[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
En rib unlimited 700. 350 kg utan motor. 7 meter rib alltså. Men en racig rib är det så att säga. Gjord för att gå billigt. Den är lite svårkörd över säg 42-43 knop, då behöver man veta hur man balanserar en racig båt.

Som racebåt vann den alla race i sm, offshore 1.3 liter under ett år, tror det var 98.
Gjorde 65 knop då med en yamaha 115 tvåtakt. Sen lades en skida till bak och skrovet skars ner och en rib klistrades dit, ribben gjord för att ge lyft i fart. Den är godkänd för 115 hästar men rätt riggad och fin som min då gör den 50 knop, men original riggad med alupropp gör den en säg 43-44 knop kanske.
Det var 65 knop med en yamaha 90 häst, sorry. Rätt magiskt att få sån fart med en liten motor. Nu var yammas 90 hästare över 100 häst på proppelleraxeln och navigatören var tvungen att ligga på fördäck för att komma igång, jag antar att de körde med ytskärande propp de gillar inte att ligga djupt gissar jag.

[OT] Happys båtforum
Jag tror du menar stegbotten? Steglister är supervanliga.
Självklart menar jag stegbotten! ?

Nordkapp är en mkt annorlunda båt än tidiga Hydrolift och Rib Unlimited, med fokus på trygga sjöegenskaper gissar jag. Tror jag kört 3 olika Nordkapp av styrpulpet/bowrider-modell och alla hade ungefär samma beteende, d v s dålig respons på trim vilket i min värld gör den till en ganska trist båt även om den ser snygg o sportig ut ovanför vattenytan.

Det känns som om ngt har hänt de senaste 20-30 åren med båtar på samma sätt som med bilar. Båtarna överlag är ganska mkt tyngre numera och kräver större motorer trots liknande längd. Med risk för att låta som en gammal gubbe men visst var båtarna ofta roligare förr? Kommer t ex ihåg en Ibiza 19 sport med en 135-hästare jag körde - den gick som ett skållat troll. En motsvarande Ryds eller liknande idag känns inte hälften så kul men är förmodligen mindre benägen att slå runt oxå...

[OT] Happys båtforum
Det känns som om ngt har hänt de senaste 20-30 åren med båtar på samma sätt som med bilar. Båtarna överlag är ganska mkt tyngre numera och kräver större motorer trots liknande längd. Med risk för att låta som en gammal gubbe men visst var båtarna ofta roligare förr? Kommer t ex ihåg en Ibiza 19 sport med en 135-hästare jag körde - den gick som ett skållat troll. En motsvarande Ryds eller liknande idag känns inte hälften så kul men är förmodligen mindre benägen att slå runt oxå...

Tjena!

Vi har en Weedo GT med 90hk bak. Helt galet rolig båt, men om man inte kan hantera den så är den ju mer eller mindre livsfarlig.
Ryds GTn är ju klart "tråkigare" men man får ju en riktigt stabil båt istället. Sen är det väl inte helt rättvist att jämföra en båt som är byggd för racing och en som är byggd för att vara praktisk.
Men det är ju inte konstigt att båtarna blir tyngre, är ju klart kraftigare konstruktioner, högre fribord m.m. Allt gör ju att man måste hänga på mycket större motorer och förbrukningen ökar direkt.

[OT] Happys båtforum
Borde nog gå ner till propeppelertrim så får dom ge min propeller en onceover.
Jag polerar den bara varje år.

Tjena!

Vad innebär Onceover?

Funderar på att lägga på keramikbehandling på propellern bara för att se om det gör någon skillnad.
Ska ändå lägga ett lager på resten av båten. Hade varit intressant att prova botten också, men det är ju ett jävla jobb när den redan är bottenmålad.

[OT] Happys båtforum
Vi kan väl uppfinna en egen? Ta en hårspraysburk, klistra på en ny etikett, hävda att den gör 3 knop och ta 1399 burken.
1704885726505.png

[OT] Happys båtforum
Keramik på proppen, inte hört talas om. Propp är lite svartmagi, jag skulle vilja få bort en viss tendens till kavitering runt 20-23 knop. Men så sakta kör jag aldrig, är det hastighetsbegränsat kör den farten eller långsammare, annars mellan 30-40 knop.

Se säg en flipper 760 göra 12 knop och dra upp klart över 1 meter höga svall får mig att baxna.
Varför inte bara köra i 5-6 knop och glida fram? För fritidstrafiken borde 12 knop tas bort, det är helt meningslöst, nästan så 8 ska väck också. Men, stora yrkesbåtar går fint i deplacementfart i 12 knop, det är en annan femma.

[OT] Happys båtforum
Keramik på proppen, inte hört talas om. Propp är lite svartmagi, jag skulle vilja få bort en viss tendens till kavitering runt 20-23 knop. Men så sakta kör jag aldrig, är det hastighetsbegränsat kör den farten eller långsammare, annars mellan 30-40 knop.

Se säg en flipper 760 göra 12 knop och dra upp klart över 1 meter höga svall får mig att baxna.
Varför inte bara köra i 5-6 knop och glida fram? För fritidstrafiken borde 12 knop tas bort, det är helt meningslöst, nästan så 8 ska väck också. Men, stora yrkesbåtar går fint i deplacementfart i 12 knop, det är en annan femma.

Tjena!

Ingen aning om keramik fungerar eller om det håller i den miljön. Vet att en del lägger keramik istället för bottenfärg för att få snorhalt skrov. Jag tänker mer för att skydda mot påväxt, korrosion m.m. men det är ju en bonus att få en propeller som är hal som en ål.

[OT] Happys båtforum
Jag vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden men köpte ett mirakelfett av en gubbe för 8-9 år sedan. Smetas på skrovet med pensel och funkar mot påväxt. Helt miljövänligt och organiskt och tvättas bort med högtryck efter säsongen. Han som tog fram det var professor på KTH, men det verkade liksom aldrig flyga i den vad jag förmodar konservativa båtmålarskrovbranshen. Jag har några burkar kvar som jag behandlar som om det vore guld :)

[OT] Happys båtforum
Jag vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden men köpte ett mirakelfett av en gubbe för 8-9 år sedan. Smetas på skrovet med pensel och funkar mot påväxt. Helt miljövänligt och organiskt och tvättas bort med högtryck efter säsongen. Han som tog fram det var professor på KTH, men det verkade liksom aldrig flyga i den vad jag förmodar konservativa båtmålarskrovbranshen. Jag har några burkar kvar som jag behandlar som om det vore guld :)

Tjena!

Intressant! Man vill ju gärna att det ska vara så miljövänligt som möjligt. Även om det är kasta sten i glashus med tanke på hur mycket soppa man bränner i timmen.
Hade egentligen hellre haft en segelbåt, men då måste jag hitta annan brygga och lära frun segla. Det senare skulle kunna resultera i skilsmässa.

[OT] Happys båtforum
Om jag minns rätt så sålde han iden och det är någon annan som tog över iden. Och det går fortfarande att få tag på. Farsan köpte en burk för något år sen till hans folkbåt.
Vid intresse så kan jag fråga honom om han minns vad det var han köpte

[OT] Happys båtforum
Tjena!

Intressant! Man vill ju gärna att det ska vara så miljövänligt som möjligt. Även om det är kasta sten i glashus med tanke på hur mycket soppa man bränner i timmen.
Hade egentligen hellre haft en segelbåt, men då måste jag hitta annan brygga och lära frun segla. Det senare skulle kunna resultera i skilsmässa.
Jepp. Skilsmässan kan komma som ett brev på posten (vad nu det betyder 2024). Beundrar par som seglar, än mer familjer som inte har det med sig med modersmjölken.

Jag seglar Hobie Cat Tiger, Melges 24 och har en J24 som tyvärr har stått på land de senaste åren. Någon som vill köpa den? Mycket rolig och ganska snabb båt, fyra kojer, spritkök och en väldigt stor sittbrunn. Säljer den billigt till rätt köpare.

Tidigare har vi haft bl.a. en Jofa 510 med en Mercury 115, två Flipper trimaraner och en Selco - roliga och bra båtar på olika sätt. Selcon var nog den livligaste, Jofan kunde dra två vattenskidåkare och Flipper var stadiga.

[OT] Happys båtforum
Jepp. Skilsmässan kan komma som ett brev på posten (vad nu det betyder 2024). Beundrar par som seglar, än mer familjer som inte har det med sig med modersmjölken.

Jag seglar Hobie Cat Tiger, Melges 24 och har en J24 som tyvärr har stått på land de senaste åren. Någon som vill köpa den? Mycket rolig och ganska snabb båt, fyra kojer, spritkök och en väldigt stor sittbrunn. Säljer den billigt till rätt köpare.

Tidigare har vi haft bl.a. en Jofa 510 med en Mercury 115, två Flipper trimaraner och en Selco - roliga och bra båtar på olika sätt. Selcon var nog den livligaste, Jofan kunde dra två vattenskidåkare och Flipper var stadiga.

Tjena!

Har ju seglat J24, men frun skulle absolut inte gå med på det.
Vi stötte på en barndomskamrat på Smögen, hon fick en rundvisning på hans båt och en sån kunde hon tänka sig. En 50 fots Beneteau ?
Jadu, då måste vi nog sälja huset först och sen låna en jävla massa pengar.

[OT] Happys båtforum

Jag har kappseglat i australien på en J24 en del. Trevlig lite segelbåt, men för taskigt boende för tösen min tyvärr. Jag var till och med med i en tävling, handicap, tänk "lys tal" men annat mätetal. Vi var minsta båten i flottan, det var flera hundra med. En båt som tävlade i Americas Cup. Vi var helt chanslösa minst sagt. Men, det var stiljte i 4 timmar, amerikascupbåten låg 20 meter före oss när vinden återvände, så kom vi total 2a, det var den enda båten med sämre mätetal än vi som vann. ;) Total humor. Vi går i mål jämsides en båt runt 12 meter lång, kolfiberskrov, mast, bom segel. Vi i en liten J24 med taskig puts och lite uttändja segel. Det glömmer jag aldrig.

[OT] Happys båtforum
J24 är ju kul! Men får nog inte in fler båtar i armadan även om n+1 är något jag försöker leva efter även när det gäller båtar.
Min far ska sälja sin Tailwind 21 till sommaren. Lite mer komfort men fortfarande racig och seglar åttor runt det mesta förutom kanske just J24 då. Den finns även bara i tre ex så tänk titanram svetsad i ett skjul av skäggig gubbe och racing lambopippigul :)
1704963049943.png

[OT] Happys båtforum
Peter Norlin ritade Expressen efter att ha tagit hit en J24 som Albin skulle ha tillverkat på licens och roligt nog var det Peter Norlins sista båt, en J24 alltså, som han sålde strax innan han gick bort.

[OT] Happys båtforum
J24 är ju kul! Men får nog inte in fler båtar i armadan även om n+1 är något jag försöker leva efter även när det gäller båtar.
Min far ska sälja sin Tailwind 21 till sommaren. Lite mer komfort men fortfarande racig och seglar åttor runt det mesta förutom kanske just J24 då. Den finns även bara i tre ex så tänk titanram svetsad i ett skjul av skäggig gubbe och racing lambopippigul :)
Visa bilaga 675128
Fin båt, har seglat lite h-båt och även 707 som påminner lite om din pappas båt. Tailwind 36 fanns ju också, vill minnas att de precis som många andra båtar var halvfabrikat/ 3/4-delsfabrikat.

[OT] Happys båtforum
Jag kör med den där lösningen med en särskild "pressening" i vattnet. Aldrig bottenmålat. Clean boat heter väl det på riktigt.

Har några grannar som kör med hemmabyggda varianter, vanlig press med typ rörisolering längs kanterna. Verkar funka. Men jag skulle vara lite orolig för att låta en glasfiberbåt ligga och gnugga på en sån hela säsongen, förr eller senare slipar den väl igenom gelcoaten.

Jag har gammal bottenfärg som sitter men målar inte, tvättar båten i bottentvätt 2-3 ggr per säsong istället. Kostar 350 kr per gång, var tredje gång gratis. Klart billigare än bottenfärg. :)

[OT] Happys båtforum
Jag upplevde attdet blev en del fula repor från bottentvätten i år. Vet inte om jag hade otur eller om det var något annat problem men båten är inte skitsnygg direkt under...

Blev lite besviken, förra året tyckte jag båttvätt funkade kalas.

[OT] Happys båtforum
Jag upplevde attdet blev en del fula repor från bottentvätten i år. Vet inte om jag hade otur eller om det var något annat problem men båten är inte skitsnygg direkt under...

Blev lite besviken, förra året tyckte jag båttvätt funkade kalas.
Hepp! Var tvättar du din båt? Har för mig att vi åker en del i samma vatten..

Vi har tvättat botten senaste 7-8 åren (först Boatwasher Vaxholm och nu gästhamnen i Vaxholm) utan skador men blir ju lite fundersam efter din input här.

[OT] Happys båtforum
Hepp! Var tvättar du din båt? Har för mig att vi åker en del i samma vatten..

Vi har tvättat botten senaste 7-8 åren (först Boatwasher Vaxholm och nu gästhamnen i Vaxholm) utan skador men blir ju lite fundersam efter din input här.
Tvättar också i Vaxholms gästhamn. Funderar på om jag kna ha haft otur och att borstarna var för hårt ställda eller att de precis tvättat ett as till båt innan så att borsten var fylld med hårda tulpanrester eller nåt.

[OT] Happys båtforum
Tjena!

Har ju seglat J24, men frun skulle absolut inte gå med på det.
Vi stötte på en barndomskamrat på Smögen, hon fick en rundvisning på hans båt och en sån kunde hon tänka sig. En 50 fots Beneteau ?
Jadu, då måste vi nog sälja huset först och sen låna en jävla massa pengar.
Jag har seglat Jeanneau 51 i trakterna kring Helsingborg. Hälsa frun att det är rätt otympligt med så stor båt. Vi hamnade alltid längst ut på piren i gästhamnarna...

[OT] Happys båtforum
Har några grannar som kör med hemmabyggda varianter, vanlig press med typ rörisolering längs kanterna. Verkar funka. Men jag skulle vara lite orolig för att låta en glasfiberbåt ligga och gnugga på en sån hela säsongen, förr eller senare slipar den väl igenom gelcoaten.

Jag har gammal bottenfärg som sitter men målar inte, tvättar båten i bottentvätt 2-3 ggr per säsong istället. Kostar 350 kr per gång, var tredje gång gratis. Klart billigare än bottenfärg. :)
Du behöver inte vara orolig för att båten ligger och gnuggar på en press. Den suger fast, den är lite svår att få loss när du ska åka. Båten ligger kvar på pressen utan förtöjning, den rör sig inte. Så no gnugg. Det här gäller den lösningen jag kör med, men jag skulle gissa att motsvarande gäller för grannens diy.

[OT] Happys båtforum
Du behöver inte vara orolig för att båten ligger och gnuggar på en press. Den suger fast, den är lite svår att få loss när du ska åka. Båten ligger kvar på pressen utan förtöjning, den rör sig inte. Så no gnugg. Det här gäller den lösningen jag kör med, men jag skulle gissa att motsvarande gäller för grannens diy.
Funkar det bra? Dyrt? Hur jobbigt är det att ta hand om duken när den ska tas upp på hösten?

[OT] Happys båtforum
Funkar det bra? Dyrt? Hur jobbigt är det att ta hand om duken när den ska tas upp på hösten?
Dyrt ja, för en 7m rib gick den på mellan 10-15. Meck att ta upp, ja, om du inte kan dra till ramp. Man får dra upp den sakta om man drar upp den mot bryggan, mellan bommarna, den är fylld med vatten och väger ett par hundra kilo från början, så det måste få rinna ut tar lite tid.

Men, det är rejäla fördelar med den, när jag ska iväg, bara att göra loss all förtöjning, båten ligger kvar. Ingen brådska. När jag lägger till, den stannar fint på pressen, ingen brådska alls. Bara det är superskönt.

En rejäl nackdel är hur äcklig den blir, har den i skärgården, på undersidan, det som är vänt från båten, mot botten. Den är äääääccccckkkkklig.

Den skyddar inte akterspegeln, uppenbarligen, så den får man stå ut med blir lite snuskig, eller vara på den när snäcklarmet kommer.

Slippa kladdandet med båttenfärg värderar jag högt också.

Så, den fungerar bra, men jag har rejäla steg i min botten och rejäl höjdskilnad. Så, jag får kanske ett par snäckor därunder, men det är ytor som inte är i vattnet när jag kör, så det är ok. Med en vanlig botten, utan steg och nivåskillnader, så borde den komma upp ganska fin. Jag får INTE sämre toppfart över sommaren i alla fall, och på en snabb båt, 50 knop, skulle jag märkt det vill jag påstå.

Jag kommer inte bottenmåla utan köra pressen så länge det är motorbåt.

Det blir kanske lite kämpigt om man har en 12 meter lång 4 meter bred båt, den pressen blir jobbig.

[OT] Happys båtforum
Det var så fint så det fick bli en spontan efterrättstur med jordgubbspremiär dagen till ära. Visserligen köpta, liksom chokladkakan, men det gick ju iaf fort att fixa.

1000013383.jpg

Flaggan behöver repareras. Tyvärr dödade jag symaskinen när jag lagade hamnkapellet...
1000013367.jpg

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Ohoj seglarvänner!

Nybliven båtägare här… med ”frågor man knappt vågar ställa”

1: Första är att när jag tankade upp tanken ordentligt (inte fullt men typ 2-3 cm från ) rann det massor av bränsle ur den högra ”nippeln”. Är nåt fel med den eller har jag gjort fel?

2: Det andra är ratten som står snett. Vajerstyrning - Teleflex Safe T. Allt känns lite mer hemma med vajer och hölje… Styrningen är bra tycker jag men hur ändrar man läget på ratten? Det finns ingen uppenbar skruv och på ratt-axeln är det ett kilspår, inte en spline.

IMG_8195.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Ohoj seglarvänner!

Nybliven båtägare här… med ”frågor man knappt vågar ställa”

1: Första är att när jag tankade upp tanken ordentligt (inte fullt men typ 2-3 cm från ) rann det massor av bränsle ur den högra ”nippeln”. Är nåt fel med den eller har jag gjort fel?

2: Det andra är ratten som står snett. Vajerstyrning - Teleflex Safe T. Allt känns lite mer hemma med vajer och hölje… Styrningen är bra tycker jag men hur ändrar man läget på ratten? Det finns ingen uppenbar skruv och på ratt-axeln är det ett kilspår, inte en spline.

Visa bilaga 703517
På 1an låter det som att det kanske var övertryck? Borde finnas en luftningsventil på locket

[OT] Happys båtforum
ni som är båtfolk nån som har koll på vad de är för "vingar" som sitter på var sida om motorn i bild
ser dessa ofta i båtvideos från staterna men inte lyckats lista ut va dom har för uppgift
båt.jpg

[OT] Happys båtforum
ni som är båtfolk nån som har koll på vad de är för "vingar" som sitter på var sida om motorn i bild
ser dessa ofta i båtvideos från staterna men inte lyckats lista ut va dom har för uppgift
Visa bilaga 705036

Det är ju väldigt poppis med "tournament" fisketävlingar där det är viktigt att bränna till bästa fiskeplatsen i 70 knop och sen hetsfiska. Då hinner man inte hålla på med hedenhösteknik som dragg..

Tillbaka
Topp