[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Ett litet köptips...... Scandinavian photo har kraftigt nedsatta priser på vissa Mindshiftgear och Lowepro ryggsäckar
Jag klickade hem en mindshiftgear first light 30L precis, 2190:- sen 25% rabatt på det:)
men skynda på mindshift rabatten gällde bara under helgen om jag fattade rätt.

Är på jakt efter en bra kompaktkamera man kan ha med sig på cykelrundorna.

Krav:
Hyfsat liten.
Möjlighet att skicka bilderna till smartphone.

Jag kör med Panasonic DMC-FT 5.

Snackar WiFi-Direct med mobilen och får plats i ryggfickan. Tål inte att tappas ur densamma över 70 km/h. Ingen vidare för bilder inomhus i kass ljus, eller om du vill bli nästa Annie Leibovitz. Annars är jag nöjd.

Jag har lallat runt med en Panasonic LX100 den senaste tiden, den fungerar alldeles utmärkt tycker jag. Som makten nämnde tidigare i något inlägg så är den kanske gränsfall till stor, men jag har den ändå i ett fodral i axelremmen på ryggan. mft-sensor och bra optik ger fina bilder.

Displayen på min gamla Sony Alpha 350 gick upp i rök för några veckor sedan. Blev rekommenderad en Sony A6300 som ersättare. Den kändes trevlig, men vilka alternativ bör jag kolla på? Skall användas till semesterbilder, dotterns fotbollsmatcher, cykel mm. Trevligt med bra video, helst geotaggning och någon trådlös överföring. Har inget större fotointresse mer än att bilderna blir hyfsat bra, så tusentals manuella inställningar kommer inte göra mig gladare.

Senast ändrad:
Stumpy sa:
Displayen på min gamla Sony Alpha 350 gick upp i rök för några veckor sedan. Blev rekommenderad en Sony A6300 som ersättare. Den kändes trevlig, men vilka alternativ bör jag kolla på? Skall användas till semesterbilder, dotterns fotbollsmatcher, cykel mm. Trevligt med bra video, helst geotaggning och någon trådlös överföring. Har inget större fotointresse mer än att bilderna blir hyfsat bra, så tusentals manuella inställningar kommer inte göra mig gladare.
har du köpt in dig i systemet med fler objektiv, blixtar och grejjer? Annars kanske du kunde kika på en bra kompaktkamera istället? Finns så många bra nu.

Någon som klämmt på Olympus OM-D E-M1 Mark II ?.... jag har varit helt inställd på att köpa en Nikon D500 men av misstag råkade jag börja läsa om Olympus och fått ett otroligt köpsug.

Har varit Nikonist i många år och fått eksem och gråa hår när spegelöst har nämnts.
Iofs så ryktas det om att Nikon kommer med spegelöst 2018 men jag ser det som närmast osanolikt att den skulle vara bättre än Olympus, Panasonic mm om nu spegelöst är det man ska ha....... *suck* svåra beslut att ta

/Jörgen K

Pajas sa:
Någon som klämmt på Olympus OM-D E-M1 Mark II ?.... jag har varit helt inställd på att köpa en Nikon D500 men av misstag råkade jag börja läsa om Olympus och fått ett otroligt köpsug.

Har varit Nikonist i många år och fått eksem och gråa hår när spegelöst har nämnts.
Iofs så ryktas det om att Nikon kommer med spegelöst 2018 men jag ser det som närmast osanolikt att den skulle vara bättre än Olympus, Panasonic mm om nu spegelöst är det man ska ha....... *suck* svåra beslut att ta

/Jörgen K

Vad tänker du använda kameran till? Den enda direkta nackdelen med MFT är att sensorn är ganska liten. Helt adekvat för bra bildkvalitet, men det blir inte lika bra som APS-C eller småbildsformatet. Objektiven till systemet är mycket, mycket bra däremot, och väger upp en hel del.

Själv gillar jag 4:3-formatet, alltså sidförhållandet. Men jag är lite för kräsen för den sensorstorleken tyvärr. Olympus gör dock prima kameror och jag skulle hellre välja det än en APS-C-kamera från Nikon eller Canon. Jag gissar att Nikons spegellösa kommer att vara FF för att konkurrera med Sony, men det kommer säkert även mindre sensorer efterhand.

Skogling sa:
Skall man ha en DSLR så skall man ha en fullformatare. Om man har råd.

Kolla in mitt instagramkonto "flygopaten" ?

+1

När jag köper Colnago på AliExpress väljer jag alltid bort de annonser som fotats med APS-C. :)

MTBiker sa:
Jo det håller jag med om. Men en fullformat kräver också bra optiker för att kunna nyttjas fullt ut.

Det håller däremot inte jag med om. Ju större upptagningsformat, desto sunkigare optik kan man använda. Det ställer nämligen lägre krav på upplösning och akutans för att få en viss bildkvalitet i slutändan.

Jag har fotat FF länge och väl, men också haft MFT- och APS-C-kameror. Det har varit solklart att man måste ha dyrare och finare optik på de mindre formaten för att matcha ett ganska enkelt objektiv på FF.

Om du ger en fantastiskt fin kamerautrustning till någon som inte har någon som helst känsla för bildskapande.
Jämfört med att låna ut sin mobil(kamera) till James Nachtwey...

Jag vill inte komma någonstans. Jag säger som cykelfolket. "-It's not about the bike".

:)

Skogling sa:
Om du ger en fantastiskt fin kamerautrustning till någon som inte har någon som helst känsla för bildskapande.
Jämfört med att låna ut sin mobil(kamera) till James Nachtwey...

Jag vill inte komma någonstans. Jag säger som cykelfolket. "-It's not about the bike".

:)

Jajaja, visst håller jag med om sånt! :-) Emellertid tycker jag inte det är ett bra argument för att inte köpa en fräsig kamera om man vill ha en. Man blir ju inte sämre av det liksom. Snarare kan det inspirera en att bli bättre, precis som en bra cykel.

Det är väl som vanligt; att när man väl är bra på något, så är det mer motiverat att plåga sig själv med enklare utrustning. Bara för att det går.

---------

Relevant citat, med okänt ursprung: "Every famous image in history was taken with equipment worse than yours."

Mr. Hemingway said to Mr. Adams “You take damn fine photos. What camera do you use”? Mr. Adams replied “You write some damn fine stories with Brand typewriter do you use”?

Makten sa:
MTBiker sa:
Jo det håller jag med om. Men en fullformat kräver också bra optiker för att kunna nyttjas fullt ut.

Det håller däremot inte jag med om. Ju större upptagningsformat, desto sunkigare optik kan man använda. Det ställer nämligen lägre krav på upplösning och akutans för att få en viss bildkvalitet i slutändan.

Jag har fotat FF länge och väl, men också haft MFT- och APS-C-kameror. Det har varit solklart att man måste ha dyrare och finare optik på de mindre formaten för att matcha ett ganska enkelt objektiv på FF.

Vad menar herrarna med " fullformat"?
4,5X6? 6X6? Det lite udda 6X7? 9X12? 12X18? 18X24?

Makten sa:
MTBiker sa:

Intressant. Jag har aldrig testat dåliga objektiv till min Fullformat. Blir nästan sugen på att låna en glugg och prova. :)

Pfaff sa:

Du har säkert full koll på att det är småbildsformatet som avses, alltså 24x36 mm. Med den enkla förklaringen att så stora sensorer var för dyrt när de stora kameratillverkarna gick över från analogt till digitalt.

MTBiker sa:
Intressant. Jag har aldrig testat dåliga objektiv till min Fullformat. Blir nästan sugen på att låna en glugg och prova. :)

Det i sig kanske är ett anekdotiskt bevis på att jag har rätt;-)
För att utveckla saken lite mer: Prova valfritt 50/1,8 från 60-talet och framåt. Jämför sen med ett ekvivalent objektiv för APS-C eller mindre sensor. Gärna genom att blända ner FF-objektivet så du får samma skärpedjup och ljusinsamling som på det mindre formatet. Du kommer att upptäcka att det mycket enkla FF-objektivet sopar banan med vad än du sätter framför den mindre sensorn.

Brasklapp: Ja, det finns givetvis undantag, om man betalar hysteriska summor. Min poäng är att ju större formatet är, desto enklare objektiv kan man använda för att uppnå ditten eller datten vad gäller bildkvalitet. Det är en svårlivad myt att större format kräver bättre objektiv, som troligen bygger på att en del objektiv är lite oskarpa längst ute i hörnen, och att man beskär bort detta om man använder dem på en mindre sensor. Men man förstorar samtidigt alla aberrationer i resten av bilden.

Pajas sa:

/Jörgen K

Som Makten sa så handlar det en del om vad du ska ha kameran till och vad du själv uppskattar hos en kamera. Är man vare sig reklamfotograf eller anal pixelpeeper och fotar under "normala" förhållanden så funkar egentligen vilken modern systemkamera som helst, rent bildkvalitetsmässigt.

Både Olympus och Panasonic har en del funktioner som du inte hittar på dslr-kameror. T.ex. väldigt hög seriebildstagning och riktigt bra låst följande fokus. De är även riktigt bra att filma med. Nachdelen med alla spegellösa är ju batteritiden.

Om-d em 1 II är bra, riktigt fin. Gillar du ergonomin är det en fräsig kamera. Du får ett riktigt kompakt kit och slipper släpa tunga grejer.

Pfaff sa:
Makten sa:
MTBiker sa:

6x7 är inte udda, om man gillar Pentax.
Fast den här är ju smidigare:

Bilagor

• pentax-auto-110.jpg
    pentax-auto-110.jpg
    15.2 KB · Besök: 106
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
Makten sa:
MTBiker sa:

6x7 är inte udda, om man gillar Pentax.
Fast den här är ju smidigare:

Här har du en annan för 110-format.

18C8709C-4179-4AC0-A5A7-B768BE069D45.png

Konstigt att ingen nämner Fujifilm som ett spegellöst alternativ. De har lyckats otroligt bra med sin sensor fast den är i APS-C-format och gör bättre optik än de flesta. Med mina Fujikameror tar jag trista bilder med helt överlägsen bildkvalité.

Jaha... Ingen som tänkt på denna då. Skulle sitta fint om jag vann på lotto...

Hasselblads-first-mirrorless-camera.jpg

...men tills vidare får jag mig med mina Olympus & Panasonic hus.

Tillbaka
Topp