Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blev lite inspirerad av Kina-import efter jag såg denna video. De båtar jag tittar på är ännu mindre/billigare så risken är väl inte riktigt lika stor då.Ja jag såg att det fanns en del för 3000-4000 dollar som faktiskt ser snarlikt ut en del som säljs här hemma. Men lite tillval på det blir 1000 dollar till, sen frakt 1000 dollar, tull (X%?) och 25% moms så börjar det närma sig 100 000 kr, lite stor summa att chansa för tycker jag.. Då är det 4-5-meters båtar.
Grand ser inte lika oömma ut som Brig.
En nackdel med RIB och barn är ju att friborden är obefintliga.
Finns det ngn förening som vill förbjuda motorassistans i naturen gällandes båtar? Grymt nyfiken på det kopplat till diskussionerna mot cykelns motsvarighet. På riktigt alltså.
Finns det ngn förening som vill förbjuda motorassistans i naturen gällandes båtar? Grymt nyfiken på det kopplat till diskussionerna mot cykelns motsvarighet. På riktigt alltså.
Man har ju förbjudit vattenskotrar utanför farleder. Att göra det för vanliga båtar känns inte som något genomförbart i ett av välrdlens båttätaste länder.
Ja just den delen är nog väldigt tandlös. Att det krävs förarbevis har nog minskat intresset dock. Känns som det är mindre vattenskotrar nu. Hyrfirmorna närmast här har båda slagit igen.Det känns dock som en rätt svår lag att vidmakthålla. Man måste ju få åka till/från sin destination även om det ligger utanför farled. Och om man leker och buskör är kanske inte farleden det bästa stället alla gånger, ibland kan det ju vara ganska trångt.
Tror mest lagen ser ut som den gör för att kunna ingripa när man tycker det behövs. Frågan om det gjorts någon gång.
Hade vi inte haft massa barn hade det varit kul med varsin vattenskoter istället för båt!
De flesta segelbåtar har väl motor iaf..Räknas motorbåt som segelbåt enligt någon lag?
Vi håller väl till i samma härad.Ja just den delen är nog väldigt tandlös. Att det krävs förarbevis har nog minskat intresset dock. Känns som det är mindre vattenskotrar nu. Hyrfirmorna närmast här har båda slagit igen.
Jag flyttade ifrån skärgården förra året och har nu Lerkil som hemmahamn (men jag identiferar mig ändå som öbo). Det känns även som att de som pendlande med vatenskoter från framför allt Donsö har lagt av med det nu mera.Vi håller väl till i samma härad.
Har sett skotrar vid 2-3 tillfällen i sommar tror jag. Otroligt stor minskning från förrförra året. Bara en av dem var någon som "buskörde"
Jag flyttade ifrån skärgården förra året och har nu Lerkil som hemmahamn (men jag identiferar mig ändå som öbo). Det känns även som att de som pendlande med vatenskoter från framför allt Donsö har lagt av med det nu mera.
Haha. Jag skall gå nattvakt snart. Bra tips där på att hålla sig vaken.Tjena!
Ett tips när det kommer till Lerkil. Om du ska visa en hel skock med ungar hur kul det är att använda kroken i påmastningskranen som jättegunga så kolla att den är spärrad först, det blir väldigt blött annars. Har jag hört![]()
Tjena!
Ett tips när det kommer till Lerkil. Om du ska visa en hel skock med ungar hur kul det är att använda kroken i påmastningskranen som jättegunga så kolla att den är spärrad först, det blir väldigt blött annars. Har jag hört![]()
Anekdotisk bevisföring men många ribbåtar hos The Rich här i Mälaren.Då blir det lättare att klättra i med :-)
Barnen börjar bli så pass stora att det nog inte är ett problem. Men det är definitivt en stor skillnad. Även små båtar är det ju otroligt höga fribord på numera.
Grodhavet. ;)Jag saknar både sjötomt och egen brygga tyvärr! Men mälaren, det är väl inte havet...
Haha. Jag skall gå nattvakt snart. Bra tips där på att hålla sig vaken.
Låter som att ungarna hade det kul iaf och de kommer aldrig glömma tillfället.eller att spärra kroken.
Båths har en k&s sida. Annars är det nog mest facebookgrupper.Var köpes och säljes jollar idag?
Det verkar inte längre vara hallen på MSS, Pettersson är nog död och lika dött är marketplace.
Edit. Han lever och är 92 år, om det nu är "den" pettersson jag tänker på
Tack. Ja, de hade mer än nån annan jag lyckades hitta. Ändå magert.Båths har en k&s sida. Annars är det nog mest facebookgrupper.
Jag har köpt segel härifrån. Några tusen billigare än i sverige.Tack. Ja, de hade mer än nån annan jag lyckades hitta. Ändå magert.
Jag hoppades internet skulle översvämmas av begagnade segel.
Kanske får testa att köpa utomlands. Verkar vara mycket billigare, speciellt ickegodkända för tävling
Ja, ser bra ut. 315 euro för laser otävling är kanske bra.Jag har köpt segel härifrån. Några tusen billigare än i sverige.
![]()
Sailcenter
Sailcenter is the world's leading supplier of open boats and sailing equipment for all sailors. We sell sailing boats, catamarans, parts and clothing through our webshop and from our store in Almere.www.sailcenter.com
Skall du inte ha nytt är nog nån fb grupp bäst. Begagnade tävlingssegel är inte värda mycket. :)
Vet inte om bra, men svensk sida som lokala laserklubben rekommenderade: https://www.onedesigncenter.se/collections/segel-tillbehor-laserJa, ser bra ut. 315 euro för laser otävling är kanske bra.
Tror jag såg 150 USD och 100+ i frakt. Blir billigt om man köper två men jag saknar kompetens att avgöra om jag blir lurad
Såg den. Får den som reklam på happy nu. Lite olika priser där också. Får försöka fatta vad som passarVet inte om bra, men svensk sida som lokala laserklubben rekommenderade: https://www.onedesigncenter.se/collections/segel-tillbehor-laser
Är det SSG?Idag är man ju nöjd med att det byggdes hus redan i måndags Visa bilaga 731441
Japp!Är det SSG?
Där har man gungat många gånger!Tjena!
Har testat att dra wake med 80kg vuxen efter en 20hk men med 4.5m eka.Lite intresserad om ngn drar ring el wakeboard med en 3 m rib och en 20 hk.
Kanske inte för vuxna men om en vuxen kör och ett barn åker efter.
Har testat att dra wake med 80kg vuxen efter en 20hk men med 4.5m eka.
Det är inte så kul. Det går men är väl mest för att preppa inför större äventyr tänker jag.
Det skulle jag tro att det gör, ja.Ok men då borde det gå helt ok för barn att åka lite vattenskidor/wakeboard tycker man.
Va tidigare inne på att köpa vattenskoter men nu får det bli en rib när den största blir stor nog.
Tuberna gör att det går mjukare i sjön.Skrovlängd och skrovform brukar vara avgörande för hur bekvämt det är i lite sjö, sen verkar en del hävda/tro att tuberna gör att det går mjukare i sjön men det är jag lite skeptisk till. Men en 7 meter lång båt kommer alltid vara bekvämare än en 5 meter lång. Om vi pratar motorbåt då - jag har paddlat i vågor jag inte skulle känna mig bekväm att åka båt i men det är en annan sak :-)
Det blir alltid obekvämt långt innan det blir farligt är min erfarenhet.
Det fanns ett ordentligt utbud, Great White hade mängder med båtar.Så, en liten uppdatering vad gäller mindre RIB-båtar till bortskämda barn.
Var på båtmässan i helgen och har gjort en trendspaning. Många märken som t ex Great White, Black Beast, Black Wolf e t c är Kina-båtar med alu-skrov men med PVC-ballonger där den svenska importören tar hem nakna skrov och skruvar på konsol samt gör motorinstallation i Sverige. Därmed är dom "svensktillverkade".
De ser helt ok ut IRL trots allt men de kostar en slant. Oklart vad gäller kvalitét. En egen reflektion är att motorer är väldigt dyra för att vara en så pass mogen masstillverkad produkt.
Brig, Grand o ngn till tillverkas i Ukraina och de verkar komma med hypalon istället för PVC. Betydligt dyrare dock.
Bidrar med några bilder för den som oxå är intresserad, i post nedan.
Tittade lite på Tiger och dom såg fina ut men den jag tittade på var ngt för stor för tillfället.Det fanns ett ordentligt utbud, Great White hade mängder med båtar.
Den som hette Black Wolf (med orange) och nån som hette Tiger var lite bättre gjorda.
Ett par av de andra hade exakt samma detaljlösningar på skrovet så de kommer nog från samma fabrik.
Jag tror de fungerar helt ok. En del kanter var vassa efter bearbetning och passform var lite si och så på luckorna.