[OT] Happys symaskinstråd!

Någon som har tips på sömtätning? Silikon (upplöst i lacknafta) borde ju funka på silikonsidan? Den länkade tejpen är slut i lager och jag tänkte beställa i helgen.

Silikon och lacknafta funkar fint. Jag har bland annat impregnerat en bomullstarp med det och sömntätat tält. Annars finns ju färdig seamseal att köpa på tub. Tejp finns på bla Amazon eller antagligen i din närmaste LSB (LokalSyButik), finns ju en genomskinlig Gorillatejp som finns på bla Bauhaus som kanske funkar men inget jag testat https://www.bauhaus.se/tejp-gorilla...NVi-3VSxCkToXw1jELGn6ftx6vela3L0aAuvMEALw_wcB.

Silikon och lacknafta funkar fint. Jag har bland annat impregnerat en bomullstarp med det och sömntätat tält. Annars finns ju färdig seamseal att köpa på tub. Tejp finns på bla Amazon eller antagligen i din närmaste LSB (LokalSyButik), finns ju en genomskinlig Gorillatejp som finns på bla Bauhaus som kanske funkar men inget jag testat https://www.bauhaus.se/tejp-gorilla...NVi-3VSxCkToXw1jELGn6ftx6vela3L0aAuvMEALw_wcB.
Undrar mest vad som fäster på vad :) men pu-tejp borde ju funka vilken som.

Lacknafta och silikon funkar även på nylon för budget-silnylon men man får ta tjockare tyg så det har något att fästa i :)

Vad ska du tillverka? Mitt Tarptent Double Rainbow är sömtätat med silikon+lacknafta. Gjordes för dryga tio år sedan och håller än.

Kul!

Andra har tänkt lika som du. Vissa i listan här är inte ens sömtätade.

Kul! Har letat lite men inte hittat så mycket - tack!

Efter att ha jobbat ett år ute är min erfarenhet att allt som andas läcker efter 3-4 timmar i hårt regn (kapilär-effekt typ). Och bättre med en dålig regnjacka som alltid är med än en stor och dyr som ligger hemma.

Enda att ha i åtanke är att det lär vara nästan omöjligt att få tejp att fästa ordentligt ifall man kört silikonsealer innan. Man behöver nog bestämma sig för antingen ena eller andra metoden.

Har börjat sy på min regnjacka men funderar på stängning. Målet är att den ska vara väldigt väldigt lätt.

- Anorak-lösning med kardborre/knapp. Men jag tror det blir för jobbigt med hjälm. Eller ska man köra en lite längre dragkedja och anorakmodell?
- Enbart kardborre (lätt) men blir mycket glipor. Alltid tyckt det är svårt att stänga jackor som har både kardborre och dragkedja med bara dragkedjan.
- Hellång dragkedja av lättare modell. Svagt och potentiellt tyngre än resten av jackan men inte mycket annat val.

Ser någon något jag missar?

Har börjat sy på min regnjacka men funderar på stängning. Målet är att den ska vara väldigt väldigt lätt.

- Anorak-lösning med kardborre/knapp. Men jag tror det blir för jobbigt med hjälm. Eller ska man köra en lite längre dragkedja och anorakmodell?
- Enbart kardborre (lätt) men blir mycket glipor. Alltid tyckt det är svårt att stänga jackor som har både kardborre och dragkedja med bara dragkedjan.
- Hellång dragkedja av lättare modell. Svagt och potentiellt tyngre än resten av jackan men inte mycket annat val.

”Dubbel kardborre med överlappning” kanske?
Här är en bild av min ”industriregnjacka” som stängs i två lager med 6 tryckknappar. Högersidan läggs ovanpå den första raden knappar, sedan läggs flärpen på vänster med den andra knaprade ovanpå den högra så det blir som att hagra sidan ”sticks in” i den vänstra. Enkelt och funkar bra när man står och går ute iaf.

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    152.7 KB · Besök: 37
”Dubbel kardborre med överlappning” kanske?
Här är en bild av min ”industriregnjacka” som stängs i två lager med 6 tryckknappar. Högersidan läggs ovanpå den första raden knappar, sedan läggs flärpen på vänster med den andra knaprade ovanpå den högra så det blir som att hagra sidan ”sticks in” i den vänstra. Enkelt och funkar bra när man står och går ute iaf.
Intressant! Tror du man kan öppna den i farten med ena handen? Om man vill öppna upp i halsen?

Intressant! Tror du man kan öppna den i farten med ena handen? Om man vill öppna upp i halsen?
Det tror jag absolut. Du lossar den yttre flärpen lite och sen den inre. Beror på var du sätter fästpunkterna såklart.
Ffa borde det funka i farten om du kör med kardborre.

Eller små magneter kanske? Med sistnämnda behöver man inte punktera tyget (limma en ficka på insida/utsida) och de hoppar på plats själva. Men väger kanske lite mera och kan rosta.
Exempel (andra storlekar finns).
https://www.hobbyland.se/product/neodymium-magnets-3x1mm-50-units-n52

Tryckknappar kan lätt göra stor påfrestning på tyget där de sitter om man sliter i det men där finns ju också varianter av tryckknappar som är lättare och svårare att öppna.

Jag tror på dragkedja ändå. Tvåvägs så man kan öppna nedre delen för ventilation.

Jag skulle säga att användningsområdet påverkar här, är tanken att den bara ska skydda mot regn hade jag valt en anorak-lösning med hänsyn till vikt osv men ska den också dubbla som typ vindjacka och användas under längre tidsperioder än bara regn hade jag nog valt en hellång dragkedja för flexibilitet.

Och typ av cykel. Sitter du upprätt så funkar knappar/magneter men framåtlutad så tror jag mindre på det.

Kardborrband och magneter kommer nog också självstänga i fartvinden.

Jag röstar på dragkedja.

Det tror jag absolut. Du lossar den yttre flärpen lite och sen den inre. Beror på var du sätter fästpunkterna såklart.
Ffa borde det funka i farten om du kör med kardborre.

Eller små magneter kanske? Med sistnämnda behöver man inte punktera tyget (limma en ficka på insida/utsida) och de hoppar på plats själva. Men väger kanske lite mera och kan rosta.
Exempel (andra storlekar finns).
https://www.hobbyland.se/product/neodymium-magnets-3x1mm-50-units-n52

Tryckknappar kan lätt göra stor påfrestning på tyget där de sitter om man sliter i det men där finns ju också varianter av tryckknappar som är lättare och svårare att öppna.
Ska kika på de magneter jag har hemma. Antagligen kommer de användas för att hållla ihop där uppe när jackan är öppen.

Ja, tryckknapp går bort i det här tyget :)

Jag tror på dragkedja ändå. Tvåvägs så man kan öppna nedre delen för ventilation.
Håller med dig egentligen. Men hittade precis en gammal liten lätt dragkedja från ett hilleberg tält. Med löparna i fel ordning -.- men jag får kanske ge mig till tåls och vänta till på torsdag när jag kan åka förbi Knappcarlsson. Dubbelvägs är en tanke.

Jag skulle säga att användningsområdet påverkar här, är tanken att den bara ska skydda mot regn hade jag valt en anorak-lösning med hänsyn till vikt osv men ska den också dubbla som typ vindjacka och användas under längre tidsperioder än bara regn hade jag nog valt en hellång dragkedja för flexibilitet.
Den här jackan är 100% ösregn och enstaka plusgrader. I alla andra lägen är den för varm och tät :)

Jag vill å ena sidan kunna ta av jackan i farten. Å andra sidan så kommer jag ha den med regnbyxor. Dessutom är det oftast inte så säkert att ta av jacka i farten (har en styrväska som brukar ge för nervös styrning). Så man kanske ska tvinga sig själv att stanna. Samtidigt kommer det ju göra att man kör för länge med jackan på.

Edit:
Bara för landsväg 👍
Antingen för dagar av många timmar ösregn (när en Gore tex ger upp)
Eller för överraskande skurar på kalla dagar.

Edit2: lutar kraftigt åt dubbel dragkedja. Blir allt annat klart innan torsdag får jag ta ett nytt beslut om enkel/dubbel löpare :)

Fråga: Beräknar ni tidsåtgång?

Jag har några projekt i vinter och inser att jag alltid tänker att allt går att hinna med på några kvällar. Sedan gör det inte det. Har ni några bra tumregler för hur lång tid något kommer ta? Minuter per söm? Eller något annat?

Inser att skapa mönster är det som tar längst tid. Har man ett färdigt mönster går det ju rätt fort.

Ps.
Har testat jackan i helgen. Ska justera några saker. Sedan kommer bild på skapelsen.

Som i alla hobby beräknas tidsåtgången väldigt optimistiskt 😝 Jag har en förmåga att få en idé om hur jag vill att något ska se ut, scanna marknaden utan att vi nöjd och sen tänka "äh, det gör jag väl själv, det blir kul". Och så sitter man där typ 10 påbörjade idéer...

Just nu har jag en idé om kompakt ryggsäck som ändå tar stor laptop. Men måste i småbarnslivet sätta hårda restriktioner på mig själv att inte börja projekt och pausa flera hobbys.

Jag har några projekt i vinter och inser att jag alltid tänker att allt går att hinna med på några kvällar. Sedan gör det inte det. Har ni några bra tumregler för hur lång tid något kommer ta? Minuter per söm? Eller något annat?

Inser att skapa mönster är det som tar längst tid. Har man ett färdigt mönster går det ju rätt fort.

Ps.
Har testat jackan i helgen. Ska justera några saker. Sedan kommer bild på skapelsen.

Allt vad gäller mina otaliga hobbys är luststyrt. Sällan problem med att lust för respektive, men konkurrensen är hård och det finns ofta någon annan (ofta ny) hobby som smiter före.
Sen är det för mig väldigt avgörande om det finns en tydlig deadline eller förväntan från någon annan part. Då blir det lätt att prioritera, men annars drar mina projekt alltid ut på tiden. Dels pga det jag redan nämnt + att dom alltid tenderar att spåra ur, ändras och genomgå någon form av ständig förändring/utveckling.

Ps.
Nej. När jag hobbysyr och varje sak man tillverkar är en prototyp är det omöjligt att uppskatta tid tycker jag.

Just momentet att sätta ihop det man tillverkar, sitta vid symaskinen är bara en liten del, kanske 1/4 av den totala tiden.

Antal delar och komplexitet är nog ett bättre mått. Även en liten väska kan ta lång tid att få ihopfälld det är trångt och många hörn som ska ihop.

Då är jackan ganska färdig. Ska testa den i regn och se om jag vill täta fler sömmar och tvätta bort strecken från när jag gjorde mönstret.

Började med att klippa sönder en jacka som var helt utsliten men som hade en bra passform. Använde sedan bitarna som mönster.
IMG_8142.webp

Sydde ett test. Lärde mig bland annat att sy på ärmen så den inte blir ut och in. Kände också att den blev lite smal över ryggen så la ut ryggen några cm mer hjälp av silvertejp.
IMG_8144.webp
IMG_8143.webp

Sedan sydde jag jackan. Gick rätt smidigt. Köpte dragkedja på knapp Carlsson. Mycket trevligt.
IMG_8009.webp

Provade den sedan i en skur. Verkar göra jobbet. Syftet är ju att hålla en varm när det vräker ner i fem timmar och det är 10 grader. Det känns som att vi är påväg mot rätt årstid för det.

Den satt i varje fall bra och förutom att den är lätt och liten när den är torr märkte jag ännnu större skillnad efter en skur. Goretexbyxorna var dubbelt så stora och dubbelt så tunga. Jackan kunde jag enkelt skaka av.

Nästa steg är förvaringspåse. Funderar på om den ska ha en liner av fleece för att skydda mot skav när jackan ligger i packningen.

Sedan får det bli regnbyx-holkar om jackan visar sig vara bra.
IMG_8191.webpIMG_8182.webpIMG_8184.webp

Har problem, när det skall skarvas kardborreband. Min gamla Singer raksömmare spottar ur sig fula trådkorvar på undersidan, för att inte säga tjorvar ihop sig ner mot undertråden.
Hur bär ni andra er åt, när ni vill sy ihop hane/hona av kardborre? Just nu handvevar jag mig fram väldigt sakta. Syr en liten ram med kryss i.
"Allt" annat går fint att sy ihop, så vill ogärna ändra trådspänning, då det endast sker på känn..

Har problem, när det skall skarvas kardborreband. Min gamla Singer raksömmare spottar ur sig fula trådkorvar på undersidan, för att inte säga tjorvar ihop sig ner mot undertråden.
Hur bär ni andra er åt, när ni vill sy ihop hane/hona av kardborre? Just nu handvevar jag mig fram väldigt sakta. Syr en liten ram med kryss i.
"Allt" annat går fint att sy ihop, så vill ogärna ändra trådspänning, då det endast sker på känn..
Den vanligaste orsaken är för lös trådspänning på övertråden.

Nä bara han får ut o dra, så är han glad! Har börjat runda nedre hörnen och klippa bort överflödet bredvid tårna. Blir mindre påsigt "flapp-flappande" längs vägen.
20251023_225607.webp

Senast ändrad:
Olika tyger kräfva olika trådfspänningar. Det är sen gammalt.

Och kardborre är svinjobbiga. Hårda, tjocka, och består till 85% av luft. Jag har skrivit upp trådspänningen för dessa abnormiteter på förpackningen. En handling som skedde i ilska.

Känner till detta. De här maskinerna saknar minutskivor. Allt går på ett ungefär. Nu har jag hittat en sweet-spot, som funkar för allt annat. Den släpper jag ogärna.

Det blev en (två om man ska vara noga) tröjor i Alpha och ett par shorts av tyget som var över. Kanske vantar och mössa av spillbitarna. Återstår att prova ut hur lång den ska vara och sedan fålla ärmslut och midja och krage.

Samma mönster som ovan.

Bilagor

• IMG_8163.webp
    IMG_8163.webp
    594.6 KB · Besök: 46
  • IMG_8166.webp
    IMG_8166.webp
    846.4 KB · Besök: 40
Det blev en (två om man ska vara noga) tröjor i Alpha och ett par shorts av tyget som var över. Kanske vantar och mössa av spillbitarna. Återstår att prova ut hur lång den ska vara och sedan fålla ärmslut och midja och krage.

Samma mönster som ovan.
Hur var det att sy i ett så luddigt material? Känns som det finns risk att de sätter sig överallt?

Hur var det att sy i ett så luddigt material? Känns som det finns risk att de sätter sig överallt?
Det är litet tunt lager blått damm på hela symaskinen så ja - den kommer nog kräva en service snart. Men annars var det väldigt lätt-sytt. Mycket lättare än tex regnjackan eller andra tunna tyger. Dessutom verkar den inte fransa sig alls.

Edit: man ska nog se upp när man tvättar. Försöka tvätta sällan och använda tvätt-påse.

Målet är att ha den när man stannat och sitter i tältet etc eller på lunchpaus så bör inte bli så svettig.

Samma mönster som ovan.
Snyggt! Var köpte du tyget? Och vilken Alpha-kvalité är det?

Tillbaka
Topp