[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Trimplan är ju väldigt viktigt om man skall ut och köra i blåst också så att man kan se till att ha v-botten i rätt vinkel hela tiden..

[OT] Happys båtforum
Skrovlängd och skrovform brukar vara avgörande för hur bekvämt det är i lite sjö, sen verkar en del hävda/tro att tuberna gör att det går mjukare i sjön men det är jag lite skeptisk till. Men en 7 meter lång båt kommer alltid vara bekvämare än en 5 meter lång. Om vi pratar motorbåt då - jag har paddlat i vågor jag inte skulle känna mig bekväm att åka båt i men det är en annan sak :-)

Det blir alltid obekvämt långt innan det blir farligt är min erfarenhet.

[OT] Happys båtforum
Ja jag såg att det fanns en del för 3000-4000 dollar som faktiskt ser snarlikt ut en del som säljs här hemma. Men lite tillval på det blir 1000 dollar till, sen frakt 1000 dollar, tull (X%?) och 25% moms så börjar det närma sig 100 000 kr, lite stor summa att chansa för tycker jag.. Då är det 4-5-meters båtar.

Grand ser inte lika oömma ut som Brig.
Blev lite inspirerad av Kina-import efter jag såg denna video. De båtar jag tittar på är ännu mindre/billigare så risken är väl inte riktigt lika stor då.

[OT] Happys båtforum
Finns det ngn förening som vill förbjuda motorassistans i naturen gällandes båtar? Grymt nyfiken på det kopplat till diskussionerna mot cykelns motsvarighet. På riktigt alltså.

[OT] Happys båtforum
Finns det ngn förening som vill förbjuda motorassistans i naturen gällandes båtar? Grymt nyfiken på det kopplat till diskussionerna mot cykelns motsvarighet. På riktigt alltså.

Man har ju förbjudit vattenskotrar utanför farleder. Att göra det för vanliga båtar känns inte som något genomförbart i ett av välrdlens båttätaste länder.

[OT] Happys båtforum
Man har ju förbjudit vattenskotrar utanför farleder. Att göra det för vanliga båtar känns inte som något genomförbart i ett av välrdlens båttätaste länder.

Det känns dock som en rätt svår lag att vidmakthålla. Man måste ju få åka till/från sin destination även om det ligger utanför farled. Och om man leker och buskör är kanske inte farleden det bästa stället alla gånger, ibland kan det ju vara ganska trångt.

Tror mest lagen ser ut som den gör för att kunna ingripa när man tycker det behövs. Frågan om det gjorts någon gång.

Hade vi inte haft massa barn hade det varit kul med varsin vattenskoter istället för båt!

[OT] Happys båtforum
Det känns dock som en rätt svår lag att vidmakthålla. Man måste ju få åka till/från sin destination även om det ligger utanför farled. Och om man leker och buskör är kanske inte farleden det bästa stället alla gånger, ibland kan det ju vara ganska trångt.

Tror mest lagen ser ut som den gör för att kunna ingripa när man tycker det behövs. Frågan om det gjorts någon gång.

Hade vi inte haft massa barn hade det varit kul med varsin vattenskoter istället för båt!
Ja just den delen är nog väldigt tandlös. Att det krävs förarbevis har nog minskat intresset dock. Känns som det är mindre vattenskotrar nu. Hyrfirmorna närmast här har båda slagit igen.

[OT] Happys båtforum
Straffet för olovlig körning med vattenskoter är 30 dagsböter. Med bil börjar straffskalan på 20 dagsböter men där kan det bli mer om det är vanemässigt, upp till ett års fängelse till och med.

Men det känns inte riktigt som att man vill chansa :-) benägenheten att följa lagar är väl annars en aning mindre på sjön än i trafiken. Bara för mig att kika ut på farleden utanför fönstret hemma, det är 7 knop och det är rätt få som håller den farten. 30-40 knop är inte helt ovanligt, i helgen såg jag nog den snabbaste jag sett någonsin, svårt att bedöma förstås men det var lätt dubbelt så fort som 30 knop!

Det blir ju inte mycket till vågor av en sån båt.

[OT] Happys båtforum
Ja just den delen är nog väldigt tandlös. Att det krävs förarbevis har nog minskat intresset dock. Känns som det är mindre vattenskotrar nu. Hyrfirmorna närmast här har båda slagit igen.
Vi håller väl till i samma härad.
Har sett skotrar vid 2-3 tillfällen i sommar tror jag. Otroligt stor minskning från förrförra året. Bara en av dem var någon som "buskörde"

[OT] Happys båtforum
Vi håller väl till i samma härad.
Har sett skotrar vid 2-3 tillfällen i sommar tror jag. Otroligt stor minskning från förrförra året. Bara en av dem var någon som "buskörde"
Jag flyttade ifrån skärgården förra året och har nu Lerkil som hemmahamn (men jag identiferar mig ändå som öbo). Det känns även som att de som pendlande med vatenskoter från framför allt Donsö har lagt av med det nu mera.

[OT] Happys båtforum
Jag flyttade ifrån skärgården förra året och har nu Lerkil som hemmahamn (men jag identiferar mig ändå som öbo). Det känns även som att de som pendlande med vatenskoter från framför allt Donsö har lagt av med det nu mera.

Tjena!

Ett tips när det kommer till Lerkil. Om du ska visa en hel skock med ungar hur kul det är att använda kroken i påmastningskranen som jättegunga så kolla att den är spärrad först, det blir väldigt blött annars. Har jag hört 🙄🙄🙄

[OT] Happys båtforum
Tjena!

Ett tips när det kommer till Lerkil. Om du ska visa en hel skock med ungar hur kul det är att använda kroken i påmastningskranen som jättegunga så kolla att den är spärrad först, det blir väldigt blött annars. Har jag hört 🙄🙄🙄
Haha. Jag skall gå nattvakt snart. Bra tips där på att hålla sig vaken.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Tjena!

Låter som att ungarna hade det kul iaf och de kommer aldrig glömma tillfället. 😄 eller att spärra kroken.

[OT] Happys båtforum
Då blir det lättare att klättra i med :-)

Barnen börjar bli så pass stora att det nog inte är ett problem. Men det är definitivt en stor skillnad. Även små båtar är det ju otroligt höga fribord på numera.
Anekdotisk bevisföring men många ribbåtar hos The Rich här i Mälaren. 😀🛶
IMG_4611.jpeg

[OT] Happys båtforum
Haha. Jag skall gå nattvakt snart. Bra tips där på att hålla sig vaken.

Tjena!

Det är inte så mysigt i hamnbassängen. Jag har som tur var bara badat två gånger i den.
Var lägerledare i Lerkil i många år. Kan ha hänt att vi ställde till det för nattvakten nån gång 🙄

Låter som att ungarna hade det kul iaf och de kommer aldrig glömma tillfället. 😄 eller att spärra kroken.

Dom hade hysteriskt roligt. Året efter när dom kom till lägret så pekade alla direkt på mig och förklarade för mamma och pappa att det var jag som gungade i kranen. 😂

[OT] Happys båtforum
Var köpes och säljes jollar idag?
Det verkar inte längre vara hallen på MSS, Pettersson är nog död och lika dött är marketplace.

Edit. Han lever och är 92 år, om det nu är "den" pettersson jag tänker på

[OT] Happys båtforum
Var köpes och säljes jollar idag?
Det verkar inte längre vara hallen på MSS, Pettersson är nog död och lika dött är marketplace.

Edit. Han lever och är 92 år, om det nu är "den" pettersson jag tänker på
Båths har en k&s sida. Annars är det nog mest facebookgrupper.

[OT] Happys båtforum
Tack. Ja, de hade mer än nån annan jag lyckades hitta. Ändå magert.

Jag hoppades internet skulle översvämmas av begagnade segel.
Kanske får testa att köpa utomlands. Verkar vara mycket billigare, speciellt ickegodkända för tävling

[OT] Happys båtforum
Tack. Ja, de hade mer än nån annan jag lyckades hitta. Ändå magert.

Jag hoppades internet skulle översvämmas av begagnade segel.
Kanske får testa att köpa utomlands. Verkar vara mycket billigare, speciellt ickegodkända för tävling
Jag har köpt segel härifrån. Några tusen billigare än i sverige.

Skall du inte ha nytt är nog nån fb grupp bäst. Begagnade tävlingssegel är inte värda mycket. :)

[OT] Happys båtforum
Jag har köpt segel härifrån. Några tusen billigare än i sverige.

Skall du inte ha nytt är nog nån fb grupp bäst. Begagnade tävlingssegel är inte värda mycket. :)
Ja, ser bra ut. 315 euro för laser otävling är kanske bra.
Tror jag såg 150 USD och 100+ i frakt. Blir billigt om man köper två men jag saknar kompetens att avgöra om jag blir lurad

[OT] Happys båtforum
Så, en liten uppdatering vad gäller mindre RIB-båtar till bortskämda barn.

Var på båtmässan i helgen och har gjort en trendspaning. Många märken som t ex Great White, Black Beast, Black Wolf e t c är Kina-båtar med alu-skrov men med PVC-ballonger där den svenska importören tar hem nakna skrov och skruvar på konsol samt gör motorinstallation i Sverige. Därmed är dom "svensktillverkade".

De ser helt ok ut IRL trots allt men de kostar en slant. Oklart vad gäller kvalitét. En egen reflektion är att motorer är väldigt dyra för att vara en så pass mogen masstillverkad produkt.

Brig, Grand o ngn till tillverkas i Ukraina och de verkar komma med hypalon istället för PVC. Betydligt dyrare dock.

Bidrar med några bilder för den som oxå är intresserad, i post nedan.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Lite intresserad om ngn drar ring el wakeboard med en 3 m rib och en 20 hk.

Kanske inte för vuxna men om en vuxen kör och ett barn åker efter.

[OT] Happys båtforum
Lite intresserad om ngn drar ring el wakeboard med en 3 m rib och en 20 hk.

Kanske inte för vuxna men om en vuxen kör och ett barn åker efter.
Har testat att dra wake med 80kg vuxen efter en 20hk men med 4.5m eka.
Det är inte så kul. Det går men är väl mest för att preppa inför större äventyr tänker jag.

[OT] Happys båtforum
Har testat att dra wake med 80kg vuxen efter en 20hk men med 4.5m eka.
Det är inte så kul. Det går men är väl mest för att preppa inför större äventyr tänker jag.

Ok men då borde det gå helt ok för barn att åka lite vattenskidor/wakeboard tycker man.

Va tidigare inne på att köpa vattenskoter men nu får det bli en rib när den största blir stor nog.

[OT] Happys båtforum
Skrovlängd och skrovform brukar vara avgörande för hur bekvämt det är i lite sjö, sen verkar en del hävda/tro att tuberna gör att det går mjukare i sjön men det är jag lite skeptisk till. Men en 7 meter lång båt kommer alltid vara bekvämare än en 5 meter lång. Om vi pratar motorbåt då - jag har paddlat i vågor jag inte skulle känna mig bekväm att åka båt i men det är en annan sak :-)

Det blir alltid obekvämt långt innan det blir farligt är min erfarenhet.
Tuberna gör att det går mjukare i sjön.
En sak gäller alla ribbar i princip.
När du landar aningen snett, i längdriktning, så smäller det till rejält bra i ett fast skrov, med en tub så dämpar den smällen så att du inte ens tänker på det, i en båt med fast skrov har inredningen typ lossnat.

Sen får du en indirekt effekt. Ribbar har, i alla fall de som har tub i vattnet vid stillaliggande, stabilitet från tuben, båten blir inte vickig, vilket skrov med mycket bottenvinkel blir vid stillaliggande. Så, ribbar har ofta mer "raciga" skrov som går bättre i sjön, men du slipper vickigheten och den dämpar när du flyger fram genom vågorna, så de går mjukare i sjön då också,

Sen kan tuben vara designad för att ge lyft, men det är mycket mer ovanligt, jag vet bara om en som gör så.

[OT] Happys båtforum
Jag har dragit wakeboard med en 115 hästare med vuxen i vatten och 5 pers ombord, med propp för 50 knop. Det var inga problem, men lätt båt med rejält stegad botten utan planingströskel gör ju stor skillnad.

[OT] Happys båtforum
Så, en liten uppdatering vad gäller mindre RIB-båtar till bortskämda barn.

Var på båtmässan i helgen och har gjort en trendspaning. Många märken som t ex Great White, Black Beast, Black Wolf e t c är Kina-båtar med alu-skrov men med PVC-ballonger där den svenska importören tar hem nakna skrov och skruvar på konsol samt gör motorinstallation i Sverige. Därmed är dom "svensktillverkade".

De ser helt ok ut IRL trots allt men de kostar en slant. Oklart vad gäller kvalitét. En egen reflektion är att motorer är väldigt dyra för att vara en så pass mogen masstillverkad produkt.

Brig, Grand o ngn till tillverkas i Ukraina och de verkar komma med hypalon istället för PVC. Betydligt dyrare dock.

Bidrar med några bilder för den som oxå är intresserad, i post nedan.
Det fanns ett ordentligt utbud, Great White hade mängder med båtar.

Den som hette Black Wolf (med orange) och nån som hette Tiger var lite bättre gjorda.

Ett par av de andra hade exakt samma detaljlösningar på skrovet så de kommer nog från samma fabrik.

Jag tror de fungerar helt ok. En del kanter var vassa efter bearbetning och passform var lite si och så på luckorna.

[OT] Happys båtforum
Det fanns ett ordentligt utbud, Great White hade mängder med båtar.

Den som hette Black Wolf (med orange) och nån som hette Tiger var lite bättre gjorda.

Ett par av de andra hade exakt samma detaljlösningar på skrovet så de kommer nog från samma fabrik.

Jag tror de fungerar helt ok. En del kanter var vassa efter bearbetning och passform var lite si och så på luckorna.
Tittade lite på Tiger och dom såg fina ut men den jag tittade på var ngt för stor för tillfället.

Synade Black Wolf i sömmarna och det var mkt skav där de oranga dynorna (fram) låg "löst" mot tuberna. Vet inte om det kommer bli så snyggt i längden.

Tillbaka
Topp