OT - Hälsa och friskvård, skolidrott

Snuten

Aktiv medlem
Komikern Soran Ismail har uttryckt att han vill förbjuda skolidrott.

Jag förstår en del av hans invändningar och har själv upplevt saker åt det håll han beskriver, men att därför förbjuda, istället för att rätta till felen, låter inte kul (trots att det är hans jobb att vara kul).

En mera positiv och konstruktiv attityd hittar man hos en annan kändis, nämligen Kalle Zackari Wahlström och hans program "Gympaläraren" från 2016 (finns nog tyvärr inte tillgängligt längre). Har försökte rätta till problemen och väcka skolungdomarnas lust att röra sig.

Den andre personen du nämner har ju en klassisk häftigaste mobbarkillen i klassen-personlighet så det är väl inte så konstigt att han är för ett par timmars påtvingad flugornas herre i veckan.

Felet med skolidrotten, som jag upplevde den (det är ju över 20 år sen jag senast hade idrott i skolan så det kan ha ändrats en del), är att det är ett totalt fokus på lagsporter, och nästan inget utrymme för att försöka hitta alternativ för de som verkligen inte funkar med lagsporter (såna som jag - jag avskyr lagsporter). Dessutom är de flesta (alla?) lagsporter också bollsporter, och är man bollrädd är det verkligen ingen bra situation. Jag försökte komma undan så ofta och så mycket jag kunde. Höjdpunkterna under skolidrotten var den gången per termin när vi hade orientering. Orientering passade mig perfekt. Bra lokalsinne, lätt för att läsa kartor och hitta i naturen. Jag var ingen strålande löpare, men jag var ändå bra nog. Men det var en gång per termin under mellanstadiet och högstadiet, typ. Resten av tiden var det skit.

Omklädningsrummen upplevde jag inte som ett problem, men det kan förstås vara olika från ställe till ställe, och person till person. Jag tycker att idrott alltid ska förläggas till absolut sista lektionen för dagen, så att det finns utrymme för att välja att duscha hemma för den som hellre vill det.

Henrik_E sa:
Den andre personen du nämner har ju en klassisk häftigaste mobbarkillen i klassen-personlighet så det är väl inte så konstigt att han är för ett par timmars påtvingad flugornas herre i veckan.

Jag känner inte Kalle, du vet kanske mera om hinom änbdet som framkommer i hans Tv-program?

Däremot tyckte jag att hans program Gympaläraren på ett lättsamt och underhållande sätt, tog upp viktiga frågor.

Ja, äntligen! Att förbjuda skolidrott samtidigt som barnfetma och stillasittandet ökar låter som en skitbra idé!

Om något ska det väl vara mer idrott i skolan.

geologen sa:
Felet med skolidrotten, som jag upplevde den (det är ju över 20 år sen jag senast hade idrott i skolan så det kan ha ändrats en del), är att det är ett totalt fokus på lagsporter, och nästan inget utrymme för att försöka hitta alternativ för de som verkligen inte funkar med lagsporter (såna som jag - jag avskyr lagsporter). Dessutom är de flesta (alla?) lagsporter också bollsporter, och är man bollrädd är det verkligen ingen bra situation. Jag försökte komma undan så ofta och så mycket jag kunde. Höjdpunkterna under skolidrotten var den gången per termin när vi hade orientering. Orientering passade mig perfekt. Bra lokalsinne, lätt för att läsa kartor och hitta i naturen. Jag var ingen strålande löpare, men jag var ändå bra nog. Men det var en gång per termin under mellanstadiet och högstadiet, typ. Resten av tiden var det skit.

Omklädningsrummen upplevde jag inte som ett problem, men det kan förstås vara olika från ställe till ställe, och person till person. Jag tycker att idrott alltid ska förläggas till absolut sista lektionen för dagen, så att det finns utrymme för att välja att duscha hemma för den som hellre vill det.

Jag känner igen det där, men då det är ännu längre sedan jag "utsattes" för skoljympa än det är för geologen, vill jag ändå tro att det blivit bättre idag. Men jag vet absolut inte. Känner ingen som jobbar som idrottslärare och har väldigt lite kontakt med ungdomar i den åldern.

geologen sa:

Vi kanske skulle bytt gympalärare? Våran var orienterings fanatiker.
Nu gillade jag lagsporter iof men vi hade väldigt varierad gymnastik, kunde vara dans, friidrott eller liknande.
Dottern som går i skolan nu (7an) tycker att lagsporter är tråkigt på gymnastiken men spelade själv innebandy fram tills förra säsongen, anledningen var alla killar som inte ville passa.

Om man ska ta bort allt i skolan som utgör möjlig grund för mobbning så tror jag det bara finns två vägar att gå, lägga ner skolan totalt eller införa totalt separerad undervisning för alla barn så att de aldrig träffas.

Dessutom skulle jag vilja se en undersökning på hur många som lever så på gränsen att de inte har råd att gå till Myrorna eller något liknande ställe och köpa lite basic kläder som går att ha på idrottslektioner. Fram till dess att det framkommer fakta som stödjer att detta är ett omfattande problem så är jag av uppfattningen att det är ett skenargument att göra detta till en klassfråga. Och om man vidhåller att det är ett viktigt argument för att ta bort idrotten så utgår jag från att man även inför förbud för barn att äga mobiltelefoner, saker som är långt mycket dyrare och där jag föreställer mig att det kan förekomma en hel del prestige att ha "den senaste modellen".

Jag tror mer på att försöka göra idrottslektionerna mer varierade och att man i alla fall lite senare kan få välja lite mer. Låt säga att man upp t.o.m. årskurs sex har varierande aktiviteter så att man får prova på olika saker och få öva sig kroppsligt på diverse sätt men att det senare kanske ska prioriteras att man gör något och att man ger möjlighet att i alla fall delvis få ägna sig åt något man gillar.

GoranS sa:
Om man ska ta bort allt i skolan som utgör möjlig grund för mobbning så tror jag det bara finns två vägar att gå, lägga ner skolan totalt eller införa totalt separerad undervisning för alla barn så att de aldrig träffas.

Dessutom skulle jag vilja se en undersökning på hur många som lever så på gränsen att de inte har råd att gå till Myrorna eller något liknande ställe och köpa lite basic kläder som går att ha på idrottslektioner. Fram till dess att det framkommer fakta som stödjer att detta är ett omfattande problem så är jag av uppfattningen att det är ett skenargument att göra detta till en klassfråga. Och om man vidhåller att det är ett viktigt argument för att ta bort idrotten så utgår jag från att man även inför förbud för barn att äga mobiltelefoner, saker som är långt mycket dyrare och där jag föreställer mig att det kan förekomma en hel del prestige att ha "den senaste modellen".

Jag tror mer på att försöka göra idrottslektionerna mer varierade och att man i alla fall lite senare kan få välja lite mer. Låt säga att man upp t.o.m. årskurs sex har varierande aktiviteter så att man får prova på olika saker och få öva sig kroppsligt på diverse sätt men att det senare kanske ska prioriteras att man gör något och att man ger möjlighet att i alla fall delvis få ägna sig åt något man gillar.

Instämmer till fullo! Men om all undervisning hålls separerad så finns ändå nätmobbningen kvar. Vad ska Soran göra åt det?

geologen sa:

Omklädningsrummen var det näst vidrigaste jag var med om i skolan. Jag röstar helhjärtat på ett förbud av skolgymnastik tills de har låsbara dusch/wc-rum man kan byta om i.

Har någon på riktigt blivit motiverad att röra mer på sig av skolidrott?

Lustigt nog är min och mina föräldrars upplevelse av skolidrott typ identisk och negativ på exakt samma sätt trots en spridning över 50, 60, 70, 90, och 00-tal. Vi är alla över medel aktiva som vuxna. Min fördom säger mig att de som gillade att mobbas på fotbollen på idrotten är de som kommer dö av övervikt snarare än vi som vantrivdes i ett hörn.

Men man går ju inte i skolan för att ha roligt. Ett större problem är väl att vi spenderar typ tolv-tretton år på en grundskola (gymnasiet inräknat) som skulle kunna avverkas på halva tiden innehållsmässigt.

Att lägga idrott sist på dagen faller på sin orimlighet. Ska hallen vara tom och läraren vara overksam resten av dagen då?

Här blandas helt olika frågor ihop i en enda röra; att vara naken inför andra är en sak, att inte bli delaktig i ett lagspel eller att ha dyra skor o kläder är nåt annat.

Skolidrotten är ett tillfälle som inte alla är bekväma med, men jag tycker det finns flera andra liknande situationer. När jag var ung (yngre) på 80-talet så hade vi lektioner i "data" där alla andra var bekväma utom jag eftersom mina föräldrar inte hade råd med nån dator. Eller när jag under musiklektionen tvingades sjunga inför hela klassen, det var INTE roligt. Men vi kan ju inte förbjuda alla ämnen som inte är roliga.

Den enda som mobbade mig på gympan var läraren. En mkt obehaglig farbror som dessutom höll på att dränka mig när han skulle försöka lära mig simma. Jag och ett par killar till fick konstant tvåa i betyg.
Vi överlevde, för att ta till ett understatement.

Rattnalle sa:

Lustigt nog är min och mina föräldrars upplevelse av skolidrott typ identisk och negativ på exakt samma sätt trots en spridning över 50, 60, 70, 90, och 00-tal. Vi är alla över medel aktiva som vuxna. Min fördom säger mig att de som gillade att mobbas på fotbollen på idrotten är de som kommer dö av övervikt snarare än vi som vantrivdes i ett hörn.

Men man går ju inte i skolan för att ha roligt. Ett större problem är väl att vi spenderar typ tolv-tretton år på en grundskola (gymnasiet inräknat) som skulle kunna avverkas på halva tiden innehållsmässigt.
Menar du att det generellt sett är så att de som gillar något i skolan kommer att bli dåliga på det i vuxen ålder och de som hatade det i skolan kommer att bli bra på/gilla det i vuxen ålder? Eller är det något specifikt med just ämnet idrott? I så fall, vad skulle vara förklaringen till detta?

Dessutom förstår jag inte varför idrott skulle skilja sig från matematik, historia, ... vad det gäller att motivera någon till att utveckla sig inom ämnet. Eller menar du att skolan inte kan motivera över huvud taget och att den borde läggas ner?

SLI sa:
Att lägga idrott sist på dagen faller på sin orimlighet. Ska hallen vara tom och läraren vara overksam resten av dagen då?

Här blandas helt olika frågor ihop i en enda röra; att vara naken inför andra är en sak, att inte bli delaktig i ett lagspel eller att ha dyra skor o kläder är nåt annat.

Skolidrotten är ett tillfälle som inte alla är bekväma med, men jag tycker det finns flera andra liknande situationer. När jag var ung (yngre) på 80-talet så hade vi lektioner i "data" där alla andra var bekväma utom jag eftersom mina föräldrar inte hade råd med nån dator. Eller när jag under musiklektionen tvingades sjunga inför hela klassen, det var INTE roligt. Men vi kan ju inte förbjuda alla ämnen som inte är roliga.

Jag hade data på 90 talet och ingen hade dator hemma, förutom spel dator då men det är ju inte samma sak.

Jag förstår problematiken med omklädningsrummen framförallt idag med mobiltelefoner och det är åt helvete att det har hamnat där. Jag upplevde faktiskt inte någon mobbning i omklädningen vad jag kan minnas, men det är ju typ ett kvartssekel sedan jag ramlade ur högstadiet också. En sak man kanske skall titta på är att ha lite nivåuppdelat men då fastnar man i att man har olika klasser som skall göra saker samtidigt. Jag har aldrig varit bäst i idrott men jag tillhörde den "bra" gruppen iom att jag spelat hockey hela livet och även spelat fotboll så jag hade det garanterat ganska lätt i skoljympan.

Luthman Photography sa:
Ja, äntligen! Att förbjuda skolidrott samtidigt som barnfetma och stillasittandet ökar låter som en skitbra idé!

Mitt i prick på den analysen, nu är det bara att låsa tråden.

//Källis

Nu vill jag inte bunta ihop och kalla alla de som inte förstår vad problemet är för mobbare. Men MIN erfarenhet är att antingen blev man drabbad eller så förstår/ser man inte problemet och var en del av problemet. Väldigt få var mitt i mellan.

Jämföra med sjunga ensam inför klassen och inte veta var man ska lägga mobiltelefonen mot t ex stulna och gömda kläder när man är i duschen. Eller indragen i duschen med kläderna på, piskad med ihopsnurrade handdukar mm..

Bort med skiten. Det finns gått om tillfällen för mobbing i skolan utan att vi ska behöva främja det med extra utsatta situationer.

Folk måtte ha varit snälla där jag gick i skolan för jag kan inte minnas att ens hört talas om något problem i omklädningsrummen. Men att skolidrotten skulle behöva ger ny inriktning med mindre focus på boll lagidrott håller jag med om.

GoranS sa:
Rattnalle sa:

Menar du att det generellt sett är så att de som gillar något i skolan kommer att bli dåliga på det i vuxen ålder och de som hatade det i skolan kommer att bli bra på/gilla det i vuxen ålder? Eller är det något specifikt med just ämnet idrott? I så fall, vad skulle vara förklaringen till detta?

Dessutom förstår jag inte varför idrott skulle skilja sig från matematik, historia, ... vad det gäller att motivera någon till att utveckla sig inom ämnet. Eller menar du att skolan inte kan motivera över huvud taget och att den borde läggas ner?
Nu överdrev jag väl en aning, men fördomen gäller just idrott och inte nödvändigtvis annat. Men jag är övertygad om att det är fullt möjligt att ha varit rätt dålig på något I skolmiljö för att sedan vara om inte grym så åtminstone passabel under verkliga förhållanden. Skolan är ju ganska speciell.

Sen tror jag att det finns en generell effekt av att få som inte gillade ett ämne väljer att bli lärare i det. Jag som var skoltrött I tio år skulle aldrig överväga att bli lärare. Inte alla som gillar sitt ämne verkar kunna förstå att andra inte gör det.

Man skulle ju också kunna hävda att det är nyttigt att tidigt lära sig att livet inte är en dans på rosor men jag tror inte att det är en pedagogisk poäng skolan aktivt försöker förmedla så ofta..

Källis sa:
Luthman Photography sa:

//Källis

Håller med om det. En kombination med helhetssyn där hälsovård/idrott/kost/drogbekämpning ingår. Men så är det nog förmodligen redan, åtminstone på papperet. Det är lätt att ha tjusiga mål. Svårare att göra verkstad och se till så att man uppfyller dem.

Hursom, allt som kan leda in folk till att förstå och uppleva glädjen med fysisk aktivitet behövs. Soran har helt fel i sitt förslag till åtgärd, men kanske delvis rätt i sin analys.

Att barn är stillasittande och feta är ett föräldraproblem som inte löses genom att tvinga barnen till två 40 min idrottslektioner i veckan.
Idrottslektionerna borde även innehålla teoretiska inslag om relationen hälsa, mat, rörelse så även om föräldrarna är okunniga så kan barnen iaf få lära sig lite om hur viktigt det är för hälsan att äta bra mat och röra på sig.

Att ta bort skolidrotten för att det är ett tillfälle att utsättas för mobbing är ju verkligen att börja i fel ände. Det är inte idrotten som är problemet, det är mobbingen.

Alla är bra på olika saker , och att vara bra på något man får göra stärker självförtroendet. Det kan väl sällan vara dåligt för barn? Vissa är bra på matte och får sin boost där, andra är bra på språk, musik, att rita, osv ju fler som kan få känna sig bra på nåt ju bättre är det väl. De där som har lite svårt för de teoretiska ämnena men är ena jävlar på att springa och hoppa, varför ska inte de få göra det i skolan då?

(Jag var lite över medel på det mesta i skolan (utom matte) och tyckte att det mesta var ganska roligt. Idag är jag sämre än medel på det mesta. Vad det säger om skolan? Ja det vet jag inte. Det säger nog mer om mig.)

Masjevel sa:
Att barn är stillasittande och feta är ett föräldraproblem som inte löses genom att tvinga barnen till två 40 min idrottslektioner i veckan.
Idrottslektionerna borde även innehålla teoretiska inslag om relationen hälsa, mat, rörelse så även om föräldrarna är okunniga så kan barnen iaf få lära sig lite om hur viktigt det är för hälsan att äta bra mat och röra på sig.

Det ska ingå teori i idrotten.

Jimel sa:
Masjevel sa:

Ja det står i skolplanen. Kostlära tillexempel.

Stalle

Jimel sa:
Masjevel sa:

I teorin. ;-)

Vi hade faktiskt bra teori på gymnasiet. Behandlade ergonomi, fick utföra lite självkritisk granskande av hur vi rörde oss (eller inte) och så. Sånt man faktiskt har glädje av. Ingen innan dess.

På gymnasiet får jag faktiskt erkänna att vi hade en bra idrottslärare, även om det tar emot lite. Det sociala sammanhanget var ju mer moget också så det gick att ta ut svängarna mer.

Källis sa:
Luthman Photography sa:

//Källis

Om man tror att ens en dubbling av skoljympan (från 80 min i veckan till 160 min i veckan i de lägre klasserna) skulle göra nån större skillnad på de som är stillasittande och överviktiga så har man en nog en övertro på vad skoljympan kan åstadkomma.

Stalle

Luthman Photography sa:

Det är ju helt obegripligt att du skriver nåt så tramsigt. Du som ständigt ifrågasätter idrott, tävlingar och sport i största allmänhet.

Stalle

Kung Stalle sa:
Luthman Photography sa:

Det är ju helt obegripligt att du skriver nåt så tramsigt. Du som ständigt ifrågasätter idrott, tävlingar och sport i största allmänhet.

Stalle

Tävlingar ja, men måste man tävla för att ha idrott i skolan? Det handlar väl mest om att få barn att röra på sig, vilket det väl är rätt välbelagt att de inte gör tillräckligt, vad är det som är tramsigt med det?

Kung Stalle sa:
Jimel sa:
Masjevel sa:

Ja det står i skolplanen. Kostlära tillexempel.

Stalle

Det är ju kanon om det är så. Frågan är om det är med från första klass? Ju tidigare man får lära sig vikten av rörelse och bra kost desto bättre. Att få överviktiga 7:e klassare att börja röra på sig är nog betydligt svårare än att få en förstagluttare att göra det.

Skolidrott är ju inte bara för att motionera, man ska lära sig något och sen prestera och bli bedömd precis som i andra ämnen. Det är lika mycket tävling i det som i ett matteprov.

SLI sa:
Skolidrott är ju inte bara för att motionera, man ska lära sig något och sen prestera och bli bedömd precis som i andra ämnen. Det är lika mycket tävling i det som i ett matteprov.

Den biten skall vi nog överlåta åt de privata initiativen, dvs klubbarna.

Jag har hört att det förekommer ganska mycket mobbing under mattelektionerna (måhända finns det en koppling mellan dålig matematisk kunskap och mobbare), så det är nog bäst att vi tar bort mattelektionerna också.

En bekant till mig blev retad under skolan för att han under en lektion i Svenska gjorde fel mellan "nära" och "närma", jag tror bestämt att vi måste lägga ner undervisningen i svenska.

Det för mig direkt till nästa ämne, Engelska, är inte det väldigt svårt med uttalet. Och eftersom att det har visat sig att personer som spelar dator/ser på film med engelskt tal/text så är det ju en direkt klassfråga, borde förbjudas och definitivt tas bort från läroplanen.

[/sarkasm]
Hur kan man vara så urbota korkad att man gör ett sådant uttalande.
Eller som "Snuten" ovan skrev, han kanske har rätt i sin analys, men fel i sitt åtgärdsförslag.

Masjevel sa:

Så är det redan

Nä. Inför temadag randocykling! Det stärker de små liven och ingen orkar mobba någon efter de första 5-10 milen!

geologen sa:
Felet med skolidrotten, som jag upplevde den (det är ju över 20 år sen jag senast hade idrott i skolan så det kan ha ändrats en del), är att det är ett totalt fokus på lagsporter, och nästan inget utrymme för att försöka hitta alternativ för de som verkligen inte funkar med lagsporter (såna som jag - jag avskyr lagsporter). Dessutom är de flesta (alla?) lagsporter också bollsporter, och är man bollrädd är det verkligen ingen bra situation.

Det är inte så mycket bollsport idag. Däremot en hel del boll-lekar.

Bengt-re sa:
Nä. Inför temadag randocykling! Det stärker de små liven och ingen orkar mobba någon efter de första 5-10 milen!
Va!? Randocykling är väl den ultimata mobbningsgrenen. Man försöker kränka alla, inklusive sig själv, med att starta alldeles för hårt och cykla alldeles för långt. Resultatet är också talande:
200907271796.jpg

Kom nu inte och säg att det där är en sund, glad och nöjd människa! Nej, ett sant mobbningsoffer är vad bilden visar.

(Och, nej, detta är på inget sätt ett försök förminska eller skämta bort det allvarliga problemet med mobbning. Bara lite tramsande kring randocyklister.)

Jag har hängt lite på det här forumet en tid och fascinerats över vilken samlad kunskap användarna här sitter inne med. Samtidigt har jag undvikit att ge mig in i diskussioner eftersom dessa allt som oftast verkar spåra ur men nu kan jag inte hålla mig borta längre.

Det är ett allvarligt problem att flera stycken här vittnar om en skolidrottsmiljö i sin egen skolgång som efter avslutad skolgång gör att ni delar Sorans uppfattning om att idrott i skolan borde förbjudas. Själv har jag under min uppväxt aldrig sett någon släpas in i duschen med kläderna på eller blivit piskad med ihoprullade handdukar så jag tror vi kan ha olika erfarenheter utan att jag för den skull håller med om att jag var en del av mobbningsproblematiken. Jag har däremot i och utanför skolan sett mobbning och alltid aktivt, ibland med våld i min ungdom, emot den. Jag anser att mobbning förekommer i mer eller mindre stor utsträckning i alla sammanhang där grupper av barn gör saker tillsammans. Enda sättet att, genom förbud, få bukt med problemet borde således vara att förbjuda barns umgänge med andra barn. En alternativ väg, som jag tror mer på, är att vi vuxna förstår att barn behöver vägledning i vad som är ett socialt acceptabelt beteende och att det också behövs en vuxennärvaro med absolut nolltolerans mot kränkande beteende under tiden våra barn lär sig detta. En moralisk kompass eller ett samvete är inget man föds med. Det handlar uteslutande om uppfostran.

För några år sedan blev jag tillfrågad att vara med och få bukt med problem i skolidrotten i en skola som jag genom samverkan skola/idrottsrörelsen hade god kontakt med. Det huvudsakliga problemet visade sig vara idrottslärare som hade låtit eleverna ta över idrottslektionerna. Man spelade fotboll för det var det eleverna ville. Problemet var att det var ett fåtal elever, de som tog mest plats, som ville spela fotboll och när man lät dessa få som de ville så tog de all plats. Vi började med att ta bort fotbollen som i mitt tycke är den sämsta skolidrotten. Skolidrott ska uppmuntra till delaktighet vilket inte fotboll gör i skolmiljön. Tilläggas bör kanske att jag i till vardags arbetar med fotboll och absolut inte tycker fotboll är dåligt för de som väljer att spela fotboll. Vi begränsade också andra lagidrotter/bollsporter till ett minimum. Genom att lägga fokus på lärande i stället för att ha 40 minuters tävlande så fick vi med oss de inaktiva barnen och efter tre månader kunde jag lämna över till idrottslärare som hade en ökad praktisk kunskap i hur man skapar miljöer för lärande.

För de inaktiva barnen så anser jag att skolidrotten är livsviktig. Den är också avsevärt billigare än all idrott som sker utanför skolan.

Slutligen måste jag säga att skolidrotten är ingen tävling, inte heller matematiken eller ett matteprov är en tävling, varje elevs kunskap ska ställas mot uppsatta kunskapsmål i en läroplan - inte jämföras mot andra elever i klassen.

Man kan ha ökad fysisk aktivitet i skolan utan att utöka skolidrotten, det finns en del forskning på att förbättrar studieresultaten. Då handlar det alltså om aktivitet som inte kräver ombyte och utan prestationsfokus.

grondahl sa:
Man kan ha ökad fysisk aktivitet i skolan utan att utöka skolidrotten, det finns en del forskning på att förbättrar studieresultaten. Då handlar det alltså om aktivitet som inte kräver ombyte och utan prestationsfokus.

Skolidrotten ska inte ha ett prestationsfokus, skolidrotten ska ha fokus på lärande.

Ta som exempel, simkunnigheten som är en del av läroplanen för skolidrott, där mäts resultatet av lärandet i hur många meter barnet kan simma (prestationen) men fokus ska ligga på att faktiskt lära barnet att simma de där meterna (lärandet). Svårt att genomföra utan ombyte.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp