OT: Hallå cyklist! vilken är din favoritöl?

Har precis kommit hem från en belgisk omgång av märken som ännu ej finns att köpa eller beställa på systembolaget. Vissa är på gång till hösten.
Valeir blonde blev nog kvällens favorit tätt följd av Ename trippel, och Icthegems Grand Crü.
Skönt med semester.

Jag var också iväg på öl-äventyr. Jobbar tyvärr imorgon.. Det roligaste jag drack ikväll blev "stor stark". Men det blev många, så då är det ok. Räsern rullar fint på fyllen. :)

Fick cykeln i rullbart skick igen i måndags. Gick på semester i går kväll. Nu har jag precis avverkat mina första fem mil sedan Vätterrundan och tänkte belöna mig själv med lite öl.

Vet bara inte vad jag ska välja.

I kylen står Bitburger, Brooklyn Lager, Riedenburger och Nastro Azzurro och slåss om uppmärksamheten.

Tjena!

Nürnberg gör öl som är god som bara den..

DSC00059.JPG ht=725

:P

Just nu har jag fastnat för Jämtlands President. En sådan (eller tre) och en påse lantchips är riktigt fint!

Varför började jag läsa denna tråden, jag som var en lycklig rödvinspimplare har nu snöat in på trapister å det grövsta. Det är ju bara hur gott som hellst. Om nån startar en spritråd går jag nog och blir alkoholist.

//Håkan

nypan skrev

>Härligt! Och om det fortfarande gäller, så kan du ta min som står på bordet :-o
>( caffreys efter westmalle dubbel = funkar inte )

>/Nypan

Det gäller att dricka ölen skalenligt typ börja med amerikanskt blasköl och avsluta med något riktigt smakrikt.

Dricker man varannan vatten nollställer man smaklökarna lite.

dagens tips varva en pint öl med ett snapsglas vatten :)

/ulf

Johan_Olsson skrev:
-------------------------------------------------------
> En Duvel(8,5%) följt av den Gulden Draak (10,5%)
> så sommnar man gott ikväll med..

*fniss* ja, det borde du:D

Jag gillar sommarburkarna med Norrland Guld-folle. 14% mer. Man känner sig aldrig så rik som när man har 60cl folköl i handen.

Fridgematesen är bra också. Blir extra höga partyhattar.

Jag var ute på krogen härom veckan och blev tipsad om en god ale, "Pale Ale" och den var mycket fin måste jag säga. :)

wasabi ... skrev:
> Man känner sig aldrig så rik som när
> man har 60cl folköl i handen.

tips: åk till thailand, gå på seven eleven och köp chang beer. simsalabim, 60cl starköl i näven. de du;)

Jag drack en Pripps blå till maten nyss, dum nog och beställa en halvlitersöl(törstig efter cyklingen)...
Hur fa* kan dom sälja en så äcklig öl igentligen :-(

En Zywiec, polsk öl, till maten. Ljusare än jag minns den från Polen 1994, men rätt god ändå. Det kanske finns/fanns flera varianter.

Sedan en Sam Adams Black Lager, bäst före juli 2007, i grevens tid. Märkligt torr känsla i den.

Första gången jag smakade denna Black Lager, vad jag kan minnas, så det är svårt att veta om den var bra eller dålig.

Bäst före betyder inte alltid bäst före; diskuterade detta med en kille på systemet appropå en öl som var mer eller mindre avsedd att lagras (minns tyvärr inte nu vad det var). Den hade ett bäst före-datum men tydligen bara pga krav på att detta skulle finnas. Vi kom fram till att den nog snarare skulle vara "bäst efter" nämnda datum.

Kupa skrev:
> En Zywiec, polsk öl, till maten. Ljusare än jag
> minns den från Polen 1994, men rätt god ändå.
> Det kanske finns/fanns flera varianter.

Om det var en "Zywiec Porter" så är det en intressant "baltisk" porter som jag gärna vill testa. Var köpte du den?

> Sedan en Sam Adams Black Lager, bäst före juli
> 2007, i grevens tid. Märkligt torr känsla i den.

Kolla vad du tycker om Primator. Den och Zubr Classsic är de godaste mörka "lager" som finns på bolaget enligt mitt tycke. Mer sötma.

Den godaste köpa lock ölen nu och under en viss tidsperiod framåt är Spendrups premium gold.

Primator som tekman tipsar om är en väldigt skön smakupplevelse.

vito skrev:
> Den godaste köpa lock ölen nu och under en viss
> tidsperiod framåt är Spendrups premium gold.
>
> Primator som tekman tipsar om är en väldigt
> skön smakupplevelse.

Är den bättre än Tuborg Gold?
Någon som vet om det om det är någon skillnad på den klassiska danska Tuborg gold "den gyllene damen" och den Tuborg gold som man kan köpa på svenska systemet? Har aldrig jämfört men den danska lilla guldiga burken är underbar. ;)

tekman skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En Zywiec, polsk öl, till maten. Ljusare än
> jag
> > minns den från Polen 1994, men rätt god
> ändå.
> > Det kanske finns/fanns flera varianter.
>
> Om det var en "Zywiec Porter" så är det en
> intressant "baltisk" porter som jag gärna vill
> testa. Var köpte du den?

Nej, (tyvärr) inte Zywiec Porter. Den här var ljusgul i färgen. Köpt på nåt systembolag nånstans, minns inte var. Det står ERXON AB Karlstad på en påklistrad extraetikett. www.erxon.se.

> Kolla vad du tycker om Primator. Den och Zubr
> Classsic är de godaste mörka "lager" som finns
> på bolaget enligt mitt tycke. Mer sötma.

Tackar för tipset.

Den här är min nya favorit :)
DSC00295.JPG ht=725

Westvleteren 12. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Westvleteren ) Det är en klosteröl som är lite knepig att få tag på eftersom man måste köpa ölen på plats vid klostret. Det är tom så att man måste boka tid för köpet i förväg. Man får en tid då man ska infinna sig och man får köpa max 3 lådor av det öl dom råkar sälja den dagen, dom brygger några olika sorter men 12:an anses vara den bästa. Jag har mycket vänliga belgare i släkten numera som gjorde sig besväret att åka till klostret och handla i våras. Som tur var så var det tolvan dom fick tag på. Några av dom dracks under andakt under semestern.

Himla smaskig. Jag har svårt att beskriva smaker men man kan säga att den var mycket smakrik utan att vara svår som en del krafiga öl kan vara. Len och fin kan man säga.

Edit: Det måste väl ge rätt rejält med ölsnobberipoäng att ha Westvleteren som sin favoritöl? Jag dricker inget annat numera ;)

Senast redigerad av en moderator:
FG skrev:
> Den här är min nya favorit :)
>
>
> Westvleteren 12. (
> http://en.wikipedia.org/wiki/Westvleteren ) Det
> är en klosteröl som är lite knepig att få tag
> på eftersom man måste köpa ölen på plats vid
> klostret. Det är tom så att man måste boka tid
> för köpet i förväg. Man får en tid då man
> ska infinna sig och man får köpa max 3 lådor av
> det öl dom råkar sälja den dagen, dom brygger
> några olika sorter men 12:an anses vara den
> bästa. Jag har mycket vänliga belgare i släkten
> numera som gjorde sig besväret att åka till
> klostret och handla i våras. Som tur var så var
> det tolvan dom fick tag på. Några av dom dracks
> under andakt under semestern.
>
> Himla smaskig. Jag har svårt att beskriva smaker
> men man kan säga att den var mycket smakrik utan
> att vara svår som en del krafiga öl kan vara.
> Len och fin kan man säga.

Grrrrrr. ( jag är ohyggligt avundsjuk just nu, ohyggligt )
westvleteren är nog ansedd som världens bästa öl. Lite kul att man på bilden också ser en Rochefort 8:a, som ju annars förtjänar att vara i bildens centrum.
Grattis till vänliga släktingar!

vito skrev:
> Den godaste köpa lock ölen nu och under en viss
> tidsperiod framåt är Spendrups premium gold.
>

den är god sålänge man håller sig över 3,5% folk- och trestegsvarianterna smakar blask:(

Har varit nere i Italien under semestern och där var det varmt, så jag har gått och längtat efter en Hoegaarden att svalka sig med. Med tyvärr hittade jag ingen, så det vill jag ha nu när det blivit varmt även här.

Jag testade Left Hand Sawtooth ale för ett par dagar sen och de var riktigt schysst. Inte farligt dyr heller. Systembolaget säljer dem för 22.80.
Liberty ale och Sierra Nevada Bigfoot (bilden ovan) är grymt goda de också. Leffe är ok. Brooklyn Local 1 och Old Stock ale har jag köpt men inte hunnit testa än.

Ett tips är att köpa alla ölnyheter som dyker upp varje månad på systemet. Det blir billigare än att köpa grisen i säcken på krogen. Det görs ju så fantastiskt mycket god öl så jag tycker det är direkt korkat att nöja sig med blaskigt pissöl.

Weihenstephaner heffe hoppas jag!

Hade en nära döden uppleverse i puben sist. Hade gått igenom de veteöl de hade hemma (Häufbrau WB, Etalon, Martini WB, Hoegaarden) när det var dags för Kronenburg blanch.. Utan tvekan det värsta jag någonsin druckit.. trots att det var femte ölen för kvällen..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> PeaceDog.. Berätta gärna om hur Old Stock Ale
> och Local 1 smakade.. Är klart nyfiken på
> båda..

Gillade Old Stock 2006 och 2007 är lika god. Local har jag inte smakat än. Blev bara en flaska då priset ligger på 89:- och är dessutom 9%.
Bigfoot var också god och förmodligen mer prisvärd än Old Stock. Då ångrar jag mest att jag inte köpte fler Bigfoot än att det blev för många Old Stock.
Sawtooth var god och jag köpte ett par extra senast. Men Red Seal och Sierra Nevada Pale Ale är i mitt tycke bättre. Just det Liberty från Anchor är också bättre (och riktigt prisvärd).

Just nu Spendrups Export 5,9. Jag orkar aldrig dricka upp mina trapister längre.. Vet ej vad det är. Skall nog ta en paus och dricka Spendrups ett tag.

//Skogling

Skogling skrev:
> Just nu Spendrups Export 5,9. Jag orkar aldrig
> dricka upp mina trapister längre.. Vet ej vad det
> är. Skall nog ta en paus och dricka Spendrups ett
> tag.
>
> //Skogling

Du kan ju går över till nåt lite lättare, men ändå gott: Valeir? Affligem?

Anchor Steam var riktigt fin, kanske godare än Liberty Alen. Lite renare i smaken. Måste köpa några till och testa.

Ikväll ska jag testa Bière du Bouranier Dark Ale, en vitmålad knubbig liten flaska.

Tillbaka
Topp