[OT] Happy bygg-DIY: Fastkärvad Ballofix

erik h

Aktiv medlem
Vredet sitter fast. Installerad 1996 och det är nog 7-8 år sedan någon rörde den sist. Finns det några trick för att få in den i matchen igen? Förutom att strypa vattnet till hela fastigheten och byta Ballofixen alltså.

Du kanske vrider åt fel håll? Ballofixer är ju inte som en vanlig kran.

Jag provade åt båda hållen, men 90 grader höger = stängd, längs med röret = öppen antar jag? Nu har jag känt på en som fungerar så jag vet hur det borde kännas. Ska prova att knacka och kanske olja lite ikväll.

Tur att jag har huvudnyckel...

Vilket håll du ska vrida på e inte helt givet , det kan vara olika beroende på märke.
Om du endast testat vrida med dess orginalvred så tycker jag du ska byta mot en insexnyckel med längre skaft och testa igen.

Tjena!

Trodde först du menade sånthär:

120-960.gif

Krypolja!

Dvs Omega 636.

Edit:
Annars är värme bra att få loss fastkärvade saker med!
Dock så rekommenderas det att värma (med tex butanbrännare) före man drar på smörjmedel, då smörjmedel brinner väldigt bra och luktar väldigt äckligt..
Och värm ordentligt, inte så det smälter men.. varmare än du har i ugnen :)
Se till att ha nånting att dra med, dock inte för hårt för det är väl inte så starkt material i en sån där..

Dock så beror det ju på hur det ser ut runtomkring med brännbart material, brandlarm, packningar i ventilen och kopplingarna runtom!
Var försiktig!

Edit2: På jobbet stöter vi på fastkärvade stängningsbara avloppsventiler (som har stått osmorda och orörda i 40 år) som ska fixas, krypolja + tid + kontrollerat våld brukar räcka, värme kommer senare.

Mvh / Tomas

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp