite längre men det är marginellt. Hemma är det lingon och mjölk som gäller.

Stalle

[OT] Gröt. VIH?!
http://happymtb.org/forum/read.php/1/516430/517025#msg-517025
http://happymtb.org/forum/read.php/1/614383/614954#msg-614954
http://happymtb.org/forum/read.php/1/60258/60379#msg-60379

Här är lite andra gröttrådar, själv har jag alltid "av hävd" ätit gröt, men efter att ha läst en del trådar där folk är skeptiska till gröt så har jag börjat fundera på om gröt egentligen är så bra.
Jag kan hålla med om känslan av att gröten bara binder en massa vatten, och att jag blir hungrig ganska snabbt.
På senare tid har jag provat lite med grovt bröd istället, har ingen aning om det är bättre men det känns lite stabilare och varaktigare.

[OT] Gröt. VIH?!
Gröt är ju bara färdigtuggat bröd.

Det är väl inte så konstigt att om man trycker i sig gröt så är det ganska likt som om att man bara äter brödbitar av samma sädesslag.

Och här kan man citera spekaern från "A Sunday in Hell", men det får någon annan göra.

[OT] Gröt. VIH?!
Om det här är sant så ere ju kul:
"Havre odlades knappt alls förrän på 1700-talet i Sverige och den blev inte riktigt vanlig som gröda förrän runt 1800-talets början då den behövdes till hästföda. Oxar som var vanliga innan dess mådde betydligt sämre av havre än hästar gjorde.

"Människoföda" blev havren inte förrän ungefär 1900-talets början då traktorer blev vanliga och hästar ovanligare. Hänger du med? Traktorer käkar inte havre och hästarna blev färre! Mycket havre över. Vad ska vi göra med all vår havre? Jo, vi talar om för alla hur nyttigt det är för människor att äta havre och så kan vi ta extra betalt för den också."

Låter väldigt vinklat men även om det är en uns av sanning i det så är det intressant.

Stalle

[OT] Gröt. VIH?!
Jag äter oftast gröt i samband med typ juice någon macka och lite sådant.
äter jag bara gröt så är energin slut efter en timme.

/daniel r

[OT] Gröt. VIH?!
Skummt detta, jag brukar äta gröt innan cykelpass och jag står mig utomordentligt väl på geggan, äts med något syrligt till som rabarberkompott eller nått....

Men sen äter jag också oftast under passet, snickers eller om man cyklar långt och stannar för fika....

Så det är väl som med allt annat, gör som du tycker känns bra och låt bli det andra!

[OT] Gröt. VIH?!
Kung Stalle skrev:
> Vad ska vi göra med all vår havre? Jo, vi talar om för alla hur
> nyttigt det är för människor att äta havre och så kan vi ta extra betalt

AHA! En konspiration!

Här sitter man, klen i benen, med sin sura gröt och sina fyra brödskivor om dagen... luuurad av Dom!

Nej det enda rätta att börja en hård dag på berget med är en tallrik fet-yoghurt med Start Entrecôte&Klyftpotatis-müsli.

[OT] Gröt. VIH?!
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> AHA! En transpiration!

En sån känner man igen på lukten redan på långt hål!

> Nej det enda rätta att börja en hård dag på
> berget med är en tallrik fet-yoghurt med Start
> Entrecôte&Klyftpotatis-müsli.

Å avsluta med en köttårta!

Stalle

[OT] Gröt. VIH?!
Du får blanda i lite maktkaka :)

Äter gröt med russin, solrosfrön och mjölk, räcker 3-4 timmar. Ibland en macka till. Behövs lite mer energi än bara gröten.

[OT] Gröt. VIH?!
Jag har totalt lessnat på gröten då den lägger sig som en klump nere i magen och att jag känner mig hungrig snabbt efteråt. Nu äter jag en tallrik med fil och müsli, två grova smörgåsar och ett glas med någon god juice =) Bra mycket godare (njutbart till och med) och känns bättre i magen =)

[OT] Gröt. VIH?!
Kung Stalle skrev:
> Om det här är sant så ere ju kul:
> (Snipp!)
>
> "Människoföda" blev havren inte förrän
> ungefär 1900-talets början då traktorer blev
> vanliga och hästar ovanligare. Hänger du med?
> Traktorer käkar inte havre och hästarna blev
> färre! Mycket havre över. Vad ska vi göra med
> all vår havre? Jo, vi talar om för alla hur
> nyttigt det är för människor att äta havre och
> så kan vi ta extra betalt för den också."

Det finns en annan story som inte är lika paranoid:
Problemet med havren som människoföda var framför allt att den måste beredas ganska mycket för att vi skulle klara av den. Först rostade man den, och då fick man fram skrädmjöl. Framställningen av det krävde tid och ved, som det var brist på i stora delar av Sverige under 1800-talet. Under 1800-talets slut kom man i USA (tror jag) på att det gick att ång-valsa havren, och havregrynet var fött.

[OT] Gröt. VIH?!
Blir också tokhungrig av gröt. Möjligt att graham håller längre. Brukar ta macka och ägg till det. Då jag ändå tycker att gröt inte funkar tar jag musli och fil. Samma resultat men det går betydligt snabbare. Vill man hålla riktigt länge rek jag pasta till fukost. Testade det en gång innan en 3 timmars endurotävling pga att jag glömt att handla frukost. Dvs ingen mat på ca 5 h efter jag lämnat hemmet. Kände mig seg i början men kom sedan igång och kroknade aldrig.

[OT] Gröt. VIH?!
Ett paket stekfläsk, äggröra på 4 ägg, fem skivor grovt bröd och appelsinjos sedan står man sig hela dan.

[OT] Gröt. VIH?!
Om man nu prompt ska ha havregrynsgröt så prova gärna fiberhavregryn, de mättar längre. Eller så kan man blanda havregrynen med rågflingor ( och får det någon fabrikant kallar sportgryn...)

Jag äter helst rågflingsgröt (då jag tycker den är mycket godare än havregrynsgröten) som jag har lite krossat linfrö, russin och solrosfrö i, och sedan lingon och mjölk till det.

[OT] Gröt. VIH?!
För den ultimata frukosten skall man ju självklart ha några smörgåsar tillsammans med gröten. För lite extra energi kan man antingen köra med rågflingor i stället för havregryn alternativt blanda 50/50. Själv tycker jag havregrynsgröt är godast och därför äter jag och äldsta dottern (18månader) det 7 dagar i veckan till frukost. Eftersom jag får magproblem om jag dricker för mycket mjölk blir det havredryck (solhavre) samt mosad frukt till gröten.

Någonstans har jag läst att franska klätterförbundet undersökte vilken som var bästa frukostgröten - rågflingegröten vann över havregryn men för mig är det viktigast att det är gott.

Så - för mig är den ultimata frukosten havregrynsgröt med mosad frukt och havredryck, några smörgåsar, juice samt en cappuccino.

[OT] Gröt. VIH?!
Tycker bättre om fiberhavregrynen än vanliga havregrynen. Blir lite gasig i magen av all fiber men det är bara mysigt...
Eftersom fiberhavregrynen var slut senast i affären så köpte jag Axas sportgryn. Har dock inte testat den än.

Säger som er andra att gröten mättar dåligt om man som jag bara äter en tallrik (en portion). Med några fullkornsmackor så blir det bättre, men ett par bananer innan lunch är ett måste för att hålla hungern i schack.

[OT] Gröt. VIH?!
Shit, gör ni inget annat än o stoppa era kroppar fulla med en snabba kolisar? :|

La om kost för cirka 3 månader sedan till en kost baserad på ett minimum av kolhydrater (max 5%). Energin tar jag nu från framför allt fett.

Min frukost består nu av en omelett bestående av 4 ägg och en massa ost. Till det dricker jag en rejäl kopp kaffe med massor av grädde. Det står man sig på fram till lunch och mer därtil.

Har aldrig mått bättre faktiskt. Men jag tänker inte predika. Lovar! :)

[OT] Gröt. VIH?!
Gud vad det finns många profeter inom kost! Och jag är väl en av dem :-)

Inte fan blir man hungrig av gröt, isf äter man för lite och ovarierat. Alla som skriver att de inte står sig på gröt?!? Själv käkar jag till frukost fil+flingor alternativt gröt, ca 50/50 över året, blandar. Och jag känner fan ingen skillnad. Jobbar mkt, tränar mkt. Måste vara att ni äter aningen mindre mängd när ni äter gröt jämfört med fil och flingor?? Eller så är det bara placebo-effekten efter att ni läst trådar som de ovan. Sorry, men det verkar helt befängt.

Men man måste ju äta annat än havre/flingor/mjölk/fil/sylt; lite juice, frukt, mandlar, ägg. Bröd är skit eg, kolla på antalet tillförda kolhydrater, de flesta bröd innehåller uppåt 10% rent socker eller mer. Inkl knäckebröd. Fast en ostmacka vill man ju ha till kaffet ;-)

Och ska vi tala om myter så är det myten om snabba versus långsamma kolhydrater. Det förhållandet (att man ska undvika snabba kolhydrater) gäller i princip enbart icketränande mänskor eller de som tränar lite. Tränar man mkt har man god förmåga att hantera insulinförändringar och kan häva i sig massa snabba kolhydrater när man vill, kolhydrat som kolhydrat. Så skippa alla äckliga fullkornspastor, fiberhavregryn, opolerat ris. Iaf så länge lågt GI-värde är incitamentet. Fiberbrist lider väldigt få av. Så fort mat ska göras nyttig så blir den äcklig och improduktiv (se allt med light-beteckning t ex). Fiberpasta är vidrigt.

Problemet är att man äter FÖR MKT kolhydrater. Det äts oproportionerligt alldeles för mkt pasta, bröd, gröt, ris mm. Bara massa spannmål. Sjukt obalanserat. pasta e hyfsat bra som kolhydratkälla, men man behöver annat än kolhydrater! en ganska stor andel (minst 40%) av energin bör komma från fett och proteiner. Vi kan peta i oss massor med olivolja, ägg, kött, fisk, nötter, mandlar, grönsaker, frukt utan att gå upp i vikt, tvärtom - det är ju fetterna som bränner kolhydraterna i kroppen.

Paulun är f ö bara en tomte som försöker tjäna pengar. Visst finns en hel del sanning i somligt han skriver men han sprider massa felaktigheter omkring sig. Verkligen olyckligt att han fått sån ikonstatus. Men bra om han lyckas få några som är helt galet ute att ändra dåliga vanor förstås.

När ni köper juice, köp riktig juice, färskpressad, typ Tropicana m fl. Det kan det vara värt istf koncentratskiten. Färskpressad kostar ca 25 kr/l, det är mindre än CocaCola/Loka/Ramlösa/MER etc.
Notera t ex att färskpressad äpplejuice är grumlig, som äpplejuice ska vara när en inte är genmanipulerad. All äpplejuice som är klar är genmanipulerad. Mysigt va?

Så färskt och oprocessat som möjligt, kolhydrater är kolhydrater, ju kortare väg mellan naturen och djuren och magen utan att processas desto bättre. Glöm Paulun. Själv lever jag inte riktigt som jag lär för tillfället, det är lite jobbigt att ändra sina beteenden när man är stressad på jobbet, nybliven farsa och försöker träna. Ska skärpa mig igen...
mvh Tomas

[OT] Gröt. VIH?!
Jag är faktiskt en av de som blir hungrig efter 2 timmar om ja äter gröt.. och då äter ja för åtm 2 portioner om man tittar på förpackningen...

däremot tar jag 1 port gröt och byter ut den siste mot något annat så klarar jag mig

[OT] Gröt. VIH?!
För mig är en portion gröt 2 dl gryn - portionsangivelserna på förpackningen stämmer inte.

Om någon blir hungrig efter bara två timmar efter att ha ätit en (vuxen)-portion gröt (2 dl gryn!), några smörgåsar samt en banan eller äpple i gröten vore det intressant att veta. De som inte står sig på gröt äter antagligen mindre än 2 dl gryn samt skippar bröd och frukt.

[OT] Gröt. VIH?!
Det vet ni väl att alla blir hungrigare av gröt. Så här fungerar det:

* Gröt smakar inget vidare och har en allmänt läskig konsistens. Därför man måste komma på någon anledning till att man äter gröt.

* Redan på dagis lärde man sig att goda saker är farliga och mindre goda saker nyttiga. Eftersom gröt inte smakar något vidare samt har en allmänt läskig konsistens så placerar den sig enligt den här logiken rätt långt ut på skalan över nyttiga saker. Det är även präktigt att äta gröt eftersom det förknippas med hederligt arbete utan krusiduller (just det, ni som stoppar i äpplen och russin).

* Präktighetsargumentet är svårt att bemöta eftersom den som gör det samtidigt erkänner att den inte är präktig, rentav omoralisk och förtappad. Den som erkänner hungerskänslor efter grötätning hamnar alltså direkt i den gruppen.

Ovanstående gäller även för välling.

[OT] Gröt. VIH?!
Man skall ju äta mellanmål också, det är ju inte meningen att man skall äta gröt så man står sig hela dan...

[OT] Gröt. VIH?!
PerryE skrev:
> För mig är en portion gröt 2 dl gryn -
> portionsangivelserna på förpackningen stämmer
> inte.
> ...

Portionsangivelserna är för småväxta dagisbarn.

Själv kör jag med 4 dl gryn och står mig bra fram till lunch om jag äter någon frukt till mellis.
(Jag väger ca: 80 kg och är 1750 mm.)

[OT] Gröt. VIH?!
Nu börjar det ju utkristallisera sig nåt som hittils ingen verkar ha noterat. De flesta säger att man måste äta nåt mer än gröt. Men då är ju frågan, varför i hel-te äter man då överhuvudtaget gröt?! Om det nu bara rasar igenom kroppen och inte tillför något... varför äta det?

Å sen TZ... ang ditt nadra stycke och att det verkar vara befängt... Nej, det är inte så att 10-15 pers sitter å ljuger. För dom som har skrivit att de inte står sig länge på gröt så är det, hör å häpna, fakta. Tänk va konstigt va?

Stalle

[OT] Gröt. VIH?!
>>De flesta säger att man måste äta nåt mer än gröt. Men då är ju frågan, varför i hel-te äter man då överhuvudtaget gröt?!

Tja - varför inte argumentet att det är bra att äta en varierad kost? Jag brukar också ha olika sorters pålägg på mina smörgåsar. Jag äter gröt dels för att jag tror att det är nyttigt, jag vet att min mage mår bra men huvudargumentet är att jag tycker det är gott. Detta gäller alltså bara mig och om man inte tycker om gröt tycker jag inte man skall äta det.

Så - tycker du om gröt - ät gröt! Tycker du inte om gröt - ät inte! Ganska enkelt va??

Tycker du om gröt men blir hungrig på förmiddagen - ät mer gröt + frukt + smörgåsar. Självklart behöver man komplettera med mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen.

[OT] Gröt. VIH?!
Alltså jag kan titulera mej grötexpert. Jag äter ALLTID gröt till frukost, jag har provat alla gryner och mjöl som man kan tänka sej att göra gröt av.
Jag är nöjd och tycker inte man blir hungrig, jag tycker mej inte heller märka nån skillnad på olika gryn/mjöl sorter. Jag tror ni funderar för mycket, va faan det är ju meningen att man ska bli hungrig igen, vid första fikat på fabriken får man ju en banan och en kaffe. Sen är det ju bara ett par timmar till lunch. Ett tips annars om ni blir fort hungriga tycker jag är att äta kopiösa mängder broccoli, då jag äter broccoli känns det som att jag aldrig behöver äta fler gånger den veckan...

//Håajbn

[OT] Gröt. VIH?!
testa att göra gröt av rågkross, det blir häftigt och ganska gott. Man måste blötlägga över natten och sen koka ca 40 minuter men man blir stark som satan.

//Håkan

[OT] Gröt. VIH?!
Tricket om man skall bli mätt på havregryn är att inte koka grynen, ät dom med mjölk direkt ur påsen istället. Då blir man varken tok-mätt eller tok-hungrig. Jag brukar "sockra" med lite Start eller likande så smakar det bättre.

[OT] Gröt. VIH?!
Det med att äta okokat gör ja för det mesta..

Kommer ursprungligen från danmark skulle ja tro.. Iallfall äts det oftast där.

Dock ska man inte ta för mycket då havregrynen sväller något kollosalt!

[OT] Gröt. VIH?!
Jag äter fiberhavregrynsgröt till frukost de flesta dagar. Kör dubbel portion = Vuxenportion. Har en klick sylt på gröten för smaksättningens skull, och mellanmjölk till. På det står jag mig i många timmar. Viktigt är dock att ha i salt när den kokas, så att den blir sammanhängande och binder vatten. Gör den inte det så blir jag hungrig ganska snabbt. Frukost bestående av mackor och juice/kaffe står jag mig däremot inte särskilt länge på. Blir hungrig igen på nolltid.

Frågan är kanske hur bra gröten är som näring respektive bukfylla? Vad som är ett reelt behov vs ett upplevt sådant?

En annan fråga, hur viktig är tillredningen? Tänk på vanligt vetebröd. Bakar man på en liter mjöl och lite vatten så har man bröd som räcker i flera dagar för en person. Men prova att blanda upp samma mängd mjöl och vatten, och sedan dricka upp sörjan. Hur länge står man sig på det?

[OT] Gröt. VIH?!
TBone skrev:
> Jag har fortfarande inte förstått vad som är
> "bättre" med gröt än bröd.

Bättre och bättre, beror väl på vad du äter för bröd. Men vad jag vet så innehåller havre mera godsaker som kroppen behöver än dom andra sädesslagen. Men framförallt är det nog så att "Gröt" låter nyttigare än "Macka" som låter väldigt slarvigt (fast att jag äter det till lunch varje dag).

Tillbaka
Topp