[OT] Hållbara jeans för vuxna

Stretch ökar väl rörligheten i tyget, men minskar också spänningarna i tyget. Just i grenen kan det ju bli väldigt höga spänningar i konstiga riktningar när man rör benen.

Henrik_E sa:
mina bibs som man får säga är rätt stretchiga håller betydligt bättre för cykling än några existerande jeans.

Har du testat jeans i bibs-version aka snickarbrallor?

Sedan är ju smaken som baken, men ska jag vara lite lagom casual på jobbet, så blir mina lycra-bibs tillsammans med kavaj lite fel tror jag.

Senast ändrad:
Tack för alla svar! Behovet av nya brallor växer sig starkare så jag gjorde en snabb genomgång.

* Wrangler Pro Rodeo Cowboy Cut modellnamn 13MWZ. Passformmen ser lite Dallas ut på bilderna, skulle inte våga köpa utan att prova.

* Diverse klätterbyxor.
Har redan testat. Har avverkat diverse, mest Prana som ser ganska civila ut, men även North face, Moon, Kavu, Black Diamond. Dom håller lite bättre än mjuka tunna jeans, men inte jättebra. Houdini har jag inga jättebra refarenheter av, de jag haft känns syntetiska, svettiga i värme och kalla i kyla, plus att dom ser lite för frilufsiga ut.. Prana har så stora vanliga fickor att behovet av benfickor försvinner, i alla fall så länge man inte ska ha kartor och moraknivar i fickorna. Favoriter, men kunde gärna hålla bättre.

* Dressman
Håller minst lika bra som dyrjeans säger du, men kostar mindre. Värt att testa, handlar sällan på Deressman utom kalsonger (som ju i och för sig är svinbra).

*Nudie. Bor för långt ut från servicestället.

*Lewi's Strong med Dyneema. Intressant. Gäller att hitta i butik bara, eller med gratis retur.

*Levi's Skateboarding. Förstärkta på rätt ställen vad det verkar. Gäller att hitta bara.

*Arbetsbyxor. Har såna hema kring huset och vid jobb borta från skrivbordet. Benfickor går fetbort för annat bruk än utearbete. Men ser dom civila ut så skulle det funka. Någon bra modell? http://www.dunderdonworkwear.com/en...s-trousers/dunderdon-p49--DW104927?pageid=190 såg OK ut, gäller att hitta i butik bara.

*"Naked Famous gör coola jeans. Här ett par 32 Oz". Uff. $500 och flera kilo tunga. Det ska ju se civilt ut!

*https://www.ironheart.co.uk $400 Tveksamt om dom håller bättre än 10 par Dressman. Skulle vara livrädd för oljefläckar och en närgången spik.

*https://www.swrve.co.uk/collections/jeans/products/cordura-slim-fit Ser klart vettiga ut. Passform? Jag är begåvad med cykelben och smala höfter, slim fit låter oroväckande. 501:or är oftast för smala i benen, eller stora i midjan, vilket jag nu väljer.

* https://www.faltbutiken.se/products...-dark-wash-indigo?_pos=5&_sid=6d1860452&_ss=r Ser OK ut. Och så bor jag i Falun där butiken ligger, ska nog åka och prova ett par.

Den här reklamen dök upp på facebook och jag tänkte på den här tråden:

Skarmavbild2019-09-16kl.15.31.08.png

https://www.varusteleka.com/en/product/sarma-tst-tactical-jeans/

Henrik_E sa:
Sen är det ju det där med att visa sig offentligt i ett par Dressmanjeans.
Jag har också dragit mig för det där. Men mycket kan ha hänt sen sist jag provade ett par såna, deras jeans har kanske närmat sig jeansform? Jag har i alla fall närmat mig formen av en säck, så det borde passa bättre.

Det finns inga hållbara jeans. Det förbrukas tusentals liter vatten vid tillverkningen. :-)
Men om de är slitstarka så blir de ju mer hållbara.

Senast ändrad:
Jag tycker att den är lite rolig eftersom den liksom parodierar Chuck-reklamen. Samma stil, fast tjocka finnar istället. Vapnet kan jag vara utan. De verkar ha haft roligt när de gjorde annonsen, det syns.

Oavsett vad man tycker om vapen och om Varustelekas marknadsföring så har dom förbannat bra grejer, särskilt överskottsmaterialet som är sjuk kvalitet för pengarna. För mig går det dock totalt bort att bära kamouflagepersedlar, så det mesta dom säljer i klädväg är tyvärr oanvändbart. Hade jag varit OK med kamo hade jag köpt ett gäng överskottsfältjackor och -byxor och sen aldrig behövt köpa varma slitstarka utomhuskläder igen.

Beställde tillsammans med jeansen en (svart) merinoullsbalaklava för runt 20€ som verkar hur bra som helst.

Och jeansen funkar bra än så länge :) Inte helt moderiktiga - lite för höga och lite för raka i benen - men i övrigt utmärkta verkar det som. Får väl återkomma med omdöme när dom nötts på sadel i ett halvår.

Jag har ett par manchesterbyxor från Lee som jag pendlar med och de har hållit i snart två år utan någon antydan till hål i grenen. Vanligtvis håller ett par jeans i 6-12 månader för mig innan de pajar i skrevet och måste lämnas in.

Sarva, inte outslitliga men håller bättre än det mesta. Vill man ha cykelspecifikt kanske Norrønas nya mtb jeans kan vara något. Tror Vaude också har denimbyxor anpassade för cykling.

Jag använt ett par Swrve sen September förra året och de håller fortfarande ihop och visar inga tecken på slitage, de har däremot bleknat en del. Regular Fit passar bra på cyklistvader och smala höfter. Nudiebyxorna jag varvat med har slitits markant mer.

Bonus för att de även enligt tvättrådet tål att tvättas och torktumlas.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp