(OT) Häckla Tesla

Snuten

Aktiv medlem
28000 mil innan skrotet är klimatsmart.
Jag tycker det här är lite intressant:


Köp en bil med litet batteri som räcker i vardagen. Hyr och häng på extrabatteri vid behov.
Sen är det ju klart en stor nackdel att det är just ett släp med allt vad det innebär.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag tycker det här är lite intressant:


Köp en bil med litet batteri som räcker i vardagen. Hyr och häng på extrabatteri vid behov.
Sen är det ju klart en stor nackdel att det är just ett släp med allt vad det innebär.
Tänk en sån på väg upp till fjällen med en mellanchef bakom ratten. Hur ska det sluta..
 

Kneecap

Aktiv medlem
Låter helt orimligt länge tror inte uppgiften stämmer. Hursomhelst blir den klimatsmart vilket alternativet aldrig blir.
Tjena!

Det är helt felaktigt, det är räknat på att batterierna tillverkas med kolkraft och att man bara laddar med kolkraft.
Teslas batterier byggs med solen och i Sverige har vi till 99% grön el. Då får man en siffra på runt 5000 mil.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
RISE har tittat på det där och elbilar är mindre brandfarliga. Garaget i Norge hade elbilar, batterierna brann inte fastän att garaget rasade ihop. Branden startade i en diesel och det var alla brinnande bränsletankar som höll igång förloppet. Jordartsmetallerna används till allt möjligt annat och kan återvinnas. Olja är krig, misär, makt, politik, elände och miljöförstöring.

Your call....
 

sdx

Aktiv medlem
RISE har tittat på det där och elbilar är mindre brandfarliga. Garaget i Norge hade elbilar, batterierna brann inte fastän att garaget rasade ihop. Branden startade i en diesel och det var alla brinnande bränsletankar som höll igång förloppet. Jordartsmetallerna används till allt möjligt annat och kan återvinnas. Olja är krig, misär, makt, politik, elände och miljöförstöring.

Your call....
Ett lilo går e
RISE har tittat på det där och elbilar är mindre brandfarliga. Garaget i Norge hade elbilar, batterierna brann inte fastän att garaget rasade ihop. Branden startade i en diesel och det var alla brinnande bränsletankar som höll igång förloppet. Jordartsmetallerna används till allt möjligt annat och kan återvinnas. Olja är krig, misär, makt, politik, elände och miljöförstöring.

Your call....
Olja är livet hur tror du att dina cykeldäck tillverkas
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag studerade energiteknik med inriktning förnyelsebar energi 2007-2008 och då var elbilar en pinsamt dåligt alternativ. Jag tror däremot att det har förvändrats nu och elbilar kan vara ett bättre alternativ. Men om man är intresserad så är det ju enkelt att börja googla. Det intressanta är ju en total livscykelanalys för hela allt. Hur mycket energi krävs för att producera bilen, köra den och sedan avveckla den.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag studerade energiteknik med inriktning förnyelsebar energi 2007-2008 och då var elbilar en pinsamt dåligt alternativ. Jag tror däremot att det har förvändrats nu och elbilar kan vara ett bättre alternativ. Men om man är intresserad så är det ju enkelt att börja googla. Det intressanta är ju en total livscykelanalys för hela allt. Hur mycket energi krävs för att producera bilen, köra den och sedan avveckla den.
Sant, men hittills har oljelobbyn gjort allt för att påstå saker som inte stämmer och räknat så orimligt att det är perfekt för elbilsförnekare att stödja sig emot. Svaren kommer med ökat statistiskt underlag.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Jo, fast skillnaden här verkar helt klart vara förbättringar av elbilen. Det är trots allt 12-13 år sedan förra gången jag kollade upp detta.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag studerade energiteknik med inriktning förnyelsebar energi 2007-2008 och då var elbilar en pinsamt dåligt alternativ. Jag tror däremot att det har förvändrats nu och elbilar kan vara ett bättre alternativ. Men om man är intresserad så är det ju enkelt att börja googla. Det intressanta är ju en total livscykelanalys för hela allt. Hur mycket energi krävs för att producera bilen, köra den och sedan avveckla den.
Det har vänt för länge sedan i verkligheten. Men i dagens Trump inspirerade värld så diskuterar man inte längre aspekter av fakta utan alla tar sina egna "fakta" till bordet och väljer sin ståndpunkt utifrån sina fördomar. Tyvärr innebär en extrapolering av detta beteende att mänskligheten är dömd till utrotning innom några generationer. Trist, men världen håller till muck iaf...

Ingen kritik emot dig Jofa, det var bara en reflektion över att uppenbara fakta döljs så att folk tenderar till att tolka alternativa/föråldrade/gelaktiga/lögnaktiga teser som fakta. Moderna elbilar, iaf de rimligt konstruerade med normala prestanda är otvetydigt bättre än alla fossila alternativ, men folk fortsätter att flyga till thailand, köra dieselsuv och elda kol...

Håller till muck....
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
http://carboncounter.com/ är en rätt kul sajt att jämföra bilars co2-utsläpp med inkl bilens tillverkning. Speciellt i de fall där det finns både en avgasvariant och en batterivariant.

Sen är ju debatten just nu väldigt fokuserad på just co2 och det är kanske olyckligt, bilar släpper ut en del andra saker som är mera akut skadliga för människor.

sdx inlägg ovan förstod jag inte mycket av däremot, får nog jobba lite på min läsförståelse.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
http://carboncounter.com/ är en rätt kul sajt att jämföra bilars co2-utsläpp med inkl bilens tillverkning. Speciellt i de fall där det finns både en avgasvariant och en batterivariant.

Sen är ju debatten just nu väldigt fokuserad på just co2 och det är kanske olyckligt, bilar släpper ut en del andra saker som är mera akut skadliga för människor.

sdx inlägg ovan förstod jag inte mycket av däremot, får nog jobba lite på min läsförståelse.
Vid samma promillenivå brukar kryptosystemen synka... som antigen gör du lilllördag eller väntar till din kommunikationspartner nyktrat till.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Det har vänt för länge sedan i verkligheten. Men i dagens Trump inspirerade värld så diskuterar man inte längre aspekter av fakta utan alla tar sina egna "fakta" till bordet och väljer sin ståndpunkt utifrån sina fördomar. Tyvärr innebär en extrapolering av detta beteende att mänskligheten är dömd till utrotning innom några generationer. Trist, men världen håller till muck iaf...

Ingen kritik emot dig Jofa, det var bara en reflektion över att uppenbara fakta döljs så att folk tenderar till att tolka alternativa/föråldrade/gelaktiga/lögnaktiga teser som fakta. Moderna elbilar, iaf de rimligt konstruerade med normala prestanda är otvetydigt bättre än alla fossila alternativ, men folk fortsätter att flyga till thailand, köra dieselsuv och elda kol...

Håller till muck....
Jag är inte så lättkränkt, så kör på! Däremot så är jag intresserad av när detta skifte inträdde. 2007-2008 var min uppfattning att det var ett sämre alternativ, var detta felaktigt? Idag ser det ut att vara mer miljövänligt med en elbil. När skedde skiftet?
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är inte så lättkränkt, så kör på! Däremot så är jag intresserad av när detta skifte inträdde. 2007-2008 var min uppfattning att det var ett sämre alternativ, var detta felaktigt? Idag ser det ut att vara mer miljövänligt med en elbil. När skedde skiftet?
Jag skulle säga att det skedde omkring 2010 och att Li-Ion och BMS-systemen är orsaken. Vill man ge cred till en hybrid anser jag att Prius haft stor inverkan genom att visa vägen utan att gå sönder eller strula. Lägger vi nivån där är vi omkring 2000-2005. Ingen lagringskapacitet men i övrigt rätt.
Jag skulle säga att det skedde omkring 2010 och att Li-Ion och BMS-systemen är orsaken. Vill man ge cred till en hybrid anser jag att Prius haft stor inverkan genom att visa vägen utan att gå sönder eller strula. Lägger vi nivån där är vi omkring 2000-2005. Ingen lagringskapacitet men i övrigt rätt.
 

ooms

Aktiv medlem
Tjena!

Det är helt felaktigt, det är räknat på att batterierna tillverkas med kolkraft och att man bara laddar med kolkraft.
Teslas batterier byggs med solen och i Sverige har vi till 99% grön el. Då får man en siffra på runt 5000 mil.
Sist jag kollade var klimatet globalt. Självklart måste man räkna på global elmix. Annars är det ju bara att hävda att dieselbilen kör på HVO100, och då kommer batteribilen aldrig ikapp klimatmässigt.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Detta blir lätt väldigt komplexa och modellberoende frågor. För att utvärdera en bensin/disel-bil kan man kan ett välkänt globalt förhållande mellan koldioxid-belastning för använd mängd drivmedel. Men samma energimängd i el har stora variationer i koldioxidbelastning per nation. Nu har jag inte längre koll, men jag tänker mig att det försämras i Sverige när man inte bygger ut vattenkraften och vill stänga ner kärnkraften. Då ska det tilläggas att klimatpåverkan av kärnkraften var den biten av energisystemet som var svårast att utvärdera när jag studerade saken.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Sist jag kollade var klimatet globalt. Självklart måste man räkna på global elmix. Annars är det ju bara att hävda att dieselbilen kör på HVO100, och då kommer batteribilen aldrig ikapp klimatmässigt.
Klassiskt feltänk. Det kan helt klart vara en avgörande fråga kring elbilen mot fossila bränslen beroende på vilket land man bor i.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Detta blir lätt väldigt komplexa och modellberoende frågor. För att utvärdera en bensin/disel-bil kan man kan ett välkänt globalt förhållande mellan koldioxid-belastning för använd mängd drivmedel. Men samma energimängd i el har stora variationer i koldioxidbelastning per nation. Nu har jag inte längre koll, men jag tänker mig att det försämras i Sverige när man inte bygger ut vattenkraften och vill stänga ner kärnkraften. Då ska det tilläggas att klimatpåverkan av kärnkraften var den biten av energisystemet som var svårast att utvärdera när jag studerade saken.
Det första man kan räkna på är att hämta energin varsomhelst där det finns uttag. Det andra väsentliga är att en liter fossilt innehåller 9kWh, och flyttar bilen ca 20 km. Elbilen kommer ca 45 km på samma energimängd utan raffinering, transporter och mackar.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Att framställa HVO är knappast utsläppsfritt, man behöver räkna in allt i processen med den energi som åtgår. Och som sagt, andra utsläpp än Co2.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En annan trevlig grej med att inte använda fossilbränslen är att det är ett ganska massivt flöde av kapital ut ur landet som går till härliga länder som Ryssland, Saudi, Nigeria. Bättre att de går till att bygga ut vår inhemska energiproduktion.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Klart det är så på lokal nivå, ja ända ner på individnivå. Men ska man säga nåt generellt om klimat är det mest rättvisande att använda global elmix.
Det tycker jag inte eftersom energisystemen ser så olika ut. Att vi krävde etanol i all bensin i Sverige tror jag inte gav några positiva effekter för klimatet, men aktörerna som sålde detta tjänade en hacka.
 

ooms

Aktiv medlem
Att framställa HVO är knappast utsläppsfritt, man behöver räkna in allt i processen med den energi som åtgår. Och som sagt, andra utsläpp än Co2.
Det gäller ju de flesta energislag. Ex.vis att bygga ut vindkraft är inte utsläppsfritt, och har andra kostnader i form av förstörda naturvärden, stora arealer produktiv skogsmark går förlorad pga de många mil vägar som måste anläggas, osv.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer